Mooie auto? Check. Mooie naam? Check. Dik vet prijskaartje? CHECK!
Waarom er praktisch nooit met deze auto gereden is, is me een compleet raadsel. Ja investering bladiebla, maar hoe kun je als liefhebber jezelf ervan weerhouden om deze Italiaanse schone op z’n falie te geven zodra het zonnetje ook maar een beetje schijnt?
De vorige eigenaar lukte het in elk geval en dat legt ‘m in financieel opzicht geen windeieren. De verkoopprijs staat namelijk op een deftige 575.000 euro. Da’s niet voor de poes, maar voor dat geld krijg je wel iets bijzonders. Van de 550 Barchetta Pininfarina (de open versie van de 550 Maranello dus) zijn bijvoorbeeld slechts 448 exemplaren gebouwd.
Met een V12 à 485 pk kom je aan vermogen nooit tekort, maar plan mogelijke ritjes wel zorgvuldig. Het softtopje dat Ferrari erbij leverde, was mogelijk niet berekend op snelheden boven de 110 km/u. Italiaanse logica, maar dan wel in een héél fraaie verpakking. En een geweldige kleur. We hebben overigens ook weleens een exemplaar met een vrij twijfelachtige hardtop voorbij zien fietsen, mocht u dat overtuigen.
Check al het moois in onderstaande gallery en vergeet daarbij zéker het geweldige interieur niet (hi-ha-handbak!).
Met dank aan Stan voor de tip! Foto credits: Gerlach Delissen.
rickpeters zegt
Onguur! Wat ongelofelijk smaakvol.
pudi zegt
Prachtige wagen!
tvklarenbosch zegt
Nu nog even de loterij winnen
MAB zegt
Deze auto moet je dan ook alleen rijden als het lekker weer is zonder dak
alassad zegt
@mab:
lincoln zegt
Hadden Bassie en Adriaan ook niet zo een kar ??
rovadepo zegt
Jezus wat een prachtige auto in een bijzonder mooie stijlvolle kleur. Ik vond de 575 SA nog net iets mooier. Maar deze zou ik zo kopen, als ik het kon betalen.
scottishcarspotter2000 zegt
Prachtige auto, alleen jammer van die afgrijselijke rolbeugels…
jobberns zegt
@scottishcarspotter2000: doesn’t matter, had Ferrari
clarkson zegt
Het is zeker een geweldige kleur! Het interieur past er ook perfect bij. Misschien dat dit wel de enige groene barchetta ter wereld is?
coffeecup zegt
Wat een vreselijke rolbeugels zeg…
keeper1 zegt
@coffeecup: als je je oog een beeeetje dichtknijpt lijkt het net alsof ze er nirt zijn
tmenges zegt
Die rolbeugels verpesten de lijnen van deze auto nogal, wat dat betreft vind ik de coupé versie vele malen mooier. interieur is gewoonweg prachtig, het schakelpatroon en vooral het stuur vind ik erg geslaagd als je dat vergelijkt met de stuurtjes die bijvoorbeeld aston martin in die tijd monteerde.
gtwillem zegt
Wat een schoonheid. Zo hoort een Ferrari te zijn! Bijzonder fraaie kleurstelling. Handbak, V12, achterwielaandrijving. Geen nonsens. Geen automaat, geen rare lijnen en geen pretpark. Dit is een feestje op zich.
Ik heb nog gewerkt bij een garage waar exclusief Italiaans spul in onderhoud hadden én verkochten. Alhoewel niet zo exclusief ;-). Het is weekend, dus een paar weetjes:
1. Er zijn er meer gebouwd dan 448. Er zijn ook een flink aantal prototypes gebouwd, aangezien deze op een volledig functionerende 550 gebasseerd zijn, zijn ze rijdbaar. Echter, geen typegoedkeuring. Dus voor de verzamelaars.
3. Het was de bedoeling om de te produceren aantallen te beperken to 400. Echter, vanwege de grote vraag in het land met de meeste neerslag, Engeland, zijn er 42 stuks bijgekomen.
2. Er zijn ook een handvol Zagato 550 GTZ Roadsters gebouwd. Waren toen de duurste auto die je kon kopen. Geen idee hoeveel er van zijn gemaakt, maar meer dan 10 kan het niet geweest zijn.
3. De eerste twee exemplaren werden niet verkocht, maar gegeven aan twee bijzonder rijke Ferrari medewerkers: Jean Todt en Michael Schumacher.
