De Consumentenbond zet ook in 2020 weer op een rijtje wat de meest betrouwbare auto’s zijn. Dit jaar is ook Tesla in het lijstje opgenomen.
De Consumentenbond bewijst de Nederlandse consumenten ieder jaar weer een dienst door een onderzoek te presenteren van de meest betrouwbare auto’s. Ook dit jaar zijn ze niet van deze gewoonte afgeweken. De aanpak van het onderzoek is vrij simpel: de Consumentenbond heeft aan 8.000 Nederlanders gevraagd hoe vaak ze pech hadden of naar de garage moesten.
Meest betrouwbare merken
De vraag is niet of er een Aziatisch merk bovenaan de lijst staat, maar welk Aziatisch merk. Vorig jaar stond Toyota nog fier bovenaan, maar zij zijn nu afgezakt naar de vierde plaats. Ze zullen desondanks niet al te jaloers zijn op het merk dat op nummer 1 staat. Dat is nu namelijk hun eigen Lexus, dat een gemiddeld rapportcijfer van 8,8 had. De top vijf wordt verder compleet gemaakt door Subaru, Honda en Mazda, die de vierde plaats deelt met Toyota. Conclusie: ook anno 2020 zijn Aziatische auto’s nog steeds de meest betrouwbare auto’s.
Je vraagt je misschien af: staan er ook nog niet-Aziatische merken in de top tien van de merken? Jawel, we komen één Europees merk tegen. Dat is Mini, die met een 8,0 als cijfer de zevende plaats deelt met Mitsubishi. Mercedes en BMW vallen buiten de top tien, met respectievelijk een elfde en een twaalfde plaats. De dertiende plaats is ook interessant: daar treffen we namelijk Dacia aan. Goedkoop is in dat geval dus niet duurkoop.
Meest betrouwbare modellen
Toyota heeft als merk misschien niet de toppositie, bij de modellen staat er wel weer een Toyota bovenaan. Dit is niet meer de Verso-S, maar de nieuwe Yaris. Maar één op de dertig Yaris-eigenaren moest langs bij de garage en het ging dan om dingen die eigenlijk ook wel konden wachten. Naast alle Toyota’s en andere Aziaten scoorde ook de Volvo XC40 erg goed, met een 9,4 als cijfer. Maar ja, dat is eigenlijk ook een Aziaat.
Minst betrouwbare merken
Geen verrassing, maar wel onaangenaam: op plaats zeventwintig van de zevenentwintig zien we Alfa Romeo. Wie in een mooie auto wil rijden moet helaas pijn lijden. Ook de Franse auto’s maken hun twijfelachtige reputatie nog steeds waar. Citroën en Peugeot waren namelijk na Alfa de minst betrouwbare merken. Renault kwam er iets beter vanaf met een zeventiende plek. Daarmee zitten ze gewoon op gelijk voet met Volvo en Nissan, die opvallend laag scoren. Seat, die vorig jaar onderaan stond, komt nu een stuk beter uit de verf, met een vijftiende plaats.
Interessante nieuwkomer in de lijst is een zeker Amerikaans EV-merk waar we heel af en toe wel een iets over schrijven. Dat er diverse Nederlandse consumenten niet tevreden zijn over Tesla wisten we al. Nu krijgen we echter een iets completer beeld. Met een 6,3 als cijfer staat Tesla op de 22e positie. Dat is overigens vooral de schuld van de Model S, die regelmatig softwareproblemen heeft. Volkswagen- en Skoda-rijders kunnen Tesla niet uitlachen, want die merken staan op dezelfde positie. Audi scoort niet veel beter, met een 20e positie.
Minst betrouwbare modellen
De auto die met de meeste klachten kampt is met afstand de vorige generatie Volkswagen Passat. Deze heeft een dramatische score van 1,4. Maar liefst 10% van de eigenaren kon een keer niet verder rijden en 42% moest een keer direct naar de garage. Verder zijn het wederom de Franse auto’s die de laagste cijfers kregen. De vorige Peugeot 3008 en de derde generatie Renault Clio scoorden ronduit slecht met respectievelijk een 3,3 en een 3,8 als cijfer.
