Auto’s en verkeerslichten communiceren met elkaar.
Noord-Holland doet een Californiëtje. Oftewel: de Nederlandse provincie fungeert momenteel als proeftuin voor nieuwe technologie op het gebied van verkeer. Het feit dat de wegen steeds voller raken en het feit dat overheden al jaren (vaak tevergeefs) vechten tegen het fileleed, zorgt ervoor dat er ook naar andere oplossingen worden gekeken.
Onder de geheel originele naam ‘smart mobility’ neemt Noord-Holland het voortouw op het gebied van slim verkeer. Er vinden proeven plaats op de openbare weg tussen het normale verkeer. De kans bestaat dat je een experiment tegenkomt. Vooral in de omgeving van Schiphol is dat aannemelijk. De provincie heeft hier diverse verkeerslichten ‘slim’ gemaakt. Dit betekent dat de stoplichten kunnen communiceren met compatibele auto’s.
Één van de proeven is het veilig laten rijden van een treintje auto’s die met elkaar communiceren door middel van WiFi. Als de voorste auto remt, weet de achterste auto dit ook in een fractie van een seconde. Het treintje remt, sluit op elkaar aan en vervolgt de weg zodra het licht weer op groen gaat. Er ontstaan geen gaten zoals gebruikelijk het geval is bij normale auto’s, wat goed is voor de doorstroming van het verkeer. Of deze hosanna op papier ook in de werkelijkheid geldt is afwachten. Tot en met eind november worden proeven ondernomen en de eerste resultaten verwacht.
De provincie pompt 11 miljoen euro in slimme mobiliteit. Het geld wordt gebruikt voor zowel auto als voor verkeer per fiets, vrachtauto, bus en schip.
rutger97 zegt
Gewoon allemaal goed op t stoplicht letten en optrekken tegelijk met je voorganger is toch niet zo moeilijk?
berlinetta zegt
@rutger97: Tuurlijk wel. Ik kan toch niet tegelijkertijd naar het stoplicht en naar mijn smartphone kijken?
rutger97 zegt
@berlinetta: als de stoplichten dan toch wifi krijgen, kunnen ze je ook wel een melding geven als t over 5 sec. groen wordt. Kan zelfs jij kijken :-)
gasskaas zegt
@rutger97: ja inderdaad kunnen die stoplichten niet even een appje sturen
Barryyy zegt
@rutger97: Audi was hier een aantal jaar geleden al mee bezig in Amerika. https://www.audi-mediacenter.com/en/audimediatv/video/audi-connect-online-traffic-light-information-2543
lowrider zegt
@barryyy: inderdaad, en Hyundai ook al: https://youtu.be/Xbjdmw8D9-Y
Barryyy zegt
@lowrider: dat geloof ik graag! Misschien nog wel meer merken. Persoonlijk wist ik het alleen van Audi vanwege mijn oude werk.
potver7 zegt
@rutger97: Wordt lastig, als je met je Smartje achter een grote bestelbus staat en dus het verkeerslicht niet kunt zien.
berlinetta zegt
@potver7: Dan heb je niet goed opgelet tijdens je rijlessen ;) altijd genoeg afstand houden.
karhengst zegt
@potver7: Niks aan de zeis als je maar genoeg gas geeft om geen gat te laten vallen.
Zal niet lastig zijn met een bestelbus.
utregcity zegt
@rutger97: ze kunnen ‘t stoplicht ook voor groen nog even op oranje zetten. Weet je dat ‘t bijna zo ver is. Maar waar heb ik dat toch eerder gezien? ?
JaxDryke zegt
Ik voorzie een hoop video’s van een lolbroek die dit geintje weet te kraken en allerlei rare dingen kan uithalen.
lekkaah zegt
Over wifi… lol… lekker betrouwbaar en stabiel
mashell zegt
@lekkaah: 50 wifi netwerken tegelijk in een flatgebouw zijn niet stabiel. Maar een enkel wifi netwerk buiten de bebouwde kom tussen een paar wagens is natuurlijk enorm stabiel.
potver7 zegt
@mashell: Met 7 auto’s en een paar verkeerslichten lukt het nog wel over een enkel wifi-netwerk. Maar als die aantallen in de miljoenen gaan lopen dan ga je wel heel veel vergen van dat netwerk. Ik denk dat hier uiteindelijk toch een ander protocol voor gekozen moet worden.
peug206 zegt
@potver7: 2g is volgens mij nog gewoon beschikbaar?
mashell zegt
@potver7: wifi is een techniek en geen protocol. Wifi heeft normaal gesproken een reikwijdte van een meter of 20 vanaf een basisstation. Je zult dus in het land heel veel wifi netwerken hebben met telekns een beperkt aantal variabele deelnemers die amper data uitwisselen. Wifi lijkt me de meest effciente techniek voor dit doel. Het heeft bijvoorbeeld niet de hoge kosten die een 4G of 5G telecommunicatie netwerl wel zou hebben.
allesmetturbo zegt
Net als in duitsland voordat het verkeerslicht op groen gaat eerst oranje laten worden. Iedereen weet dat het bijna groen is en kan anticiperen.
Ik vind dat ideaal, werkt ook prima.
mashell zegt
@allesmetturbo: dat klinkt zo leuk maar hier in Duitsland gaan verreweg de meeste verkeerslichten op basis van timers. Dus verkeer of geen verkeer, je wacht gewoon tot het groen wordt. In Nederland gaan de meeste verkeerslichten op basis van verkeersaanbod. Dus bij benanderling springt het licht op groen. In zo’n geval is een tussenstap via oranje ongewenst. Het Nederlandse concept is efficienter, hoewel het nog beter zou kunnen. Als de ambetaneren het zo zouden maken dat bij geen verkeersaanbod de hoofdrijrichting gewoon op groen blijft staan, zou het frustrerende afremmen voor een rood verkeerslicht, bijna stilstaan, en floep het licht gaat op groen sterk kunnen verminderen.
mauricerma zegt
@mashell: opzich kan dat wel, alles op rood, maar dan moeten de verkeerslichten (voor de hoofdrichting) wel snel genoeg reageren. Bij ons heb je zo’n stoplicht waarbij alles op rood staat, en gaan de lichten van de hoofd rijrichting pas op groen als je bijna stilstaat …..
karhengst zegt
@mashell: en als daarbij óók nog even het oranje licht er bij aan zou gaan zou het in Nederland tenminste vermijden dat ik ondanks de mooie technologie tot een complete stop kom omdat het licht mij geen headsup gaf.
widodh zegt
@mashell: ik heb het gevoel dat het vaak precies zo staat om de snelheid er uit te halen bij auto’s. Super irritant, rijd je nog 30, groen! Grrrr
ikleesookoverautos zegt
@allesmetturbo: gewoon met timers.