En dan mag deze Citroën DS Coupé wel bijzonder zijn, snel is ‘ie niet.
In tijden van tuning, elektrificatie en oneindige mogelijkheden om je auto exclusief aan te kleden, is er iets wat mist aan de auto’s van tegenwoordig: stijlvolle klasse. Deze bijzondere Citroën DS Coupé ligt precies de zere vinger erop.
Legendarisch
De Citroën DS in standaardvorm is al legendarisch. Je zou ‘m het beste kunnen vergelijken met de iPhone. Alles ervoor was ineens enorm bejaard en alles erna was er duidelijk op geïnspireerd. Weinig auto’s hebben zo’n impact gehad op de autoindustrie. Waren er ook nadelen? Misschien de beperkte keuze qua carrosserievarianten. De DS was er als Berline, als Cabrio en als Break. Op zich voldoende, maar een tweedeurs was leuk geweest. Die is officieel nooit gebouwd, toch zie je op de afbeeldingen een Citroën DS Coupé.
Marketing
Nu we erbij stilstaan, grote kans dat de marketingbonzen tegenwoordig de standaard DS een ‘Vierdeurs Coupé’ en de Break een ‘Shooting Brake’ noemen. Pure kolder, natuurlijk, maar het draagt wél bij aan de beleving. Maar er was vroeger ook een Citroën DS Coupé. Jazeker, een heuse tweedeurs met een hard dak. Het was alleen niet een officieel product van Citroën, maar toch ook weer een klein beetje wel.
Chapron
Het gaat om een DS met het koetswerk van Chapron. Henri Chapron was carrossier en maakte diverse kunstwerken op basis van beroemde Citroëns. Zo was hij naast deze Coupé ook verantwoordelijk voor een een ander type Coupé (Dandy) eigen cabriolet én een limousine, bijvoorbeeld. Deze DS Concorde Coupé is niet zozeer sportief en elegant, dan wel aristocratisch en excentriek. Twee kenmerken die we bij coupé’s bijna niet meet tegenkomen, helaas.
Concorde Coupé
In de 1965 heeft Chapron 35 exemplaren gebouwd van de Concorde Coupé. Daarvan is dit er eentje. Het exemplaar staat op dit moment te koop voor de lieve som van omgerekend 165.500 euro. Vergeet niet dat Citroën voorheen een chique luxemerk was. Pas vanaf de 2CV werd Citroën een mainstream merk. Terug naar de Concorde Coupé. Deze is donkerblauw met zilvergrijs dak en kofferklep.
165 mille
Nu lijkt dik 165 mille erg veel voor een niet originele Citroën, maar vergeet niet dat Chapron en Citroën samenwerkten. Citroën kon de kunsten van Chapron zeker waarderen en leverde maar wat graag DS Berlines die omgebouwd werden tot cabrio, Dandy Coupé, Concorde Coupé of limousine. Bijzonder aan de Concorde Coupé was het feit dat het een echte vierzitter was. Daarom loopt de daklijn wat langer door en de C-stijl wat stijler af.
M850i
De DS Dandy Coupé is misschien fraaier, maar minder apart. En zo veel is 165 mille tegenwoordig ook niet meer. Je koopt er geen nieuwe M850i voor, bijvoorbeeld. Als je toch al een garage vol supercars hebt, is zo’n Chapron DS Concorde Coupé de ideale invulling. Hebben? Bekijk dan snel de advertentie.
net10 zegt
De Citroën DS was zijn tijd ver vooruit, en van ongekende schoonheid. Deze versie van Chapron is een hele bijzondere en zeer zeldzame auto, dat zie je natuurlijk aan de prijs.
Jochempie zegt
10X liever de Décapotable.
viezefreddyw zegt
Doet me denken aan de goede tijd met Gina Classics en de filmpjes van @casperh met onder andere de DS19 Usine. Prachtig was dat! Een gezonde dosis klassiekers in filmpjes is iets wat ik tegenwoordig een beetje mis.
veloce zegt
@viezefreddyw: amen
v12powerr zegt
@viezefreddyw: sluit ik me helemaal bij aan??
moveyourmind zegt
Bijzonder, maar niet het mooiste wat er op DS gebied te verkrijgen is. Het eerste model van de DS Concorde uit begin jaren zestig vind ik stukken mooier. Die heeft een daklijn en kofferbak die veel sterker aflopen en net als de gewone DS staan een fraai gestroomlijnd design heeft.
En de in het artikel genoemde DS Chapron Le Dandy zou ik ook veel liever willen hebben. En de DS Chapron Le Paris. En wat te denken van de DS Limousine Lorraine… Of de DS die speciaal voor Michelin gemaakt was om banden te testen.
