Context is alles, maar het klopt wel. Deze blauwe Audi R8 heeft echt een 2.9 liter onder de fraaie glazen motorkap.
De tweede generatie Audi R8 zit in de herfst van zijn carrière. Ondanks dat veel te weinig mensen het doen, kun je gewoon naar een Audi-dealer toelopen, een R8 samenstellen, bestellen en ophalen. In 2022! Ja, een supercar met atmosferische V10-middenmotor die meer dan 8.000 toeren kan draaien. Toegegeven, er zijn elektrische auto’s die sneller kunnen. Maar een Tesla Model S Plaid is de stereo van je buurjongen die om vreemde redenen nog steeds bij zijn ouders woont, de motor van de Audi R8 is het concertgebouworkest.
Er zijn echter wel mogelijkheden om de R8 sneller te maken. Er is ooit een elektrische versie geweest en men keek zelfs naar een Le Mans-specificatie van de V12 TDI-dieselmotor. uiteindelijk heeft de tweede generatie R8 altijd een 5.2 liter V10 gehad. Dan ben je redelijk ‘beperkt’ qua vermogen. Nu is 600+ pk altijd meer dan voldoende, maar er zijn altijd mensjes die graag meer, meer, meer willen.
TS825-kit op deze blauwe Audi R8
Een populaire oplossing is om een Twin Turbo-kit te monteren. Dan zijn er zat mogelijkheden die reiken tot ver over de 1.000 pk. Dankzij het ingenieuze quattro-systeem schijnt de R8 daar nog redelijk mee om te kunnen gaan. Maar dan zit je wel met een turbogat en een nogal heftige koppelkromme. Een betere oplossing heeft ESS Tuning. Die hebben voor vandaag een Audi R8 met mechananische compressor in de aanbieding.
Het is een 2.9 liter grote Whipple-schroefcompressor, die ze de TS825-compressor noemen. Ze komen uit Rosbach (vlak boven Frankfurt, leuk ritje) en noemen het natuurlijk een ‘Kompressor’. Met deze 2.9 liter onder de kap stijgt het vermogen aanzienlijk. Er staat namelijk zo’n 800 pk beschikbaar als je Euro 95 tankt, Super Plus (98) levert 825 pk op. Qua koppel hebben ze zich heel erg ingehouden, want 700 Nm klinkt behoorlijk bescheiden.
Supercharger kan op meerdere V10’s
Over prestaties van deze blauwe Audi R8 rept men nauwelijks, de topsnelheid moet 330 km/u zijn, maar dat haal je met een standaard R8 V10 Plus ook wel. Het grote voordeel ten opzichte van turbo’s is de directe gaspedaalrespons. Dat past veel beter bij een sportieve auto als de Audi R8. Ook blijft het geluid bijna ongewijzigd. Bijna, je want krijgt wel de supercharger-huil, plus dat epische gezang van die 5.2 liter V10.
Het allermooiste, volgens ESS Tuning kan de mechanische 2.9 liter compressor op ALLE V10’s geschroefd worden. Het is ook mogelijk om de supercharger te schroeven op de eerste generatie Audi R8 (Type 42) en Lamborghini Gallardo. Maar het wordt nog mooier, want ook de Audi S6 (4F) en Audi S8 (4H) komen in aanmerking! Die gaan niet tot 800 pk, maar dik 600 pk voor een S6 of S8 met een epische klinkende V10 klinkt ons als muziek in de oren!
Meer lezen? Dit zijn de 10 meest epische tiencilinders!
Dutchdriftking zegt
Kost dat? Er zijn al jaren plug en play kits beschikbaar voor de RS4 B7 S6 C6 en S8 D3. Alleen kosten die meer dan de dagwaarde van de auto dus gebeurd het niet vaak. Jammer want het is natuurlijk veel leuker dan een RS6. Toen ik de titel las dacht ik overigens eerst dat er naast de V10 achterin ook de 2,9 V6 onder de motorkap voor was geïnstalleerd.
willeme zegt
@dutchdriftking:
Volgens mij zo’n 22 mille voor de complete kit met alle toebehoren erbij, inclusief extra koeling, betere bougies, nieuwe brandstofpomp et cetera. Dan moet je het nog monteren: ESS raadt aan dat een specialist het doet, de geschatte tijd is zo’n 35 uur om het te monteren. Dus dan gaat het al gauw naar de 30 mille. Op een R8 van een ton of meer prima te doen, maar op een S6 wellicht wat te prijzig. Dan kun je ook een RS6 kopen die VEEL makkelijk te tunen is. Of een A6 3.0 TFSI kietelen, die heeft namelijk al een supercharger …
Dutchdriftking zegt
@willeme: Precies dat. Jammer want een S8 D3 met supercharger is natuurlijk veel gaver dan zo’n RS6. Wat betreft die A6, wanneer krijgen we daar een update over? Iedere zaterdagmorgen ben ik weer teleurgesteld als ik geen witte Audi zie.
ArnoldH zegt
Dit klinkt wel als een epische combi qua geluid. Een heerlijke V10 sound en daar overheen een jankende Supercharger. Zonder het ooit gehoord te hebben ben ik er nu al verliefd op… 🥰🥰
petroldrinker zegt
Epische combo, maar ik zou die +-30a35k gebruiken voor een volgende auto die sneller is dan tunen, die 30a35k haal je er direct niet meer uit bij verkoop…
willeme zegt
@petroldrinker: er is geen snellere auto dan tunen voor dat geld. Een R8 V10 heb je voor 120 mille, dan ben je voor 150 mille klaar. Voor 150 mille heb je niet veel moderne supercars met een epische V10 en 800 pk. Een 812 Superfast is toch een stukje duurder ;-). Dus het is ook financieel een verstandige keuze!