Veilig Verkeer Nederland lanceerde afgelopen week een campagne om de remweg van auto’s weer eens aan de kaak te stellen. Maatschappij-sensitief als we zijn moeten we natuurlijk ook even ons steentje bijdragen aan deze discussie.
Wellicht heb je er wel een itempje over gezien in je favoriete actualiteiten-rubriek. Veilig Verkeer Nederland organiseerde afgelopen week VVN Remwegdemo’s bij jou in de buurt. Het doel is om het verschil in remweg als je vijftig rijdt ten opzichte van als je dertig rijdt inzichtelijk te maken. Zoals het tegenwoordig hoort zijn er ook commerciële partijen betrokken bij het initiatief, in dit geval Mercedes en Goodyear. VVN directeur Felix Cohen zegt over de actie:
“De meeste verkeerslachtoffers ontstaan als gevolg van een te hoge snelheid. Het overkomt mensen of mensen maken zich er schuldig aan. Te hoge snelheid in woonwijken is een groeiend probleem. Het probleem van te hoge snelheden speelt wereldwijd en daarom doen wij op internationaal niveau mee aan de Slow Down-week van de UN in de eerste week van mei. Met de buurtactie VVN Remwegdemo’s willen wij samen met onze partners Mercedes-Benz en Goodyear direct laten zien wat snelheid doet. Als mensen zien wat het verschil in remweg is bij een snelheid van 50 en 30 km/u schrikken zij er vaak van”
Huub Dubbelman van Mercedes-Benz Nederland voegt hier aan toe:
“De veiligheids- en assistentiesystemen van Mercedes-Benz hebben als doel de bestuurder te ondersteunen bij het autorijden en de kans op aanrijdingen tot een minimum te beperken. Dit sluit naadloos aan bij de missie van VVN om mensen zo veilig mogelijk aan het verkeer te laten deelnemen.”
Juist. Nou zijn wij op de redactie natuurlijk geen verkeersaso’s en daarom enorme voorstanders van veiligheid in het verkeer. Zodoende steken we VVN Nederland graag de helpende hand toe. Het voorstel: laten we vanuit overheidswege een beetje subsidie regelen voor auto’s met een hele korte remweg. Deze acht auto’s bijvoorbeeld.
Chevrolet Corvette C7 Stingray
Remweg van 100 km/h naar 0 km/h: 27,4 meter
Koenigsegg One:1
Remweg van 100 km/h naar 0 km/h: 27,5 meter
Ferrari 430 Scuderia
Remweg van 100 km/h naar 0 km/h: 28,3 meter
Lexus LF-A
Remweg van 100 km/h naar 0 km/h: 28,7 meter
Porsche 918 Spyder
Remweg van 100 km/h naar 0 km/h: 28,7 meter
Porsche 991 GT3
Remweg van 100 km/h naar 0 km/h: 28,7 meter
Ferrari LaFerrari
Remweg van 100 km/h naar 0 km/h: 29,0 meter
Lamborghini Centenario
Remweg van 100 km/h naar 0 km/h: 29,0 meter
Red de voetgangers, koop een sportwagen!
Image-Credit voor de Lexus: @donny22 via autojunk
granlusso zegt
Op de app is het omdraaien van de volgorde veel spannender ;)
Desondanks leuke knipoog naar VVN.
pindakoning zegt
@granlusso: mee eens! :)
Had niet verwacht dat de Corvette op 1 zou staan
erreen zegt
Tel er nog 28 meter bij voor de stopafstand (reactietijd gem. 1 sec.)
kingjoop zegt
@erreen: die is voor elke auto gelijk. Voor de vergelijking is die niet nodig.
flatsix010 zegt
Vreemd van die one:one eigenlijk. Zou toch minder moeten kunnen met al dat rubber en weinig gewicht.
peug206 zegt
@flatsix010: minder gewicht is ook minder druk op de banden en dus minder effectief profiel tenzij je spanning te laag is. De andere autos kunnen meer druk uitoefenen op de banden waardoor deze zich beter vastbijten in het asfalt.
gtrlove zegt
Hoe reken je dat uit? De pagani zonda F gaat van 200km/u naar 0 in 4,4 seconden, hoeveel meter legt die af dan?
MJB zegt
@gtrlove: Testen in de praktijk.
Scarface zegt
@gtrlove:
4,4 s = 55,6 m/s / remvertraging
remvertraging is dus: 12.63 m/s^2
Remweg= 55,6^2 / 2*12,63= 122 meter
Zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Remweg
Ik hoop dat ik het goed uitgerekend heb :)
Sir_Vmax zegt
@Scarface: bij een constante vertaging volgens mij wel ja
erreen zegt
Voor een rechtlijnige beweging met constante versnelling (of vertraging) met een zekere beginsnelheid geldt:
• v(t) = v0 – a * t [m/s]
Hierin staat v0 voor de beginsnelheid [m/s] en a voor de vertraging [m/s²].
