Alle nadelen van een G-klasse plus alle nadelen van een coupé-SUV, voor een kleine vijf ton. De slechtste deal ooit?
Coupé-SUV’s zijn er genoeg vandaag de dag, maar laten we wel wezen: dat zijn geen auto’s die de naam coupé verdienen. Een coupé hoort namelijk twee deuren te hebben. De coupé-SUV die we vandaag voor ons hebben voldoet wél aan dit criterium. Alhoewel het eigenlijk geen SUV is, maar een terreinwagen. De juiste term is hier dus coupé-terreinwagen.
Een coupé-terreinwagen combineert eigenlijk het slechtste van twee werelden. Het is namelijk enerzijds een lelijke en niet sportieve coupé en anderzijds een onpraktische terreinwagen. Heel verbazingwekkend is het dus niet dat deze niche niet is opgevuld.
Toch was er eind jaren ’90 een coupé-terreinwagen: de OPAC Contender XG. Deze heeft het chassis en de motor van een Mercedes G-klasse en is dus een raszuivere terreinwagen. De auto heeft echter het koetswerk van een coupé gekregen.
De auto is eigenlijk ontstaan als een idee van Heuliez. Voordat deze Franse fabrikant de Peugeot 206 CC en de Opel Tigra Twin Top zou gaan produceren bouwden ze zelf al een auto met een metalen klapdak. Dit was de Heuliez Intruder, die gebaseerd was op – jawel – de Mercedes G-klasse. Daarvan is overigens maar één exemplaar gebouwd, die vorig jaar te koop stond.
De Heuliez Intruder kreeg echter een vervolg in de vorm van deze OPAC Contender XG. In grote lijnen was dit dezelfde auto, maar dan met een gewijzigd design en een vast dak. Daarmee was de coupé-terreinwagen dus geboren. Uiteraard was deze auto geen lang leven beschoren: er zijn er uiteindelijk maar vijf van gebouwd. Maar daarmee waren ze wel verder gekomen dan Heuliez.
Motorisch is de Contender gebaseerd op een G320, dus onder de motorkap kun je een zes-in-lijn met 211 pk vinden. Daarmee is de OPAC Contender voor coupé-begrippen dus vrij traag, het gewicht in acht nemend. In het terrein geef je alle coupés het nakijken, dat dan weer wel.
Een van de vijf OPAC Contender’s staat nu te koop. Of misschien moeten we zeggen: nog steeds te koop. In 2015 werd deze auto namelijk aangeboden bij precies dezelfde aanbieder, met precies dezelfde foto’s en precies dezelfde kilometerstand (11.000 km).
Misschien nog het meest bizarre aan deze auto: zes jaar later is deze OPAC Contender XG op wonderbaarlijke wijze veel meer waard. In 2015 stond de auto te koop voor anderhalve ton (wat al een hoop geld was), maar nu vraagt de aanbieder er doodleuk €490.000 voor. We zien jullie weer in 2027, als we schrijven dat de auto nog steeds te koop staat.
Edge zegt
Weet je, ik vind dit absoluut niet mooi… Maar dit doet de naam SUV Coupé zo enorm veel meer eer aan dan al die gezinswagens met onpraktische daklijn die tegenwoordig dat label dragen.
Johanneke zegt
Het lijkt net op een speelgoedauto’tje van mijn zoon. Stiekem wel heerlijk dat er iemand zo knettergek is geweest om dit te maken.
avocado zegt
Ziet er meer uit als een gesmolten Suzuki X-90
panam1 zegt
De laatste keer dat ik zoiets wanstaltigs zag was toen ik m’n schoonmoeder voor t eerst trof….brrrrrr
SanderB zegt
dat beloofd veel goeds voor je vrouw in de toekomst …
mrporter zegt
Mooie Ssangyong erexton
wessel04 zegt
Inflatie
singapore zegt
Heeft wel wat weg van Jim Rogers zijn gele SLK op een G chassis
degrotemuis zegt
Eerste wat ik dacht, een modernere interpretatie van die. Leuk dat de verkoper nu zo dapper is om 6 jaar later er 3,5 ton bovenop te gooien, maar dat zegt niets over de waarde tot iemand er daadwerkelijk voor betaalt.
lebeaunl zegt
Soms moet je lelijke dingen heel duur maken zodat mensen met teveel geld er alsnog hebberig van gaan worden. Of hij heeft gewoon stallingsgeld doorberekend 😅
osmo zegt
Toen ik de foto op de frontpage zag dacht ik dat het een ontwerp van Rinspeed was. Blijkbaar zijn er meerdere personen die wagens ontwerpen na een A4-tje LSD.
marcomanta zegt
Opgeblazen RAV4 was mijn eerste indruk, maar dat hij uniek is, dat mag gezegd worden.
antwaarpeneir zegt
Instant hoofdpijn
JanC zegt
Het logo voorop laat S&C zien. Het merk is dus niet OPAC, een Italiaanse firma die wellicht iets met de bouw van dit voertuig van doen heeft, maar Status & Class, een Zwitsers bedrijf.
shizzle zegt
Een groot uitgevallen Suzuki X90.