Vorige week toonden we jullie de verhoudingen tussen fabrikanten onderling in Europa, vandaag gaan we een niveau dieper. Welke auto verkocht het best op het continent en in het Verenigd Koninkrijk?
Ten opzichte van 2012 zien we dat de nummers 1 en 2, de VW Golf en Ford Fiesta, zijn blijven zitten waar ze zaten. Ook al wordt er niet zo veel op gestemd, de Golf blijft wel het broodje van de bakker in Europa. De C-segmenter bouwde zijn voorsprong op de Fiesta uit, niet heel onlogisch aangezien het het eerste volle verkoopjaar van de Golf 7 was.
De nummer 3 van 2012, de VW Polo, zakte naar plek 4. Zijn plek op het podium werd ingenomen door de Renault Clio. Nieuwkomers in de top 10 zijn de Peugeot 208 en de BMW 3 Serie. Laatstgenoemde ging dik 200.000 keer over de toonbank, wat betekent dat BMW 60% van de 3 Serie-afzet hiervan buiten Europa realiseert. De Passat en de Megane vielen uit de lijst.
Opmerkelijk is verder dat de Nissan Kumquat ook in zijn laatste jaar ijzersterk op de achtste plek bleef staan. Dat belooft wat voor de geheel nieuwe, en behoorlijk strakkere generatie Qashqai.
Ook dit jaar staan er 5 auto’s in deze top 10 die ook in de Nederlandse top 10 te vinden zijn; de Golf, Focus, Clio, 208 en de Polo. De resultaten van 2012 en 2013 hebben we naast elkaar gezet, deze vind je HIER.
Bron: JATO dynamics
Foto: porsche911turbo2
anakiet zegt
200.000 3 series, die gaan ook wel als warme broodjes. Doen ze goed bij BMW, de andere modellen zijn toch wel een andere klasse, zelfs een Corsa verkoopt niet veel beter, bijzonder
mashell zegt
@anakiet: ik vermoed dat de kostprijs van een BMW 3 serie niet eens gek veel hoger ligt dan een VW Golf en daarom BMW een flink hogere marge kan maken.
lohran zegt
@mashell: Maar daarmee is de verkoopprijs nog steeds hetzelfde en dus hoger, kostprijs heeft hier niks mee te maken.
driver28 zegt
@mashell: de 3serie heeft ook speciale geknepen/voordelige lease optie die gaan volgens mij vrij goed in de verkoop
marcus zegt
@anakiet: De 3-serie heeft de verkopen gepakt van de traditionele lease kanonnen (Mondeo, Insignia, Passat, etc.). Dit omdat de UK andere prijzen (lees: geen BPM) hanteert en de BIK (benefit in kind / bijtelling) voor een BMW 2.0d niet eens zoveel anders is dan een Mondeo 2.0d terwijl de afschrijving echt fenomenaal hoog is op Mondeo achtige auto’s.
Check maar eens 3 a 4 jaar oude auto prijzen. Het gaat hier voor niets weg qua Mondeo / Insignia / etc
JamesBond007 zegt
Peugeot 208 bijna 50% hoger, en dan gaat het niet goed met Peug.. :(
mdemooistelettervanhetalfabet zegt
@JamesBond007: Tja, als het maar om één model ging.
pjp911 zegt
@JamesBond007: Begrijp eerlijk gezegd ook niet goed dat PSA het zo slecht doet dan.
lekkaah zegt
@JamesBond007: omzet is geen winst
tunefuldjmike zegt
@JamesBond007: Dat komt omdat op die kleine auto’s (107, 208) minder marge zit, als je nu in de lijst bijvoorbeeld een 308 en/of 508 had staat en ze dan nog verlies maken doen ze iets niet goed.
mclarenf1lm zegt
Je zou toch nog wel een van de C1/107/Agyo varianten verwachten eigenlijk als je ziet hoe veel ze in NL rondrijden.
futse zegt
@mclarenf1lm: 107/c1/aygo zijn ook al een jaar of 9 op de markt, verdeeld over 3 merken. Dan kan je er een pak zien rijden, en staan ze toch niet in de top 10…
johannes79 zegt
Geen belang bij
Hubert zegt
Is dit volgens de ADAC telling?
O plaat zegt
Saai, ik zou met geen enkele van die autos nog maar willen rijden of laat staan nieuw kopen. Ach 8 van de 10 verkochte nieuwe auto’s is toch waarschijnlijk een leasing via het bedrijf.
mout zegt
Zien jullie dat de Qashqai zelfs in zijn nadagen nog tot de best verkopende C-segmenters behoort?!
En dat terwijl hij 1) Japans is, 2) afwijkt van de standaard hatch-formule, en 3) Nissan bij de introductie vd Qashqai over de hele breedte niet veel verkocht.
moveyourmind zegt
@mout: dat viel mij ook gelijk op. Netjes, want ze hebben boor zover ik weet niet eens een bijtellings-/belastingvriendelijk model. De kracht zit hem denk ik in het feit dat het gewoon een goede behoorlijk tijdloze auto is voor een redelijke prijs.
Hupke zegt
@mout:
Verbazend want het is een afschuwelijk lelijke wagen, misschien dat z’n prijs het hem doet. Mss dat er veel van het lease-volkje met een familie eerder gaat voor zo eentje dan voor een golf.
alcantara zegt
Wat gaaf om te zien dat de 335i zo goed verkoopt! Of zouden het allemaal 320d’s zijn?
freezzr zegt
Whahahaha de Kumquat ;)
Hoe zit ’t eigenlijk met Volvo? Kom het nergens in de lijstjes tegen terwijl ik dagelijks hele rijen V40’s tegenkom…
Hupke zegt
Ik ben verbaasd van de hoeveelheid kleine wagentjes. Ik had eerder de mondeo’s, 508, C5, mazda 6, honda accord,… of zelfs van die miselijkmakende fake SUV’s zoals de kuga, cr v,… verwacht.
En gezien het toch allemaal om kleinere wagentjes gaat ben ik verbaasd om te zien dat de BMW 3-serie er toch tussen staat.
Iemand een top 20 om te zien wat de volgende auto is van dat formaat?
2cool4school zegt
Wie dacht er dat de golf 7 een flop was, omdat hij hem nooit zag? Ik heb nieuws: kom onder je steen vandaan..
beuk zegt
Mensen die geld of budget hebben voor een D-segmenter gaan idd voor de minste afschrijving, vandaar dat de 3 het goed doet. Denk dat de rest (insignia-508-laguna enz.) Op termijn gaan verdwijnen, wegens verliesgevend. Same story als de 607, safrane en omega een aantal jaren geleden.. overigens veel B-segment, dit zijn de met eigen geld gekochte auto’s