Deze zeldzame doch betaalbare open sportwagens gaan in waarde stijgen. Denken wij.
Het weer is weer eens schitterend. Daarom gaan we even kijken naar leuke cabrio’s. We hebben afgelopen maandag wat supercabrio’s de revue laten passeren. We gaan nu op zoek naar iets minder heftige cabrio’s. De reden daarvoor is simpel, de kans dat je ze kan betalen is groter. Dat niet alleen, een beetje open sportwagen moet niet te veel vermogen hebben. Zo rond de 300-400 pk is eigenlijk al meer dan voldoende.
Wanneer je meer vermogen hebt is de auto eigenlijk te groot en te zwaar.
Maar we gooien er even een andere angle in. Daarom kijken we naar open sportauto’s die ook nog eens verstandig zijn. Inderdaad: auto’s die meer waard gaan worden. We weten dat het zeer discutabel is. Want het is in principe onmogelijk om dat goed te kunnen bepalen. Daarbij hebben we het over betaalbare open sportwagens, maar ook dat ‘betaalbaar’ is relatief.
We gingen op zoek naar zo speciaal mogelijke modellen van relatief modale sportauto’s. Ja, een Koenigsegg Regera is zeldzamer en sneller, maar ook extreem duur. Of ze helemaal op hun bodem zitten, is natuurlijk nooit met zekerheid te zeggen. Maar: als je een special edition op zoekt, daar heel erg goed voor zorgt en er niet te veel kilometers mee maakt, dan zal het sowieso nooit hard afschrijven.
Nissan 370Z Roadster Nismo RS (Z34)
€ 44.500 (D)
2017
27.000 km
We beginnen het lijstje met betaalbare open sportwagens met deze Aziaat. Nismo’s zijn nieuw niet te slijten en gebruikt niet aan te slepen. Ze appelleren veelal aan mensen met een lager budget. Het is een beetje als met een Nissan GT-R. Op het moment dat je er eentje kan betalen, kijk je naar 911’jes. In het geval van de Nismo 370Z Roadster is dat niet anders. Dat was in Nederland een buitensporig dure auto. Daarom moet je sowieso niet zo’n Nissan kopen waar nog een hele hoop BPM op zit. Dat is namelijk geld voor de staat en wordt uitgeven aan ministeries waar je nog nooit van gehoord hebt.
Nee, koop in Duitsland een Nissan 370Z Roadster in Nismo-uitvoering en sluit deze op. Na een paar jaar zet je ‘m op kenteken en kun je er af en toe ritjes mee maken. Gelukkig is het niveau qua verfijning nogal laag, dus roadtrips van 5.000 km doe je niet zo snel. Een goudeerlijke roadster met een rauw randje die verrassend goedkoop is om rijdend te houden. Ze zijn wel zeldzaam, want de open Nismo-versie kwam toen niemand meer interesse had in de 370Z.
Alfa Romeo 4C Spider Edizione Corsa (960)
€ 92.800 (D)
2018
6.810 km
Uiteraard mag er geen Alfa ontbreken in het segment van betaalbare open sportwagens. Het is eigenlijk schandalig dat een auto als de Alfa Romeo 4C Spider niet direct uitverkocht werd. Het kostte de Italianen talloze speciale edities om ze aan de man te krijgen. Sterker nog, in sommige gevallen werden de auto’s pas verkocht nadat de productie gestaakt was. Er valt genoeg op aan te merken overigens, maar kom op. Kijk er eens naar! Het is een bloedmooie auto.
De cabrio-conversie is niet al te gelukkig geweest, met name niet voor Amerikaanse Alfa Romeo 4C Spider-modellen (kijk dus uit met import!). Zie het als een iets meer volwassen Lotus Elise met een fraai koetswerk. Qua prestaties kom je overigens ook totaal niets te kort, want de 4C Spider is lekker licht, waardoor die 252 pk meer dan voldoende is. Naast de extra heftige Edizione Corsa was er ook een Nederlandse special edition.
