Ja, een bijzondere Porsche-lak die een ton kost. En dan moet je de rest van de Porsche nog betalen…
Porsche heeft een goudmijntje gevonden: PTS. Je kon al heel erg lang terecht bij Porsche Exclusive voor al je afwijkende wensen. Nou ja, afwijkende wensen op automobiel gebied, althans. Vroeger was je de man als je een 911 GT2 over de Nordschleife of Road Atlanta joeg, het liefst met een flinke portie overstuur. Het liefst met een halve rolkooi en Recaro Pole Positions erin. En de kleur van de Porsche? Nou, dat maakte vroeger eigenlijk niet. Welke Porsche het snelste kon leveren.
Tegenwoordig ligt dat ietsje anders. Als je cool wil zijn, dan bestel je een extreem bijzondere Porsche 911. Het liefst met een unieke lakkleur en bijzonder interieur. Een combinatie die niet of nauwelijks te maken is in de configurator.
Vervolgens laat je daar mooie foto’s van maken om op Instagram te paraderen met je extreem goede smaak. Vervolgens parkeer je ‘m in de garage onder een hoes en doe je het ‘woon-werk’-verkeer in je Tesla.
Bijzondere Porsche-lak
Dat moet ook welhaast het geval zijn met de Porsche die je op deze pagina’s ziet. Het is een 911 Turbo S (992) waarbij Porsche Exclusive Manufaktur flink aan de slag is gegaan. het begint natuurlijk met de lak, die al heel erg bijzonder is: Urban Bamboo Chromoflair. Die chromaflair-lakken kun je speciaal bij Porsche bestellen en kosten net zoveel als een kale Boxster.
Het is wel een heel erg bijzonder lak met zeer veel lagen, waardoor de kleur verandert afhankelijk van de stand van de zon. Heel bijzonder is dat de wielen kleur zijn meegspoten. Dat kan bij sommige Porsche-wielen, maar normaal gesproken níet bij deze centerlocks.
De auto is een hommage aan een – eveneens – bijzondere serie 959’s. Dat zie je vooral aan de binnenkant. Het lijkt een regulier zwart interieur te zijn, maar bij het zitvlak zien we zwarte, grijs en witte stukjes leer.
Dat leer kun je ook zien op de stoelen die je in de 959 ziet tijdens de vergelijkende test tussen de Porsche 911 Turbo (997) en de 959, met naast jullie aller @wouter een guitige krullebol (hallo Sjoerd!).
Zo duur als een Ferrari
Wat dit exemplaar moet gaan kosten, is niet bekend. Het zal ongetwijfeld een enorm bedrag zijn, want zoals gezegd, alleen die lak kost al gauw een ton. De rest van de opties zullen ook niet goedkoop zijn. Een 911 Turbo S in Nederland kost je standaard ap 350.000 euro, met al deze bijzondere opties zal daar zou anderhalve ton bijkomen.
Uiteraard is het nog steeds heel erg gaaf, maar met een prijs van een half miljoen (nogmaals: ruwe schatting) concurreert een 911 Turbo S toch ineens met écht supercars die al bijzonder zijn voordat je rare opties gaat bestellen. Dus wat zeg jij: PTS über alles? Of gewoon een bijzondere Ferrari of McLaren kopen? Laat het weten in de comments.
De 911 Turbo S is dan weliswaar niet zo bijzonder als een supercar, maar @wouter was er zeer van onder de indruk:
Meer lezen? Dit zijn 5 heerlijk groene Porsches 992!
lecomte zegt
Chromaflair lakje bij de plaatselijke spuiter kost een fractie van deze vraagprijs.
anthwan zegt
Mee gespoten velgen… mijn smaak is het niet.
kniesoor zegt
De tekst op de dorpelbeschermer geeft een inkijkje in het type eigenaar : de oto als een soort statement van hoe bijzonder je bent.
osmo zegt
En dan nog de uitdrukking zelf. Je kan er qua geld tegenaan gooien wat je wil, uiteindelijk zal het altijd “gewoon een auto” zijn.
rollingstoned zegt
“Het is wel een heel erg bijzonder lak met zeer veel lagen, waardoor de kleur verandert afhankelijk van de stand van de zon.”
Nou ja kleurtje, eerder 50 tinten grijs…
Dutchdriftking zegt
Ik vind het een heel geil kleurtje. Uiteraard met minder zwarte details en gewoon zilveren wielen was het toffer geweest, maar al met al echt wel gaaf dit.
Specht zegt
Belachelijk veel geld…
Vroeger was een (topmodel) Porsche 911 ook nog bereikbaar voor de gewone man. Kwestie van goed sparen of wellicht een erfenis.
Tegenwoordig moet je CEO zijn van een multinational, drugsdealer, graaiende belastingontduiker met vijf dubieuze B.V’s of een debiele influencer met een rotkop.
O plaat zegt
het is vooral de Nederlandse staat die het probleem is vermoed ik. In België heb je een reguliere 911 voor 130k, een Turbo S zo als deze voor 220K. In Nederland komt er 100k bij.
densk zegt
Ik vind de kleur nog wat hebben (al is een ton natuurlijk absurd), maar om de velgen daar ook van te voorzien.. Niet mijn ding. Stel deze auto krijgt ooit schade of pakt een stoeprandje, dan krijgt menig schadehersteller het toch Spaans benauwd denk ik. Al is dat natuurlijk zeer onwaarschijnlijk aangezien deze ongetwijfeld niet veel buiten zal komen.
Oopelkadet zegt
De 911 doelgroep is ook veranderd. Nu gaat het voornamelijk om te laten zien dat je zon ding kan betalen. Als ik nu een nieuwe 911 tegenkom moet ik 3x kijken of het wel een 911 is. Ze zijn zo vierkant, groot en vormloos geworden.
991TurboS zegt
Liever eentje in aventurin grün met de velgen in de originele kleur, de normale stoelen en zonder aerokit. Dit ziet er eerlijk gezegd niet uit vind ik.
richardmcv zegt
@Specht: Als jouw zienswijze klopt dan zegt dat wel wat over de maatschappij. Ik las namelijk dat Porsche goede zaken doet:
“In het fiscale jaar 2023 heeft Porsche robuuste groei laten zien waarin de verkoopcijfers licht gestegen zijn. In de afgelopen 12 maanden leverde Porsche in totaal 320.221 auto’s af, 3% meer dan in 2022”.
Bron: website Porsche…
cossiekiller zegt
Toch wel mooier dan matzwart, en geen klein beetje!