Benieuwd hoe jouw eigen merk/auto scoort? De volledige lijst met de meest en minst betrouwbare auto’s anno 2020 is te raadplegen op de website van van de Consumentenbond.
grasvreter zegt
Het domme aan het consumentenbond onderzoek is dat de cijfers van nieuwere auto’s niks zeggen. Want nieuwe auto’s hebben relatief weinig problemen. Zo stond een paar jaar geleden ik dacht een Astra als behoorlijk betrouwbaar aangeschreven, een paar jaar later toen eigenaren meer kilometers hadden gemaakt bleek het niet zo best allemaal. Dus een 2018 of 2019 model dat nu max 20k gereden heeft en geen gebreken vertoond is volgens de consumentenbond goed, maar het zegt nog niks.
machielvdd zegt
Er wordt gekeken naar auto’s tot tien jaar oud, dus het gaat niet alleen om de allernieuwste auto’s.
SvenskaAeroplanAB zegt
@grasvreter: zelfs dan is een Volkswagen Passat dus nog ruk…
Ot92 zegt
@svenska_aeroplan_ab Als je specifiek een model auto gaat noemen, noem dan ook op welke motor specifiek de slechtste is.
Dat de Passat 1.4tsi met dsg7 (droge platen) een slecht Vw product is kan ik beamen, maar als je er 1 neemt met een 2.0tdi, dan heb je weer een stuk betrouwbaarder auto.
de Beer zegt
Jammer dat die 2.0 liter uitgerekend de motor was die bol stond Van de sjoemel software
pa045 zegt
@grasvreter: mijn ervaring is precies andersom. Veel nieuwe modellen, nieuwe systemen of nieuwe aandrijflijnen hebben aanvankelijk veel problemen. Met en mee worden deze verbeterd. Indien je dan één koopt die altijd dealer onderhouden heeft en alle modificaties gehad heeft, blijft er een betrouwbare auto over.
Robert zegt
@pa045: oftewel, koop een facelift-model, of een uitloopmodel, dan is de kans op kinderziektes en andere kwalen statistisch gezien het kleinst.
Ik heb het rapport even doorgelezen en wat ook al járen geldt voor de Consumentenbond: het is een ruk-onderzoek. Er wordt in de introductie wat gewauweld over gemiddelde kilometrages maar onder de streep wordt er nergens duidelijk gemaakt hóe de auto’s bereden worden. En dat terwijl dit enórm kan schelen: altijd korte stukjes gecombineerd met enkel een koude start? Lange ritten over de snelwegen? Niets van terug te vinden, maar zo kan de ene automobilist zeggen “nooit meer dit merk of dat model” terwijl een ander gewoonweg tien jaar zonder gezeik met precies dezelfde auto rondrijdt. De meesten gebruiken geen A-segmenter om 40dkm per jaar af te leggen, of een duurdere D-segmenter voor twee keer in de week naar de supermarkt en de kerk.
Mooi voorbeeld in dit verslag is die bestuurster van een Honda Jazz uit het jaar kruik, wiens verhaal ter illustratie wordt aangehaald. “Onderhoud bij een specialist, nooit wat mee gehad”. Nou vertelt het verhaal ook dat ze woonachtig is in Termunten. Voor de mensen die niet precies weten waar dat is: vrijwel letterlijk op de rand van Nederland, aan de monding van de Eems. De auto van die dame ként geen eens stadsverkeer, want er is geen stad. Ja, Delfzijl, 15 km verder op wordt door sommigen als ‘stad’ beschouwd. Die dame rijdt grotendeels in een regio met enkel dorpswegen en provinciale wegen en zal gezien de afgelegen woonplaats zelden of nooit korte stukjes afleggen en bijv. filerijden zal haar ook vreemd zijn. Zo is het niet heel moeilijk om een auto een lange levensduur te gunnen.
johanw zegt
Mooi voorbeeld is de Civic van autoweek die drie keer langs is geweest in klokje rond en uiteindelijk meer dan een miljoen had gelopen door stad en land…lekkages niets, alle compressie goed en onderhoud gewoon op zijn tijd…ach ja bij autoweek waren ze ook maar gestopt met de autoweek tevredenheidstrofee aangezien deze elk jaar door de jazz werd gewonnen…
YOR zegt
Uit buitelandse onderzoeken/niet Japans (US, TUV DUITSLAND, GB etc.) blijkt al minsters 3.5 decennia lang (in de jaren 80 werden in Japan vernieuwende kwaliteitssysystemen bedacht en toegepast, niet alleen in de auto industrie. Europa & VS liepen hierbij snel ver achter.
