Er werden dit weekend een hoop colletor’s items geveild in België. Dit waren de hoogtepunten.
In Nederland vindt er nooit echt een serieuze autoveiling plaats, daarvoor moet je in Parijs, Monaco of Monterey zijn. Of in Knokke-Heist… Hier vindt jaarlijks de Zoute Sale plaats van Bonhams, waar serieuze pareltjes geveild worden.
Dat was dit jaar niet anders en wij hebben de veilingsnoepjes ook weer met eigen ogen mogen bewonderen. We nemen jullie mee langs een aantal hoogtepunten, aan de hand van de veilingresultaten. Wat het altijd interessant om te weten wat er nu daadwerkelijk voor auto’s betaald wordt.
8. Lamborghini Countach 25th Anniversary (1989)
€529.000 (incl. commissie)
Tijdens de veiling gingen een hoop auto’s met weinig kilometers onder de hamer, waaronder deze Countach 25th Anniversary. Dat is misschien niet de mooiste Countach, maar alsnog heeft deze auto een hele hoge cool-factor. Dit exemplaar kwam van de eerste eigenaar en had nog geen 4.500 km gelopen. De kersverse tweede eigenaar mocht ‘m voor ruim 5 ton mee naar huis nemen.
7. Mercedes CLK DTM AMG Cabriolet (2007)
€540.500
De CLK DTM is een van de bruutste en zeldzaamste AMG’s. Van de cabrio zijn er slechts 80 gemaakt. Dit specifieke exemplaar is ook weer heel bijzonder, met een luttele 152 km op de teller. Gek genoeg had Bonhams de opbrengst heel conservatief ingeschat op circa twee ton. De auto werd echter afgehamerd op ruim het dubbele: €470.000. Met commissie erbij werd dat €540.500.
6. Aston Martin DB4 Series V Vantage (1963)
€569.250
Er werd ook een collectie geveild van een Belgische verzamelaar. Die bevatte onder meer deze DB4 Vantage, die net gerestaureerd is. Het betreft de zeldzame Vantage-uitvoering, die 266 pk levert in plaats van 240 pk. Het hoogste bod kwam uit op €495.000, wat wel iets minder was dan Bonhams had gehoopt. Op een DB4 Prototype uit dezelfde collectie werd €1,1 miljoen geboden, maar dat was kennelijk te weinig, want die auto is niet verkocht.
5. Spyker C8 Spyder (2014)
€575.000
Spykers horen inmiddels ook thuis op prestigieuze veilingen (volkomen terecht natuurlijk). Dit exemplaar is extra bijzonder want dit is de allerlaatste Spyker die van de band gerold is. Deze auto werd gebouwd in het jaar dat Spyker de eerste keer op de fles ging (2014) en daarna hebben ze alleen nog wat concept cars gebouwd. In Knokke werd er €575.000 voor betaald. En wie weet wordt deze auto in toekomst nog wel meer waard.
4. Mercedes SLR McLaren 722 Edition (2007)
€747.500
Er werden maar liefst vier SLR’s geveild, wat ook allemaal verschillende varianten waren. Dit zwarte exemplaar is een 722 Edition, waar er 150 van gebouwd zijn. Je kunt de 722 onder meer herkennen aan de carbon splitter en de unieke velgen. Dit is ook weer een fabrieksnieuwe auto, met 3.200 km. Daardoor was deze SLR goed voor bijna €750.000.
3. Aston Martin One-77 (2011)
€1.437.500
En dan zijn we nu aanbeland op het terrein van de 7 cijfers voor de komma. Deze One-77 was een van de absolute hoogtepunten van de veiling. Van deze auto zijn er 77 gebouwd en de afgelopen 5 jaar zijn er maar twee geveild. Dit is het allereerste exemplaar, oftewel nummer 1 van de 77. Ook dit is weer een auto waar niet mee gereden is, met slechts 550 kilometer op de klok. Deze Aston ging uiteindelijk voor ruim €1,4 miljoen, wat eigenlijk nog weinig is voor een auto die dusdanig bijzonder is.
2. Porsche 550 RS Spyder (1956)
€2.530.000
Dit lijstje bevat vooral moderne auto’s, maar dit is een echte klassieker mét historie. Deze 550 RS Spyder kwam in 1957 in actie op Le Mans. Dit eindige in diskwalificatie, maar dat doet er verder niet toe. Sowieso is de 550 een hele bijzondere Porsche, waar er maar 90 van gebouwd zijn. Zodoende bracht deze auto ruim 2,5 miljoen op.
