De laatste jaren wordt steevast beweerd dat het bar en boos gesteld is met de autoverkoop in Nederland. Is dat ook echt zo? We pakken er wat cijfers bij.
Om te beginnen een toelichting bij het jaartal 2005. Een jaar later zou meer voor de hand liggen, omdat dat nu tien jaar geleden is. Het jaar 2016 zit er echter nog niet op en dus vergelijken we 2015 en 2005 met elkaar. Als je die cijfers naast elkaar legt, lijkt het inderdaad overduidelijk dat de autobranche in de afgelopen 10 jaar niet bepaald in de lift heeft gezeten.
In 2005 werden in totaal 463.763 auto’s aan de man gebracht. Vorig jaar waren dat er 449.347, waarbij we wel de kanttekening moeten plaatsen dat de bijtellingsregels op de schop gingen. Veel zakelijke rijders hebben dus nog gauw even een voordelige leasebak uitgezocht. Al met al in 2015 geen denderend verkoopaantal, zeker als je in acht neemt dat in 2005 nog 16,32 miljoen mensen in NL woonden. Vorig jaar waren dat er 16,93 miljoen.
Welke merken?
Zoals je ziet was Volkswagen ook tien jaar geleden al het bestverkochte merk in Nederland. Wel opvallend is dat de verschillen tussen de merken destijds een stukje kleiner waren. Met name in de top 5 zit het nog aardig dicht bij elkaar. Opvallend ook dat Opel zelfs heel dicht bij Volkswagen in de buurt kwam.
Positie | Merk | Aantal |
---|---|---|
1. | Volkswagen | 44.952 |
2. | Opel | 44.529 |
3. | Peugeot | 39.831 |
4. | Renault | 39.770 |
5. | Ford | 37.716 |
6. | Toyota | 29.118 |
7. | Citroën | 22.316 |
8. | Volvo | 18.205 |
9. | Hyundai | 18.016 |
10. | Kia | 15.066 |
Tegenwoordig liggen de verhoudingen een stukje anders, getuige onderstaande tabel.
Merk | Aantal | Marktaandeel |
---|---|---|
Volkswagen | 56.323 | 12,5% |
Peugeot | 49.221 | 11,0% |
Renault | 35.209 | 7,8% |
Opel | 25.447 | 5,7% |
Ford | 25.219 | 5,6% |
Welke types?
Wie A zegt moet B zeggen en dus hebben we ook gekeken naar de bestverkochte types van 2005. Wat meteen opvalt is dat er geen geen Volkswagen op de hoogste posities staan. In plaats daarvan strijkt Peugeot met de eer, aangezien de 307 dat jaar de populairste auto was. Grappig dat de 308 dat nu nog steeds is, met name dankzij de leasemarkt. Op een fraaie tweede positie staat de Opel Astra en de eerste Volkswagen staat pas op P5.
Positie | Type | Aantal |
---|---|---|
1. | Peugeot 307 | 15.484 |
2. | Opel Astra | 14.521 |
3. | Ford Focus | 12.661 |
4. | Renault Scénic | 12.466 |
5. | Volkswagen Golf | 11.745 |
6. | Peugeot 206 | 11.377 |
7. | Peugeot 407 | 9.476 |
8. | Opel Corsa | 8.764 |
9. | Renault Mégane | 8.404 |
10. | Volkswagen Polo | 8.205 |
Vergelijk bovenstaand rijtje met de cijfers van 2005 en één ding valt meteen op: tien jaar geleden was de markt meer gelijk verdeeld dan nu het geval is. Zo had de Peugeot 307 in 2005 een marktaandeel van 4,68% en veroverde de 308 vorig jaar een marktaandeel van 6,4%, om maar een voorbeeld te noemen.
Merk | Model | Marktaandeel |
---|---|---|
Peugeot 308 | 28.950 | 6,4% |
Volkswagen Golf | 20.344 | 4,5% |
Renault Clio | 17.010 | 3,8% |
Volkswagen Polo | 12.103 | 2,7% |
Volvo V40 | 11.408 | 2,5% |
kilum zegt
Peugeot is dus wel de grootste winnaar van de afgelopen 10 jaar. + 10.000 auto’s ten opzichte van 2005 en van P3 naar P2. Ook hun verkoop topper heeft een groter markt aandeel gekregen. Best netjes.
Jochempie zegt
@kilum: Eigenlijk wel een logisch effect van het jaar-in-jaar-uit hebben van de hoogste reclame-uitgaven van alle automerken in NL. Ook de hoogste per verkochte auto, dacht ik. Dus of ze per verkochte auto ook evenveel marge pakken als andere merken… Ik weet het niet.
kilum zegt
@jochempie: Toch is Opel flink gezakt in de ranglijsten. En die geven zeker de laatste jaren zeer veel geld uit aan reclame. De ene nog tenenkrommender (is dat een woord?) dan de ander. Maar misschien is dat gelijk ook wel de reden waarom het niet werkt voor Opel?
viezefreddyw zegt
@jochempie: Jochem, tot hoever bevalt de ST170 je? Ziet er goed uit man!
