Alsof ze Ajax spelers bij Feyenoord stallen.
Vorig jaar werd de Ferrari 812 Superfast aan ons voorgesteld. De nieuwste, hardcore V12 GT van Ferrari met enkel aandrijving op de achterwielen. Dat is niet opmerkelijk, want de meeste Ferrari’s hebben achterwielaandrijving, maar wel vanwege het feit dat de 812 Superfast beschikt over 800 briesende paarden. Achthonderd paardenkrachten is krankzinnig veel, ook al is het de top-of-the line Ferrari. We gingen graven naar andere auto’s met 800 pk en kwamen uit op dit lijstje met 11 exotische tuning-monsters. Ergo: 800 pk is heel veel vermogen.
Het is precies het aantal pk’s dat het onderwerp van dit artikel ook heeft. Je voelde hem aankomen, waarschijnlijk. G-Power is al 35 jaar lang een gerespecteerde BMW-tuner en gaat verder daar waar Hamann en AC Schnitzer stoppen. Sinds een tijdje hebben ze ontdekt dat er ook een markt is voor het sneller maken van Mercedessen. Dus naast Brabus, Renntech, Lorinser, Carlsson en Väth heb je nu nog een adresje om je E63 AMG van de vorige generatie (W212 sedan en S212 stationwagon) van meer vermogen te voorzien.
Als basis heeft G-Power gekozen voor de Mercedes-Benz E63 AMG. Vervolgens hebben ze de motorkap open getrokken en de auto voorzien van G-Power Performance Software V1. Deze is tijdelijk te verkrijgen voor 2.900 euro. Vervolgens krijgt de E63S nieuwe turbo’s (5.750 euro), roestvrij stalen downpipe (2.240 euro) en eveneens RVS sportuitlaat (4.600 euro). Het enige wat je nog moet doen is de begrenzer eraf halen (516,70 euro). Dat komt uit op een totaal van iets meer dan 16.000 euro.
Dat lijkt veel geld, maar daarvoor krijg je wel eventjes 215 extra pk tot je beschikking. Ook qua trekkracht ga je er flink op vooruit. Het M157 motorblok is begrensd op 1.000 Nm, waarschijnlijk om de assen niet gelijk krom te trekken. Doet dat wat met de prestaties? Jazeker. 0-100 km/u duurt nu 3,1 seconden. Bij G-Power is het dus mogelijke de begrenzer te verwijderen, waardoor je na de krachtkuur 340 km/u kunt halen. Qua uiterlijke verfraaiingen heeft G-Power zich heel erg ingehouden. Ze streefden het ‘wolf in schaapskleren effect’ en hebben alleen de velgen vervangen. Jammer, ze hadden namelijk DIT moeten doen. Hoe de auto nu klinkt en allemachtig hard gaat kun je zien in onderstaande video:
pand zegt
De grote hamvraag: hoe ziet de achterkant eruit? Daarnaast dit is toch wel een van de mooiste G-power creaties. Normaal ben ik niet zo’n fan van al dat uiterlijk vertoon
banaan7 zegt
@pand: kan je in de video zien. Ben er zelf geen fan van
ardonjr zegt
@pand: Kun je gewoon zien in de video toch? Gewoon standaard dus, maar dan bizar snel! Vind de auto zelf erg saai (je ziet ze hier te veel in Breda (als Taxi dus)) maar dat blok vind ik wel bruut! Zou alleen voor de ervaring wel eens zo’n ding willen rijden.. betalen kan (en wil) ik het toch nooit.
pand zegt
@ardonjr: klopt dat je het filmpje kan zien! Maar op mijn vakantieadres is de wifi niet top zodat dat niet gaat! Daarnaast is het scheef dat je een foto van een velg en wat onderdelen (turbo ed) plaatst maar niet van de achterkant terwijl je het wel benoemd in de tekst. Maar ben het met je eens dat in een Mercedes rijden niet is wat ik zou willen…. Voor de ervaring is het wel top
slickrick zegt
Erg gaaf, eigenlijk moet je gewoon een E63 AMG met business pack hiervoor nemen, dus eentje die niet al die AMG meuk heeft, twee uitlaatjes en that’s it.
