Deze fantastische restomod was aanvankelijk alleen elektrisch, maar nu komt er alsnog een versie met een verbrandingsmotor!
Heel kort door de bocht heb je twee soorten autoliefhebbers: klassiekerliefhebbers en liefhebbers van moderne auto’s. Auto’s zijn nu eenmaal dusdanig veranderd door de tijd heen dat ze hele verschillende groepen mensen aanspreken. Toch kan klassiek en modern prima samengaan. We hebben inmiddels genoeg bloedgave restomods gezien die dat hebben bewezen.
Eind vorig jaar werd ons nog een prachtig exemplaar voorgeschoteld: een Alfa Romeo Giulia-restomod van het Italiaanse Totem Automobilli. Deze gemoderniseerde Giulia lag bijzonder prettig op het netvlies. Het maken van fraaie automobielen zit de Italianen nog altijd in het bloed.
Er kleefde wel één nadeel aan, voor de petrolheads althans. De auto was namelijk volledig elektrisch. Met deze klassieke ogende Alfa ga je dus fluisterstil door het leven. Dat is leuk voor woon-werkverkeer, maar een Giulia mag best geluid maken, nietwaar?
Gelukkig heeft Totem Automobili nu goed nieuws voor de liefhebbers van de ‘ouderwetse’ verbrandingsmotor: er komt nu ook een versie die niet elektrisch is. Deze luistert naar de naam Totem Automobilli GT Super en krijgt een heuse V6. Het gaat daarbij niet zomaar om een V6, maar om de aandrijflijn uit het topmodel van Alfa: de Giulia GTA.
In GTA-uitvoering levert de twinturbo 2,9 liter V6 maar liefst 540 pk. Dat is ruimschoots voldoende voor een klassieke Giulia. Totem Automobili kan er desgewenst echter nóg meer van maken. Voor de dappere klanten zijn ze bereid het vermogen op te schroeven tot 620 pk.
Afgezien van de aandrijflijn is de GT Super identiek aan de GT Electric. Dat betekent dus dat ook bij deze auto het koetswerk volledig uit carbon fiber is opgetrokken. Belangrijker nog: ook de GT Super is dus een bloedmooie auto. Het geheel ziet er fris en strak uit, maar doet geen afbreuk aan het origineel.
Degenen die staan te popelen om een exemplaar aan te schaffen moeten helaas nog even geduld hebben. De Totem Automobilli GT Super is nu namelijk nog een concept. De Italianen verwachten de productieversie pas over een jaar af te hebben.
De Italianen krijgen overigens concurrentie vanuit Duitsland. Het Duitse Emilia Auto komt namelijk óók met een restomod op basis van de Giulia GT, óók met de V6 uit de Giulia Quadrifoglio.
Foto’s: Ruatasiopx
Edge zegt
Briljant. Een ander woord heb ik er niet voor. Als ik de 30 miljoen van de Oudejaarstrekking zou winnen, weet ik wel waar ik een order zou achterlaten.
mwti zegt
@Edge: lekker blijven hopen dan maar…
christian85 zegt
Erg gaaf maar verhoudint pk-gewicht vergt wel wat stuurmanskunsten
r3fl3x zegt
Kom op, als petrolhead mag je toch ook EV’s leuk vinden? Elektrificatie is juist een kans om allerlei vergeten oldtimers terug op de weg te zien! Kom maar op met die elektrische DS, Saab 96 of Amazon, die modellen moeten het toch niet echt hebben van de motor!
Bij een Alfa, Porsche, of iets anders sportiefs snap ik wel dat het slikken is om de motor te vervangen. Maar is een Giulia V6 nou zo veel beter? Was een mooie kandidaat voor Busso V6 of gereviseerde 4-in-lijn met Webers geweest.
christian85 zegt
@r3fl3x: alle klassiekers moeten naar benzine stinken, hoe snel of langzaam deze ook zijn
christian85 zegt
@christian85: o ja en de Mercedes-Benz 190D moet naar diesel stinken
petroldrinker zegt
@r3fl3x: nee, elke auto moet herrie maken en ruiken…. “zoals het heurt”
MrHyde zegt
@petroldrinker en een telefoon hoort gewoon aan de muur, ipv in je broekzak.
r3fl3x zegt
Fair enough. Ik word oprecht blij van de geur en het gepruttel van mijn E30, maar die zou ik niet dagelijks willen gebruiken. Een elektrische oldtimer daarentegen lijkt me hartstikke leuk als dagelijks vervoer.
acakoning zegt
Hoeveel kost dit als het straks echt uit wordt gebracht als auto?
Stijnson zegt
@acakoning: Ik gok zo op minstens 2a 3 ton
povel zegt
Geweldig! Ik zou alleen denk ik liever de 3.2v6 busso erin hebben. Toch een iets ouderwetser rauw geluid zonder de turbo’s.
MrHyde zegt
@povel je was me voor. Busso ftw!
martingtv zegt
https://www.youtube.com/watch?v=YJcSGPAFkG0
Als het een spider kan, moet het ook lukken net een gt
kniesoor zegt
Doe mij dat 2,9 liter Ferrari-derivaat toch maar. Meer powerrrr dan zo’n oude Busso.
allesmetturbo zegt
Hier word ik zoooo blij van
Bella Macchina zegt
Doe mij maar een resto zonder mods, de beleving van een zo’n classic heeft zijn eigen charme en geeft meer dan voldoende kicks, zeg ik uit ervaring.
petroldrinker zegt
Ze hebben toch wel wat verstand daar dat ze er een ice in leggen
Alfarobert zegt
Liever een gewone 2.0 liter met de dubbele koplampen. Snel genoeg.Een klassieker heb je niet om in te scheuren maar om in te genieten.
drdre1 zegt
Ergens wel jammer dat het bedrijf gezwicht lijkt te zijn voor wat klanten het liefst hebben. Volkomen gelijk logisch hoor, maar las in ’n interview onlangs met de oprichter dat ze veel R&D hebben zitten in het juist zo natuurlijk mogelijk maken om die auto elektrisch te rijden. Klanten, met name uit de US, vroegen om een V8 er in maar daar gaf de oprichter aan dat men het concept niet begreep en hij wilde daar dan ook geenzins aan toegeven. Lijkt met dit verhaal dat er toch concessie gemaakt moest worden.
rrk147 zegt
Ja heel erg dik! Maar vorige maand ruim 400 km in een originele Bertone 1300 GT junior gemaakt. Veel minder pk’s, maar toch echt wel leuk om te rijden, met klassieke houten stuur, de lange versnellingen enz. Een restomod is gaaf, maar een originele mag ook hoor!
snuif zegt
If I were a rich man ya ba dibba dibba dibba dibba dibba dibba dum
cossiekiller zegt
Wauw. Dit moet één van de mooiste auto’s zijn die ik al gezien heb.
Maar als ik mocht kiezen, kwam de Busso V6 erin. Power genoeg voor zo’n kleine, lichte auto.