16 Automobiele facepalms op een rij…
Een auto komt niet zomaar op de markt. Daar gaan jaren test- en ontwikkelingswerk aan vooraf. Daarvoor is de designafdeling bezig met de ontwerpen. Maar er is nog een stadium daarvoor. Die van de eerste verkennende gesprekken. In de 16 onderstaande gevallen zijn die gesprekken niet helemaal zonder het gebruik van paddestoelen of andere hallucinerende middelen verlopen. Want in de periode van productplanning tot productintroductie zit zo’n vijf jaar. Vijf jaar de tijd om een paar epische blunders te voorkomen.
Het is dat deze auto’ zijn gepresenteerd op een dag anders dan de dag van vandaag, anders had werkelijk niemand je gelooft. Deze automotive cockups waren geen grap, maar een bewuste keuze van de betreffende fabrikant. Bij elke auto waren er dus volwassen personen die dachten “Ja, dat is een goed plan. Laten we dat doen.” Dit hoeft overigens niet te betekenen dat we de auto helemaal niets vinden, integendeel zelfs.
Yue Loong Feeling
Eind jaren ’80 kwamen er meer automerken naar Europa. De Japanse merken begonnen behoorlijk ingeburgerd te raken, terwijl de Koreaanse merken zich al aandienden. Een voorbeeld was Yue Loong, dit merk kwam uit Taiwan. De Feeling was het enige product dat leverbaar was van hen, in Europa althans. Voor de thuismarkt verkochten ze in licentie gebouwde Nissans. De auto onderscheidde zich van de concurrentie door de penetrante lijmlucht waar een Bulgaarse lijmsnuiver nog voor zou bedanken. De Feeling reed belabberd, zat slecht in elkaar en als klap op de vuurpijl was deze auto ook nog eens heel erg duur. Niets sympahtiek aan.
BMW X6
Nee, niet de 2 Serie Active Tourer. Dat is namelijk veel te makkelijk. Daarbij is het in zijn klasse een goede aanbieding. Er zijn genoeg MPV-rijders die graag kiezen voor BMW, dus nee, die 2 Serie is niet zo vreemd. Mercedes heeft ook de B-Klasse in het assortiment en daar horen we niemand over. Wat het meest verbaast is de BMW X6. Ok, uiteindelijk is het een behoorlijk succes gebleken. Maar een lomp, groot en zwaar gevaarte nog lelijker en krapper maken is een heel vreemde gedachte. Dan hadden we liever deze M3 Pickup gezien, dat was echter weer wel een 1 April grap.
Chevrolet SSR
Nog zo’n apparaat dat alleen maar door een marketeer met een kilo coke in zijn neus bedacht kan worden. De Chevrolet SSR was namelijk de eerste pick-up met klapdak cabrio kapconstructie. Ook de enige trouwens. Eigenlijk was deze auto alleen interessant als je de zoon van Ricky Bobby was. Voor normale stemgerechtigden een hopeloos onding. Niet sportief, niet mooi en nog belangrijker: hopeloos om spullen mee te vervoeren, toch wel een beetje het bestaansrecht van een pick-up. Shake and Bake!
Jaguar X-Type Stationwagon 2.0D
Ok, deze sloop er langzaam in. Want het idee van een middenklasse Jag is zo gek nog niet. In de goede uitvoering is zo’n XE best een lekkere auto. De X-Type was een lastiger geval, met name deze huis,- tuin, en keukenuitvoering. Als je deze auto voor had gesteld aan Williams Lyons, had jij je voor gek verklaard (tenzij het 1 april was, natuurlijk). Een Jaguar stationwagon met voorwielaandrijving, nagelende Ford dieselmotor, stoffen bekleding en wieldoppen. Je bedenkt het niet. Dit betekent wel dat je deze Gooische Mondeo voor een habbekrats kunt aanschaffen. Check deze video voor de aandachtspunten.