Argument dat met Japanse auto’s rustiger wordt gereden slaat nergens op. In Nederland kan je met een snelheidsbeperking van 100 km/h of 130 km/h met geen enkele auto langdurig als een beest rijden. Al die stoere boys die hier net doen alsof ze dagelijks met hun Bmw’s de straatstenen uit de weg rijden…….ik zie er nietsvan. Ga naar Duitsland en zie hoe daar juist met bijvb. Honda’s wordt gebeest op de snelweg. En toch behoren zij daar ook tot de betrouwbaarste auto’s.
In de derde wereld landen willen ze al helemaal geen BMW s op Mercedessen (vroeguh wel) meer hebben. Zijn niet bestand tegen hogere snrlheden op slechte wegen. Zo stuk gereden. Japanse wagens zijn daar echter veelal gewild om hun betrouwbaarheid onder extremer(e) omstandigheden. En ook op vernieuwingen in design lopen wat mij betreft BMW en Mercedes de laatste paat jaren achter op veel Japanse merken incl. Toyota.
Waar BMW/ Mercedes/ Audi (Premium merken?) het vooral van moeten hebben zijn hun premium marketingmachines uit het stoomtijdperk, die ook in de autobladen is doorgedrongen en die hen op steeds nieuwe en onzinnigere eigenschappen als “te kopen auto” afschildert. Ik denk dat we zo ongeveer een kwart van de reeele prijs van deze auto’s betalen om hun marketingmachines in stand te houden. Dat is de tragiek van de “stoere” BMW/Mercedes/Audi rijder.
doublechevron65 zegt
De Consumentenbond test ook camera’s, wasmiddelen, water… etc. Heb nooit waarde gehecht aan die club net zoals aan Stiftung Warentest. De vraagstelling is uitslaggevend, daar ligt het punt ed.
toniominestrone zegt
@doublechevron65: Ja, Citroëns, vallen in de folder al uitelkaar.
jajeroenja zegt
@toniominestrone: Ja hoor en daar is ie. De grap die iedereen al gehoord heeft en eigenlijk ook wel gemist kan worden…
doublechevron65 zegt
@toniominestrone: en de Alfa Sudjes roesten al…
de Beer zegt
Behalve de Citroën C 1 die als betrouwbaarste Citroën is uitgerust met Toyota motor
maferick74 zegt
Al jaren een Toyotarijder, (yaris 1.8ts) daarvoor corolla (1.6 g6r) dus hoeft me niet af te vragen welk merk het meest betrouwbaar is. Tuurlijk zijn de exotische merken vaak mooier maar ga daar geen extra geld voor uitgeven. En deze lijstjes onderstrepen weer mijn gedachte. Zou zo graag een BMW 330 willen rijden maar daar loop ik waarschijnlijk op leeg en ben verre van rijk dus laat maar ff zitten.
mcshine zegt
@maferick74: die laatste 4 woorden komen zo ook op je zerk te staan…;)
melcon zegt
Zou je op basis van betrouwbaarheid een Toyota met een D4D motor kopen?
baserace zegt
@melcon: oud collega van me had een nieuwe avensis gekocht met zo’n motor en hem na afloop van de garantie ook nog even laten kietelen… de ene na de andere gepeperde rekening vloog hem in jaar 3-6 om zijn oren…
melcon zegt
@baserace Ook zonder tunen gaat die goed stuk, let maar eens op hoeveel D4D’s er rond rijden met witte rook in variërende hoeveelheid. Vroeg of laat hebben ze allemaal een lekke koppakking en het meest vervelende is dat het structureel is (dus met een nieuwe koppakking ben je er niet vanaf).
