Waarom iets veranderen als het nog verkoopt? Deze bedrijfswagen is daar een uitstekend voorbeeld van.
Je misschien denken dat we het over een Land Rover Defender hebben. Of een Mercedes G-klasse, of misschien wel een Lada. Niets van dit alles. Sterker nog, we moeten de oversteek maken naar de andere kant van de plas.
In de Verenigde Staten verkoopt men namelijk de Chevrolet Express al een eeuwigheid. 26 jaar om precies te zijn. Als je een keer in het land van The Donald bent geweest dan heb je er ongetwijfeld eentje gezien. Deze niet bepaald kleine bestelbussen worden veelvuldig gebruikt als shuttlevervoer. Vanaf de luchthaven naar de dichtstbijzijnde locatie om je huurauto op te halen bijvoorbeeld.
Als we naar de gebruikte motoren kijken zijn de busjes niet bepaald duurzaam of milieuvriendelijk. Dat waren ze vroeger niet en dat zullen ze ook in de toekomst niet zijn. Volgens GM Authority mag de Express nog even mee, maar krijgt het busje wel een nieuwe krachtbron.
De oude 6.0-liter V8 moet het veld ruimen voor een nieuwe 6.6-liter V8. Ja dat lees je goed. Van A naar B voor de dagelijkse werkzaamheden met een lel van een achtcilinder onder de kap. In de VS kan dit anno 2020 nog prima. Het blok is goed voor zo’n 400 pk en 629 Nm koppel. Deze Express komt met een zestraps automaat.
kennone zegt
Was even bang dat dit een omgebouwd elektrisch hok was geworden, maar die 6.6 atmosferische V8 maakt alles goed!??
rd1991 zegt
Gaaf! Net zo’n relikwie is de Ford E-series/Econoline. Word ook nog nieuw verkocht als ik me niet vergis en is ook al behoorlijk op leeftijd
toyotafortuner zegt
Niet helemaal. De E-serie in passagier en gesloten busje vorm is officieel vervangen door de Transit. Maar er worden nog E-series gebouwd, waarop achteraf een carroserie kan worden opgebouwd
raoufff zegt
Dikke Bangbus!
powerslides zegt
Een echte kenner van de series zie ik
flatsixx zegt
Ziet er nog best fris uit zo.
sanki zegt
Maar uiteindelijk gaan wij de wereld redden door 100 te rijden….?
stuko zegt
@sanki: absoluut! Vooral vanwege het feit dat de verkeersdruk het hoogst is waar je nu al geen 130 kan halen.. en dus daar geen rendement wordt behaald. Dus de landelijke provincies boeten (want daar kon je wel 130 halen, terwijl die het gewenste effect nooit kunnen behalen..
vpowert zegt
But why? Is dit comfortabeler of gaat dit langer mee? Welke fleet owner is niet geïnteresseerd in lage TCO?
lekbak zegt
@vpowert: ze doen in de vs veel meer aan reviseren van voertuigen. Dat kan bij dit soort busjes makkelijker en goedkoper dan euro vans.
Onderhoudskosten van (Amerikaanse) pickups zijn zelfs in Nederland vaak lager dan van busjes en dit is in principe een pickup met andere body.
En ja, het busje van dit type wat me in de vs naar het vliegveld bracht was een heel stuk comfortabeler dan de (nieuwe) transit die me van Schiphol naar huis bracht.
laptom zegt
@lekbak: Vind je? Ik heb toch vaak in deze busjes gezeten en het zijn me toch oncomfortabele en trieste bakken. Enige mooie is de V8 erin en eigenlijk zijn die ook al historisch in opbouw (onderliggende nokkenas, drive by wire naar een stappenmotor die de originele mechanische gasklep bedient, 16v, enz. Ik ben blij als ik weer in NL in een krappe Vito of zo kan stappen. Krijg ik weer het gevoel dat ik in de juiste eeuw ben…
lekbak zegt
@laptom: die bus was net zo comfortabel als de suburban van de heenreis, dikke prima ja. Misschien hebben we geluk gehad en was het een duurdere uitvoering ofzo.
En die V8 is een technisch meesterwerk. Niet omdat het zo’n gecompliceerde motor is maar omdat het zo goed werkt. Ze zijn ontzettend zuinig voor het vermogen wat ze hebben, ze zijn ontzettend betrouwbaar en ze zijn compact, licht en goedkoop. Probeer de helft van die eigenschappen maar eens samen in een Europese motor te vinden van vergelijkbaar vermogen, dat gaat je niet lukken. Laat staan al die eigenschappen.
tenaci zegt
Toch verliezen deze mastodonten het inmiddels ruimschoots van de euro-vans. Ford levert daar zelf al de Transit en gebadge-engineerde Fiats rijden daar als Ram. Ook de Sprinter doet het daar top. Die is in de Mercedes/Chrysler-tijd al verkocht als Dodge en Freightliner en nu onder eigen naam. GM kan maar beter met een concurrent komen, want met de oude Chevy Van gaan ze het niet redden.
rd1991 zegt
@tenaci: blijkbaar red Chevrolet het er prima mee, 26 jaar lijkt me genoeg bewijs.
pa045 zegt
@tenaci: en deze bussen worden niet alleen al 26 jaar verkocht. Ze gaan ook 26 jaar mee. Omdat het degelijk spul is. In tegenstelling tot die Europese busjes.
lacker zegt
Vette sleeper met 400 pk en V8
metalmike zegt
@lacker: en 2800 kg leeg
laptom zegt
@lacker: met een automaat die binnen 2 uur overschakeld naar een andere versnelling …
mwti zegt
Rutte gaat het wel compenseren.
r525 zegt
Tja sinds Ford met de E type gestopt is, kan ik me voorstellen dat ze zo ongeveer alleenrecht hebben binnen de echte USA vans. Wel jammer dat ze niet net zoals Ford ook een V10 leveren. Was een fijn blokje voor in de camper, de 1 op 2,5 was wat minder…
sirdrinksalotofpetrol zegt
Mooi! Grijs kenteken er op, gastank er in en knallen maar! Vraag me af wat de netto/netto prijs is van dit ding.
Dutchdriftking zegt
Eigenlijk best humor, 6,6 liter en 400pk in een busje. Al zal het hok ook zwaar genoeg zijn om onder aan de streep toch niet heel snel te zijn, het is wel humor.
laptom zegt
@dutchdriftking: toch altijd een gevoel dat de USA pk’s anders zijn dan hier. Genoeg met veel pk’s dat gereden, maar weinig wat indruk achter gelaten heeft…
steventure zegt
Mooi alternatief voor RAM pickup als je als aannemer zware aanhangers moet trekken en dit wilt combineren met een praktischere laadruimte.
bpc zegt
In Rusland wordt de uaz bukhanka ook nog gewoon gemaakt met “modernere” blokjes in.
die is zelf al 55j in productie! (tegenwoordig zelfs in de Benelux te koop dacht ik)
als ze bij chevy nog even wachten wordt het cult en kunnen ze er het dubbele voor aanrekenen!
als je je bestelwagen voornamelijk voor lange afstanden gebruikt en lpg hier op installeert heb je hieraan wel een goede keuze.
kilometermaler pur sang!
tjorque zegt
Ik vraag me af waarom de ford T ooit uit productie gegaan is… ?
6,6 l V8 omg! Leuk hoor maar dat kost toch klauwen vol geld aan benzine. Zelfs met de lage tarieven in de usa…