De lijst der lijsten als je wil dat de waarde van je auto niet te onderhevig is aan deflatie.
De gemiddelde Nederlandse autokoper is tegenwoordig natuurlijk een okkaziekoper. Nieuwe auto’s zijn door belastingen en koopkrachtontwikkelingen immers alleen nog te doen voor leaserts en de lieden op het pluche. Wat dat betreft is het lijstje wat we onlangs publiceerden over de hardst afschrijvende auto’s voor veel lezers het interessantst. Dan weet je tenminste waar je voor je dubbeltjes op de eerste rang zit.
Maar, wat nou als je lekker ingespeeld hebt op de triljarden uitgaves van de overheden in maart en je er nu warmpjes bijzit. Wat kan je dan het beste nieuw kopen dat juist niet zo hard afschrijft? De Britse consumentenorganisatie Whatcar zocht ook dat uit. De resultaten zullen je verbazen.
Want hoewel in het lijstje van afschrijvers een paar dikke vette Duitsers te vonden waren zoals de Audi A8 en Mercedes S Klasse cabrio, staan er in het lijstje van waardevaste auto’s ook een paar Duitse dikbolides. Je moet dus gewoon een beetje oppassen welke Teutoonse blepper je koopt. De minst afschrijvende auto’s volgens Whatcar staan on onderstaande tabel. Opvallend is hierbij dat ze het hebben over de waardes over drie jaar, terwijl sommige auto’s in het lijstje nog niet eens drie jaar op de markt zijn. Maar goed, er zal vast gedegen onderzoek aan ten grondslag liggen, zoals @lincoln zou zeggen.
Minst afschrijvende auto's volgens Whatcar (2020)
Model | Restwaarde na 3 jaar in procenten |
---|---|
1. Porsche Macan | 59,9 |
2. Porsche Cayenne Coupé | 58,5 |
3. Land Rover Defender | 58,1 |
4. Alpine A110 | 57,9 |
5. Porsche 911 | 57,5 |
6. Porsche Taycan | 57,4 |
7. Tesla Model 3 | 57,0 |
8. Range Rover Evoque | 55,2 |
9. Lamborghini Urus | 55,1 |
10. Porsche Panamera Sport Turismo | 53,9 |
Het is dus duidelijk. Als je nieuw wil kopen en een beetje voordelig wil rijden, koop dan een Porsche. Waarvan akte.
Dank Flyer Bunch voor de tip!
ghengiskhan zegt
Ga eens kijken wat een Donkervoort afschrijft. Dat is bijna niets. Maar dat merk kennen die gekke Engelsen natuurlijk niet.
karaya zegt
Ferrari 250 GTO
Die heeft last van opschrijving
escort77 zegt
@ghengiskhan: verkoopt ook te weinig aantallen om wat zinnigs te zeggen over gemiddelden
Dutchdriftking zegt
@ghengiskhan: ik zal het thuis als pluspunt aandragen.
Nigel zegt
Dodge Ram
pindakoning zegt
@nigel: niet normaal inderdaad wat die dingen waard blijven
rikus zegt
@pindakoning: Die houden de BPM goed vast.
thomasthomas zegt
@pindakoning: kosten nieuw ook weinig relatief het formaat
fanatic zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
grasvreter zegt
Ik zei het bij het meest afschrijvende artikel ook al, maar ik weet niet wat die Engelsen doen met hun auto’s dat ze zo gruwelijk hard afschrijven. Alsof je een 25k ford focus na 3 jaar minder dan 13475 euro waard is. Want was ie meer waard geweest dan had ie wel op dit lijstje gestaan. Tikken ze standaard een deuk in iedere deur ofzo.
Oja en ik koop iedere 3 jaar oude schadevrije toyota aygo wel voor 6k hoor. Kom maar door. Zeg ik mijn baan op.
karaya zegt
In GB hebben ze een heel ander stelsel, bovendien kunnen de tweedehands auto’s nergens heen want rechts gestuurd.
rikus zegt
@karaya: Vooral dit. Rechtsgestuurde auto’s zijn een stuk minder waard.
Dutchdriftking zegt
@grasvreter: tweedehands auto’s kosten veel minder in GB dan bij ons. Je ziet altijd die filmpjes van Top Gear en Car Trottle waar ze voor bijna niets een geniaal tweedehands auto hebben gekocht. Ik dacht altijd dat het nep was, maar tweedehands auto’s zijn daar echt heel goedkoop. Voor de motorrijders onder ons, motoren schrijven daar ook harder af, en het stuur zit altijd aan de juiste kant ??
jmeverts zegt
@dutchdriftking: maar de gashendel zit daar links
jappebak zegt
Oké je had me. Wel geinig fietje dat linkshandige motorfietsen in de VS bestonden, zodat oom agent ook kon schieten tijdens het rijden. Only in America (en Italie).
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Linkshandige_motorfiets
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
50% Porsche in de top 10. Dat is gewoon een knappe prestatie, wat je ook van het merk of de auto’s vindt.
Ik ben zelf ook aan ’t oriënteren voor een Porsche (987.2 Cayman S of 997) en hoop dat de economie wat krimpt zodat de prijzen volgend jaar dalen ?
rikus zegt
@F36GC: Daar denk je wel anders over als je eenmaal een Porsche hebt.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Haha, ach.. Er zijn maar weinig auto’s die echt hun waarde behouden of zelfs meer waard worden en die kan ik toch niet betalen. Daarnaast wil ik er ook gewoon in kunnen rijden.