BerlingoHdi zegt
@melcon: de 170/177PK wel… De 116PK niet.
flutterby zegt
@maferick74: Maakt Toyota betere auto’s of rijd de gemiddelde Toyota koper rustiger? De betrouwbaarheid cijfers van de premium merken hebben zwaar te lijden om de kopers die ze aanspreken.
Er zijn zoveel variabelen dat je er weinig zinnigs over kan zeggen. Daarnaast maakt het mij niet uit of mijn auto 1% of 4% kans heeft op pech het eerste jaar. Ik hoop bij die 96% te zitten.
de Beer zegt
Ik zie ook zat BMW rijders die niet vooruit te branden zijn dus ik denk niet dat dat het is
techniekmeneer zegt
Nissan opvallend laag gescoord? Niks opvallends aan, Nissan is helaas Renault tegenwoordig.
goodvibrations zegt
Dus de definitie is niet verder kunnen rijden…? Blijft er nog genoeg interessants over.. Wat zijn de reparatiekosten? Hoe vaak heb je een storing waarmee je wel verder kunt? Wat dat betreft vind ik de reliability index beter:
“How often it needs repairing, and how much it will cost you to put right.”
Helaas nog geen Tesla in de index..
bpc zegt
Een lekke band… Tegenwoordig is een thuiskomertje een zegen …
frank2b zegt
Lexus. Voorsprong door techniek en daarom échte Freude am fahren want das Beste oder nichts.
Helpt geen premium plastics aan.
Ot92 zegt
@frank2b Wat ik niet snap… als Lexus daadwerkelijk zo goed is, dat zal ook vast wel kloppen. Waarom zie je bijna nooit Lexussen rijden?
frank2b zegt
@Ot92: Ik rijd zelf Lexus en snap dat ook niet. Maar ach, zo rijd ik wel in een fijne exclusieve wagen.
de Beer zegt
Omdat de echte poenerige patser liever een BMW of Mercedes koopt
jemoetnietallesgeloven zegt
Ach ja, de Consumentenbond. Rest my case.
coensmeets06 zegt
En Porsche rijders worden vergeten door de condumentenbond? Ik rij een Macan (modeljaar 2020) en een 911! Deze zijn beide niet terug te vinden! Ik denk wel dat ze betrouwbaar zijn nog NOOIT problemen gehad met een Porsche!
machielvdd zegt
De Consumentenbond had niet van alle merken genoeg respondenten, dus dat geldt waarschijnlijk ook voor Porsche.
flutterby zegt
@coensmeets06: ze hebben maar 8000 mensen gesproken. Grote kans dat daar niet alle merken bij zitten. Om daarmee iets te zeggen over de half miljoen auto’s die per jaar verkocht worden vind ik opmerkelijk.
Tenslotte is één geen en als er in Nederland 10 uit een verkeerde batch verkocht zijn terwijl de andere 249.990 geproduceerde Porsche perfect werken dan geeft dat een compleet verkeerd beeld.
SvenskaAeroplanAB zegt
@coensmeets06: Internationaal scoort Porsche inderdaad altijd vrij goed. Geen niveau Lexus, maar voor een Duits merk niet verkeerd
grasvreter zegt
Modeljaar 2020, ik zou mij genaaid voelen als daar iets mis mee is, is een nieuwe auto. Mijn vriendin heeft een ford ka, 10 jaar oud nu (en in bezit), 100k op de teller, laatst 1e defect gehad, een koelsysteemkleppenhuisding lekte. Jammer, maarja, 10 jaar en 100k km, dus begrijpelijk dat er iets gaat. Maar bij heel jonge auto’s… Zou niet mogen.
pa045 zegt
@grasvreter: een Ka van 10 jaar oud is een Panda/500. Veel beter wordt basaal vervoer niet.
flutterby zegt
De klacht dat je een Model S (of elke andere Tesla op hetzelfde besturingssysteem) ‘s ochtend na een update moet herstarten is nieuw voor mij. Dat het volgens de Consumenten bond met de Model 3 beter gaat is helemaal bijzonder, want nogmaals; dezelfde software..
mashell zegt
@flutterby: maar niet dezelfde hardware. Dezelfde software kan het systeem van een Model S uit 2012 wel een herstart nodig hebben terwijl dat op het systeem van een Model 3 uit 2019 niet nodig is.