BMW Z4 3.5is Roadster Mille Miglia Edition (E89)
€ 49.500 (I)
2010
25.000 km
Deze generatie van de BMW Z4 is compleet verkeerd begrepen. Logisch, na de Z4 (E85) had men weer een sportieve roadster verwacht. Je moet de Z4 van de E89-generatie echter meer zien als een soort mini-SL van BMW dan een hardcore sportwagen.
Vandaar ook de hardtop en de relaxtere rijeigenschappen (zoals vering en demping). De mooiste is nooit in Nederland geleverd, dat was namelijk de Z4 sDrive35is Mille Miglia. Er zijn er 99 van deze speciale betaalbare open sportwagens gebouwd.
Honda S2000 Ultimate Edition (AP1)
€ 49.950 (B)
2009
110.000 km
De Honda S2000 behoeft bijna geen betoog. De auto is op dit moment al een gezochte auto. Grappig dat we er nu allemaal eentje willen. Met name aan het einde van zijn carrière was de Honda S2000 echter niet te slijten. In 1999 en 2000 was het model in Europa enigszins populair. Maar na de eerste update keek niemand er meer naar om. Na de grote facelift was het model al helemaal een muurbloempje.
Het zijn juist die modellen die het meeste waard zijn. In de VS kregen ze de CR en in Japan de Type-S, wij mochten het met de Ultimate Edition doen. Deze combineerde een witte lakkleur, antracietgrijze wielen en een rood interieur. Cool!
Mercedes-Benz SLK55 AMG Performance Package (R172)
€ 52.990 (D.)
2012
22.000 km
Per generatie werd de SLK minder en minder populair. Op het laatst keek niemand er meer naar om. Dat was ondanks dat je alsnog de SLK55 AMG kon krijgen. Maar ja, voor dat geld had je ook een Porsche Boxster of Jaguar F-Type, niet een opgelapte SLK van lotus . Maar als we terugkijken, is het een winnaar. Er zijn er namelijk niet veel van gebouwd. Dat niet alleen, stiekem zijn het erg goede auto’s.
Het is ook een van de laatste AMG’s met een atmosferische V8. In principe is dit de 5.5 V8 uit de S63 AMG, maar dan zonder turbo’s. Met 422 pk heb je alsnog enorm veel vermogen. Ook klinkt de motor geweldig. Maar ja, ook jij bent ‘m de afgelopen jaren vergeten. De oplettende lezer zal zeggen: dit is geen speciale editie en dat klopt. Dat is het ook niet. Die was er wel (in de vorm van de CarbonLOOK Edition, maar die was episch lelijk.
Lotus Elise S Sport 20th Anniversary
€ 52.990
2015
16.500 km
De meest zuivere van de betaalbare open sportwagens. De Lotus Elise werd telkens ietsje zwaarder. Met de strenger wordende eisen van overheid en client was dat op zich niet vreemd. Wel dat Lotus overging van een 1.8 naar een minder krachtige 1.6. Gelukkig maakte Lotus dat goed met de Club Racer en de ’S’. De Club Racer was iets puristischer en lichter dan de reguliere Elise. De S had een 1.8 met compressor en was juist aanzienlijk sterker.
Het mooie was, je kon die twee combineren tot de S Club Racer. Overigens kan het zeker geen kwaad om te kijken naar een nog zeldzamere versie, maar dat is voornamelijk voor de Britse markt relevant. Met het stuur links zijn dit soort Special Editions veel lastiger te vinden.
Porsche Boxster Spyder (981)
€ 105.000
2015
15.000 km
Het is niet de heetste Porsche op het moment. Dat is het ook niet geweest de afgelopen jaren. Sterker nog, het model is – zij het in iets andere vorm – nog gewoon leverbaar. In principe is deze generatie Boxster Spyder helemaal perfect. Het probleem met de voorgaande serie was de motor, alsnog voorzien van te weinig vermogen.
Deze Spyder heeft eindelijk een 911 motor, de atmosferische 3.8 uit de Carrera S. Met 375 pk is deze Porsche Boxster precies krachtig genoeg. Ook het compleet afwijkende bodywork draagt bij aan de feestvreugde. Met de prijs is het niet de meest betaalbare van de open sportwagens.