4. Er is een hardtop voor gebouwd door Ferrari. Omdat deze uiteraard óver de rolvegers moest komen, ziet het er niet uit. Wel de snelste manier om het interieur droog te houden, het kapje is waardeloos. Er is ook een ’tent’ voor. Mocht je buiten moeten parkeren en verwacht je regen.
5. Geen idee hoe het kwam, maar de kofferbak was ruímer dan die van de Maranello.
6. Nieuwprijs lag iets boven de 3 ton. In tegenstelling tot nu, kon je de auto voor dat geld samenstellen zoals je wilde. Je kon kiezen uit dashboardkleur, type stoelen, interieur kleur, kleur zitting en het type inleg. Dit was de eerste Ferrari volgens mij waarbij je carbon inleg kon kiezen. Bovenstaande was op een gewone 550 allemaal een optie.
7. Alle exemplaren hebben de tweedelige Speedline velg. De velgen voor de winterbanden waren affabriek gewoon van de Maranello.
8. De Barchetta werd gebouwd ter ere van het 70 jarig jubileum van Pininfarina. Ze werden ook daar gebouwd.
9. Grappig detail: even zwaar als de 550 Maranello. 1690kg. De voorruit werd verstevigd, net als het chassis, maar door het gemis van het bleef het gewicht gelijk.
10. Alleen maar handbakken leverbaar, net als bij de rest van de 550 Maranello’s. Pas bij de opvolger was er zo’n hopeloos slechte ‘F1’ transmissie leverbaar.
11. Voorganger was de 356 GTB/4 ‘Daytona’ Spider, opvolger 575M SuperAmerica.
Zo! Nu even een lekkere tosti bakken ?
Rob zegt
@gtwillem:
Geen pretpark?
Dit ding heeft net iets te veel glimmende wielen, luchthapper op de motorkap, koelsleuven op de flanken, twee gigantische rolbeugels, een voorbumper die je normaal op Golfjes III ziet, drie tellertjes boven op de middenconsole (wat je normaal in een RX7 oid ziet) en carbon sierdingejtes in het interieur……
Nee, dit is juist een pretpark. Die blauwe Ferrari van vorige week, dáár was ‘geen pretpark’ op zijn plaats geweest.
gtwillem zegt
@Rob: Je hebt zeker een punt, de 456GT is de mooiste moderne Ferrari. Maar bij een Italiaan hoort wel een beetje dergelijk drama en uiterlijk vertoon. Klein beetje ;-). Ik vind overigens de 575M SuperAmerica mooier. Iets minder kitsch. Maar zo in het donkergroen mag deze er mijn inziens zeker zijn!
Rob zegt
@gtwillem:
Nu komen we natuurlijk op het subjectieve gladde ijs, maar ik vind dat dat zogenaamde drama (‘het’ Italiaanse zeg maar.. Jongens wat klink ik nu als een zweefteef…) in het ontwerp gebakken moet zitten. Zoals die precies goede 456. Het plaatwerk zorgt voor het drama, niet de gaten/sleuven/spoilers of andere opplak meuk.
De 612 en California van voor de facelift hadden ook dat dramatisch zonder enige vorm van opsmuk:
http://www.conceptcarz.com/images/Ferrari/Ferrari-California-Image-2009-012-800.jpg
http://www.conceptcarz.com/images/Ferrari/07_Ferrari-612-Scag-DV-13-PVGP-02.jpg
gtwillem zegt
@Rob: je hebt gelijk. Puur esthetisch is het inderdaad een auto met wat, ehhh, schoonheidsfoutjes.
Qua silhouet, kleurstelling, purisme en zeldzaamheid ben ik zeer onder indruk, waardoor ik geneigd ben als een overactieve jonge labrador op Red Bull te reageren.
Het is inderdaad subjectief glad ijs, maar je verwoordt het heel erg goed! Het is wel een auto welke ik een keer zou willen rijden, maar voor 40 mille heb je ook een 2003 Mercedes-Benz SL55 AMG (R230) met 500pk en 700nm. Qua auto veel geslaagder en ook het ontwerp staat nog steeds als een huis. En qua prestaties doet ie er niets voor onder.
En als het puur om uiterlijk gaat, het mooiste ontwerp behoort nog altijd tot de Aston Martin DB9. Dat is een en al elegantie waarbij de ‘drama’ in de lijnen zit, niet in de details.