Praeses zegt
Geen verrassing dat Aziatische merken goed scoren. Wel een verrassing dat er zulke grote verschillen binnen merken zijn. Bijvoorbeeld een Passat met een 1.4 en een Golf Sportsvan met een 8.0. En het is ook gek dat Seat vorig jaar kennelijk onderaan stond en nu in de middenmoot zit, dat doet je op z’n minst twijfelen over de betrouwbaarheid hiervan.
Ot92 zegt
@Praeses Dat kan ik wel verklaren. De passat b7 1.4tsi met dsg7 is een hele storing gevoelige auto. Er zit zo’n ruk ketting op, daarnaast is het een dsg7 met droge platen die om de 30 a 50dkm vervangen dienen te worden, tenzij je de bak laat tunen. Af en toe sneuvelt er ook wat anders.
De Golf Sportsvan (golf 7 model) heeft de nieuwe serie tsi motor met distributieriem en die is een stuk beter. Ook die heeft zo’n ruk dsg7, maar zolang je de software aanpast, dan is het opzich wel een prima ding. Het meerendeel van de aangeboden auto’s hier in Nederland zijn toch 1.2 tsitjes met een handbak en die zijn een stuk degelijker. Vandaar dat je zo’n verschil in betrouwbaarheid ziet binnen het VAG concern.
de Beer zegt
Toch wel een slechte zaak dat je totaal niet weet waar je aan toe bent bij het aanschaffen van een VAG product
mashell zegt
Zou me niks verbazen als je per merk het gemiddelde jaar kilometrage zou nemen en dan de lijst daarop gaat sorteren er dan ongeveer hetzelfde uit komt.
Ilquadrifoglio zegt
Ach de klassieke onzin lijsten.
https://autorai.nl/amp/consumentenbond-zo-betrouwbaar-zijn-deze-145-autos/
raoufff zegt
Ik sprak laatst iemand die een Tesla Model 3 heeft, ding was pas 2 maanden oud en had al een lekke band, onbetrouwbaar stronthok!
crepito zegt
@raoufff: Ik sprak laatst iemand die over een spijker reed, auto was 24 uur oud. Stronthok!
meetsysteem zegt
Op een of andere manier denk ik dat een Passat misschien intensiever wordt gebruikt dan een Yaris of een Suzuki. En dat ie als leaseauto meer kilometers maakt. En dat de vorige generatie alweer 10 jaar oud is. En dat je als leaserijder vaak geen keus hebt en dus niet uit volle overtuiging je auto mag kiezen en hem dus ook geen foutjes vergeeft. En of de stoelen na 650.000 km misschien wat gebruikssporen vertonen. En dat je daar dan niet tevreden over bent. Want de Picanto van de vrouw is na 15.000 km nog helemaal storingsvrij! Ik denk het zomaar.
Overigens, Aziatische auto’s hebben minder storinkjes, dat is al 40 jaar zo. Maar het wordt wel scheef belicht door dit onkundige clubje ‘onderzoekers’. En storingsvrij rijden in een doorgezeten stoel is ook niet alles. Als variatie op het bekende gezegde: ‘Vrede is iets anders dan afwezigheid van oorlog’ zou ik willen stellen:
‘Degelijkheid is iets anders dan afwezigheid van storingen’ . Ik heb gezegd.
de Beer zegt
Niet alleen kleine Japanners zijn betrouwbaar en verder heb je minder kans op storingen bij op de snelweg gemaakte kilometers tegen veel stadskilometers die veel meer vragen van een auto
donjunior zegt
Ik zou toch meer waarde hechten aan een dergelijk ‘onderzoek’ van de ANWB ofzo.. hoeveel van welk type auto vinden we jaarlijks langs de weg.