Chrysler Crossfire SRT-6 (ZH)
€ 27.500
2005
31.500 km
Deze moest er even in van @machielvdd. Niemand weet waarom. De Crossfire is een bijzondere auto. Deze Chrysler is geen raszuivere sportwagen, maar het is wel een compacte tweezitter met achterwielaandrijving en een flinke motor.
De SRT-6 had een nóg flinkere motor, met dank aan een enorme mechanische compressor op de 3.2 V6. Daardoor had je 330 pk tot je beschikking, 110 pk meer dan standaard. Verder werd het model ietsje sportiever aangekleed.
Alpina Roadster S (E85)
€ 46.900
2006
49.000 km
En nog een Z4 in dit overzicht met betaalbare open sportwagens, maar wéér geen M. Uiteraard mag dat ook, maar deze Alpina Roadster S wordt vaak vergeten. Dat is uiteraard niet helemaal terecht. De auto is – zoals alle Alpina’s – vrij subtiel. Heel erg in waarde toenemen doen ze vooralsnog niet heel erg, maar alle ingrediënten zijn er.
Het is de laatste Alpina met een met de hand gebouwde motor. De laatste Alpina roadster en de laatste Alpina zonder turbo’s compressors. Zo snel als de Z4 M Roadster is de Alpina Roadster niet, maar je hebt 305 pk en een hoop extra exclusiviteit.
Meer lezen? Dit zijn de 11 traagste auto’s die 250 km/u halen!
Deze auto’s komen allebei voorbij op mening online autoveiling. Een interessante manier om auto’s te kunnen kopen en verkopen. Alles over autoveilingen lees op onze autoveilingpagina.
PunicaOase zegt
Die Z4 (1e generatie, in het artikel als Alpina) wordt wel erg mooi oud zeg, wow. De SLK lijkt me ook wel wat. De S2000 heb ik gehad: heel gaaf en heel vermoeiend, vooral in de stad..
Who_carez zegt
8 jaar geleden mijn S2000 verkocht. Alle, verkocht. Was een LHD, 120k km bj 2001 en in mooie originele staat (behalve oz velgjes) kreeg die zelf niet voor 10 000 euro verkocht. Heb hem dan uit frustratie omgeruild voor een civic ep3. Als ik nu naar die prijzen zie kan ik me wel voor mijn kop slaan.
Vond het wel een fijne auto. Enkel veel te klein voor mij (ben 199cm) maar waar een wil is, is een weg :)
moveyourmind zegt
De Z4 is mijn favoriet. Zo hoort een roadster gewoon te zijn en het is een mooi tijdloos ontwerp.
Mathy zegt
Net nog een rondje gedaan in mijn S2000. Net als de zon onder is, héérlijk..
Turbo S zegt
Betaalbaar is natuurlijk een relatief begrip. Auto’s van om en nabij 100k horen daar mijns inziens niet bij.
michelschouten zegt
Wou t net zeggen idd
992 zegt
Stel je niet zo aan! Er zit er welgeteld eentje rond de ton. De rest ver ver eronder. En daarbij is betaalbaar subjectief en dus kloppend met het artikel. Voor een is 30K betaalbaar, 50k, 100k of 500k. Dus relax…..
992 zegt
Stel je niet zo aan! Er zit er welgeteld eentje rond de ton. De rest ver ver eronder. En daarbij is betaalbaar subjectief en dus kloppend met het artikel. Hier bedoelen ze speciale auto’s en meeste zit rond de 50k wat wederom (net hoe je er naar kijkt) betaalbaar is. Dus relax.
dondeboer zegt
Niet iedereen heeft evenveel te besteden, dus het is inderdaad subjectief.Voor jou is 50k voor een auto voor erbij misschien prima betaalbaar, voor een ander kan zo’n bedrag absoluut onbereikbaar zijn. Ik vind t ook veel geld en zou dit ook niet snel in de categorie betaalbaar zetten.
