En vuurspuwende uitlaten!
In Amerika houden ze er wel van om hun vrachtwagens goed uit te dossen. Overal chroom, spoilers op het dak, honderden lampen, een kekke paintjob. Je kan het zo gek niet bedenken, of een Amerikaan heeft het vast ergens gedaan. Deze Peterbilt 359 uit 1984 is misschien wel de wildste vrachtwagen ooit. De cabine heeft een leuke laag verf met wat vlammen erop, de chromen spoiler ziet er wel aardig uit, maar dat is allemaal niet zo bijzonder.
Nee, het spectaculaire is vóór de cabine te vinden.
Deze vrachtwagen heeft namelijk 24 cilinders. Ja, dat leest u goed. Waar een gemiddeld mens tevreden zou zijn met een V12, heeft deze Peterbilt twee V12’en. Diesel, uiteraard. Het gaat om twee 852 cid-motoren van de Detroit Diesel Corporation, samen goed voor net geen 28 liter aan cilinderinhoud.
En als dat niet genoeg power was, heeft deze truck ook nog eens twaalf compressors. Daarmee produceert deze Peterbilt ineens 3974 pk. Wie er ook nog eens lachgas aan toevoegt, kan ruim 200 km/u rijden. In een vrachtwagen!
Zo’n flinke motor vergt natuurlijk ook flinke aanpassingen aan het chassis. Amerikaanse vrachtwagens hebben al een flinke neus, maar daar doet deze nog een schepje bovenop. Deze Peterbilt is flink verlengd. En om te helpen met remmen heeft de truck vier parachutes die gebruikt kunnen worden.
Ook de binnenkant is uitvoerig aangepast: het heeft een lederen interieur, houten stuurwiel en heel veel klokjes. Iedere compressor krijgt namelijk een eigen boostklokje. Verder heeft het een dik geluidssysteem en wel zeven tv-schermen. Hoeveel de vrachtwagen gaat opleveren is niet bekend. De Thor 24 wordt vandaag geveild in Riyad, Saudi-Arabië.
Robert zegt
…en een draaicirkel van een metertje of 50.
Gelukkig rijden voertuigen als deze in ‘Murica alleen maar rechtuit. En in de Saudische woestijn maakt de grootte van de draaicirkel sowieso geen ruk uit.
nasty zegt
4000pk en max 200km/u? Ik begrijp dat de luchtweerstand wat tegensteekt, maar dit lijkt me wel absurd
ds3thp zegt
@nasty: lijkt mij ook weinig. Een Dakar truck met rond de 1000pk haalt dit (onbegrensd) ook wel, en dat door het zand wel te verstaan!
dees zegt
@ds3thp: Ding is puur voor de show. Motoren aan elkaar koppelen geeft denk ikk ook vrij veel verlies.
406_v6 zegt
@dees: hoezo?? Ze zitten met de krukassen aan elkaar. Dus geen extra tandwielkast die ze delen waardoor er verlies optreedt.
lekbak zegt
@406_v6: volgens mij heeft gm dit zelfs officieel zo geleverd. Of het waren 2 16 cilinders aan elkaar. Sowieso is die hele familie gm motoren een samengeraapt zootje. Eigenlijk prachtig gedaan van gm destijds. En zolang er geen gat in het blok zit lopen die krengen.
406_v6 zegt
@lekbak: precies! En ook Caterpillar levert zulke motoren; V8 + V12, V12+V12 en vlg mij ook de 3516 achter elkaar. Beresterk spul.
duckmefaddy zegt
@nasty: ik denk dat de overbrenging niet ingesteld is op 400km/u. Wel genoeg vermogen om een karretje te slepen
bassx zegt
@nasty: heb project gevolgd toen het nog in aanbouw was en het meer een project voor de fun dan daadwerkelijk een prestigieus voertuig te maken. De bouwer heeft wel meer excentrieke wagens gebouwd.
