Wat nou speciale raceklasse voor vrouwen. Dat heeft Tatiana Calderon niet nodig.
Een droom komt eindelijk uit voor Tatiana Calderon. Deze Colombiaanse dame is al enkele jaren testrijder bij Sauber, maar heeft nog nooit kilometers gemaakt in de Sauber C37. Daar komt volgende week eindelijk verandering in. Calderon krijgt de kans om haar eerste meters te maken in de huidige Formule 1-auto van het Zwitserse raceteam.
Alfa Romeo Sauber gaat volgende week een filmdag draaien in Mexico. Het evenement zal een dag na de Sauber Pirelli-test plaatsvinden op Autodromo Hermanos Rodriguez. De auto staat op speciale demonstratiebanden en Calderon mag maximaal honderd kilometer rijden met de Sauber C37. De 25-jarige laat weten bijzonder dankbaar te zijn voor het vertrouwen van Sauber. De GP3-coureur geeft aan niet eerder in een Formule 1-auto te hebben gereden.
Het is alweer even geleden dat een vrouw op officiële wijze achter het stuur van een Formule 1-auto kroop. Dit gebeurde in 2014 voor het laatst, toen Susie Wolff een eerste vrije training reed voor Williams. Een vrouwelijke deelname aan een Grand Prix is helemaal lang geleden. Dat was in 1976 met Lella Lombardi.
alfaromeoman zegt
Super tof hoor, maar een filmdag is allemaal niet zo spannend eerlijk gezegd… Vrije training was veel leuker geweest
Edge zegt
@alfaromeoman: Klopt, maar dat mag ze niet. En dan niet in de zin dat ze van Sauber niet mag opdraven, maar in de zin van het mag reglementair niet. Ook om aan vrije trainingen deel te nemen heb je een superlicentie nodig. De eisen zijn voor een test- en vrijdaglicentie zijn weliswaar minder streng dan die voor een volwaardige superlicentie (6 F2 races of 25 licentiepunten versus 40 licentiepunten), maar nog steeds te zwaar voor Calderon. Zij heeft namelijk helemaal geen superlicentiepunten en gaat er ook dit jaar geen bijschrijven met een voorlopig 16e plek in het GP3 kampioenschap. De enige mogelijkheid voor haar om in de huidige auto te mogen rijden, is dus zo’n filmdag.
toniominestrone zegt
Lella, de tijgerin van Turijn.
cossiekiller zegt
En van wie mocht ze uit haar keuken komen?? ;-)
soundgarden zegt
@cossiekiller: och jonge grow a pair zeg. Stereotype kijk mij mannelijke opmerkingen maken. 2010 belde, ze wilde je geintje terug. Geen dank
harrie zegt
@soundgarden: 2008 belde, ze willen hun azijn terug.
soundgarden zegt
@harrie: heerlijk
pomoek zegt
@soundgarden: dat had Chris wel gewaardeerd!
soundgarden zegt
@pomoek: ergens zit het hem daar ook in; hadden de mensen Chris maar wat meer gewaardeerd ;)
cossiekiller zegt
@soundgarden: Er staat duidelijk een lachend gezichtje achter. Niet gedacht om iemand uit zijn tent te kunnen lokken.
kareljansen zegt
@cossiekiller: echte feministen happen altijd.
KUYL zegt
Leuk als het echt op eigen kracht is, helaas is het meestal maar een marketing gebeuren wanneer een vrouw in een hoge raceklasse uitkomt. Maar de gene die het wel echt gehaald hebben en ook gepresteerd hebben, daar kan ik ook echt van genieten (een man/vrouw die ergens kneitersgoed in is). Zijn eigenlijk alleen maar Michele Mouton en in iets mindere mate Jutta Kleinschmidt.
carmasterr zegt
@kuyl:
Ellen Lohr en Claudia Hurtgen zijn er ook nog. Maar dan houdt het ook wel op ja.
carmasterr zegt
@carmasterr:
En dan vergeet ik toch Sabine Schmitz.
KUYL zegt
@carmasterr: Die had je beter kunnen vergeten. Want dat is meer een one trick pony en ook nooit een echt contract gehad of in een echte competitie gepresteerd. Beetje vergelijkbaar met dat de Coronels op de eigen kartbaan zoekgereden worden door hun eigen werknemers. Niet dat die twee nu Senna en Lauda zijn, even voor het voorbeeld. Sabine is juist meer bekend van TV dan dat ze echt prestaties geleverd heeft.
carmasterr zegt
@kuyl:
Ze werd VLN kampioen in 1998. Dan kan ze wel een one trick pony zijn, ze doet het toch maar even in een veld vol mannen. Ik zie ook niet zo hoe de VLN “geen echte competitie” is.
