If we build it, they will come.
Dat moet in ieder geval de gedachte zijn van het Duitse mcchip-dkr uit Keulen. In de werkplaats van de tuner worden doorgaans dikbolides opgepompt door middel van chiptuning en tupperware, maar momenteel zijn ze bezig met een wat specialer project. Op basis van een Bentley Mulsanne wordt er namelijk een Mulsanne coupé gebouwd. Affengeil!
In het verleden kwamen er van Bentley’s topmodellen ook coupé’s en cabrio’s, maar bij de Mulsanne is het er tot op heden niet van gekomen. Al in 2012 was er weliswaar het gerucht dat er een cabrio variant van de Mulsanne zou verschijnen. Die werd vervolgens echter afgeschoten, alvorens jaren later toch weer opnieuw aangekondigd te worden. Alfaësque praktijken dus bij Bentley. Er bestaat inmiddels wel een concept van de auto, maar feit is dat het ding nog steeds niet op de markt is. Over een gesloten coupé wordt al helemaal niet gesproken.
Dat is jammer, want de Mulsanne is toch een beetje ‘de echte Bentley onder de Bentley’s’ (rijtest). Bovendien zijn we groot fan van de Bentley Brooklands, een soort stoomschip op wielen (rijtest). Bij mcchip-dkr zijn ze het waarschijnlijk met ons eens en dus krijgt de Mulsanne een dubbele deurectomie. De auto is nog niet af, maar op plaatjes zie je al een beetje waar het naartoe gaat. Dik project, of laat maar zitten?
Met dank aan Quirijn voor de tip!
pietertjep85d zegt
Ben benieuwd naar het eindresultaat. De lijnen lijken zo niet helemaal te kloppen, maar we zullen het zien.
sulobb zegt
@pietertjep85d: Zullen ze achteraf wel aanpassen, het zijn professionelen. Maar wat mij betreft had de deur wat langer mogen lopen (enkele cm). Ziet er wat braafjes uit zo…
phaeton zegt
Ja!
Teerdz zegt
Zou echt af zijn geweest als ze die knik in het voorscherm een soort van hadden kunnen repliceren in het achterscherm (een beetje zoals de nieuwe Conti GT die ook heeft), nu lijkt het wel een beetje of er een rare knik in de raampartij zit, omdat hij nu in een rechte lijn schuin omhoog loopt.
tdu2zonda zegt
Heel cool!! Ik had hier een paar weken geleden al een mailtje over gestuurd naar jullie! Wel tof om te zien dat er een artikel van gemaakt is. Ze zijn bij Mcchip ook nog een 911 Targa GT3 RS aan het bouwen haha
tdu2zonda zegt
@tdu2zonda: sorry. Long day. Fixed!
E34M5Touring zegt
Zo mooi als de laatste Brooklands wordt ie toch nooit. Dus ik hou het wel bij die. Cremewit met een cognac interieur aub.
aambei zegt
Is dat nou een Carbon dak op een Bentley van 2,5 ton? Ziet er tot nu toe wel gaaf uit, maar weet niet of ik een one-off Bentley zou bestellen bij een bedrijf met de naam van een burgerrestaurant.
granlusso zegt
@aambei: Ach, Zenatec klonk ook niet heel flitsend, maar maakt het echt uit? Die auto was, voor een ‘projectje’, een aardig succes en dat zie je nu nog altijd aan de vraagprijzen waar deze omgebouwde Maybachs voor weggaan.
Edge zegt
@granlusso: De Xenatec Coupé was dan ook met goedkeuring van Daimler gebouwd. En dat succesvolle viel best mee, na slechts 8 Coupés ging Xenatec al failliet.
granlusso zegt
@Edge: Hmm, ik wist niet dat se zo snel al failliet gingen. En het is natuurlijk Xenatec, iets te snel getypt.
potver7 zegt
Ben toch wel benieuwd wat dit doet met de stijfheid van de body, aangezien de a-stijl vlakker ligt, het dak is doorgezaagd en de b-stijl is verplaatst. Dit moet behoorlijke consequenties hebben voor de structuur.
Eigenlijk hadden ze dan ook de body wat korter moeten maken om de verhoudingen wat beter in evenwicht te houden.
crashingduke zegt
@potver7: Ik zat te denken aan alle electronica, die er uit is gehaald en weer erin moet.
rob5nismo zegt
Dit vind ik het mooiste stadium van een project en net voor de plamuur gesmeerd gaat worden.
Dan kun je het vakmanschap bewonderen voordat het verstopt wordt
Senne zegt
@rob5nismo: Écht vakmanschap heeft geen plamuur nodig…
trustmeiamanengineer zegt
Dit heeft toch nooit meer de kwaliteit en afwerking van een “echte” Bentley?! Verder wel een gaaf projectje.
dondeboer zegt
@trustmeiamanengineer: kan wel, maar is niet makkelijk. Kost vooral heel veel tijd en vakmanschap, maar het lijkt me bij dit project wel goed zien. Hier wordt niet naar de centen gekeken. Touring Superleggera maakt trouwens ook coachbuilt Bentleys en die zijn door Bentley zelf erkend als zijnde dezelfde kwaliteit van afwerking.
rd1991 zegt
Jammer dat die voorkant wanstaltig blijft met die grote lampen en de te kleine knippers…