Jochempie zegt
@viezefreddyw: Dankjewel! Tot nu toe goed, maar ik heb ‘m maandag pas opgehaald en dit weekend kan ik er pas voor het eerst in het daglicht goed naar kijken ;) Even de winterwielen eronder, vloeistoffen nakijken, interieur schoonmaken (wat een zooi onder de achterbank!), buitenkant wassen, kleien, licht polijsten en in de lakverzegeling zetten, om de winter door te komen. Rond de kerstdagen moet ‘ie ongeveer 3500km aan de bak.
viezefreddyw zegt
@jochempie: Kijk, dat klinkt goed. En gelijk al een hele mooie test voor het beestje. Succes en have fun!
Jochempie zegt
@viezefreddyw: Dankjewel! Hoe staat het met de Ferrari? In de stalling de komende maanden?
viezefreddyw zegt
@jochempie: Jup, sinds vrijdag staat hij in de loods onder een doek en aangesloten aan de druppellader. De komende tijd zal hij daar wel blijven vrees ik, het weer is er niet echt naar he.
lekkaah zegt
@viezefreddyw: gewoon rijden man :D
viezefreddyw zegt
@lekkaah: Meehhh, is echt niet leuk rijden met zo’n ding in dit weer. Dan neem ik liever nog m’n DS3. Geen grapje.
Jochempie zegt
@viezefreddyw: Nee klopt, al zou het best vet zijn om een keer als TaxTheRich zo’n auto (niet jouw exemplaar) flink door de blubber te jagen! Maar ook duur.
viezefreddyw zegt
@Jochempie: Haha eerlijk gezegd lijkt me dat zo gaaf om te doen. Door een gigantisch grasveld even boenderen. Maar ja, ik wil er wat langer van kunnen blijven genieten.
flutterby zegt
@Jochempie: je moet je “zooi” ook niet lozen op de achterbank…
Jochempie zegt
@flutterby: Mee eens, maar ik heb geen idee hoe ik dat de vorige eigenaar moet vertellen.
Tonnie zegt
@kilum: alhoewel het niet duidelijk blijkt uit dit lijstje denk ik dat Volvo het ook heel goed gedaan heeft. 18.000 auto’s in 2005, in 2015 alleen al 11.000 v40’s.
persian1 zegt
10 jaar geleden kocht ik mijn eerste Opel Corsa B GSI. Wat een heerlijke bak was dat…
noudjuh zegt
En toch vind ik veel auto’s uit 2005 bijvoorbeeld npg erg goed te pruimen.
Terwijl het verschil 1995-2005 véél groter is dan 2005-2015.
Vergelijk een Citroen ZX eens met een C4 uit 2005, een fors groter verschil dan een 2005 c4 en een nieuwe.
kapitein187 zegt
Tabellen worden niet goed weergegeven.. Wanneer komt er een update voor Android? Zodat ie op niveau komt van de iPhone app.
nasty zegt
@kapitein187: en jij denkt dat tabellen wél te lezen zijn op een iphone? Hier ist waarschijnlijk zelfs nog slechter
mzonneveld zegt
@kapitein187: Ik gebruik de android app en heb nergens last van!
pier zegt
Veelzeggend vind ik dat de Peugeot 206 (een auto verkocht vanaf 1998) in 2005 nog op nummer 6 stond!
peug206 zegt
@pier: want? Gigantisch veel van verkocht van 1998 tot 2005, en die zullen gewoon ingeruild zijn bij de dealer voor een 207 of 307. Dus best logisch.
pier zegt
@peug206: met alle respect maar volgens mij begrijp je mijn opmerking niet.. die auto staat na 7 jaar nog steeds zo hoog in de nieuwverkoop terwijl zijn opvolger een jaar later komt..dat lukt bijna geen enkel model, vrij uniek.
dwersbongel zegt
Ik heb in 2005 nog heel wat van die 39.831 Peugeots klaar voor aflevering gemaakt. Kwa poetsen dan. Paraffine er af, plastic er uit, uitzuigen, ramen en lak doen.
e36thuglife zegt
ik kocht 10 jaar geleden een E30!! waarom staat die er dan niet bij??
mercedesclk350 zegt
Peugeot 307, wij doen mee. Mijn vader heeft in 2003 een SW nieuw gekocht en vervolgens leuke dingen mee gedaan (vooral gewichtsbesparing en een chippie die voor rondom 190 PK zorgde) en dat was me toch een geweldige auto. Te vroeg gestorven, in 2007 total loss gereden. En in vergelijking met de capriolen die mijn pa en ik ermee hebben uitgehaald, was dit rustig tempo. Gewoon jammer.
Toen in 2009 de 406 van mijn moeder er ook mee kapte een 308 GTi gekocht. Die was térrible. In 2012 ingeruild op mijn vader’s huidige 508 SW GT. Die auto is ook echt geweldig. Hij is aan het kijken of die hem kan inruilen tegen een 308 SW GT van de huidige generatie.
gerrelekker zegt
Opel Astra en Peugeot 308, ik moet vergeten zijn hoe triestig de wereld er uit zag 10 jaar geleden….