KUYL zegt
@carmasterr: Je kopt m precies in, het endurance kampioenschap op de ring. Daarnaast zie ik dat niveau meer als algeheel kampioen nederland worden bij de voetbal amateurs. Je kan beter voetballen dan 95% van Nederland en verdiend een aardig centje bij, maar een echte prof ben je gewoon niet.
carmasterr zegt
@kuyl:
Ik bestreed je one trick pony claim niet. Ik zeg alleen dat het niet zo eenvoudig is om daar te winnen. Het zijn echt niet allemaal hobbelende hobbycoureurs in de VLN.
Edge zegt
@kuyl: Helemaal mee eens, maar wel kudo’s voor Calderon. Ze doet gewoon haar ding en maakt gebruik van de kansen die ze aangereikt krijgt. Dat kun je niet zeggen van een Carmen Jordà, die het drukker lijkt te hebben met klagen over het verschil tussen mannen en vrouwen in motorsport dan daadwerkelijk racen.
Alex_79 zegt
@kuyl: Zelfs Mouton was eigenlijk een Gimmick van Audi. Het maakte eigenlijk niet heel veel uit of Mouton goed genoeg was om voor de knikkers mee te doen, men wilde een damesteam aan de start. Helaas kon Mouton niet goed overweg met de Duitse copilote die was gecharterd (ze verstonden elkaar nauwelijks), maar dankzij een partnership met Fabrizia Pons (die goed Frans sprak) , kwam dat helemaal goed. Ook daar trouwens veel keuken- achteruitrij- en crashgrappen, zeker toen Mouton om een brand aan boord te blussen botweg een ondiep meer in reed. Tot ze ineens stages en rally’s begon te winnen, toen werden de grappen gezeur dat het niet eerlijk was met zo’n auto. Mouton trok zich er nooit iets van aan, alleen toen Bobby Unser kwaad op haar werd om dat ze hem op Pikes Peak had geklopt. Toen daagde ze Unser uit het nog eens over te doen, maar dan in de afdaling ;)
karaya zegt
@alex_79: En hoe goed was Mouton?
Beter dan Rohrl of Blomqvist?
Pure marketing van Audi.
Alex_79 zegt
@karaya: Toch jammer dat je mn post niet lijkt te lezen. Het wás een marketing-gimmick om haar aan te stellen en helemaal niemand verwachtte ook echt dat ze in die monsterachtig snelle auto’s goed kon meekomen en in 1981 al gelijk de San Remo rally kon winnen. Gelukkig heeft ze die kans gepakt, het hád nog mooier gekund als ze in 1982 ook in de Ivory Coast rally kalm was gebleven, maar ze wou die rally per se winnen voor haar overleden vader, terwijl als tweede finishen genoeg was geweest voor de titel.
karaya zegt
@alex_79: Mea culpa.
dirkv zegt
Als je al enkele jaren testrijder bent bij Sauber is het ook wel leuk als je een keertje in zo’n ding mag rijden. Gefeliciteerd!
rob636 zegt
Niet elke vrouw die racet is een babe jongens..
RubenPriest zegt
@rob636: dan ben ik benieuwd wat jij wél onder babes verstaat!
https://cdn.cnn.com/cnnnext/dam/assets/160309121917-cnnee-pkg-tatiana-calderon-piloto-de-formula-1-00002117.jpg
cvoo zegt
@RubenPriest: In mijn ogen is ze meer een klassieke schoonheid. Een babe is een tikkeltje ranzig/ordinair en zo ziet ze er op deze foto niet uit.
OT: Goed voor haar:-)
lekkaah zegt
@RubenPriest: alexis texas is de maatstaf hier ruben, dat weet je toch onderhand wel
ikleesookoverautos zegt
@RubenPriest: op de header foto, zonder make up en goede belichting is het niets speciaals. Niet echt een babe dus.
stfu zegt
Raced een vrouw in een F1 kar, moet er gelijk weer over d’r babe gehalte gesproken worden. Man man man. Al was ze geen babe, gaat er om dat een vrouw erin mag rijden.
duderuud zegt
Nu maar hopen dat deze niet achterop een vrachtwagen knalt
cthijs zegt
Toch wel knap eigenlijk,testrijder zijn zonder in een auto te hebben gereden.?