Altijd al een Heuliez Intruder willen hebben? Hij staat nu te koop.
Er wordt heel wat geklaagd over het design van de hedendaagse cross-overs. Bij een bepaalde groep autoliefhebbers dan, het grote publiek koopt ze gewoon. Als je de huidige cross-overs lelijk vind, dan heb je dit ding nog nooit gezien.
De grote vraag is: wat is dit in hemelsnaam? Je zou het nooit raden, maar onderhuids is dit een Mercedes G-Klasse. Daar is niets meer van terug te zien en dat is het werk van de Franse carrosseriebouwer Heuliez. Naast het produceren van auto’s voor Citroën, Peugeot en Renault bouwden ze af en toe ook zelf iets geks. Zoals deze Heuliez Intruder, een concept uit 1996.
Heuliez heeft de G-klasse een totaal nieuw uiterlijk gegeven. Het resultaat is een bizarre cross-over tussen een terreinwagen en cabriolet. De Intruder beschikt over een metalen klapdak. Nu kijken we daar niet meer van op, maar in 1996 was dat bijzonder. Later zou Heuliez daar nog veel meer mee gaan doen. Ze waren namelijk verantwoordelijk voor de productie van de Peugeot 206 CC en de Opel Tigra Twin Top.
Als basis voor de Intruder koos Heuliez voor de G 320. Dat betekent dat deze roadster wordt aangedreven door een 3.2 liter zescilinder, gekoppeld aan een viertraps automaat. Ook heeft de auto de vierwielaandrijving en het sperdifferentieel behouden. Deze roadster heeft dus gewoon serieuze terreincapaciteiten.
De auto is de enige in zijn soort, hoewel daar waarschijnlijk niet veel mensen rouwig om zullen zijn. Wel zijn er nog vijf coupéversies gebouwd onder de naam OPAC Contender XG. Deze unieke occasion staat nu te koop in Engeland bij DK Engineering met 1.700 km op de klok. De prijs is helaas op aanvraag. Aangezien er recentelijk voor €280.000 aan gerestaureerd is zal het geen zacht prijsje zijn.
Foto’s: DK Engineering
Edge zegt
TJa… Het idee is leuk, maar de uitvoering wat minder. De wielen staan optisch te dicht op elkaar en de frontoverhang is te groot. Het geheel oogt daardoor als een gesmolten Hotwheels autootje
vacano zegt
wat heeft die ontwerper gerookt?
christian85 zegt
@vacano: behoorlijk sterk spul volgens mij
rob5nismo zegt
@christian85: was purplehaze toen al een dingetje?
Dutchdriftking zegt
Deze auto is niet raar, hij is heel bijzonder.
Rob zegt
Iemand heeft dus wat afgestoft uit de oude opslag van Heuliez? Jammer. Alles wat in die rommelige loods staat zou daar tot in den eeuwigheid moeten blijven staan….
https://www.autoblog.nl/een-kijkje-in-de-opslagloods-van-heuliez
srt8tukker zegt
@Rob:
berrychello zegt
Die klapdak CLK stond een maandje terug ook ergens te koop dacht ik. Zonde, die hal wil ik best wat entreegeld voor betalen. Zo gaaf!
deeberton zegt
aldus voor mensen die een geslaagd design niet zien als één waarheid zoals het kookpunt voor water.
hannibal zegt
Deze de enige in zijn soort? Ik kan me herinneren dat er ook wel eens een slk body op g klasse onderstel is gezet.
Dit ding vertoont overigens behoorlijk wat design trekjes van veel recentere Mercedes producten.
SimonMc zegt
Juist: https://www.autoblog.nl/nieuws/de-meest-ultieme-g-klasse-is-een-mercedes-slk-102704
rulefollower zegt
Exact, ik moest ook meteen aan die auto denken die Jim Rogers had laten bouwen voor zijn tripje.
dondeboer zegt
Supervet. Wat een absurd ding. Interieur is foeilelijk, maar dat mag de pret niet drukken. Ik heb ‘r geen geld voor, maar als ik in de markt was voor auto’s in deze prijsklasse, dan zou ik t wel weten. Lekker zwaaien en lachen naar al die mensen die in een dertien in een dozijn soepblik rijden. We moeten ’t leven niet zo serieus nemen.
mopar70 zegt
Voor 280.000 aan gerestaureerd?