Slechts een handjevol overleven de veldslag.
Voor de film werden er 300 tot 400 auto’s gebruikt. Gelukkig zijn ze niet allemaal in concoursstaat. Dennis McCarthy, die de leiding kreeg over het wagenpark, koos exemplaren uit die niemand met zijn gezonde verstand nog wilde kopen. Denk hierbij aan roestbakken, geplofte motors, ernstige schade, etc. Omdat de auto’s voor de film compleet aangepast moesten worden, maakte dit allemaal niet uit. Uiteindelijk worden het toch rolkooien met wat leuk geverfde plaatdelen eromheen gebogen.
Hoewel er nog steeds een hoop Amerikaanse spierbonken in de film voorbij komen, kunnen we nu ook genieten van wat leuk Europees spul. Kijk even mee.
Ford Escort Mark I
Dit is de eerste in het lijstje van auto’s die hun grootse avontuur kunnen navertellen. Voor de film werden zeven van deze bommetjes gebouwd, voorzien van een Ford Kent motor. Hooning gegarandeerd, onder andere een spectaculaire sprong over de snelwegsplitsing. Hier was een flinke oprit voor nodig. De eerste landing eindigde in een flinke rolpartij, maar de tweede was een groter succes. Het frame had alleen iets meer weg van een banaan.
Dodge Challenger SRT
Deze is vrijwel standaard, met uitzondering van het sperdifferentieel en een enorme handrem voor de bochten.
Jensen Interceptor
Een Britse auto met Chrysler motor voor, uiteraard, de Britse vrouw in Londen. Sexy hoor! De auto is verlaagd en heeft een 487 pk sterke LS3 motor. Het NOX systeem is niet aangesloten omdat-ie dit niet nodig heeft. De vijf woestelingen hadden dit niet nodig, aangezien ze al de meeste banden van de hele vloot versleten.
Lucra 470
Een geweldige kitcar met het gezicht van een Jaguar D-type. 815 kg en 558 pk uit de LS3 torpederen ‘m naar 100 km/u onder de drie seconden. Scary shit, yo!
Dodge SRT Charger
Omdat er altijd een lekkere stevige auto aanwezig moet zijn om het zware werk te verrichten. De lier achterop heeft iets te maken met vliegtuigen. Dit exemplaar heeft het overleefd, maar zijn broertjes zijn in stukken gezaagd voor interieurshots.
BMW M5
16, 17 van deze heerlijke sedans kregen het te verduren in de film. De differentiëlen zijn gelast en traction control werd uitgeschakeld, maar verder is er weinig aan gedaan. Gelukkig zijn het niet allemaal echte M5’s die er hier aangaan. Dat ze in een slecht daglicht geplaatst worden is vrijwel zeker, want BMW is geen sponsor.
“Anvil” Mustang
Deze wagens waren lastig om draaiende te houden. Het waren dan ook negen roestbakken om mee te beginnen… Hun aanvaring met een tank zullen ze dan ook niet snel overleven. Met uitzondering van dit ene exemplaar.
Plymouth Charger/Superbird
Deze opvallende schoonheid heeft het scherm bijna niet gehaald. Hij was al voor de vorige film afgewezen omdat hij er te “kinderlijk” uitziet. We zijn blij dat het toch gelukt is.
Black ‘Cuda
Zo’n mooie bak dat Vin Diesel ‘m wilde kopen, maar de eigenaar kon er geen afstand van doen. Groot gelijk. Hij is met liefde onderhouden, en dat zie je.
dennisr zegt
Leuk rijtje.. Mooie Mustang..
Heb best zin in die film :D Zal hier en daar wel vol ”foute” dingen zitten.. maar wat een kijk plezier :D
lamborgfan zegt
Misschien moeten ze maar weer met automaten rijden.. Scheelt weer 40 closeups van de schakelpook..
Carreza zegt
@lamborgfan: helaas, hebben ze geprobeerd maar er bleef slechts een minuut film over…
thowmas97 zegt
@lamborgfan: hahaha precies
dennisr zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
dennisr zegt
@dennisr: Ging fout gister.. sorry.. dacht word wel verwijderd
dennisr zegt
Weet je trouwens zeker dat die Mustang het overleeft? lijkt het wel moeilijk te hebben op het bovenste plaatje..
Carreza zegt
@dennisr: psst, hij had nog 8 broertjes…
dennisr zegt
@Carreza: Jaa ik las het anders.. ik dacht echt overleven.. als niet stuk gaan in de film..
Carreza zegt
Al maken ze 30 films van The Fast and the Furious, ik zou ze stuk voor stuk met een glimlach bekijken. Neen, het zijn geen fantastische films, maar toch… ach ja, petrolhead zeker?
