Dat is bijzonder, want de basisuitvoering had dat namelijk niet.
Sommige auto’s kun je enkel en alleen al kopen vanwege het verhaal eromheen. Daarom nemen we je eventjes snel mee naar de jaren ’90. BMW was eigenaar van Rover en dat pakte niet heel erg briljant uit. Er zijn maar drie succesverhalen: de New Mini, de Range Rover en de Rover 75.
De Rover 75 moest een voorwielaandrijver worden die op comfort was afgestemd. Sportieve achterwielaandrijvers waren namelijk voor BMW bedoeld. Nu was het voor zijn soort een uitstekende automobiel: ruim, chic, luxe en het reed opperbest. De auto zat een beetje tussen mainstream en premium in, samen met de Alfa Romeo 156 en Volvo S60, zeg maar. Rover wilde altijd een sportieve variant bouwen ervan, maar dat mocht niet van BMW.
Overname Phoenix Group
Nadat BMW Rover had verkocht voor 10 pond aan de Phoenix Group, gingen ze helemaal los. Men ging het merk MG gebruiken voor sportieve modellen van de 25 (MG ZR), 45 (MG ZS) en dus ook de 75 (de MG ZT). Ondanks dat het geld bijna op was en er nauwelijks geld binnenkwam, investeerde men in rare projecten als de City Rover (en Tata Indica met Rover-badge), 25 Streetwise (een Allroad versie van de bejaarde 25) en de MG XPower SV, een sportcoupé met carbon body.
Misschien wel de meest opvallende was de MG T 260 . In tegenstelling tot de MG ZT190 is de layout compleet anders. De MG ZT 190 heeft namelijk (net als de Rover 75) de motor overdwars liggen met de transmissie ernaast, die de voorwielen aandrijft.
MG ZT260
De MG ZT260 heeft een 4.6 liter V8, in de lengte geplaatst met de transmissie erachter én achterwielaandrijving. Waarom deden ze dit? Om te bewijzen aan BMW dat ze ook sportsedans konden bouwen.
Het was de bedoeling om een hele reeks uit te brengen, waaronder een variant met 385 pk en eentje met 500+ pk. MG Rover was allang failliet voordat dat gebeurde (goh), maar de ZT260 kwam wel degelijk op de markt. De motor is afkomstig van Ford, dat deze Modular V8 gebruikte in de Mustang. Voordeel: onderdelen zijn goed te vinden en in tegenstelling tot een BMW V8 uit die periode zijn dit bovengemiddeld betrouwbare motoren.
Bijzondere occasion met achterwielaandrijving in Nederland!
De 4.6 liter V8 is goed voor 260 pk en 440 Nm, wat niet echt heel erg veel is. De occasion die wij vonden vandaag heeft een handgeschakelde Tremec zesbak (er was ook een viertraps automaat die je absoluut niet wil). Daarmee kun je in 6,6 seconden naar de 100 km/u sprinten en een top halen van 250 km/u.
Dit exemplaar is extra bijzonder, want het is een origineel Nederlandse auto. Ja, in Nederland zijn er een handjevol van verkocht. Helemaal bijzonder is dat de auto afkomstig is van de eerste eigenaar!
Dit in combinatie met de lage kilometerstand zorgt ervoor dat de prijs redelijk pittig is: 19.950 euro. Nou ja, ondergetekende vindt het wel meevallen, maar onze hoofdredacteur @michaelras geeft aan dat je een beetje Camaro of Mustang met V8 voor aanzienlijk minder kunt krijgen. Dus wat kies jij? Laat het weten! De advertentie kun je hier bekijken!
Meer lezen? Deze 11 BMW M3-rivalen kwamen er helaas niet!
smart2000 zegt
Ik ga dan liever voor een Kia Picanto turbo s awd. 😂😜🤣
V8Vantage zegt
Kopen, maar dat geld enk ik alleen voor de 40+ mensen hier die de reviews destijds gelezen hebben “Romig koppel waarmee je overal strepen kunt achter laten op de weg” althans, dat is wat ik me er van herinner.
willeme zegt
@v8vantage: Ton Roks, Autovisie. Stairway to Heaven op de speakers, al rijdend door Engeland/Schotland. Goede oude tijd!
V8Vantage zegt
Dat was hem :-)
ar166 zegt
Nee hoor, deze 23 jarige vindt dit ook super tof! V8, handbak & achterwielaandrijver en dat in een mooie stijlvolle compacte sedan. Wat wil je nog meer?!
jippie zegt
Shit! Hij is al weg.
Robert zegt
RDW zegt: Datum laatste tenaamstelling 26-08-2023
Op Gaspedaal, Autowereld en de site van de handelaar staat deze auto nog wel aangeboden:
https://www.autowereld.nl/mg/zt/4-6-v8-260-navigatie-eerste-eigenaar-nieuwstaat-lederen-bekleding-airconditioning-38527921/details.html?referrer=https%3A%2F%2Fwww.gaspedaal.nl%2F
https://roycar.nl/occasions/mg/zt/4-6-v8-260-navigatie-eerste-eigenaar-nieuwstaat-lederen-bekleding-airconditioning-cruise-control-84296-km-uniek-35204174/
Pareltje hoor.
RobTWo zegt
Deze: https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/ford-usa/m2030280547-ford-usa-mustang-4-6l-v8-gt-305-pk-cabrio-orig-nederlands ?
mijosu zegt
Dit heb ik nou altijd een übergave bak gevonden. Beetje obscuur, dus leuker dan een mustang
moveyourmind zegt
Prachtige auto. Nog steeds even stijlvol als toen. Ben alleen benieuwd hoe het met de onderdelenvoorziening zit, dat kon nog wel eens een dingetje zijn.
joejojo2012 zegt
@Willeme De ontwikkeling van de 75 was al gaande nog voordat BMW eigenaar werd. Daardoor was er altijd al ruimte voor de cardanaandrijving van de achterwielen. Onder bewind van BMW werd echter alleen op de voorwielen aangedreven. Totdat BMW het boeltje dus voor 1 Pond verkocht en de gezonde kindjes van de inboedel hield. Ja, dus toen pas kon Rover losgaan met die Ford V8. Prachtige wagen imo, waarvan de eerste lichting het allerbest gebouwd bleek.
ghost zegt
Heerlijk! In het dorp waar ik ben opgegroeid rijdt een van de lokale aannemers ook in een ZT-T V8 orig NL, gewoon met aanhanger erachter en alle gereedschappen in de achterbak. Altijd een glimlach van oor tot oor die man!
luckyluck zegt
Heb de ZT190 gehad, super fijne auto…
kniesoor zegt
Eén van m’n buren had zo’n ding, een stationcar (ZT-T dus). De koude start gaf een symfonie van wellustige klanken, prachtig. Maar kennelijk wel een prijzig apparaat in onderhoud. Dus uiteindelijk heeft de oto het veld moeten ruimen.
sabrerator zegt
Voor superultraobscuur: er zijn enkele Rover 75 V8 exemplaren ontsnapt uit de fabriek, vlak voor het faillissement. Zelfs enkele naar Nederland. Zijn wel automaten.
Maar inderdaad, ik herinner me deze als duurtester bij Autovisie, met een lyrische Ton Roos, die “zijn” duurtester later gekocht heeft en een paar jaar privé heeft gereden. Was niet dit exemplaar trouwens. Wel dezelfde kleur.
3246cm252kw zegt
Dit is wel echt heel gaaf! Jammer dat ze inderdaad niet verder hebben kunnen gaan met deze gave sedan.
maotje zegt
4,6 liter v8 met 260 pk. Goeiedag zeg.