Lancia Grand Voyager
Dit geeft te meer aan hoe pervers Sergio Marchionne eigenlijk is. Kijk, een MPV van Lancia was al een lastig geval. Maar met de Zeta en Phedra heeft Lancia er nog iets sjeu aan kunnen geven. Maar toen Lancia op sterven na dood was besloot De Coltrui om diverse Chryslers om te badgen naar Lancia. De Flavia en Thema waren een Chrysler Sebring en 300, maar ze hadden tenminste nog een beetje hun best gedaan met andere bumpers, grille, wielen en bekledingen. Bij de Grand Voyager werd er een Lancia badge op gesmeten zonder ook maar de type-badge aan te passen. Zo kwam één van de meest roemruchte en innovatieve automerken aan zijn einde. That’s it. Schandalig. En geen grap helaas.
Aston Martin Cygnet
Het eerste idee was eigenlijk briljant. Per verkochte Aston Martin kreeg een klant automatisch een Toyota iQ met Aston logo. Op die manier zou Aston Martin tot in lengte van dagen atmosferische V12’s kunnen bouwen, vanwege de compensatie in Co2-uitstoot. Maar al gauw werd dat plan geblokkeerd en werd de Cygnet een soort handtasje van 50.000 euro. Dat lijkt veel, maar het verlies per auto was nog veel groter. Aston Martin nam veel te weinig Cygnets af waardoor ze een boete aan Toyota moesten betalen. Ze hadden dus beter gewoon niets kunnen doen…
Renault Avantime
Fransen zijn op hun best als ze stronteigenwijs zijn. Dat geldt helemaal als je Patrick LeQuement een ‘Carte Blanche’ geeft om de ultieme Renault te ontwerpen. Ergens is er echter iets mis gegaan. Ondergetekende vindt de Avantime een geweldige auto, maar dat doet er niet toe. Op het moment dat je rijeigenschappen van een MPV gaat combineren met de ruimte van een coupé gaat er iets mis. Tel dát uiterlijk erbij op en je hebt de ultieme 1 April grap. Wel een cult-auto in wording.
MG ZT260
Onlangs hebben we deze auto al eens behandeld. Aan de ene kant moeten we blij zijn dat dit soort auto’s gebouwd zijn. Op zich ook logisch, want geen enkele businesscase wordt succesvoller door een verouderde sedan om te zetten naar achterwielaandrijving en de V8 van Mustang erin te lepelen. Toch hebben ze het gedaan. Uiteraard hebben ze ook het eeuwenoudecliche: “bouw een supercar waar niemand op zit te wachten” invulling gegeven. Maar met de transformatie bij de MG ZT moest de ketamine in elke porie naar buiten gekomen zijn. Als het persbericht op 1 april was verstuurd had niemand het gelooft. En terecht.
Nissan Murano Cross Cabriolet
Eenzelfde geval als met de Chevrolet SSR, maar dan gecombineerd met de X6. Wie zit hier in hemelsnaam op te wachten? De originele Murano was cool, de tweede was flink lelijk. Doet overigens verder niets af aan de kwaliteiten van de Nissan, die staan buiten kijf. Maar naast het feit dat het een ridicuul idee is, ziet het er werkelijk niet uit. Google ‘badkuip op wielen’ en je krijgt deze Nissan op je scherm. Althans, na dit stukje hopelijk wel.
Horsey Horseless
Ook in 1899 is het 1 April geweest. Rond deze tijd begonnen de eerste auto’s hun intrede te doen. Destijds keek men naar auto’s zoals wij nu naar elektrische auto’s kijken. We weten allemaal dat het gaat gebeuren, maar we gaan flink protesteren omdat autootjes ‘vroem vroem’ geluiden moeten maken. 120 jaar geleden moesten voertuigen gevoed worden met wortels. In deze transitieperiode dacht ene Uriah Smith een gat in de markt gevonden te hebben door een paardenkop voor op een auto te monteren. True story.
Alfa Romeo Arna
Dit is zo’n klassieker die blijft boeien. Niet zozeer om het uiteindelijke (zwaar belabberde) resultaat, dat is bekend. Nissan en Alfa starten een joint-venture om samen een compacte middenklasser te bouwen. Er wordt gekozen voor gebrekkige Alfa techniek in combinatie met het crimineel slaapverwekkende design van een Nissan. Het 1 April gehalte was voornamelijk dat ze vergaten het precies andersom te doen. Hadden ze het op zijn minst niet overwogen?