Kvgorp zegt
@Carreza: eensch. Maar wel errug veel Amerikaans spul hoor. Vind ik een beetje jammer. Er zijn zo veel mooie auto’s tegenwoordig. En dan krijg je de ene yank naar de ander.
laulau zegt
Ookal is de verhaallijn muk, voor deze auto’s kom je naar de bios
jrmpower24 zegt
vind deel 5 echt geen flikker aan.
van het begin tot (bijna) het einde gewoon saai.
beste123 zegt
Wat een vieze auto’s behalve die M5 hehehehe
alassad zegt
Zal de m5 van die dj (headhunterz?) er ook tussen zitten?
besaram zegt
Waar ziijn alle japanners heen? -_-
bozewolf zegt
Toch een kutfilm met 4591 schakelmomenten.
Boeiend.
savipe zegt
En de eerste staat in m’n garage! Blij dat hij het overleeft :)
750i zegt
@savipe: dan heb jij een van mn favoriete auto’s in je garage staan.
escort77 zegt
@savipe: een echte Mexico? Nice!
(heb zelf een mk2 1300L, maar wel met RS velgen en stuurtje ;-)
kaasboerin zegt
Mooi, kan ik weer leren schakelen.
alcantara zegt
Nog nooit van een Lucra 470 gehoord, stom he?
E34M5Touring zegt
Die Escort Mexico, de Cuda en de Superbird zijn toch wel mijn favorieten. Van die Lucra had ik nog nooit gehoord. Wel zieke specs voor zo’n pocketrocket.
jrk68 zegt
@E34M5Touring:
Die Lucra ziet er wel strak uit voor een Lister Jaguar achtige kitcar tot je het chassis ziet.
Dat ziet er erg simpel en fragiel uit, niet eens een fatsoenlijk vakwerk buizenframe.
Dat doen veel kitcar bouwers dus aanzienlijk beter.
E34M5Touring zegt
@jrk68: Ok, maar het blijft een kitcar. Daar zou je met een beetje laservaring toch een sterk frame van kunnen lassen. Gewoon de kit bestellen en dan extra dwarsbalken plaatsen. Met 500+pk onder de kap doet +100kg ook geen reet. Vind het qua model wel een kek ding. Had van het merk nog nooit gehoord.
jrk68 zegt
@E34M5Touring:
Amerikaanse kitcarfabrikanten zijn hier idd wat minder bekent, toch zitten er best leuke daar. Het zijn dus niet alleen de engelsen die daar leuk mee bezig zijn.
Ik vind het trouwens ook een mooi ding alleen viel het chassis mij tegen, een beetje hotrod achtig.
Hupke zegt
@jrk68:
Als ik het me goed herinner zit er gewoon een primitief ladder chassis onder zoals bij trucks uit de jaren 30. Primitief dus.
Ofwel niet stijf en sterk genoeg ofwel VEEL,VEEL, VEEL zwaarder dan het had kunnen zijn.
Een beetje vakman kan zich toch wel een correct buizenframe lassen. En voor de knutselaar is er anders nog glasvezel maar een ladder chassis in deze tijd durven verkopen met een sportief uitzicht… dat hoort niet.
jrk68 zegt
@Hupke:
Zo erg als jij het nu schetst is het ook niet maar het ziet er wel simpel uit.
Check het anders even op http://www.lc470.com
Hupke zegt
@jrk68:
Eigenlijk is het wel net zo erg. Kijk maar:
jrk68 zegt
@Hupke:
Dat is het 2011 chassis, het 2013 chassis heeft een driehoekje extra.
Bij een truckchassis heb ik toch een ander beeld.
lincoln zegt
@Hupke:
bijzonder .. want veel rapper en leniger dan een Lucra gaat het niet worden ..
Hupke zegt
@lincoln:
De gemiddelde kitcar cobra kloon heeft toch in alle geval een chassis dat de mogelijkheden heeft om er rondjes rond te rijden.
Hier is geen relativisme mogelijk, da’s pure sterkteleer. Zo’n Lucra chassis kan stukken beter. Ofwel lichter ofwel sterker.
Dat hij snel is zal dan wel met het te veel aan pk’s te maken hebben.
Als je rapper en leniger wil dan een lucra -> seven, cobra kopiën, deronda, ariel atom,…
carsandmore zegt
Kan niet wachten dat hij uitkomt.
midasracer zegt
Heerlijke onzinfilms. En de auto’s worden steeds mooier en beter. Gelukkig niet meer van die showbakkies maar stevige sportauto’s. Dat wordt weer genieten.
Hupke zegt
Vreselijke films, deze lijkt precies terug interessant te worden, een escort MK1 en een Jensen. Wat zijn ze daar mee van plan.
En een M5 die niet getjoened is
Misschien zit er in deze film toch iets in.
jordy14 zegt
Waar zijn de petjesbakken? :(
creativeexplorer zegt
Die Plymouth is overigens een Dodge Charger Daytona, een Plymouth Superbird is een wezenlijk andere auto.