Ik vind de meeste Porsches (SUV’s uitgezonderd) gewoon mooie auto’s, ze zijn kwalitatief/technisch best goed en rijden gewoon geweldig.
Ja, onderhoud is prijzig en je wil geen exploderend IMS-lager oid, maar ’n hobby mag geld kosten.
SvenskaAeroplanAB zegt
Wel een erg Engels rijtje… In NL schrijven de Defender en Evoque af als een malle!
Kvgorp zegt
@svenskaaeroplanab: heb jij wel eens een defender proberen te kopen?
mcshine zegt
Klopt niet, Tesla Model 3 Performance van een jaar oud is duurder dan nieuw.
flutterby zegt
@mcshine: met een beetje pech zelfs met 30k op de teller.
993carrera4s zegt
@mcshine: laat ik die nou net hebben ? proberen over een paar jaar inruilen voor een gebruikte Taycan.
redbeams zegt
Wel grappig wat betreft de taycan want die is in sept. 2019 gepresenteerd en is niet eens 3 jaar oud.
ty5500 zegt
Dit. Ik vraag me enorm af hoe ze de berekening bij de Taycan hebben gedaan. Het model is zelfs nog geen jaar oud. Doet toch wat vragen oproepen bij de betrouwbaarheid van het onderzoek.
redbeams zegt
@ty5500: Of zie het zo: de taycan schrijft binnen een jaar al 42,6% af
arta zegt
Een Nederlands rijtje zou leuk zijn. Dit zegt me weinig.
flyerbunch zegt
Ur welcome ? Iedereen aan de Porsche!
henkp1 zegt
Wazig lijstje.
Ik mis Dacia, die is pas waardevast. Zowel absoluut als relatief.
Voor wat een Porsie in 1 jaar afschrijft koop je een half dozijn nieuwe Dacia’s.
karhengst zegt
Hoe kan iets zonder waarde nu waardevast zijn?
bredaas zegt
40% in 3 jaar, wasrom nieuw terwijl.oudr veel leuket zijn
bredaas zegt
@bredaas: *oude, leuker*
flutterby zegt
@bredaas: gerekend vanaf de catalogusprijs. Een dealer pakt makkelijk 12-15% (op dit soort auto’s). Zelfs een voorraadmodel wordt gewoon op verdiend tov inkoop (al helpt hem vol laden met opties wel).
banaan7 zegt
Schrijft die Range Rover zo weinig af omdat hij altijd voorzien wordt van nieuwe onderdelen?
quinn zegt
Denk dat een G klasse ook in het rijtje thuishoort
kimi100 zegt
Ik wist niet dat de Cayenne Coupé al weer 3 jaar op de markt was ;)
gt4porsche981 zegt
Ik de praktijk zie je dat een gt4 ook minder afschrijft dan een Macan.
Pascal zegt
Goed nieuws voor Porsche! Klein detail om rekening mee te houden is wel dat de afschrijving in procenten wordt genoemd… dat betekent in de praktijk dat Porsches in harde euro’s ongetwijfeld toch iétsje harder afschrijven dan menige middenklassert!
mpgc zegt
Ik vind die Alpine ook best bijzonder in dit rijtje.
tge2 zegt
Ik koop toch liever een afschrijver dan. Wat een cliches weer.
henkp1 zegt
Briljante wagen, helaas (voor mij dan) schrijft ie niet wat meer af; zou er dolgraag één willen hebben/kopen, maar voorlopig nog teveel geld voor mij.
boomhauwer zegt
Suzuki Jimny
bpc zegt
Morgan, ariel caterham, allemaal waardevaster volgens mij, naar mijn ervaringen zijn goedkope autootjes ook waardevaster als dure
saxoke zegt
In procenten allemaal winnaars. Maar de bedragen die je afschrift zijn niet van de poes.
Redfiver zegt
Geen bmw? Een M140i schrijft minimaal af:)
vacano zegt
Lijstjes van Whatcar met vrachtwagen zout nemen!
UK kunnen 2dehandswagen moeilijk exporteren en zijn daarom veel minder waard dan zelfde model in ander land.
Kocht in 1993 een nieuwe MB G500 GE voor 52.000€. In 2013 verkocht met 270.000km voor 28.000€.
Auto heeft me eigenlijk maar 100€ per maand gekost + verzekering, tax, onderhoud en brandstof.
De Toyota Land Cruiser Station HDJ 80 4.2 24V Diesel van mijn vrouw koste 48.000€ en bracht 10 jaar later maar 20,000€ op.
De autoverkoop is hier in de States ook totaal anders dan in Europa, hier kosten auto’s in stock veel meer dan auto’s op bestelling. Heb je populaire auto op stock of op korte termijn leverbaar dan verdien je er 15 a 20% extra op.
In Europa krijg je meer korting op stockauto’s dan op orders.
danni zegt
Verkopen ze geen Dacia daar. Kost niet veel en blijft rijden.
nicolasr zegt
Je zou eens een Land Cruiser 200 V8 moeten kopen. Voor een exemplaar van 11 jaar met 2 ton op de teller vragen ze met gemak nog 60 mille. Of 40, maar dat klinkt minder stoer.
Doei