En dat allemaal met de hand!
Het begon zo voortvarend met Spyker. Ongeveer tegelijkertijd met Pagani en Koenigsegg begon het merk met de productie en verkoop van supercars. In plaats van pure snelheid, gaat het bij een Spyker voornamelijk om de beleving, die inderdaad uniek is. Maar waar Spyker begon als geesteskind van Maarten de Bruijn, maakte Victor Muller er een zeer vermakelijk potje van, waarvan deelname aan de Formule 1 en het aanschaffen Saab twee hele opmerkelijke moves waren.
Eigenlijk had Spyker de lijn van De Bruijn aan moeten houden, daar waar puurheid en techniek boven glitter en glamour verkozen werden. Gelukkig en verrassend genoeg is er in België een soortgelijk persoon. Zijn naam: Frédéric Bertrand, beter bekend als Fred Krugger. Deze excentrieke vakman bouwt de mooiste creaties. Niet alleen designobjecten en ingenieurswerken, maar ook motorfietsen, waarschijnlijk om onze nieuwe hoofdredacteur ook tevreden te houden. Nu heeft hij een auto gebouwd en het resultaat is fabeltastisch.
De auto werd gebouwd in opdracht van twee ondernemers die de wens hadden om iets heel bijzonders te hebben. Krugger ging akkoord, op de voorwaarde dat ze zich absoluut niet gingen bemoeien het ontwerpen en ontwikkelen van de auto. De auto is geïnspireerd op de gestroomlijnde racers uit de jaren ’30. Niet alleen het design is fraai, ook de bouwkwaliteit. Mochten er tegenstanders van plastic zijn, is er goed nieuws. Er is geen enkel kunststof onderdeel te vinden op deze auto.
De motor van de Krugger FD is een bijzondere keuze. Het betreft namelijk een 6.0 liter grote W12 met twee turbo’s. Het is de motor uit de Continental GT, in dit geval goed voor maar liefst 750 pk. Een van de opdrachtgevers van de Krugger FD is enorm fan van Ferrari. Maar volgens Krugger kon dat niet, de auto is geïnspireerd op een jaren ’30 auto en toen bestond Ferrari nog niet, Bentley wel. Dat de W12 in principe twee aan elkaar geplakte VR6 motoren uit de jaren ’90 zijn, laten we even in het midden.
Met dank aan Luc en Peter voor de tip!
spykerboy zegt
Wat een gedrocht zeg… zal ook erg lekker rijden en zitten met die houten stoel erin, om nog te zwijgen als je een bocht door gaat met die armsteunen zo… de grootste fail in de automotive in zeer lange tijd als je het mij vraagt
SimonMc zegt
@spykerboy: Natuurlijk vind jij dat, SPYKERBOY.
sntial zegt
@spykerboy: haha zegt spykerboy
cvoo zegt
Ziet er fantastisch mooi uit, maar als ik alleen al kijk naar die stoel krijg ik een hernia!
enjoypunani zegt
@cvoo: sterkte met de hernia!
goodfellar1 zegt
Zal niet lekker zitten maar het is wel een apart apparaat. Duimpje omhoog!
dromedaris zegt
Ik snap deze auto niet.
alfapeter zegt
@dromedaris: Het is een kunstwerk in de vorm van een auto. Dit praktisch benaderen is onzinnig.
Robert zegt
@alfapeter: u snapt het helemaal.
Nergens gaat ‘omdat het kan’ meer op dan bij dit kunstwerk. Een interieur met het comfort van een tuinset, wielen die bij een beetje bladeren op de weg al vastlopen in de wielkasten en het feit dat je vriend, vrouw of maîtresse zelfs niet mee kan… niks klopt aan die auto.
Maar boy o boy, wat vind ik hem gaaf.
917 Porsche + Audi zegt
@dromedaris: Wees er maar zeker van dat je niet de enige bent.
alfapeter zegt
Een tuinstoelkussen lost het voornaamste probleem wel op, denk ik.