Daarnaast lijkt 200km/u me vrij logisch als limiet. Zware assen van een vrachtwagen en remmerij houden niet van hoge snelheid.
bobje zegt
@bassx: bij die Dakar wagens waren de banden het probleem om een truck 200km/u te laten rijden. Ik kan mij niet voorstellen dat de gemiddelde vrachtwagenbandenboer deze banden nu wel op voorraad heeft.
bassx zegt
@bobje: Precies
jeffreym3 zegt
Iets met aandrijflijn/versnellingsbak..?
Leuk die pk’s, maar ben bij diesel altijd benieuwd naar het koppel en dat vermelden jullie precies niet.
anakiet zegt
@jeffreym3: 4000 PK bij 2500 RPM = 11000 NM :) bij 1500 RPM 18000 NM :)
Je hebt ook websites met omreken mogelijkheden (heb ik net gebruikt)
https://planetcalc.com/1908/
lekbak zegt
@anakiet: met dat verschil dat deze 2 takt diesels niet dat vermogen leveren bij 1500rpm, dat koppel zal vast geen 18.000 zijn. Alles zit bovenin, net als bij je brommertje vroeger.
Oude vrachtwagens met deze motoren begonnen al door hun knieën te zakken als er aan de horizon bergen opdoemden. Je moest echt kunnen rijden en schakelen om ze in toeren te houden bergop. Maar stuk gaan ze nooit!
ouwedibbes83 zegt
@lekbak: zouden de superchargers nog helpen om t koppel eerder beschikbaar te maken, of maakt dat niet veel uit omdat ze ook pas harder gaan werken als de toeren oplopen?
lekbak zegt
@ouwedibbes83: het is zelfs zo dat deze motoren niet eens lopen zonder compressor. Ze zuigen hun lucht niet aan, dat moet er in geperst worden. Ik denk niet dat de extra compressors veel doen aan het karakter van de motor.
anakiet zegt
@lekbak: Mijn brommer liep over de 10000 RPM niet te vergelijken met een 14 liter V12 diesel. Max vermogen ligt “gewoon” op 2500 RPM. Wat dus ook al in mijn eerste reactie stond, geen 18000 maar 11000 NM dus.
lekbak zegt
@anakiet: jou brommer draaiende misschien 10.000rpm maar was zo dood als een pier tot ongeveer 7500rpm. Alles zat bovenin. Dat is bij deze diesels dus ook zo. Die 11.000 zou best kunnen kloppen, maar deze motoren leveren geen 18.000nm bij 1500rpm omdat ze daar zo dood als een pier zijn.
anakiet zegt
@jeffreym3: Toen ik net wist hoe koppel en pk een beetje werkt , eerste wat ik dacht : hoeveel koppel heeft een container schip met +- 100.000 pk en heel weinig RPM , was dacht in de orde van grote van een paar miljoen NM.
anakiet zegt
@jeffreym3: Zo’n 11000 NM, levert zijn vermogen rond de 2500 RPM.
yamahav8 zegt
Absurd en onnodig en daarom geweldig! Lijkt me hilarisch om dit apparaat door een mileuzone in Nederland te knallen
ghost zegt
DO IT FOR GRETA!
Dutchdriftking zegt
Kansloos maar wel gaaf.
Richmond zegt
https://youtu.be/4_wkw2vjANU
Hier zie je wat meer
maferick74 zegt
133pk, ook bijna 200km/u, niet eens voor de show
thomcarspotter zegt
@maferick74: 75pk, 210km/u, gewoon voor de fun :)
rempedaal zegt
@thomcarspotter: nu ben ik toch wel benieuwd welke auto jij rijdt.
Ik zou zeggen dat het met dat vermogen bij 180 wel ophoudt.
620henk zegt
@rempedaal: klinkt als een motorfiets. Mijne met 45pk haalt 170
thomcarspotter zegt
@rempedaal: @620henk had het inderdaad over m’n motor
robert110 zegt
Lekker zo’n ouderwetse twee-takt diesel. Geluid en kracht in overvloed.
kube zegt
Greta biggest nightmare ! :P
coupedriver zegt
Leuk om een vegan winkel te bevoorraden…