Subaru B9 Tribeca
Subaru is nooit een merk geweest voor het grote publiek. Althans, dat is in Nederland het geval. Maar in de VS is Subaru behoorlijk succesvol. Wat ook succesvol is in de VS: SUV’s. Een Subaru SUV moet dan ook een schot in de roos zijn. Andreas Zapetinas was verantwoordelijk voor het design van de Tribeca (Triangle Beneath Canals, een wijk in New York). De achterkant ging nog wel, maar die neus vertoonde grote gelijkenissen met het voortplantingsorgaan van een zojuist bevallen nijlpaard.
Toyota Flappo
Natuurlijk begrijpen we dat een Japans merk met andere namen komt dan een Amerikaans of Zweeds bedrijf. Logisch. En dat de naam van een concept voor een bus minder van belang is dan een populaire hatchback is evident. Maar dat je de naam ‘Flappo’ bedenkt alsof het niets uitmaakt is bizar. Deze auto met deze naam is dus gewoon met droge ogen gepresenteerd door een volwassen persoon. “Dames en heren, dit is een concept voor bustransport. We noemen deze concept Flappo.” Right.
Volkswagen New Beetle RSI
Net als bij de Yue Loong Feeling gaat het niet zozeer om de auto zelf, maar meer om de prijs die al die middelmatigheid moest kosten. De New Beetle RSI was niet eens zo’n heel verkeerde hatchback. Sterker nog, het was de basis voor de aankomende Volkswagen Golf R32. De Beetle had een 3.2 VR6 met 225 pk en vierwielaandrijving. Meest opvallend was nog de bodykit, die krek eender was aan die van de race-Beetles. Maar het 1 april gehalte kwam door de prijs, de New Beetle RSI kostte destijds meer dan een gloednieuwe Porsche 911 Carrera. Geen grap. Je moest namelijk 235.000 gulden meenemen om zo’n anabolen-kever op de inrit te hebben.
Overland OctoAuto
Net als de Horsey Horseless was deze fabrikant dolende. Hoe zou de auto van de toekomst eruit komen te zien? Een ding leek wel een beetje vast te staan, namelijk het aantal wielen. Elke auto bleek met vier stuks goed uit de voeten te kunnen. Dat weerhield Milton Reeves er niet van om eens lekker te gaan experimenteren. De gedachte van Reeves was dat meer wielen zouden zorgen voor meer rust en stabiliteit. Mwah, dat viel mee. Dat vond het kopend publiek ook, want niemand bestelde er eentje. De opvolger was zo mogelijk grappiger, de Overland Sextauto, Deze auto mocht niet verkocht worden in het preutse Amerika omdat deze zeswieler het woordje ‘sex’ in de naam had zitten. Was Milton Reeves dan een complete faal? Welnee, later vond hij de uitlaatdemper uit zoals wij hem nu nog kennen. Goede man.
Multipla Fiat
We gaan niet afgeven op de Multipla. Toch? We houden immers van de Multipla? Ja en nee. Kijk, het is wel een rijdende middelvinger naar de gevestigde orde. Daarbij was de Multipla nuchter beschouwd een hele goede auto. Net geen 4 meter lang, maar wel plaats voor 6 personen en veel bagageruimte. Daarnaast waren de rij-eigenschappen van de Multipla het beste in zijn klasse, de diesel (JTD) was zelfs briljant. Maar dat uiterlijk moest een grap zijn. Deze duurde tot de facelift, maar toen was het leed al geschied. Moest dat uiterlijk zo erg? Had niemand door dat die dolfijnenbobbel echt niet kon? Met een normaler uiterlijk zou het een waanzinnig hit zijn geweest. Nu zou het blijven bij een onbegrepen 1-april grap. Waarschijnlijk.
fconderkantlat zegt
avantime een fraaie verschijning ! maar niet meer dan dat
awesome zegt
@arashrsf: eerlijk: Geniaal om deze auto op de markt te zetten om je nieuwe designtaal kracht bij te zetten.