En dan accu problemen (muv. dynamo) of verkeerd tanken uitsluiten want dat is puur laksheid van de bestuurder.
mashell zegt
Zo’n pech onderzoek zegt ook niks. Als een Mercedes 2x zoveel pech heeft als een Toyota maar 4x zoveel kilometers maakt kom het uit zo’n “op de vluchtstrook aangetroffen” onderzoek slecht naar voren maar is het feitelijk de meer betrouwbare auto.
de Beer zegt
Niet alleen kleine Japanners zijn betrouwbaar en verder heb je minder kans op storingen bij op de snelweg gemaakte kilometers tegen veel stadskilometers die veel meer vragen van een auto
amsterdam zegt
Een seat, vw of skoda zijn in de basis gewoon écht identiek. Het zegt dus meer over de berijder dan de auto zelf.
rutgerg zegt
@amsterdam: zou je ook zeggen van een Porsche en een Audi. Toch scoort Porsche in alle onderzoeken altijd erg goed en Audi steevast belabberd.
mashell zegt
Misschien zijn Audi klanten gewoon veel kritscher? Porsche rijders lijken me meer het type succesvolle levensgenieter die niet zo snel ergens een probleem van maken.
mashell zegt
Maar ze worden vaak wel in verschillende fabrieken gebouwd.
Ot92 zegt
@Amsterdam Nee, binnen Vw heb je een aantal motoren en versnellingsbakken die je moet vermijden. Laat dat nou net die Passat met 1.4tsi zijn, waar vaak een dsg7 (droge platen) versnellingsbak onder hangt.
Dezelfde auto met een 2.0tdi dsg6 (natte platen) is weer stukken beter waar haast nooit wat aan mankeert.
de Beer zegt
Toch een kwalijke zaak dat je bij de aanschaf van een VAG product totaal niet weet waar je aan toe bent
nemreh zegt
Leuk dat de mini goed scoort… maar vervolgens in de tabel niet terug te vinden is dusss
degrotemuis zegt
Grappig dat Nissan vooral slecht scoort op Renault accu’s in de Qashqai, maar diverse oudere Renaults niet. Vreemd dat accu’s ook zo zwaar tellen, een accu op zijn laatste benen kondigt zich bij regelmatig rijden altijd aan is mijn ervaring. Dan niet tijdig vervangen is de auto zwaar aan te rekenen? En dat Tesla geen types in de lijst per type heeft staan, ondanks de nogal duidelijke waarnemingen in de tekst. En dat een Prius 3 op deze telwijze amper onder doet voor een nieuwe Astra, maar wel 5,5 keer zo vaak echt niet verder te rijden was. Maar ja, wat kan je verwachten van een organisatie die niet eens tot 9 kan tellen en maar 8 Aziatische merken in de top 10 telt…
lightisride zegt
Waardeloas Consumentenbond artikel natuurlijk. Dat is het elke keer. Maar het is ook moeilijk.
Misschien dat autoblog eens een poging kan wagen.
Wat is betrouwbaarheid eigenlijk en degelijkheid?
En wat vinden wij, al deze meelezende experts, nu de meest betrouwbare en meest degelijke auto?
lekkerlinksrijden zegt
@lightisride: trapauto
de Beer zegt
Betrouwbaar wil zeggen weinig kans op storingen Duitse wagens zouden degelijk zijn maar dat wil blijkbaar niets over de betrouwbaarheid
fabian159 zegt
Dit zijn altijd onzin lijsten, ik ga bijvoorbeeld voor het minste naar de garage want ik heb een lease auto (toevallig ook de merken die laag scoren en veel kilometers afleggen) navigatie start niet snel genoeg… hup naar de garage. Terwijl een persoon als mijn vader die privé koopt, 2300 kilometer per jaar rijdt en niet heel veel geeft om auto’s dus een japanse goedkopere auto koopt enkel naar de garage gaat wanneer de wielen eraf vallen. Dus ja in hun perceptie rijden ze dus een betrouwbare auto. Terwijl ik een auto kut vind als de cruisecontrol teveel afstand houdt. Hij rijdt overigens een Mazda 6, prima mooie auto maar gekocht vanwege de lage prijs.
fabian159 zegt
Tot aan nummer 11 zijn het ook merken die door bejaarden worden gereden die al blij zijn als een auto niet roest na 2 jaar.
