Je hoeft er niet eens moeite voor te doen om ze te vinden. Ultieme rijdersauto’s van BMW zoals de M635 CSi, M3 GT of M3 CSL. Op de Interclassics in Maastricht staan dit jaar opvallend veel lekkere youngtimers van de Bayrische Motoren Werke.
Smetteloze M5
Want waar vind je nog een smetteloze M5 van de E34 generatie? In Maastricht dus. Dit werkelijk puntgave exemplaar is sinds de aflevering in 1989 gekoesterd door zijn Portugese eigenaar die hem een plekje bood in zijn garage in Lissabon. Hij reed er slechts 78.000 kilometer mee.
De eigenaar hield de auto helemaal origineel, inclusief de velgen die op deze eerste serie van de E34 M5 met de 3,6 liter motor horen. Die velgen ogen op het eerste gezicht niet heel speciaal, maar ze waren speciaal ontworpen om de luchtstroom optimaal naar de remmen te geleidden om deze te koelen. ‘Een zeldzaamheid’, zegt Robert Fluttert van Smiths-Veglia die de auto naar Nederland haalde. Niet als handelswaar overigens. ‘Voor mezelf. De auto is helemaal origineel en perfect onderhouden. En compleet uitgevoerd. Hij heeft volleren bekleding, terwijl de meeste M5’s uit die tijd velours hadden.’
Let ook op de ontzetten eighties autotelefoon: lekker groot met kringelsnoer. Zo ging dat toen. Van Fluttert mag dit verrassend gave exemplaar inmiddels naar een nieuwe eigenaar, omdat hij er zelf te weinig mee rijdt.
‘Sharknose’ M635CSi
Er was nog meer lekker M-spul. Wat te denken van een fris rode M635CSi met beige leren interieur. Opnieuw gespoten, daarom staat hij er zo fris bij, maar voor de rest origineel. Dat komt omdat de auto het grootste deel van zijn leven in Californië reed. Terwijl het niet om een exemplaar met Amerikaanse specs gaat. De auto werd in 1984 nieuw in Duitsland geleverd en verhuisde met zijn eigenaar mee naar de Verenigde Staten. ‘Dat heeft hem gered’, zegt Frank Nieboer van Veni Vidi Vici. ‘Goed klimaat, geen vocht en nu is hij weer terug waar hij begon.’
De M635 CSi was destijds het topmodel van BMW en één van de stamhouders van de hele M-lijn, samen met de eerste M5. Beide hadden de legendarische zescilinder uit de M1 onder de kap. Zo’n M635CSi is zeldzaam omdat er maar weinig goede exemplaren zijn overgebleven. En ze mogen zich verheugen in een stijgende populariteit. Dat geldt eigenlijk voor alle 6-series van de E24 generatie, en zeker voor de topversies zoals deze.
Verzamelaarsobject M3 GT
Behalve de M635CSi had Nieboer nog een bijzondere top-BMW staan: een M3 GT uit 1995. Dat is een speciale uitvoering van de E36 M3 met 15 pk extra, aluminium portieren en motorkap en een aardig pakket BMW-Motorsport extra’s, zoals de dubbellaags achterspoiler en de gesmede wielen met Motorsport gravering. Er zijn 356 genummerde exemplaren gebouwd voor de Europese markt, allemaal in British Racing Green. Nu zijn dat stuk voor stuk gezochte verzamelaarsexemplaren.
Op de Interclassics staan er trouwens twee. Bij Premium Classics staat nummer 1 uit de gelimiteerde serie van 356 stuks. Voor beide exemplaren geldt een prijs van rond de 70.000 euro.
Ultieme rijders-M3 CSL
De nazaat van deze M3 GT in is zekere zin de M3 CSL (rijtest) van de opvolgende E46 generatie. Veilinghuis Coys heeft er een op de kavellijst staan en hij gaat tijdens de klassiekerbeurs onder de hamer Het zwarte exemplaar uit 2003 staat er strak bij met zijn minimale 41.000 kilometer op de teller en één eigenaar. Jammer van de zwarte lak is dat het eveneens zwarte carbon dak nauwelijks contrasteert zodat je het bijna niet ziet. Dat carbon dak was een van de mooie gewichtsbesparende technieken die de CSL zo speciaal maakte. Ook de met alcantara beklede stoelen uit één stuk zijn zo licht mogelijk gemaakt, net als de achterruit van dunner glas. Alles bij elkaar is de CSL 110 kilo lichter dan zijn gewone broer.
