De vernieuwde Tesla Model 3 krijgt wat andere auto’s al jaren hebben.
Met zijn grote scherm in het midden en camera’s rondom kun je Tesla’s prima omschrijven als een geavanceerde auto op technologisch gebied. Op één vlak bleek het echter een prehistorisch apparaat. De Model 3 had tot voor kort geen dodehoekmonitor, Althans, de officiële Blind Spot Monitor.
Blind Spot Monitor vs Blind Spot Camera
Je weet wel. Zo’n lampje dat gaat branden als iemand rechts of links van je opduikt op een andere rijbaan. De technologie is al minstens twee decennia oud. Inmiddels zijn de meeste auto’s (optioneel) uitgerust met de veiligheidsfeature. Op een Tesla Model 3 was het tevergeefs zoeken. Met de facelift heeft de Amerikaanse autobouwer het eindelijk goedgemaakt.
Helemaal op je zelf aangewezen was je overigens ook weer niet. In het najaar van 2021 introduceerde Tesla de functie genaamd Blind Spot Camera. Vergelijkbaar met de BSM-functie op andere auto’s, maar dan met een eigen sausje van het merk.
Tijdens de onthulling werd er geen ruchtbaarheid aan gegeven, maar dit is daadwerkelijk nieuws. Nu pas de eerste reviews met de nieuwe auto online komen ontdekken journalisten dat de vernieuwde Model 3 is uitgerust met een dodehoekmonitor.
Tesla heeft ervoor gekozen om het waarschuwingslampje te plaatsen in de speakers, links boven van het stuur. Dat is rechts van de buitenspiegel en daarmee goed te zien in je gezichtsveld. Het lampje gaat branden zodra een andere automobilist opduikt in je dode hoek. Daarnaast geeft de nieuwe Model 3 je een waarschuwing als je de dodehoekmonitor negeert en toch van rijbaan gaat wisselen.
Tesla Model 3 dodehoek
Het is een simpele feature, maar ontbrak op de Tesla Model 3 van voor de facelift. Blijkbaar vond het automerk het niet nodig op het oude model, vermoedelijk door de aanwezigheid van camera’s waar je gebruik van kunt maken. Het kan wellicht ook met toelatingseisen te maken hebben.
Het hebben van een fysieke waarschuwing ter ondersteuning van het rijden is toch wel prettig. Uiteindelijk moet je het ook zelf controleren. Dus gewoon even over je schouder kijken voordat je van rijbaan wisselt. Zoals het heurt. (via Carscoops)
PS: heb jij de Snellaad Enquete 2023 al ingevuld? Doe mee en maak kans op een vette prijs!
goodvibrations zegt
Nu nog een HUD!
Dutchdriftking zegt
Ik dacht dat dit al jaren verplicht was?
gerwin420 zegt
Nog niet, maar volgens mij wordt dit vanaf midden volgend jaar verplicht op nieuwe (bedrijfs)auto’s.
karhengst zegt
Overbodige features. Went mensen enkel aan om te lui te worden hun nek even te draaien voor de veiligheid. Totdat er een keer een fietser niet wordt gedetecteerd of de camera een vuiltje heeft.
mashell zegt
Ehh Nee. Zinvolle feature omdat zonder ook al veel mensen te lui, te risicolustig, of gewoon te onoplettend zijn en dan helpt zo’n systeem misschien nog iets. De conservatieve garde roept graag dat het zonder beschermengelen (want dat zijn dit soort systemen) veiliger was maar dat is gewoon niet zo.
karhengst zegt
Voor mij* overbodige features, wat jij wil ;)
Feit is dat de meeste van dergelijke opties dusdanig halfbakken zijn dat je evenveel werk hebt aan het controlleren van het goed werken van de features, als dat je zou hebben wanneer je het zelf had gedaan. En zolang je nog altijd zelf verantwoordelijk bent, heb je voor hetzelfde geld ook gewoon meer PK’s of een fijner setje stoelen. Makkelijke keuze dus.
mashell zegt
Hahaha. Je zou dus investeren in meer paardenkrachten of betere stoelen dan weet je nu ook waarom steeds meer van die systemen verplicht worden. Omdat de mensen niet uit zichzelf voor veiligheid kiezen.
karhengst zegt
Zwak argument, afgezien daarvan dat je slechts inzoomt op één punt en de rest negeert. Snelwegen zijn de wegen waar zowel in absolute zin, als ook in relatieve zin, de minste ongevallen plaatsvinden en de minste mensen het leven moeten laten.