de Beer zegt
Betrouwbaar wil zeggen weinig kans op storingen Duitse wagens zouden degelijk zijn maar dat wil blijkbaar niets over de betrouwbaarheid
de Beer zegt
Op nr 8 staat een mini waar je niet van kan zeggen dat er alleen ouderen in rijden. Verder gaat het wat ver om te zeggen dat alleen bejaarden in Japanners rijden .
speedie zegt
Vreemd voor de Passat, heb zelf een 2.0 tdi met 200.000 km en buiten de normale herstellingen (distributieriem na 180.000km, batterij na 7jaar, onderhoud) rijdt hij nog als nieuw en nooit panne gehad.
lekkerlinksrijden zegt
@speedie: dit onderzoek zegt ook helemaal niets, oprollen en je kont mee afvegen
Paul58 zegt
@speedie: deze lijsten zijn pure willekeur. Ik rij al jaren Alfa Romeo en ook nooit gezeik gehad. Gewoon tijdig onderhoud laten uitvoeren en er is niks aan het handje. Natuurlijk is er wel eens iets kapot gegaan maar idem bij de Yaris van mijn vriendin. Blijven machines
Dutchdriftking zegt
@speedie: zeer afhankelijk van uitvoering en bouwjaar. Mijne heeft 270k op de klok, 21 jaar oud en doet het dikke prima.
Ot92 zegt
@speedie Ik heb in 8 jaar 160dkm richting de 350dkm op de klok gejaagd op mijn vorige Passat 3c/b6, waar een 2.0tdi PD (de beruchte BKP met die rotte Siemens verstuivers) onder hangt, die ook nog eens zijn hele levenscyclus gekieteld was. Bij 350dkm liep ie nog altijd perfect, ik vond het haast jammer om ‘m weg te doen voor het nieuwere model.
Ik heb er werkelijk waar nooit wat geks mee gehad, nooit in de steek gelaten enz.
Het enige gekke wat eraan gedaan is, is de terugroepactie vanuit Vw voor die ruk Siemens verstuivers en een versnellingsbak met beginnende versleten lagers bij 320dkm. Daarbuiten was het enkel en alleen maar normaal onderhoud.
Variomatic zegt
Tsja.. de consumentenbond.. een organisatie die enorm heeft moeten snijden in de kosten, personeelsbestand is gedecimeerd en zichzelf op een nuttige manier heruitvinden wil maar niet lukken. Daarom alles voor de clicks in de hoop dat ze iemand weer een jaarabonnement kunnen aansmeren. Nutteloze onderzoekjes met veel bombarie in de wereld brengen om maar in de publiciteit te komen, maar kwalitatief goed werk afleveren is teveel gevraagd.
Wat dit soort onderzoeken betreft: ze zijn nutteloos en dat is eens en temeer bewezen doordat zelfd het Duitse Dekra er mee is GESTOPT. Die zitten in potentie op een enorme bak aan relevante data (de APK resultaten van het totale Duitse wagenpark) en zelfs zij hebben na 10 jaar proberen moeten toegeven dat het statistisch gezien niets oplevert, zie de onderbouwing hiervan hier:
https://www.dekra.com/en/dekra-used-car-report/
lekbak zegt
8000 mensen is ook lang niet genoeg om een goed oordeel te vellen. Hoeveel daarvan zouden subaru hebben gereden? Stuk of 10? Ik denk het nog niet eens. Laat staan dat je iets over specifieke modellen kunt zeggen.
henkp1 zegt
Zegt niet zoveel zo een onderzoek. Er wordt niet gekeken hoe mensen zelf met hun auto omgaan en hoe het onderhoud gebeurt. Ik kan me voorstellen dat mensen die Franse auto’s rijden minder secuur zijn op hun auto dan mensen die duitse of japanse auto’s rijden.
fordnut zegt
Er wordt ook geen rekening gehouden met verkoopaantallen. Als er duizend auto’s van het ene model rond rijden is de kans groter dat je een pechgeval tegenkomt dan als er maar 1 auto van een model is verkocht.