Ook de motor is anders. Het 3,2 liter zes in lijn S54 blok levert 360 pk in plaats van de standaard 340 pk. Er zijn maar iets meer dan 1.300 stuks van de CSL gebouwd. Hoewel het de ultieme rijders-M3 is, zijn de meeste exemplaren tegenwoordig verzamelaarsauto’s geworden. Geen wonder, op het prijskaartje staat 80.000-90.000 euro.
Prooi van drifthobbyisten en circuitcursisten
Wat ook opvalt aan het aanbod BMW’s is de opkomst van de E21 3-serie in de klassiekerwereld. Ze duiken overal op. Meest gewild is natuurlijk de zescilinder 323i, met de uitlaatpijp aan weerszijden. Maar ook minder potente 316’s zijn in trek, mits goed geconserveerd. Er staat een polariszilveren 316 met slechts 9.000 kilometer op de teller en met de achterbank nog in het beschermplastic, en een al even goed geconserveerd exemplaar met iets meer kilometers. Beide zijn oorspronkelijk geleverd in Italië.
Veel 3-series zijn ten prooi gevallen aan drifthobbyisten en circuitcursisten. Maar dan staat daar ineens een perfecte 323ti Compact. Dit rode exemplaar is nieuw gekocht door een Belgische notaris en altijd onderhouden bij dezelfde dealer en daar ook ingeruild. Daarna ontfermde een verzamelaar zich erover, maar omdat die te weinig ruimte had voor zijn almaar uitdijende collectie, mocht de 323ti weer op de markt komen. De 170 pk 2,5 liter zescilinder was destijds de topmotor voor de Compact.
De beursvloer toonde verder ook nog een hele strakke gele M3 E36 en meerdere Z1’s. Het aanbod BMW youngtimers groeit mee met het koperspubliek dat op de markt actief is. Verkoper Nieboer: ‘Mensen die nu interesse hebben in de M635CSi hadden vroeger een poster van dit model boven hun bed hangen.’
Met dank aan Robert van den Oever en Maarten van der Pas voor deze bijdrage.
Vond de E36 altijd een van de minder mooie 3-series. Maar die groene vind ik toch wel aardig dik! Wel de leukste drifters :-)
@edjehaze: british racing green m3 GT, die zijn niet te betalen nou..
@isobmw: Je bent al gauw zo’n 80k kwijt.
@toniominestrone: als je rijk bent dan zou het mooi zijn voor de verzameling, anders liever een 2dehands m4 voor 80k
@isobmw: zo’n GT is toch een veel betere rijders auto zonder alle electronische shit, en daarbij komt hij is vele malen exclusiever.
Die E34, wat een geweldige kleur groen en dan ook nog icm met dat zwarte leer!
Wauw. Just wauw.
Prachtige autos, toen BMW nog echt rijdersautos maakte inplaats van die omgebouwde Nissan Almeras die ze nu aanbieden.
@john4545: ik neem even aan dat niet je leeftijd is. Wat een onzin. Wel eens in beide merken gereden? Geen verschil hè.
@porker: Wat een bullshit. Heb je wels in een 635csi over de swifterbantselaan gereden met 43kmh? Dat is echt wel wat anders dan de huidige piffle downsize turboprut. Zelfs in een 2016 M5 moet je steeds maar controleren of je nog wel een mannetje bent. Een Nissan Almera is exact gelijk, dooie saaie troep. De eredivisie vs een premier league 635 csi.
@john4545: Jij kraamt alleen onzin uit.
@john4545: ben ook niet onder de indruk van het huidige materiaal. Met name de huidige 4 cilinder turbomotoren halen het niet bij de zijdezachte 6 cilinders.
Zag laatst ook ergens mooie mercedes voorbij komen. Mag daar ook een lijstje van komen? Kan het helaas niet wachten om er heen te gaan.
323i mijn droomauto als student begin jaren 80. Jammer genoeg kon ik me maar een brakke tweedehands Opel Ascona 1.9N met 70 pk en skai bekleding (ok en RWD) veroorloven.
Die BMW’s laat ik graag staan voor wat er op de achtergrond staat. Een leuke Giulia en een mooie Lancia Flammina. Bij BMW is het allemaal een beetje veel van hetzelfde.
@hdla: Ik zou zeggen, doe je ogen open en zie de verschillen, een Z1 is toch niet te vergelijken met een e34, als je nou zegt dat het gewoon niet ” jouw” merk is.
@hdla: die staan niet voor niets “op de achtergrond”
Wat doen al deze BMW’s op Audiblog? ;-)
@nicolasr: alfablog?