Voor de liefhebber, hier nog meer moois op DS-gebied:
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/231407/
Esprit_de_Flandre zegt
Lap, daar gaat mijn namiddag…
baardmijt zegt
@Esprit_de_Flandre: Lap? Haha…. Dáár ging m’n koffie. Prachtig. Ik dacht dat dit woord alleen door Lambik werd gebruikt…
Esprit_de_Flandre zegt
Nee hoor, heel gebruikelijk in de Vlaenders…
autodidact zegt
Stijl heeft-ie zeker. Maar de daklijn loopt toch echt steiler af.
cazzo046 zegt
Prachtige auto en gezien de zeldzaamheid lijkt me de prijs niet onredelijk.
Zon M850 daarentegen, wat een ordinair hok…
vaakbenjetebang zegt
Dat is wat de auto-industrie is door de tijd heen kwijtgeraakt is: sobere, onderkoelde elegantie, stijl en klasse. Vrijwel alles wat duur is, is tegenwoordig ordinair, omdat het moet uitschreeuwen: ‘kijk mij eens een duur object zijn!’. Jammer, maar wie betaalt bepaalt…
henkp1 zegt
Tsja we leven momenteel even in een bling-bling tijdperk. Gaat wel weer een keer over.
hehe zegt
@henkp1: omdat de meeste kopers van dure auto’s op het moment niet in west Europa wonen maar in landen als China, is onze smaak niet meer leidend voor de autoindustrie.
Deze stijlkeuzes eindigen zodra het aantal rijke Chinezen afneemt en ze niet meer grootafnemer van luxeproducten zijn.
Dus in geval van een economische crisis in dat gebied, misschien een massale epidemie oid
henkp1 zegt
Prachtige wagen. Doe ff googelen dan zal je zien dat er veel meer varianten van de ID/DS zijn gebouwd. Diversen door Chapron, maar bijvoorbeeld ook door Heuliez, wie kent zo die verlengde break met dubbele achteras niet?
Overigens is Citroën nooit een ‘chique luxemerk geweest. Door de productie van met name granaten en ander oorlogstuig had André Citroën na WOI wat centen over. Hij besloot om die in de opkomende autoindustrie te investeren en kwam in 1919 met het eerste model dat toen een soort volksauto was. De legendarische Traction Avant was voor de 2CV het grootste en duurste wat eruit de Citroën fabrieken kwam en dat was een auto uit de hogere middenklasser. Wellicht is de schrijver in de war met Renault dat wel auto’s in de topklasse bouwde (auto’s voor koningshuizen, filmsterren e.d. zo is de eerste auto van ons koningshuis een Renault 1908, ook de tsaren reden Renault).
Volvo_440_turbo zegt
In de buurt van het kasteel van Horst in België kan je scooters, 2CV’s en ook een DS huren, dit hebben wij eens gedaan, inclusief wijproeverijen. Was met een cadeaubon van mijn vriendin. Ik kon kiezen tussen bijv. een uur met een Ferrari of dergelijke te rijden, maar vermits ik al genoeg met snelle auto’s had gereden een volledige dag DS-rijden dan maar gekozen.
Geen minuut spijt van gehad! Het was wel werken achter het stuur want de auto stuurde nogal zwaar maar het veercomfort was gewoon geweldig! Het was een benzineauto die als het ware als een diesel reed en het ging nog nog goed vooruit ook! Toen ik in de buurt even mijn ouders ging bezoeken dachten ze heel even, mij kennende, dat ik deze gekocht had. Ooit komt er wel eentje voor de deur, da’s zeker!
Wat ik ook herinner was dat hij niet goed in een van de versnellingen raakte, maar da’s wellicht slijtage. Het was een rood exemplaar dat binnenin de sfeer uitstraalde van, tja, ik durf het niet goed te zeggen, een huis van lichte zeden… Als je ooit de kans hebt, doen!
escort77 zegt
@Volvo_440_turbo: ik wil het advies opvolgen en het gaan doen….
Welk huis raad je me aan?