Zouden er zo veel Megane’s en Scenic’s verkocht zijn zonder deze auto rond te laten rijden?
blo3to3t zegt
@awesome: jahoor, de Mégane was een 14% muesli auto en de scenic was een ruimteauto voor de vaders die hun kroost elk weekend rond moesten brengen. De avantime heeft er geen pepernoot aan bijgebracht.
sunder94 zegt
Evoque cabrio.
boomhauwer zegt
@sunder94: groot gelijk. Wat is dat ding belachelijk.
baklava zegt
@sunder94: Wachten even, Landrover bouwt cabrio’s tegenwoordig? Wauw…
sunder94 zegt
@baklava: Jep, die mogen ze wel bewerken met een bak lava.
kapitein zegt
@sunder94: Ik dacht dat dat al was gebeurd..
kennone zegt
@sunder94: vergeet dan niet de PT Cruiser Cabrio.. Badkuip met een voorruit
subarumini zegt
@kennone: verschrikkelijk ding, mn buurvrouw heeft er een. Dus ik moet elke dag een beetje kokhalzen
toyotafortuner zegt
Beetje jammer dat de SSR flopte. Ik blijf t een gaaf ding vinden
dadutchdude zegt
Toch heeft zo’n X6 wel wat.
O plaat zegt
@dadutchdude:
Het enige nut dat ik aan hem kan geven is dat het de ideale auto is voor swekkers.
Hij is niet terrein waardig, lomp en ongeschikt voor mensen die een auto zoeken met veel ruimte. Hij is wel duur, opvallend en heeft een bmw badge voor swekkers dus.
flutterby zegt
@shiva: de x6 voorziet in zeker 95% van het autogebruik in Nederland, hoezo onpraktisch? Als het daar om ging stond de multipla niet in deze lijst.
Dutchdriftking zegt
RSI is zo gaaf!
camro98 zegt
@dutchdriftking: salamondrin heeft er ook een toch?
mashell zegt
@camro98: salamondrin is een slechterik in Lord of The Rings toch?
Thomas20vt zegt
@camro98: ja uit Mexico toch?
rufctr01 zegt
@dutchdriftking: zag er laatst nog 1 staan, zwaar maar dan ook zwaar overpriced en overrated.
flatsix010 zegt
Die Beetle is fantastisch. De bekende ‘salomondrin’ heeft er reeds een gekocht.
henkhupelschoten zegt
@flatsix010: wie’s da?
lincoln zegt
Lancia was idd innovatief voor Italiaanse begrippen ..
Maar Lancia innovaties waren meestal hopeloos ingewikkeld ..
Chrysler is van oudsher 1 van de innovatiefste autobouwers ter wereld waar bij lancia toch echt in de schaduw mag staan ..
lincoln zegt
De X-type station is (mits alle opties) een prima gelukte auto ..
Geloof niet dat toen een reguliere Jaguar van betere kwaliteit was dan een Ford Mondeo ..
seanxtype zegt
@lincoln: en mensen die denken een mondeo met jaguar logo’s te kopen komen ook bedrogen uit. Zo veel van de mondeo zit er niet in.
SimonMc zegt
@seanxtype: Als je de diesel neemt, wel natuurlijk. Dan is de gehele motor en versnellingsbak van de Mondeo. Ook de zetels zijn van Ford. Misschien dat het leder iets hoogwaardiger is, maar de zetels zelf zijn van Ford ( of dat nu een straf is… ).
lincoln zegt
@simonmc:
Huidige Jaguar motoren zijn nog steeds Ford blokken ..
Anyway de hele infrastructuur (bedrading rubbers ophanging) aan de Xtype zullen best wel Mondeo zijn ..
Maar optisch verschillen ze meer dan een 3-serie en een Giulia ..
awesome zegt
@lincoln: ik zie anders geen Jag’s uit die periode rondrijden met ducttape op de bumpers, in tegenstelling tot de Mondeo.
freez65 zegt
@lincoln: Die PUMA diesels deden het prima (zuinig, koppelrijk niet de stilste dat is waar)
Onderstel van de Mondeo was toen al erg goed. Waarom mag Audi wel op basis van een Volkswagen bouwen en Jaguar niet op basis van een Ford? Daarnaast was de Jag ruimer dan de A4, de 3 serie en de Mercedes C klasse.
Kortom, ik vind de X-type niet in het rijtje passen.
ronnys zegt
Denk dat het meer ging om de kale basis versie van een luxe automobiel,
Maar in die tijd waren de Duitsers ook erg goed in het leveren van een kale auto waarbij de passagiers stoel haast nog op de optielijst stond.
Ik vind hem in elk geval beter geslaagd als de Duitse 3.