Dutchdriftking zegt
Toch benieuwd hoe dit gemeten is. Met cijfers kan je tenslotte alle kanten op. Neem de Passat even als voorbeeld. De standaard vertegenwoordigersauto. Als deze gemiddeld 50.000km per jaar rijdt, en de Yaris door bejaarden wordt gereden welke nog geen 10.000km per jaar maken, dan zal de Passat vaker in de garage staan. Daar komt bij, tegenwoordig belt men voor een lekke band al de wegenwacht. Dit moet wel daar een fatsoenlijk reservewiel er bijna nooit in zit. Als je dit meeneemt in stilstand onderweg klopt dat natuurlijk ook niet. Kortom, ik ben bang dat het een vertekend beeld is wat geen goede indicatie geeft van de werkelijkheid.
primus2 zegt
geen jaguars of landrovers in het lijstje?
primus2 zegt
correctie land rovers
BerlingoHdi zegt
Als je geïnteresseerd bent in echte betrouwbaarbeid, kan ik de autoweek (ja ik weet het, vloeken in de kerk), reviews lezen. OF kijken op honestjohn (hier staan echt alle bekende problemen op van een bepaald model).
Paul58 zegt
@berlingohdi: mwa valt mee met vloeken in de kerk vind ik persoonlijk. Ik volg ook autoweek en Autoblog, kan prima samen;) Autoweek voornamelijk voor de reviews en klokje rond. Je leest altijd zoveel tegenstrijdige dingen in verschillende betrouwbaarheid onderzoeken. Kijk eens de laatste klokje rond van een Giulia (in twee jaar tijd 260.000 km en geen echte problemen).
BerlingoHdi zegt
@kevin1989: Één Veel rijdende Alfa zegt natuurlijk niet zo veel…En zoals gezegd kan een VW 1.4 TSI DSG een ramp zijn en een 1.9TDI tonnen rijden.
maferick74 zegt
Ja onzinlijstje, Japanse merken staan de afgelopen 10 jaren constant bovenaan, fakenews of zal er wel een kern van waarheid inzitten??
YOR zegt
Uit buitelandse onderzoeken/niet Japans (US voorop, TUV DUITSLAND, GB etc.) blijkt al minsters 3.5 decennia lang dat Japanse auto’s gemiddeld betrouwbaarder zijn dan Europese (in de jaren 80 werden in Japan vernieuwende kwaliteitssysystemen bedacht en toegepast, niet alleen in de auto industrie. Europa & VS liepen/ lopen hierbij snel ver achter).
Argument dat met Japanse auto’s rustiger wordt gereden slaat nergens op. In Nederland kan je met een snelheidsbeperking van 100 km/h of 130 km/h met geen enkele auto langdurig als een beest rijden. Al die stoere boys die hier net doen alsof ze vaak en langdurig met hun Bmw’s de straatstenen uit de weg rijden…….ik zie het nooit in Nederland. Ga naar Duitsland en zie hoe daar juist met bijvb. Honda’s wordt gebeest op de snelweg. En toch behoren zij daar ook tot de betrouwbaarste auto’s. In derde wereld landen willen ze al helemaal geen BMW s op Mercedessen (vroeguh wel) meer hebben. Zijn niet bestand tegen hogere snelheden op slechte wegen. Zo stuk gereden. Japanse wagens zijn daar echter veelal gewild om hun betrouwbaarheid onder extremer(e) omstandigheden.
Ook op vernieuwingen in design lopen wat mij betreft BMW en Mercedes de laatste paar jaren achter op veel Japanse merken incl. Toyota.
Waar BMW/Mercedes/Audi (“Premium” merken, een marketingconcept ) het m.i. vooral van moeten hebben is de grote marketingmachine uit het stoomtijdperk, die grootscheeps in door hen betaalde autobladen is doorgedrongen, en die hen op steeds onzinnigere eigenschappen als “te kopen auto” afschildert. Ik denk dat we zo ongeveer een kwart van de reeele prijs van deze auto’s betalen om hun marketingmachines in stand te houden. Dat is de tragiek van de “stoere” BMW/Mercedes/Audi rijder die dagelijks in Nederland zijn uiterste best doet om te laten zien dat hij de straatstenen uit het wegdek scheurt bij max. 100 km/h.