![blauwe RS5 Cabrio](https://www.autoblog.nl/files/2021/06/Audi-rs5-cabrio-2021-970-013-919x612.jpg)
Met deze blauwe RS5 Cabrio wil @jaapiyo de blits maken.
Omdat onze Jaap vandaag keihard met zijn studie bezig is, in plaats van met berichten over Max Verstappen, hebben we de vrijheid genomen om ons geliefde Enfant Terrible (ook wel bekend als ‘Ons Stille Geweten’) in het zonnetje te zetten. Bijna letterlijk, want dit moet wel de favoriete auto zijn van jullie favoriete puristische dinosaurus @jaapiyo.
Zonder gekheid, waar hebben we mee te maken? Een Audi RS5. De auto was destijds niet zo scherp als een BMW M3 en niet zo’n spectaculair als een Mercedes-Benz C63 AMG (je weet wel, de échte). Normaal gesproken wordt een auto bijna nooit beter van een cabriolet-conversie. Het gewicht gaat ernstig omhoog en de stijfheid gaat te veel naar beneden.
![blauwe RS5 Cabrio](https://www.autoblog.nl/files/2021/06/Audi-rs5-cabrio-2021-970-001-919x612.jpg)
Audi RS5 Cabrio
Het ruimteaanbod slinkt enorm en de prijs stijgt juist. Al die redenen zorgen er bij elkaar voor dat een cabriolet-versie altijd ‘de mindere’ is. Maar het mooie met auto’s is, dat de som der delen soms groter is dan de papieren waarheid verspreekt. Deze blauwe RS5 Cabrio is misschien wel beter dan de coupé. Daarom struinden we Marktplaats af om te kijken naar een RS5 Cabrio.
Ten eerste is het absoluut een plaatje om te zien, zeker dit exemplaar in het donkerblauw. Het is niet een enorm opvallende auto, maar de RS5 Cabrio is zeker decent dik.
Motor
Het hoogtepunt van deze blauwe RS5 Cabrio (en alle andere exemplaren) is natuurlijk die motor. Voor de vooras hangt er een aluminium 4.2 liter V8 met directe brandstofinjectie. Maximaal levert deze 450 pk (volgens Audi althans) bij 8.250 toeren en 430 Nm bij 4.000 toeren. Met name dat koppel is lachwekkend laag, zeker als je bedenkt dat je inclusief volle tank en bestuurder met 2.100 kg onderweg bent. Daarbij gebeurt het nog weleens dat deze motoren hun vermogen stiekem niet halen.
Maar dat maakt allemaal niet uit. De Audi RS5 Cabrio is bijna Amerikaans in zijn benadering. Het apparaat ziet er erg fraai uit en klinkt fabelachtig. In dit geval kun je er dankzij quattro-vierwielaandrijving elke dag van het jaar van genieten. Ja, een S5 met chippie is sneller, maar zeker niet gaver. Dit exemplaar komt uit 2012 en heeft sindsdien 92.148 km gelopen. De verkoper wil er graag 52.900 euro voor hebben.
De advertentie van de blauwe RS5 Cabrio check je hier!
Voor een blauwe auto ziet hij er bijzonder paars uit.
@alcantara: Kleur lijkt op wat ze bij Mercedes Mystic Blauw metallic noemen. In het echie best een mooie kleur, ook met een zwart interieur.
Heel fraai, ook zo in het blauw. Maar wel jammer dat de voorstoelen niet bij de achterbank past, als je dan andere stoelen monteert, mag je de achterbank ook wel aanpassen
@hehe: huh ze zijn toch gewoon standaard?
@katoenboer: ik bedoel dat de achterbank het ontwerp van de ‘standaard’ (s-line?) stoelen heeft.
Zou toch mooier zijn als die ook het model en de hoofdsteunen van de RS-stoelen zou hebben
@katoenboer: standaard dus niet fraai! Voor zo’n “ik ben premium merk” best bijzonder dat het zitmeubilair onderling zo’n afwijkend design heeft.
Hmm, import. Mss kun je dan beter zelf over de grens gaan shoppen. Kleur staat m lekker, wss komt t nog meer tot z’n recht met een licht interieur.
450pk heeft ie zeker niet, helaas.
Alle atmosferische V8 motoren doen veel minder dan door Audi opgegeven. Vaak rond de 410 a 420pk.
Als men er een tuning overeen gooit wordt het door de fabriek afgegeven vermogen zelfs niet behaald. ( nu heeft dit bij atmosferische motoren weinig nut)
Dus inderdaad beter voor de S gaan.
Voor de rest fijn blok met mooi geluid. Alleen zou ik me k.. voelen als je ergens op de bank staat en je komt 30+pk tekort.
Maar ja 420 is natuurlijk ook dikke
.
Voor zo’n jonge cabrio ziet het dak er wel heel verwaarloosd uit. Naast aanslag ook heel rare plooien in ter hoogte van de ‘c-stijl’. Alsof het dak regelmatig vochtig naar beneden is gedaan. Maar misschien is er wel een deal te maken met een nieuwe kap, kan je gelijk voor blauwe stof kiezen.
@moveyourmind: heeft ook wanneer deze binnen gestald is ‘open’ weggezet. Voor dit bedrag mag er een nieuw dakje op, want dit is 1) geen porem en 2) na een paar keer nat open/dicht doen gescheurd.
@moveyourmind vaak is de oorzaak dat het dak te lang opgevouwen heeft gezeten, krijg je dit soort ellende.
Altijd de wagen wegzetten met het dak erop , dan heeft het de juiste spanning.
Verder weinig bijzonder ding, veel te lomp.
Heeft zo’n V8 een ketting of een distributieriem ? Hoop niet, dat dat laatste het geval is, want dan zou die al sinds 2014/2015 niet meer vervangen zijn.
Als je naar het boekje kijkt heeft de oto al een behoorlijke tijd niet meer serieus onderhoud behalve oliewissels gehad. En ook die Falken banden getuigen niet echt van een gepassioneerde eigenaar. Als je een oto van dit kaliber en voor zulk geld koopt mag je wat meer dan een schraal onderhouden voertuig verwachten, vinnik.
Wat een smak geld voor een bijna tien jaar oude bak die ik op bar weinig punten begeer.
@camber24: gewoon conform de markt, geen uitzonderlijke prijs.
@camber24: inderdaad bizar veel geld voor een 2012.. aanbod is niet zo groot in heel Europa waardoor iedereen elkaars prijzen volgt en de vraagprijzen astronomisch hoog blijven. Voor dat geld is er ook heel veel snel en jonger spul te koop.
Ik heb deze auto nooit begrepen. Hij rijdt en ziet er uit als een cruise mobiel, waarom dan zo mega sportief doen? (hallo, carbon mini spoiler)
Veel afschrijven vind ik ze niet als ie nog 50K is na 10 jaar…
Op zich best een aardige auto, en een 8 cilinder klinkt goed, maar zou ook niet erg warm worden.
Het koppel is inderdaad best laag, en het gewicht te hoog.
Mijn 2 liter turbo uit 2010 heeft 240pk en ook al 400nm (en dat vanaf rond de 2000 toeren al).