Dus hoort zeker niet in dit rijtje!
jeroenwz zegt
Yue Loong: Feeling like throwing up.
BMW X6: voor alle kickboxers, voetballers en mannen met hele kleine p1kjes
Chevrolet SSR: OK, hij is anders…
Jaguar X-Type Stationwagon 2.0D: Niet alleen als station niet geslaagd, ook de sedan vind ik niet om aan te gluren. Een Jag op basis van de Mondeo. Niet dat er iets mis is met de Mondeo, maar als basis voor een Jaguar? Wat hadden die lui gerookt toen ze dat besluit namen?
Lancia Grand Voyager: Bewijst eens en te meer dat Marrichione Lancia haat, maar te laf is om het merk gewoon de nek om te draaien. Dat doet hij door badge-engineering op zijn slechtst. Dit is een groter gedrocht dan de Allegro Vandenplas (google zelf maar!)
Aston Martin Cygnet: de meest cynische auto ooit. We nemen een vierkante Toyota, pleuren er een lederen interieur in en vragen minstens 50.000 euro. En zo voldoen wij een beetje aan de emissie eisen…
Renault Avantime: Tja. Ik vind ‘m nog steeds erg mooi. Maar niet een onverdeeld succes, inderdaad.
MG ZT260: de zwanenzang van de Engelse auto-industrie, voor wat betreft grote fabrikanten (qua aantallen). Jammer, jammer, jammer.
Nissan Murano Cross Cabriolet: kende ik nog niet. Bijzondere auto. Dan bijna liever nog een roze Nissan Micra Cabriolet!
Horsey Horseless: ik moest gelijk aan deze auto denken: http://highroads.az.aaa.com/sites/default/files/main_IMAG0234_0.jpg
Alfa Romeo Arna: De Gemiste Kans. @Willeme heeft groot gelijk.
Subaru B9 Tribeca: ziet er uit als een miereneter die iets heel zuurs heeft gegeten.
Toyota Flappo: Wat. Een. Naam. Eerder iets voor een clown die ook een beetje acrobaat is, maar dan een heel slechte.
Volkswagen New Beetle RSI: Hahahahahahahaha!
Overland OctoAuto: ik ben benieuwd hoe deze auto een bocht nam.
Multipla Fiat: nog steeds een bijzondere wagen. Fraai? Nee, dat zei ik niet
lincoln zegt
Toyota heeft met de Flappo wel van eigen geld een prima functioneel voertuig neergezet ..
In NL hadden we (met droge ogen) een subsidie astronaut ..
Die uit ellende maar hoogleraar gemaakt werd om er vanaf te zijn ..
Niemand durfde hem in een psychiatrische instelling te plaatsen omdat het volgens ambtenaren een “held” was ..
Conclusie ..
Zijn miljoenen kostende overheidsproject heeft ooit 20 km/u gehaald ..
Dat was de 1 april grap van Wubbo + TU Delft + superbus ..
Pallas zegt
@lincoln: Wat een grap was dat inderdaad!
lincoln zegt
Fiat 124 spider ..
Het veruit innovatiefste merk van Italië is een rebadge Mazda !!
Een Japans stampfabriek merk dat uitsluitend de leasemarkt voorziet maakt cabrio’s voor Fiat !!
Dat is pas ECHT verkwanselwerk van tante Sergio ..
BaRa zegt
@lincoln: niet zeuren, het is de meest Japanse Alfa Romeo die je bij Fiat kan kopen. En in tegenstelling tot de Alfa Arna ziet deze er net iets beter uit.
henrie zegt
@lincoln: En dan is volgens vele reviews de MX5 nog beter dan de 124 ook. Die Italianen hebben ‘m dus alleen maar slechter gemaakt. Lekker bezig daar…
tkoote zegt
Toch zeker de helft van dit lijstje vind ik meer dan fijne/aangename autos…
lincoln zegt
Chevy SSR leek nergens op ..
Je kan em werkelijk nergens mee verwarren ..
Kan de ontwerper natuurlijk betichten van drugsgebruik ..
Maar misschien had de beste kerel geen kopieerapparaat op zijn kantoor ..
ohoogeveen zegt
Yue Loong Feeling…
…zegt een Thaise stripper wanneer ze naar je kruis grijpt
raoufff zegt
@ohoogeveen: en dan zeg jij terug…..