1. Mercedes SLR Stirling Moss (2010)
€3.220.000
En het klapstuk van de veiling was toch weer een moderne auto: de rode Stirling Moss waar we al eerder over schreven. Destijds hadden we nog geen foto’s van het interieur – wat net zo knotsgek is als het exterieur – maar bij deze kunnen we dat alsnog laten zien. Het is zover bekend de enige rode Stirling Moss en het laatst gebouwde exemplaar (nummer 75 van de 75). Ook dit is een auto met nog maar één eigenaar en vrijwel geen kilometers. Dit alles resulteerde in een bedrag van €3,2 miljoen.
Gulli zegt
Ok, van de volgende serie Honda C-RV de eerste of de laatste kopen en niet mee rijden. Staat genoteerd.
MarcoM zegt
Die SLR is toch wel een brute wagen.
tenaci zegt
Dat Spykers tegenwoordig voor deze bedragen gaan is vrijwel geheel toe te schrijven aan Jasper van Spykerenthusiast.
Cabrioot zegt
Way to much credits….enne dit is NIET de laatste auto die van de fabrieksband is gerold !
Mike zegt
Onbegrijpelijk dat een CLK DTM meer dan een half miljoen opbrengt. En vervolgens er niet in rijden. Doe mij de countach dan maar.
grandmasterb zegt
Nou, die Countach is een vreselijke auto om in te rijden, het kost al erg veel moeite om er in te kruipen, weet ik uit ervaring, en hij is nog langzamer dan een Ford Cortina uit 1980 zag ik bij The Grand Tour met Jeremy Clarkson. Maar ja je hebt altijd sukkels die denken dat het wel een goede auto is.
pier zegt
Voor mij niet moeilijk, de goedkoopste van de 8. Wat een pareltje.
AstonMartinDriver zegt
Doe mij de eerste One 77 maar, wat een unieke auto 👌
tortuga zegt
3 mercedessen in de top. I like! De CLK DTM voor mij graag!
mc96 zegt
Ik word een beetje sikkeneurig van al die auto’s waar nauwelijks mee gereden is. Als je zo’n auto koopt om er vervolgens niet mee te rijden ben je geen liefhebber maar een geldwolf.
bmw1cabrio zegt
Aaah! U begrijpt beleggen en het belastingstelsel niet. Itt aandelen hoef je de waarde van je auto niet op te geven. Vraag: is iedereen die belegt in bijv aandelen dan ook een ‘geldwolf’? Mooie term overigens.
Jochen zegt
Daar ga ik toch ook niet in mee. Als je goed in de slappe was zit hoort kunst vaak bij de zaken waar geld in gaat zitten. Dat zijn beelden, schilderijen, maar kunnen natuurlijk ook voertuigen zijn. Prachtig om naar te kijken. Hoezo ben je dan een geldwolf. Ik vermoed dat de meeste wagens die aangekocht uiteindelijk wel afschrijven. Dus geldwolf … nee
Overigens deel ik je mening dat er met wagens gewoon gereden mag worden. Ik vind een gebruikte wagen minstens zo gaaf als een ongebruikt exemplaar in een verzameling/museum.
mashell zegt
Die arme rijken die hebben een enorm wagenpark, bedrijven waar ze in de RvC zitten, spenderen uren op de golfbaan om te netwerken, vliegen de wereld over naar waar het wel mooi weer is, die hebben toch helemaal geen tijd om kilometers te maken in die wagens?
ghost zegt
De persoon achter de meeste van deze veilingstukken had op zijn hoogtij dagen 3500 auto’s en de meeste slechts afleverkilometers. De rest houd ik voor mij, if you know you know.
Cuprafan123 zegt
Zuidoost Azië en olierijk?
petroldrinker zegt
Doe mij de CLK DTM graag, by far de meest begeerlijke mercedes ooit gebouwd voor mij :) helaas zijn ze veel te duur geworden voor mij :(
Spykers blijven in mijn optiek beleggingen met hoe de prijzen gaan, ik verwacht echt binnen paar jaar dat ze op een miljoen euro ps zitten (zoals de rest vd autos zoals dit uit die periode allemaal al doen eigenlijk)