Een hoop extra kosten dus, terwijl daar waar de meeste ongevallen plaatsvinden zulke systemen allerminst waterdicht werken.
Dus nee, de enige reden waarom dit zo goed uitkomt is omdat het de marges verhoogt en het gat tussen goedkope en dure auto’s kleiner maakt, terwijl het fabrikanten in staat stelt waardevolle data te verzamelen voor interne productverbetering, terwijl je als klant mag betalen om deel te mogen zijn van het testtraject.
mashell zegt
Hahaha, Jij bent echt de leukste thuis. Goed, ik zal je uitleggen waarom ik deze zin negeer: “Feit is dat de meeste van dergelijke opties dusdanig halfbakken zijn dat je evenveel werk hebt aan het controlleren van het goed werken van de features”
1] het begint met “feit is”. Moet je in discussie mee oppassen, meestal volgt dan een mening.
2] “dusdanig halfbakken zijn” en inderdaad daar is de mening al. Ik ga er helemaal in mee dat bijvoorbeeld de rijstrook assistent in mijn Audi niet top is maar dit soort blinde hoek systemen staan bekend als probleemloos.
Daarna sleep je snelwegen erbij maar dit soort dode hoek systemen zijn overal werkzaam. En kijk eens om je heen op snelweg, hoeveel mensen zitten er niet te slapen op de middelste strook of bekijken er de laatste instaposts? De noodzaak voor dit soort systemen wordt elke dag groter.
Dan de rare claim dat het de marges verhoogt, dat is nou net wat het verplicht stellen niet doet. Het voegt voor alle wagens dezelfde meerprijs toe en de grote aantallen leiden snel tot het goedkoper worden van dit soort systemen. En dan de nog gezochtere claim over data verzamelen? Op welke wijze is het zinvol om statistieken over herkenningen door dode hoek systemen te verzamelen voor interne product verbetering? Een zin als “terwijl je als klant mag betalen om deel te mogen zijn van het testtraject.” is typisch onderbuik café praat maar heeft met feiten niks van doen.
rikus zegt
Jij gaat nu iemand hier even uitgebreid “op zijn plek zetten”, omdat hij een bepaalde mening over iets heeft? Je gaat even alles ontleden terwijl jij zelf de discussie bent begonnen met iets wat je totaal niet wetenschappelijk kunt onderbouwen. Namelijk het volgende:
“De conservatieve garde roept graag dat het zonder beschermengelen (want dat zijn dit soort systemen) veiliger was maar dat is gewoon niet zo”.
Kinderachtig..
David zegt
Karhengst benoemt het misschien wat ongelukkig, door het als meer marge te bestempelen, maar het is wel zo dat al deze verplichtingen nieuwe auto’s steeds duurder maken. Op duurdere auto’s is dat geneuzel in de marge, maar kleine/goedkope auto’s zijn hierdoor in de EU bijna niet meer te koop.
Volgens mij iets waar de auto lobby zichzelf nu mee in de voet heeft geschoten en mensen nu in de armen van goedkope Chinese wagens jaagt.
Je zegt dat de dodehoeksensor.ook buiten de snelweg nuttig kan zijn, maar hoe dan? Een paar voorbeelden zou die bewering kunnen onderbouwen.
Dergelijke veiligheidsystemen werken verre van feilloos* en leiden nu af wat de concentratie niet bevordert. Zouden die systemen wel goed functioneren, dan zou full self drive wel mogelijk zijn en kunnen we wat anders doen in onze privé taxi.
* weliswaar uit eigen ervaring, maar dodehoeksensoren die onnodig oplichten, parkeersensoren die dingen zien die er niet zijn komen regelmatig voor. Zelfs op verschillende auto’s meerdere collision warnings gehad, zonder dat er iets te zien was. Één keer zelfs met een automatische remingreep. Verre van veilig dus, maar de Europese auto lobby heeft de markt voor kleine goedkope auto’s hiermee wel om zeep geholpen. In Nederland is de gemiddelde leeftijd van auto’s nu het hoogst, op Albanië na.
mashell zegt
@rikus
Is je Google stuk?