……me love you long time
boomhauwer zegt
De rsi is cool.
refher zegt
Ford Scorpio 2e generatie? Ben verrast die niet genoemd wordt….
rikus zegt
Rijeigenschappen van een MPV combineren met de ruimte van een Coupé?
Oké.. De laatste keer dat ik in zo’n apparaat zat, gaf het mij het gevoel alsof ik in een lege ziggodome zat.. Qua ruimte.
inbedrijf zegt
Pfieeuw, gelukkig staat de Audi A2 er niet bij. Eindelijk staat hij een keer niet op zo’n lijstje. Werkt altijd wat deprimerend voor mijn vrouw ?
realracing3 zegt
Iemand die bij mij in de buurt woont rijdt in zo’n subaru b9 tribeca, op foto’s is dat ding nog altijd mooier (ik bedoel minder lelijk) dan in het echt.
Calimero zegt
@willeme; die Yue Loong Feeling daar was iets mee. Volgens mij heeft de importeur alle auto’s teruggehaald omdat ze inderdaad heel erg slecht waren. Er staat mij iets bij dat de eigenaren een soort van kortingsactie kregen (of zelfs het aankoopbedrag terug) als ze de auto aan de importeur terug verkochte bij aanschaf van een andere koreaan. Zou best eens Kia kunnen zijn geweest met de Sephia 1. Maar dat weet ik niet met zekerheid te zeggen.
Calimero zegt
@milan0: even gegoogled en op Wikipedia las ik het volgende: Eigenaren van een Yue Loong Feeling kregen van de Nederlandse importeur een regeling aangeboden die inhield dat de importeur de desbetreffende auto terugkocht en de eigenaar de gelegenheid bood over te stappen op een ander merk. Eurimpo BV was onderdeel van de Abemy Groep die toentertijd ook de merken FSO, Hyundai en Mitsubishi vertegenwoordigde.
siemi zegt
@milan0: er is een heel topic op het autiweek forum over deze auto. Erg gaaf leesvoer. Overigens zijn er in Nederland een of een paar exemplaren gebleven. De overige zijn naar Rusland gegaan en daar verkocht.
pinut187 zegt
@milan0: Yue Loong is Taiwanees. Niets met Zuid-Korea te maken dus.
Calimero zegt
@pinut187: klopt; er moest staan: een of andere Koreaan. Alleen is dat ene woord door mij vergeten.
dijan zegt
Mg 260 is best mooi om te zien .
boomhauwer zegt
@dijan: inderdaad
silver zegt
Ik mis nog de Plymouth Prowler met bijbehorende aanhanger. Tijdens het bedenken en realiseren zullen de nodige kilo’s paddo’s zijn verorberd!
pinut187 zegt
De Tribeca, ik was hem gans vergeten. De X6 ben ik door de jaren heen geweldig gaan vinden, zeker in een M jasje. De Yue Loong kende ik nog niet
De Alfa is natuurlijk echt een grap. Dat hadden ze uiteraard andersom moeten doen. Japanse techniek met Italiaans design.
kingjoop zegt
Ik ben er erg blij mee dat de Avantime, de MG ZT 260 en de Multipla gebouwd zijn. Hoe Bonkers ze ook waren.
Wat ik nog mis in dit lijstje: Ssang Young Rodius (rijdende dakkapel) en Ssang Young Actyon(X6 Avant la letter)
siemi zegt
Ik mis die isuzu uit breaking bad. Wat een 1 april grap dat ding.
pinut187 zegt
@siemi: u bedoelt de Pontiac Aztek uiteraard. Pontiac zette die op de markt als een “sport recreational vehicle”.
De Buick Rendezvous die onderhuids hetzelfde ziet er wel iets beter is trouwens.
barteljaap zegt
Multipla ❤
sportevo zegt
Helaas, google ‘badkuip op wielen’ en uiteindelijk staat de SSR en niet de Murano er tussen.
mrrallycross zegt
Waren dit maar grappen gebleven, op die beetle na dan
cthijs zegt
Ik heb hier ooit op de bloq een reactie gelezen van iemand die een kadet d een fantastische mooie oldtimer noemde,nou zal die wel met z n laptopje op de wc zitten