De specificaties zijn om van te spullen. Maar er zit geen 1.33 liter motor in. Ook een sportpakket uit Grossapach ontbreekt, evenals een premium-badge.
We leven in vreemde tijden. Kijk maar eens om je heen op de snelwegen. Overcomplete premium-auto’s met sportpakketten en velgen groot genoeg om er in Berkel en Rodenrijs een rotonde van te kunnen maken. En ondertussen ligt er onder de kap een minimale één-punt-weinig met drukvulling.
Maar ja, die auto’s zijn dusdanig afgesteld dat je relatief weinig BPM betaalt. Dus zo’n strak uitziend apparaat met crisismotor is alsnog betaalbaarder dan een non-premium doch leukere auto. Check deze betaalbare en sportieve stationwagon van Subaru eens.
Genegeerd
Het is de (adem in) Subaru Levorg STI Sport R (adem uit). De Subaru Levorg is een schromelijk onderschatte compacte stationwagon waarvan we de vorige generatie massaal genegeerd hebben. Mede daardoor kunnen we deze tweede generatie níet kopen en dat is jammer. Want deze topuitvoering is niet alleen lekker dik aangekleed, maar heeft namelijk ook een nieuwe motor.
Het is namelijk een 2.4 liter viercilinder boxermotor mét turbo. Deze is goed voor 275 pk aan vermogen en 375 Nm aan koppel. Standaard heb je een CVT-automaat met voorgeprogrammeerde verzetten. Uiteraard is de auto voorzien van échte vierwielaandrijving. Dus permanente AWD mét een Torsen-differentieel. Prestaties zijn niet vrijgegeven. Maar reken op 0-100 km/u rond de 6,5 seconden en een top van 240-250 km/u. Snel zat, dus.
Prijs snelle en betaalbare station
De Subaru Levorg STI Sport R is ondanks de naam niet een ‘echte’ STI. Het is voornamelijk een sportieve aankleding met gave wielen, dikke tweekleurige sportstoelen, groot navigatiesysteem en virtual cockpit, onder andere.
Het is dus zeker geen hardcore speeltje, maar een bruikbare en betaalbare station voor elke dag. Nu is dat betaalbaar relatief. De Subaru Levorg STI Sport R kost in zijn thuisland 4.389.000 Yen. Omgerekend is dat 34.111 euro. Met Europese importheffingen en Nederlandse CO2-taksen kom je waarschijnlijk uit op een ton of anderhalf.
Meer lezen? Check hier alle Subaru hoogtepunten op een rij!
tinnemans zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
PunicaOase zegt
Balen, best een gaaf ding. Zou ie echt EUR +100K worden? Dan is ie wel kansloos ja..
willeme zegt
@punicaoase: dat was meer bedoeld als een gebbetje, maar de vorige WRX STI was 105.000 euro op het laatst, als ik mij niet vergis. Dus het zou er niet eens zo gek vanaf liggen ;-).
PunicaOase zegt
@willeme: oke, dit is geen WRX STI, maar boven de EUR 50/60K wordt al een probleem denk ik.. Die Focus ST, zie je bijv. ook al amper helaas.. wel jammer: best ideaal die snelle betrouwbare familiestations.
cossiekiller zegt
Prachtige auto! In grote lijnen denk ik wel dat het dezelfde auto is als een een Corolla break.
Wel een kanshebber als ze deze in België wel willen invoeren.
berlinetta zegt
Ik vind hem echt heel gaaf. Jammer dat dit hier in NL zo duur is.
kennone zegt
STI 6 bak er in en ik heb wel serieus interesse
fapfap zegt
Waarvoor is eigenlijk die kettingoverbrenging direct na de koppeling, start/stop?
wigboldus zegt
Nette prijs is Japan, dan zou ik het wel weten.
Hier in Nederland betalen mensen ook een tuin voor een grote EV en/of SUV, waarom niet voor zo’n auto die veel leuker is?
Ik zou zoiets veel eerder kopen voor een ton dan een EV en/of SUV.
Zou een leuke opvolger zijn voor mijn huidige stadion met 240pk/400nm.