jmeverts zegt
Ik hou ervan maar ik vind de meeste Alpinas toch verre van subtiel…
pivavar zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
mrtrex zegt
Weet je zeker dat de z4 mille miglia nooit in NL is verkocht? Ik weet zeker dat ik hem toen hij er net was bij de dealer heb zien staan.
mijosu zegt
Werd BPM maar aan één of ander ministerie overgemaakt, kon die er nog wat nuttigs mee doen. Volgens mij wordt het nu in een bodemloze stikstof put gekieperd. Wat een onzalig idee is dat.
mijosu zegt
On topic: de eerste Z4 wordt inderdaad mooi oud. Wil ik best hebben
frank2b zegt
Doe de Chrysler maar. Een geinige wagen, anders dan de rest en de enige die normaal betaalbaar is.
De vormgeving zou zomaar een usp kunnen worden.
outlook zegt
Staat me bij dat het niet bepaald een rijdersauto is. Althans volgens de heren van Topgear destijds
madmarky zegt
De vormgeving was altijd al de USP van de Crossfire want qua techniek is het gewoon de eerste Mercedes SLK…
isleofman zegt
Ben wel fan van de z4, maar ik vind dan de m wat mooier oud worden dan de alpina. Zeker dat vleugeltje achterop is niet wat en vaak hebben ze een interieur dat ik niet zo kan waarderen. Helaas kan ik niet meer uit met een roadster en mis ik een zitplek…
maferick74 zegt
Als je 50k uitgeeft aan n betaalbare auto, hoeveel heb je dan op je rekening staan? Damn wat voel ik me arm… als ik aan betaalbaar denk… max 15k en dan nog leg ik dat zo niet ff neer voor een auto van 10 jaren jong.
coldzero zegt
Dat weet ik ook niet helemaal. 50K is wel haalbaar als je er andere dingen voor laat maar 100k voor een auto voor erbij is voor de 90% gewoon onhaalbaar met een gemiddelde baan, koophuis en/of kinderen denk ik.
Zelf heb ik z4 3.0 uit 2003 als daily, heb je 90% van de fun van alle bovenstaande voorbeelden voor max 15k.
Dutchdriftking zegt
@willeme “Deze betaalbare open sportwagens worden geld waard”. Correctie, ze zijn al geld waard en niet zo’n beetje ook. Al deze modellen zijn allang uit hun dieptepunt qua prijs. Op de SLK en Crossfire na dan. Mijn lijstje “betaalbare’ open sportwagens/roadsters met een reële kans op waardevermeerdering ziet er iets anders uit:
– Mazda MX-5 ND 2.0 (er komt nooit een opvolger meer, dit gaat de nieuwe S2000 worden)
– Mercedes SL 300 R129 (nu de AMG’s en SL500 modellen allemaal verdwijnen in collecties door de gestegen waarde wordt ’the next best thing’ interessant
– Alfa Romeo Spider 3.0 V6 (Het dieptepunt is zeker al voorbij, maar een italiaanse roadser met Busso V6 is zelfs met voorwielaandrijving uniek)
– BMW 645CI (De M6 is al erg prijzig, en ook wel wat fout. deze is in de juiste uitvoering stiekem best smaakvol en zal zeker stijgen)
– Opel GT (Kleine kans dat deze echt heel veel waard gaat worden, maar wel de meeste lol voor je geld)
willeme zegt
@dutchdriftking:
Uiteraard is alles subjectief. Met een sportwagen kun je niet verwachten dat je voor 5.000 euro klaar bent. 30 tot 50 mille ben je zo kwijt als je iets wil hebben.
Mazda MX-5 en Mercedes SL zal wel duurder worden, maar voorlopig nog niet. Er zijn er namelijk veel te veel van gebouwd. Spider V6 is een goede! Ik denk echter dat op de Alfisti na er niemand echt interesse in heeft. Maar dat is dus echt onderbuik (en absoluut geen zekerheid ;-)).
Maar zeker leuk om de goedkopere modellen eens te bekijken.
sabrerator zegt
Ik zie mijn MGF waar ik een jaar geleden €3500 voor heb betaald toch iets meer als betaalbaar.
Maar dat zal aan mij liggen.