Volvo_440_turbo zegt
@escort77 Een website hebben ze niet volgens mij maar via dit nummer op deze website kan je de auto’s reserveren https://www.wow-routes.com/startpoints/toon/verhuurpunt_holsbeek_hageland/mainAssets/2pk,voertuig-ds/subAssets/ Zeker het kasteel van Horst bezoeken, kan wel zijn dat het nog in renovatie is. Ik deed het via een Bongobon inclusief wijnproeven dus ( de wijnboer bleek nog een vriend van mijn vader te zijn :D ). Bij de start vertelden ze me dat iedereen een DS kan rijden maar na enkele meters was het voor mij wel duidelijk dat je enige rijervaring nodig hebt, de auto rijdt niet en stuurt niet zoals een moderne auto, is wel enorm aanpassen. Maar dat is wel uiteindelijk de fun! Je krijgt een GPS mee die je langs mooie routes stuurt. Veel plezier ermee!
baardmijt zegt
@Volvo_440_turbo: Ik vrees dat Escort – what’s in a name – meer geïnteresseerd is in een kiet vol lichtekooien.
Jansen zegt
In het artikel schrijf je dat “Citroën kon de kunsten van Chapron zeker waarderen en leverde maar wat graag DS Berlines die omgebouwd werden tot cabrio, Dandy Coupé, Concorde Coupé of limousine.” T toeval wil dat het eigenlijk altijd DS Breaks zijn die bij de kladden werden gegrepen. Dat is duidelijk te zien aan de dubbele kriksteunen dat waar een normale berline er maar één heeft.
ghost zegt
165k is nog steeds een hoop geld. Dat je er geen m850i meer voor koopt (in NL) ligt alleen aan ons superfijne BPM systeem. Laten we niet in de linkse realiteit geloven, auto’s zijn hier gewoon net zo schoon als bij de andere EU-lidstaten, alleen hier zijn ze 4x duurder…
Jansen zegt
@ghost: mooi he, die linkse realiteit terwijl rechts sinds mensenheugenis regeert.
cazzo046 zegt
Ghost probeert te zeggen dat de VVD links is.
Van mij mogen ze die 850 nog 10 keer zo duur maken, dan blijven die hokken tenminste uit het straatbeeld.
Tax the rich!
f31bmw320d zegt
@jansen: nou de paar kabinetten paars en Balkenende waren niet rechts te noemen maar echt centrum volgens mij, echt links is wel lang geleden inderdaad.
Jansen zegt
@f31bmw320d: pas het laatste kabinet van Balkenende was centrum, daarvoor echt rechts. En paars… ja dat was wel redelijk centrum volgens mij. Maar links is t al jaren niet. Daarom vind ik t altijd zo gek dat links “overal” de schuld van krijgt.
henkp1 zegt
Op de Rétromobile 2018 stond er een hele collectie bijzondere Citroëns, zie (nota bene):
https://www.autoblog.nl/nieuws/nederland-was-bijna-een-unieke-ds-collectie-armer-106698
frank2b zegt
Ik durf het haast niet te zeggen, maar zolang ik de DS ken – en dat is al heel lang, heb ik die wagen gewoon nooit mooi kunnen vinden. Het rare verschil in spoorbreedte voor en achter, dat goedkope rechte glas, een koets waarvan de lijnen en naden schots en scheef lopen, een verzameling niet samenhangende prullaria aan het koetswerk, een stroomlijn die doet vermoeden dat de wagen te heet gewassen is, slechte afwerking van de drempel van de wagen, waardoor het lijkt alsof de carrosserie simpelweg over een bak heen is gedrapeerd die je nog kunt zien aan de onderkant, stoelen waarbij je constant het gevoel hebt dat je er van af valt en tenslotte het totale gebrek aan elke vorm van betrouwbaarheid.
Mag toch hoop ik of zijn er nu heel erg veel mensen op hun teentjes getrapt….
cazzo046 zegt
Mag hoor. Je moet je voorstellen wat deze auto te weeg bracht toen hij geherintroduceerd werd.
Vergeleken bij de concurrentie was dit een ruimtevoertuig.
Hij is misschien niet perfect, maar wel baanbrekend.
gasterplancke zegt
Gevalletje geweldadige verkrachting.
frederik zegt
Ik vind een originele DS toch stukken mooier dan deze versie. En die koop je in goede staat rond de € 20.000. Het leuke aan rijden in een DS is dat het heel onthaastend is, de ultieme tegenhanger van moderne auto’s. En als je het onderhoud goed op orde hebt, ook heel betrouwbaar.
maferick74 zegt
Ik ben ook speciaal en ook niet echt snel (afhankelijk waarmee je mij gaat vergelijken)
Dutchdriftking zegt
Hij is vast heel uniek, stijlvol, smaakvol en bijzonder, maar ik vind het persoonlijk nogal een lelijk hok… Ik zie bijvoorbeeld veel liever een AX GTI…..
cossiekiller zegt
Ik dacht dat ik alleen was. :-)