Doe mij maar die e46 m3 csl
Wat zou ik graag veel geld hebben, … en een grotere garage. Bij gebrek aan kennis zou ik met mijn huidig bedget geen van deze auto’s durven kopen/ onderhouden.
Prachtig allemaal. Ooit een Z1 graag. Ik heb nog een ’78 320 in de garage staan maar helaas niet in deze conditie. Één minpuntje bij de compact: was het nou zo moeilijk om twee afdekkapjes te kopen voor motorafdekkingen? Ik heb ze nog wel liggen hoor. Mag hij wel van me hebben.
@e38ossie: Ah, ik ben niet de enige die zich daaraan ergert!
E36 GT natuurlijk!
Hubba hubba hubba
Heerlijke beemers! Zie dat graag in de garage staan en de beschikking hebben tot de sleutels!
De M3 GT homologatie vond ik nooit zo super. Zo’n auto kopen wetende dat er ook veel S50B32 rondrijden met behoorlijk meer koppel en meer vermogen. Maar goed, het was BMW meer om mee te mogen doen met GT kampioenschappen dan echt een speciale editie uit te brengen. Dat was destijds ook aan de prijs te merken, op de 2e hands markt was de M3 GT heel lang een stuk goedkoper dan een M3 3.2 met SMG.Tegenwoordig is het andersom.
@bassx: de B30 was betrouwbaarder dan de B32. Doe mij dus maar de B30. ;)
Prachtig die E34 M5 zo! De rest mag er ook zijn maar ik blijf een enorm zwak hebben voor de E34
Stuk voor stuk auto’s waar ik m’n tuinset voor weg zou doen.
70 ruggen voor die nr. 1 E36?
Dat klinkt best schappelijk.
Die E21 323i was superlekker, maar al heel snel verkocht. Zelfde verhaal voor een prachtige E30 Alpina B6 3.5 S. Maar die 323ti compact is nog steeds zu haben – en die ís lekker…
@perry_snijders: over de 323ti, ik had bijna 20 jaar geleden een manager die er eentje had. Precies zo’n Japan(?) rood exemplaar als deze met automaat. Hij ging 3 weken naar Maleisië op.m vakantie met zijn vrouw en hij vroeg mij of ik hen naar Schiphol kon brengen. “Uiteraard, als ik dan de 323ti een week of 3 kan rijden.” Dat was prima. Heb er veel plezier van gehad. Enige opmerking die ik later kreeg was dat het gemiddelde verbruik wat omhoog was gegaan ;)
@stephane8200: Hellrot, ik had dezelfde kleur voor mijn E36 Touring.
Geen idee trouwens waar je plaatjes heen kunnen. Autojunk of [email protected] denk ik.
@perry_snijders: van die Alpina heb ik trouwens genoeg foto’s. Weet alleen niet hoe ik ze hier krijg anders dan ze als spot op Autojunk te uploaden maar dat zal niet de bedoeling zijn?
Die gele spiegels zijn ‘made in china’ en zo nep als maar kan… En dat op een collectors item? Voor de rest super gave auto’s.
@serkanrots: Dat zijn toch echt devotionele M3 spiegels.
@serkanrots: Originele M3 spiegels
Ik vind de Z8 Alpina alsmede de E30 Alpina die er staan óók zeer het vermelden waard. Ik was er vandaag, prima beurs.
@T5Power: Maar Alpina telt niet als bijzondere BMW want het is een ander merk ;-)
De beste M3 stond ook te koop, een 190e 2.5-16v evo2
Klopt,voor slechts 185.000 Euro @henkhupelschoten:
Prachtige M5
Mooie beurs
Er was iets niet helemaal in orde met die notaris. Waar een normale notaris een grijze Saab reed koos deze voor een leuke 323ti compact in de juiste kleur met schuifdak. Notaris en levensgenieter, een volkomen onlogische combinatie.
Voor mij is dit verreweg de meest interessante auto in dit lijstje, omdat de precies de sweet spot raakt, die M modellen zijn toch een tikkie overdreven.
Ik wil die M635 CSi wel, in het zwart..
Moeilijk kiezen maar er is eigenlijk maar één echt BMW zoals ik een BMW voor me zie…de E24 M635CSI. Grote, sportieve coupé met een prachtige 6IL en een echte Shark. Die voor mij graag, dus!
Ik heb die M5 velgen onder een E30 325i mtech2 gehad. Als je bij die turbine velgen het turbine gedeelte verwijderd en bij de latere type met “werpster” design het zelfde doet hou je exact de zelfde velgen over.