Het ding heeft een aantal prachtige designelementen, we zien zoiets wel eens bij prototypes maar jammer genoeg halen die nooit een productieversie. Auto’s mogen wat mij betreft ook wel eens kunst zijn.
davelepeef zegt
@alfapeter: haha, ik zie al zo’n lelijk bloemetjesding erin liggen ?
dappers zegt
praktisch in de sneeuw met die dichte wielkasten :)
wrongusername zegt
Heb liever een spijker
rolov zegt
@wrongusername: moet je naar de bouwmarkt
mrB zegt
Wow, er gaat een waanzinnige collectie aan emoties die me heen. Gaaf! Lelijk! Prachtig! Bizar! En vooral: waarom?! Waarom een houten stoel? Waarom zo onpraktisch? Kan dit uberhaupt rijden?
vroaaaaaaaaaar zegt
@mrb: tja, de ontwerper staat erom bekend mensen nachtmerries te bezorgen…
8cylinder zegt
Interessant doenerij, kleren van de keizer.
jarnobakker zegt
Kun je ieder jaar de boel spuiten. Lijkt me een echte steenslag magneet
fmgarcia zegt
Doet me denken aan de nieuwe Golf.
spyderweb zegt
Doe mij maar een Spyker i.p.v. deze rijdende grafkist
flatsixx zegt
@spyderweb: echt he, als je dat wilt ga je wel bij Donkervoort shoppen.
jules713 zegt
Ik wil em. Wil er ook best in begraven worden
Dutchdriftking zegt
Dit is toch geniaal! Het zal voor geen klote rijden, maar als kunst object voldoet het perfect.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Op de decentrale zitpositie na is hij schitterend
Vanquish zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt.-
OT: Die stoel ziet er comfortabel uit, haha.
Hubert zegt
Problemen met sneeuw, steenslag, armsteun en houten stoel…..
Wat een gezever.
Dit is gewoon een show auto. Niet een wagen om op de A10 aan te sluiten in de file op weg naar je werk.
drdre1 zegt
@Hubert: issie misschien wél op z’n plaats! Met z’n tuinstoel!
niex zegt
Leuk om naar te kijken en het vakmanschap te bewonderen. Maar het totaalplaatje is niet bepaald fabeltastisch.
supertjeduc zegt
Hij echt wel een held in het maken en ontwerpen van prachtige motorfietsen
Als je een motor ziet van zijn hand herken je die meestal wel
Er zit veel van wat hij met motoren deed in deze auto , in vind hem wel mooi
sudbina zegt
Dit gaat om design en niet om een goede auto maken met kwaliteiten anders dan op het design niveau.
Ik heb hier echt helemaal niks mee; net als met zijn motoren, totaal zinloze apparaten waar je geen bocht mee om kunt en geen jota aan hebt behalve roepen dat het zo bijzonder en daarom geweldig is.
Dit is het summum van nonsense als je het mij vraagt. Leuk voor mensen die uren voor een Herman Brood schilderij staan te filosoferen over de diepgang van die emmer die eroverheen gepleurd is; maar niets voor liefhebbers van autos.
sudbina zegt
@sudbina: ow ennem; nee, dit is niet cooler dan een Spyker.
jpoers zegt
@sudbina: grappig geen kunststof maar wel rubbere wielen (lijkt mij sterk dat dit van natuurrubber is gemaakt) en in de W12 VAG kennende zal er ook veel plastic onderdelen zitten.
jeroenwz zegt
Hij is eh, anders.
potver7 zegt
Goh, van een Belgisch ontwerper zou je toch een auto verwachten waarmee je door een kuil kunt rijden…
WinkeB zegt
@potver7: ik wacht dan ook nog steeds op de eerste NL-auto op schaatsen. Het is niet omdat het wegdek iets insinueert, dat je daar als ontwerper mee moet rekening houden?
2jzpascal zegt
Lijkt wel een tuinstoel.
anders zegt
Fred Krueger?
vroaaaaaaaaaar zegt
@anders: wat een nachtmerrie!
ozzytrk zegt
Grafkist voor autoliefhebbers.