
Voor als je wakker wordt met een ton.
Vele mensen die een paar maanden geleden in een lamme bui een paar Bitcoins kochten en ze vervolgens vergeten zijn, worden dezer dagen wakker met een ton. Leuk, maar wat doe je er vervolgens mee? Nou uitgeven aan een krachtige auto natuurlijk!
De Nederlandse staat profiteert zoals we weten ook een graantje mee van je dikke winst, wat de meeste auto’s met wat power onbetaalbaar maakt. Toch zijn er nog een paar heilige koeien met minimaal 400 pk die onder de zes cijfers voor de komma blijven. Zo houd je geld over om laag in te stappen in het nieuwe muntje dat op gaat blazen als de world trade en kan je over enkele jaren alsnog die Lambo scoren.
Infiniti Q50 3.0 V6 T: 65.790 Euro
Een bekende in de lijst. Enige tijd geleden werd het idee voor deze ‘serie’ geboren toen we erachter kwamen dat je voor minder dan tweederde deel van een ton gewoon in een auto met ruim 400 pk kan stappen in Nederland. De Q50 heeft moeite voet aan de grond te krijgen in het D-segment, maar voor de liefhebber van veel pk’s voor weinig is dit een goede optie. De rest van de auto is ook zeker niet verkeerd, maar de styling van zowel exterieur als interieur moet misschien een beetje ‘je ding’ zijn.
De Volvo XC60, S/V90 en XC90 als T8: vanaf respectievelijk 68.045, 69.845 en 81.895 Euro
Volvo is afgestapt van de veelcilinders en legt zich volledig toe op vierpitters. In de T8 modellen (rijtest) worden deze met behulp van geforceerde beademing en elektropower opgezweept tot dik 400 pk. De uitstoot op papier valt echter relatief mee, wat deze Volvo’s qua pk/prijs-verhouding interessant maakt.
Audi RS3 Sportback: 79.905 Euro
Jawel, ook de geblazen vijfcilinder in de gelifte RS3 haalt de magische 400 pk grens. Bizar eigenlijk, zoveel horsies in een hatch. Een superscherp stuurijzer is de RS3 niet (rijtest), maar een lekker compacte mokerhamer zeer zeker wel.
Audi TT RS: 93.185 Euro
Wat voor de RS3 geldt is ook van toepassing op de TT RS, behalve dan dat hatchback gebeuren uiteraard. Ook de vanafprijs van de roadster (rijtest) blijft trouwens net onder de 100.000 Euro. Zonder opties tenminste.
Mercedes GLE 500 e 4MATIC: 94.279 Euro
Een premium fullsize SUV met 400 pk voor minder dan een ton? Jawel, het kan nog in Nederland zij het nipt. Zowel deze Mercedes als de volgende auto in de lijst gebruiken hybride techniek om de uitstoot te drukken. Dat drukt automatisch ook de prijs. Zo rol je al weg met deze dikke GLE voor 94.279 Ekkermannen. Onder de kap huist ondanks de naam ‘500’ dan uiteraard geen V8 meer, maar een geblazen 3.0 V6 en een wasmachinemotor.
Land Rover Range Rover Sport P400e: 97.665 Euro
Zelfde verhaal als bij de Merc, alleen dan met Britse swag. De Range Rover Sport staat sinds kort weer op punt en heeft wat goodies van de nieuwe Velar meegekregen. Daarmee is het infotainment-systeem een stuk prettiger geworden dan voorheen. Alleen is het even slikken als je onverhoopt de kap een keer open moet doen: daar huist namelijk net als in de Volvo’s een vierpitter…
Dan toch maar de RS3, in sedanvorm svp!
@n0zem: heerlijke 5cil, voor mij ook graag de sedan!
@n0zem: eerlijk toegegeven de hatchback vind ik toch tijdlozer.
Q50 V6. In t rood
@toyotafortuner: ook mijn beste keuze
@toyotafortuner: die, of de v90, die is stiekem ook wel dik.
Die prijzen zijn niet erg representatief voor hoe ze verkocht worden, namelijk met allerlei optiepakketten.
@galverink: ach, je hebt 400 pk, wat maakt het uit dat je zelf je ramen omlaag moet draaien?
@galverink: maar ook kortingen nog niet meegerekend. Catalogusprijzen dus, de enige manier waarop je dit lijstje kan samenstellen volgens mij.
Want dan heb je bij wijze van spreken nog niet eens airco.
Lekker al die hybrids, waardoor je vanwege de accu’s zo’n extra 300kg (= 4 volwassenen) mee mag slepen.
@007: Ze betalen je BPM en bijtelling .
@599gto: Zeg iets zinnigs. Ik heb mijn bankrekening gecheckt, maar helaas.
Nu ook al een vierpitter in een Range Rover????
@kennone: De instapper is zelfs een viercilinder diesel met 240pk ;)
Ik vind het niet erg hoor. Een SUV hoeft niet snel te zijn.
@granlusso: nee maar vind een net zo trage V8 beter op zijn plek zitten dan een 4cillinder. Een grote motor hoort gewoon in dit model auto.
@granlusso: Alsof een SUV snel kan zijn in de stad je past overal net niet doorheen.
@599gto: Maar dat is het voordeel van een SUV, je kan overal doorheen beuken, dus pas je er wel degelijk doorheen.
@kennone: Dat was al zo bij de Evoque (louter 4-pitters) en de Velar ;)
@Joost1990_2: ja dat kan ik nog wel begrijpen maar in de grote broers moet toch gewoon een joekel van een blok. Dat hoort gewoon bij dit formaat auto vind ik.