nasty zegt
@slickrick: ik begrijp niet waarom iedereen dit zit schitterend vind. Voor die ene keer dat je eens iemand verrast voor een sprintje? Verder betaal je een godsvermogen voor een grijze muis op de weg waar er honderden van rondrijden. Als zoveel geld betaal, wil ik er ook aan zien dat ik 800pk heb.
mert92 zegt
@nasty: Ik wil juist niet opvallen en grote kans hebben om a la minute aan de kant gezet worden, maar wel veel pk’s onder de motorkap hebben. Het is gewoon een verschil tussen wel en niet willen opvallen.
cloverleaf zegt
Hebbon! Ff wat andere lichtmetalo’s en een GroenLinks bumpersticker erop en lossgehen!
rollingstoned zegt
@cloverleaf: Als het een dieseltje was i.p.v. een AMG kreeg je nog een knuffel van Femke ook. ?
frederik zegt
Onder een wolf in schaapskleren versta ik iets anders. Meer een leeuw in wolfskleren dit :)
jeroenwz zegt
En weer een nieuw hoofdstukje van het boek “Ik kan verder pissen dan jij”.
Begrijp me niet verkeerd. 845 pk is indrukwekkend, 340 km/uur ook. Maar: waar kan je dat allemaal gebruiken? Niet op de openbare weg, niet op de Nürburgring, niet op Nardo (te hobbelig, te veel bochten). Kortom: een – in mijn ogen – overbodige auto.
Roef zegt
@jeroenwz: you must be fun at parties
jeroenwz zegt
@roef: knap dat je me toch verkeerd begrijpt.
banaan7 zegt
@jeroenwz: op deeeeee *trommels*
Autobahn?
mashell zegt
@banaan7: je bent er inderdaad in een paar seconden mee bij de volgende Baustelle.
wimof zegt
OK, ik weet het, ik heb het vandaag al 2 x geschreven, waarom zijn zoveel pk”s nodig.
Voor mij, voor niets.
Een vriend heeft zijn Mercedes ook laten tunen, de tuning op zichzelf was niet zo duur , maar op één maand heeft hij al 5x zijn tuning aan pv bijeen gereden.
Hij gaat toch zo lekker !!!
moveyourmind zegt
@wimof: Enige wat ik kan bedenken is omdat de beleving tegenwoordig compleet weggefilterd wordt. Neem bijvoorbeeld die Bentayga in vergelijking met de sensatie in een oude Bentley:
https://youtu.be/G-w2Fmmu_84
Bij 140 begint dat ding al te klinken alsof je in een straaljager zit die volgas opstijgt en bij 180 is het alsof door de geluidsbarriére gaat. Maar om te genieten en kippenvel op je hele lijf te krijgen hoef je bij zo’n geweldenaar uit de goede oude tijd nog niet eens zo hard te gaan.
wimof zegt
@moveyourmind: Ik ken het gevoel, ik heb een Citroën DS van ’67.
moveyourmind zegt
@wimof: Fantastische wagen is dat, zoiets hoop ik ooit ook nog te mogen bezitten.
frederik zegt
@wimof: Ik heb er ook een uit ‘67, ze zijn nog verrassend stabiel bij 150-160.
moveyourmind zegt
Dit is gewoon een dikke middelvinger naar oranje Bentley Bentayga V8’s die stoer 240 rijden op een polderweggetje. Een keer met de grote teen wiebelen en je blaft er voorbij alsof het niks is.
galverink zegt
Mercedes-tuner Carlsson is opgericht door Hartge. Eerder gezien dus.
En die W124 met BMW zescilinder: AMG.
Teerdz zegt
Waarom lijkt het alsof die turbokit voor een V6 is ontwikkeld dan?
kilum zegt
Op basis van de eerste alinea
kilum zegt
Op basis van de eerste alinea dacht ik dat ze het blok van de 812 er in hadden gelegd.