Wanneer een auto volledig tot stilstand is gekomen, geldt:
• v = v0 – a * t = 0, of
• t = v0 / a
Voor de afgelegde afstand geldt:
• s = ∫ v(t) dt = v0 * t – 1/2 a * t²
Wanneer deze integraal wordt opgelost voor de grenzen (t = 0) en (t = v0/a) , dan vinden we voor de remweg:
s = 1/2 * v0 ² / a [meter]
of
• de remweg is recht evenredig met het kwadraat van de beginsnelheid
Erik zegt
@erreen:
En nu een voorbeeld …..?
MJB zegt
@erreen: Nu ga je uit van een constante vertraging van a, terwijl deze in de praktijk gedurende het afremmen zal verschillen.
erreen zegt
@mjb:
Klopt, je moet ergens vanuit gaan. Er kom namelijk ook frictie bij (Ff = υ Fn) maar dan wordt het wel erg lastig.
Ff = frictiekracht (remkracht)
Fn = normaalkracht, loodrecht op de oppervlakken
υ = frictiecoëfficiënt
Dan heb je ook nog kinetische frictie en statische frictie ………
MJB zegt
@erreen: En juist omdat er allerlei aannames gedaan moeten worden denk ik dat het beter (en makkelijker) is om de remafstand simpelweg in de praktijk te testen. Een kleine misrekening met dit soort foutmarges en je auto komt opeens onderaan dit lijstje uit in plaats van bovenaan.
dampu020 zegt
@erreen: gast.. het is zondag..
riri zegt
@dampu020: je snapt er ook niets van op maandag
dampu020 zegt
@riri: haha touché
serialchiller zegt
@erreen: Bij “Voor een rechtlijnige beweging..” was je me al kwijt
Erik zegt
Niets zeggend lijstje eigenlijk, nice to know. Interessanter is wat de 10 of 20 meest verkochte auto’s doen in NL qua remafstand. Dan weet ik tenminste bij welke auto(‘s) ik uit de buurt moet blijven of kan bumperkleven.
phaeton zegt
@erik2907: Maar met de reactiesnelheid van een dweil (lees: stressvolle dag, smartphone, anders) doet de bestuurder een grotere duit in het zakje dan die 2 meter meer van de concurrent.
Erik zegt
@phaeton: dan kan ik bij deze bumperkleven :-)
tvr1974 zegt
Geen rekening gehouden met remmen die moeten opwarmen, weersomstandigheden, type band, type wegdek, enz enz. Die cijfers zeggen dus niet zo veel…
Overigens is mijn mening dat ongelukken gebeuren niet de snelheid maar het niet opletten, aanzien komen.. maar ok..iedereen mag een mening hebben.
peug206 zegt
@tvr1974: mijn ervaring is dat mensen gewoon niet opletten. Ik woon in een dorp waar je 30 mag, de buitenwegen 60. Als ik deze weg die door het dorp heen loopt oprijd (dus 30 zone!) Staan mensen steevast vloekend bijna in mijn achterbumper. Terwijl ik gewoon van rechts kom en dus voorrang heb. Om daarna binnen het dorp me al in te halen met 50 zo niet sneller.
Ergste is nog dat er ook een school aan deze weg zat…
tvr1974 zegt
@peug206: uhhh schreef ik dat niet? “Niet opletten”..
Maar ok, fijn dat je het bevestigd. Je zat vast even niet op te letten met lezen ????
mrrallycross zegt
Apart dat uit dit rijtje juist de Corvette het minste asfalt nodig heeft om stil te staan
fanboy zegt
@mrrallycross: Jij dacht dat Amerikaanse auto’s alleen nog hard rechtdoor konden en verder niks?
pinut187 zegt
Knappe prestatie van die goedkope Amerikaan..
beefcake zegt
Leuke cijfers, maar ff voor de beeldvorming: wat doet de gemiddelde leaseslet (Golfje, BMW 3/5 o.i.d.) of bijvoorbeeld een Kia Picanto?
stefane30v8 zegt
Had niet verwacht dat een corvette het de kortste remweg zou hebben
amgloverr zegt
Mijn wagentje haalt de 100 niet eens;) en als je een noodstop moet maken kan je er beter uitspringen!
elemento zegt
Knap corvette minste doet (gewicht etc te maken hebbeb) maar had niet verwacht tov ferrari en lambo
Jeyo zegt
Mensen rijden denk ik ook harder omdat de perceptie van snelheid in moderne auto’s een stuk minder is.. In een starlet van 20 jaar oud voelt 50 km/h heel anders dan in een moderne 3 serie om maar wat te noemen!
jippie zegt
De tragiek van het verhaal is dat onze overheid ons juist aanmoedigt om kleine, onveilige autootjes aan te schaffen.
JaxDryke zegt
Peugeot 406 1.8 Turbo: 28,8mtr.