Blechmann heeft weer toegslagen en een heerlijke variatie op het thema BMW R18 gemaakt.
Motormuis-pr0n. BMW Motorrad heeft zichzelf overtroffen met de nieuwe R18. Het productiemodel van de bruiser cruiser is weliswaar net niet zo episch als het concept dat vorig jaar getoond werd bij Villa D’Este, maar indruk maakt ‘ie zeker. Als het niet optisch is, dan wel auraal. De boxermotor die de R18 aandrijft meet namelijk 901 cc. Per cilinder. Hij heeft twee van die cilinders, dus dat maakt in totaal 1802 cc. Met recht noemt BMW ‘m zelf liefkozend de ‘Big Boxer’. Goldig.
Om keihard door een bocht te jakkeren terwijl je helm het asfalt raakt is de R18 natuurlijk niet gemaakt. De motor levert ‘slechts’ 91 pk, bij een voor tweewielerbegrippen uiterst relaxte 4.750 toeren er minuut. Het gaat bij dit apparaat om lekker toeren op het Tafelbergesque koppel van 150 Nm tussen 2.000 en 4.000 toeren terwijl je indruk maakt op iedereen die jou ziet.
Dat laatste lukt nog beter met R18 van Blechmann. Blechmann is stiekem gewoon een dude die Bernhard Naumann heet en houdt ervan zonder vooropgezet plan episch ogende motoren te bouwen. Zoals Blechmann zelf zegt:
I draw my design directly on the object using the final material. This allows me to directly respond to the requirements and to keep an eye on the proportions at all times.
Blechmann, geen man van blik
Naar eigen zeggen heeft de beste man 450 uur werk zitten in deze R18. Het resultaat kan prima figureren in Cyberpunk 2077. Ik vind ‘m zelf in ieder geval tof. Graaf jij ‘m ook wel?
tortuga zegt
Helemaal niet mijn smaak, maar wel zot dat er zo veel werk in gestoken is!
Robert zegt
Beetje een Frankenstein op twee wielen. Maar ergens toch wel gaaf hoor.
MarcoM zegt
Heerlijk, mooi of niet, het blijft altijd iemands persoonlijke smaak. Van mij mag deze wel op de weg komen.
e36thuglife zegt
Hallo ich bin Blechmann. Beiß mein Scheini Metall Arsch!
Dizono zegt
Vind de R18 Dragster van Roland Sands een stuk beter gelukt…
Zou zelf graag een R nine T achtige naked maken met for blok. Een soort MT-01 a la BMW.
9000cse zegt
Motorfietsen! Je hebt er iets mee of helemaal niet. Ik behoor tot de 2e categorie, alhoewel ik er van huis uit mee opgroeide. Mijn vader heeft er 13 gehad voordat hij overging op auto’s. Van 125cc CZ’s en Jawa’s t/m een Indian. Maar de vonk is nooit overgesprongen op mij. Maar toch heb ik er een verhaal over. Dat zat zo: Mijn neef, een kunstschilder, en zijn beste vriend, Jean, een restauranthouder in het Oosten van België, zijn fervente motorliefhebbers. Natuurlijk werd er vaak over gesproken, zonder dat ik er bijzonder veel belangstelling voor had. Maar op zekere dag las ik er in mijn toen nog favoriete automagazine “Auto Motor und Sport” een artikel over wat mij best wel boeide. En ook de foto’s spraken mij in bijzondere mate aan. Ik nam het mee naar mijn neef en liet het hem zien. Frans, mijn neef, sprong meteen in de hoogste versnelling en vroeg of hij dat blad mocht hebben om het aan Jean te laten lezen. Ik vond dat oké, want ik had het blad verder niet meer nodig. Ik weet niet meer precies in welk jaar dit geweest is, maar als het geen 15 jaar geleden is, dan zijn het er misschien al wel 20. De machine, waarover het ging, was een Honda Rune. En die motorfiets maakte toen echt een heel bijzondere indruk op me. Een Harley Davidson maakte wel wat indruk op me vanwege het geluid en soms ook wel vanwege het design, maar deze Honda vond ik toch wel héél erg bijzonder! En wat gebeurde? Zo’n 2 maanden later belde Frans, mijn neef me, met de vraag om even mee te gaan naar Jean. Het zou om een verrassing gaan. Het weekend daarna reden we samen naar de Voerstreek en tot mijn grote verbazing liet Jean mij zijn nieuwste aanwinst zien! Een werkelijk prachtige, metallic donkerrode Honda Rune! Hij was er vanwege dat artikel meteen stapel verliefd op geworden, wilde hem per se hebben en heeft hem toen via een dealer in Gent meteen besteld. Pas héél kort geleden heb ik kunnen achterhalen wat de prijs ervan was. Hij kostte zo’n € 36.000,-!!! Jean is er al vele malen mee naar Portugal gereden, alwaar mijn neef al sinds ongeveer 15 jaar woont. 2 of 3x per jaar. En hij blijft er vreselijk enthousiast over. Nog niet zo lang geleden liet hij me nog weten, dat ik hem geen groter plezier heb kunnen doen dan met dat artikel. En ook ik vind het nog steeds de mooiste motor die ik ken! Toch leuk! Of niet soms? Zie hier afbeeldingen van zo’n Honda Rune:
http://nl.classicpark.com/car/622/honda-nrx-1800-valkyrie-rune
rubend zegt
@9000cse: mooi verhaal!
HZW zegt
BMW R18 Dragster is veel mooier, dan dit gedrocht.
torsen zegt
Ik hou het gewoon bij “blech”.
Hou die nieren lekker op auto’s.
marcel zegt
Wat een gedrocht.
Die 450 uur zou ik aan iets anders besteden.
Dutchdriftking zegt
Hij is geniaal, maar het origineel is tóch fijner.