Wetenschappelijke onderbouwing, Nederlands en niet heel erg nieuw dus niet het dat pas vanaf de nieuwe generatie geldt: https://swov.nl/system/files/publication-downloads/r-2010-08.pdf
Eerste zin uit de conclusie: “Alle intelligente voertuigsystemen waarvoor een effectschatting is gemaakt hebben in meer of mindere mate een positief effect op de verkeersveiligheid.”
Conservatisme heeft geen toekomst! En omdat je natuurlijk daar weer bewijs voor wilt hebben: https://nl.wikipedia.org/wiki/Amish
rikus zegt
Dat is gewoon niet zo? Kun je dat wetenschappelijk onderbouwen of is dat je eigen mening?
rollingstoned zegt
+1. Ik ben hier ook wel benieuwd naar eigenlijk.
dromedaris zegt
Voor mij is dit ook een compleet nutteloze functie. Als er eentje komen aangeracet op het linkse baanvak zijn je spiegel, nek en ogen een betere tool om dit in te schatten. Een dodehoek lampje gaat in zulke situaties vaak wat te laat branden met alle gevolgen van dien.
Zelfde met een HUD, wat een idiote optie is me dat. Begrijp niet dat mensen dit aanvinken. Werkelijk zero meerwaarde.
ACC en lane assist zouden imho dan weer standaard verplicht moeten worden (zodat ik rustig kan smartphonen tijdens het rijden).
HelldogBE zegt
Het is dan ook een dodehoek-indicator.
Het helpt vooral mensen die niet in hun spiegels kijken tenzij ze een manoevre gaan uitvoeren en daardoor geen idee hebben van het verkeersbeeld en auto’s die ondertussen naast hen rijden in de blind spot.
Allison Burgers zegt
Het is juist géén camera.
banderas zegt
Er zijn genoeg overbodige features maar ik vind dit juist wel prettig. Ik had het bij mijn vorige auto voor het eerst en ik kan wel zeggen dat het zeker wel wat toevoegd. Meer dan zoiets achterlijks als lane assist op een 60 weg.
2scan zegt
Nee geen knipperend ledje maar wel al jaren een dode hoek camera als je je knipperlicht aan zet…
rwdftw zegt
Ja nee dat werkt briljant!
Rij je een keer in het donker, zet je je richtingaanwijzer aan, wordt je verblind door oranje geknipper op je scherm. Ik wist echt niet hoe snel ik die feature weer uit moest zetten.
2scan zegt
Je kan je scherm ook automatisch de helderheid laten aanpassen hè, heb er niet zoveel problemen mee
janboel zegt
Sterker nog, al jaren wordt er een animatie weergegeven op de display als er in de dodehoeken zich voertuigen bevinden. Dus een lampje is weer een stapje terug. En inderdaad, men moet gewoon beter kijken bij het wisselen van baan.
mashell zegt
Zijn die camera’s dan nu ook wegbezuinigd net als de knipperlichtstengel?
Ghiacciato zegt
Dode hoek wordt al jaren aangegeven op het scherm met een akoestische waarschuwing als je toch wil afslaan of van rijbaan veranderen?
Pino zegt
Tip voor de auteur:
Wisselen doe je van rijSTROOK. Van rijBAAN wisselen is nogal onverstandig tenzij spookrijden je een goed idee lijkt.
Andreivierfunf zegt
A, de plek waar Volvo vroeger al het BLIS had zitten. Zeer innovatief!
Allison Burgers zegt
Wat me nog het meest intrigeert, als ik die screenshot goed begrijp, is dat er alleen een sensor aan de bestuurderskant zit. Gaan Tesli nooit naar rechts?
Fernando zegt
Zijn de meerderheid van de chauffeurs zo lui, dom of onoplettend dat ze allerhande prullaria nodig hebben om zich te kunnen verplaatsen?
Rij 7-8K km per maand en kan bevestigen dat veel chauffeurs niet met autorijden bezig zijn.
Nu nog de ARLA ( Automatique Right Lane Assistent ) invoeren want dat is bij vele weggebruikers ook een dingetje.