Maat hey, wat weet ik van ontwerpen. Een witte Subaru hatchback met gouden velgen is het niet echt een toonbeeld van design in optima forma!
bofkont zegt
@gtwillem: 5 stuks zagato zagato 550 gtz.
trustmeiamanengineer zegt
Heerlijke wagen! En dat ‘Bernhard groen’ past er perfect bij.
Robert zegt
Typisch, dat het gepruts met zo’n softtop weer met de mantel der liefde wordt bedekt, want Italiaanse charme.
Ik denk wel dat je hiermee gelijk een verklaring te pakken hebt voor die haast maagdelijke kilometerstand.
gtwillem zegt
-edit: check je e-mail even-
lincoln zegt
@gtwillem:
Je schreef “wat een schoonheid” bij dit kermisding met 77er Buick kleurstelling dat bij introductie al hopeloos ouderwets was ..
Rob zegt
Ontiegelijk lelijke cabriolet. Je ziet dat het eigenlijk gewoon een coupe had willen zijn….
Er zijn wel mooiere snelle cabrio’s te bedenken uit dat jaar. Mercedes SL biijvoorbeeld. Of de Maserati Spyder, BMW Z8, Jaguar XK. Aston Martin DB7, de eerste Dodge Viper: allemaal cabrio’s die wel goed uit de verf komen in tegenstelling tot deze onthoofde Ferrari.
Maar goed, hij is groen, heeft een beige interieur en het is een gelimiteerde Ferrari. Dan moet je ‘em als ‘autoliefhebber’ natuurlijk wel mooi vinden. Dus bij deze: PURE PORNO.
lincoln zegt
@Rob:
Lexus 430SC is by far de sleekste en chiqueste uit 2002 ..
gtwillem zegt
@lincoln: Dan moet je hem eigenlijk hebben als Toyota Soarer ;-)
Rob zegt
@lincoln:
Ah, de auto waar heel pensionerend Florida in rijdt ;-) Was ik even vergeten. Goede auto, toen auto’s nog gewoon comfortabel mochten zijn…
Toch ben ik iets meer van de auto waar heel pensionerend Duitsland in rijdt: de SL. Ondertussen heeft Mercedes de SL volledig weten te verknooien met allerlei faceliftjes, maar het ontwerp waarmee ze kwamen in 2001 vind ik nog steeds steengoed….
Dutchdriftking zegt
Wat een plaatje!
mashell zegt
Dit is geen Ferrari, dit is een Jaguar. Deze is namelijk groen!
560pkferrari zegt
Op http://www.stradelecars.com staat ook een rode, samen met nog ander prachtig Italiaans spul. Blijft een pracht ding
MaartenD zegt
Toen deze auto net uit kwam was ik er niet zo kapot van. vooral die lelijke rolbeugel vond ik het ontwerp geen goed doen. Nu blijkt wel dat dit een Ferrari is die mooi oud wordt. De rolbeugel blijf ik een minpunt vinden, maar de rest van het design en in deze kleurstelling is de Ferrari prachtig
thomasthomas zegt
Vind het meer iets voor Prins Bernhard. Doe mij maar een mc laren 650s spider en 2 ton over voor nog wat leuks erbij.
fconderkantlat zegt
handgeschakeld en een heerlijke kleur ftw!
Kvgorp zegt
Er staat er ook een bij vd akker in het geel voor 4,5 ton.
Deze heeft 7250 km.
http://www.akker.nl/mobile/aanbod/occasion/33296/ferrari-550-barchetta-pininfarina/
robbie123 zegt
7250 km gereden en dan al nieuwe banden van een fout merk. Ook dat nog! Dan weet je wel hoe er mee omgegaan is. Handelaren kunnen mooi praten maar dit wordt nooit een klassieker. Als coupé veel mooier en rijdt ook veel strakker. Ik kan het weten want heb er zelf een gehad.
prop zegt
Bizarre km stand. Staan er meer op de site met lage kilomterstand. Dit is gelijk ook de eerste ferrari ooit die ik niet zou willen hebben. Wat een horror. Geen nostalgie, niks van emotie. Uitstraling klopt van geen kant. Zoals hierboven genoemd lijken er discutabele banden te zijn gemonteerd. Moeilijk te zien
boxergt zegt
Mooie grasmat! Doet me denken aan de 206 Roland Garros uitvoering!
josxkrs zegt
Per jaar 28,5 kilometer, niet echt heel veel…
jorden zegt
Wat een pareltje zo!! Geweldig dat de auto geen dak heeft… Het kan dus niet je enige auto zijn én in het bezit zijn van een huis met garage. Lekker decadent dus ?