@kennone: dat is voor het range-gedeelte in Range Rover
@kennone: Alle diesel motoren in de originele Range Rover waren 4 cylinders. De Range Rover doet het dus al met 4 cylinders sinds 1988
Tesla Model S 75D is zo’n 88000 euro en gaat in 4,4s naar de 100. Meer dan 400pk.
@stfu: tesla is geen auto maar een stofzuiger.
@stfu: De Tesla model S gaat pas bij de 90D over de 400 pk heen en die kost meer dan één ton. De 75D heeft 332 pk
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Dan zou ik liever minder pk’s maar een leuke(re) auto verkiezen…
In het land van Trump kosten die dingen de helft ..
Komt denk om zijn absurde importheffingen ..
@lincoln: Kopen is vaak niet het hele verhaal in E-merica kost de peut ook veel minder 0.73 eurocent per liter .
http://nl.globalpetrolprices.com/gasoline_prices/
Ja ja, ik weet het. De TT-RS is een speciaal ding. Maar wie had ooit gedacht dat een TT zo duur kan worden? Wat een absurde prijs zeg. Vanafprijs ook nog eens.
@viezefreddyw: ik kies dan toch liever een 2de hands F430, dat lukt ook wel voor minder dan een ton.
@ghost: Zeker weten.
@ghost: https://yoors-media-uploads-adsfairbv.netdna-ssl.com/83366/quote/gelukkig-hebben-we-nog-een-ton-op-de-bank.jpg
@ghost: de running costs van een F430 zijn ook echt vergelijkbaar…leuk wanneer je max. 2500 per jaar rijdt maar daarboven zijn deze auto’s iets betaalbaarder om te rijden.
@ghost: zo’n rs zou ik nog wel in durven te zetten voor 30k per jaar, met de 430 gaat dat wel iets meer in de papieren lopen ben ik bang.
@kareljansen: ik neem aan 30k aan kilometers ?
@ghost: ja
@kareljansen: hoewel dit met een nieuwe ook wel bijna naar de 30k kosten jaar gaat bij 30k km’s..
@viezefreddyw: de mijne was ook net onder de ronde ton, dus was mijn wederhelft haar eis aan voldaan gelukkig.
RS3 sedan graag. Ik had die wagen overigens toch 15k goedkoper in gedachten….
@dutchdriftking: in Duitsland begint ie ook gewoon bij €57k, alleen in NL moeten we weer BPM heffen op uitstoot a €24k want de uitstootgassen stoppen aan de grens.
@dutchdriftking: Pon heeft waarschijnlijk een paar setjes remschijven onder garantie mee ingecalculeerd in de prijs.
@cossiekiller: touché, maar de prijs zal ook gestegen zijn door de R8 remmen welke nu standaard gemonteerd worden.
@dutchdriftking: dit soort wagens zou ik ook niet zo snel hier bij de dealer bestellen, maar voor een heel jong exemplaar in Duitsland kijken.
@kareljansen: helaas scheelt dat iets meer niet mega veel. De 8V generatie van 2 jaar oud, kost je gemiddeld nog €8000 om in te voeren, bovenop de vraagprijs die gemiddeld op €55k ligt. Toch wel een hoop geld.
Eerste waar ik aan dacht was de Giulia QV. In België vanaf 80k, verbazend hoe groot de prijsverschillen zijn.
@alfapeter: Om te huilen ja… Maar een 3000kg wegende RangeRover met het praktijkverbruik gelijk aan de 5.0 V8 SC krijgt een lekkere korting op de BPM hier… Zelfs zoiets als een (echt zuinige) Mazda CX-3 krijgt al €6500 BPM “boete” aan de broek…
@alfapeter: Jullie hebben gaten in de weg wij vullen die met BPM.
@599gto: Gaten in de weg stellen niets voor in vergelijking met deze in de begroting. Daar helpen de bijna hoogste belastingen ter wereld zelfs niet.
Opgefokte viercilinders tellen niet mee vind ik.
’t wordt rap tijd dat de BPM in de brandstofprijzen wordt versmolten; voor iedereen eerlijker…
En wat een prijzen voor die Audi’s; zou lekker een 4 cylinder opfokken.
Doe mij maar een V90!
Uit dit rijtje zou ik toch twijfelen tussen een RS3 sedan of de Infiniti. Die laatste is meer auto, maar die RS3 sedan vind ik wel een gaaf ding. Lekker compact, loeisnel en een heerlijk geluid. Die Infiniti is volgens mij meer een comfortabele cruiser. Ook niks mis mee overigens.
Zijn die regels niet te omzeilen met een registratie in het buitenland ofzo… ik betaal graag belasting om in dit fijne land te mogen wonen, maar die bpm sluit echt als een tang op een varken. Compleet uit verhouding.
BMW 550i? E500? beetje kaal misschien.
Vrijwel full spec 540i, M-, sport, getuned, met m performance uitlaat. Wat mis je dan nog?
V90 T8 met veel mooie goodies .. daar durf ik me als enige in dit rijtje in te laten zien ?
Vermogen is niet alles. Ik wil ook een auto die ik goed ontworpen vind, en van een fabriekant die een ppfilosofie heeft die mij aanspreekt.
Ik zou met een ton vooral eens gaan snuffelen voor een braaf bereden tweedehands Porsche 911. Geen 911 die Wouter heeft afgejakkerd.