
Smullen geblazen!
Dit weekend was het weer feest voor de liefhebbers van het meest exclusieve spul dat de autowereld te bieden heeft. Op het Amerikaanse Amelia Island vond namelijk de jaarlijkse veiling van RM Sotheby’s plaats. Een dergelijke veiling stelt eigenlijk nooit teleur. We zetten de hoogtepunten voor je op een rijtje.
Ferrari Enzo: €2.433.213

De ster van de show was deze Ferrari Enzo, althans, als we af moeten gaan op de opbrengst. De auto was niet bijzonder uitgevoerd, maar dat hoeft ook niet. Het is een van de slechts 399 Enzo’s en de auto heeft er nog 3.000 km op zitten. Meer is er blijkbaar niet nodig voor een hoge opbrengst. Helemaal standaard is deze Enzo ook weer niet, want er hangt wel een Tubi-uitlaatsysteem onder.
Bugatti Type 57 Cabriolet: €1.448.655

Door alle aandacht die de Veyron en de Chiron naar zich toe trekken zou je de klassieke Bugatti’s haast vergeten. De auto’s hebben echter zo ook hun doelgroep, wat blijkt uit de hoge bedragen die er nog altijd voor neergeteld worden. Dit specifieke exemplaar dateert uit 1938. Het koetswerk van deze unieke driezits-variant is destijds gemaakt door het Belgische bedrijf D’Ieteren.
Ferrari 250 GT/L Berlinetta Lusso: €1.402.080

Een lijstje met hoogste veilingopbrengsten is natuurlijk niet compleet zonder ten minste één Ferrari 250. De Berlinetta Lusso wordt gerekend tot de meest elegante Ferrari’s uit de geschiedenis van het merk. Het donkerblauwe exterieur in combinatie met een lichtbruin interieur vormt ook een erg smaakvolle combinatie.
Ferrari 250 GT Cabriolet Series II: €1.185.209

De Berlinetta Lusso was niet de enige 250 die onder de hamer ging. Deze Series II Cabriolet uit 1961 bracht iets minder op, maar is zeker niet minder fraai.
Duesenberg Model J Stationary Victoria: €1.160.912

Bugatti’s zijn zeker niet de enige vooroorlogse auto’s die geld opleveren. Voor deze one-off Duesenberg uit 1932 werd ook een stevig bedrag neergeteld.
Duesenberg Model J Convertible Coupe: €991.600

De Duesenberg wordt op de voet gevolgd door nog een Model J van hetzelfde merk, ditmaal een exemplaar uit 1930. Deze bleef nog net onder de miljoen euro. Fun fact: deze auto was ooit in het bezit van Jake Factor a.k.a. ‘The Barber’, een gangster die actief was in Chicago.
Porsche 959: €917.984

Op de veiling gingen zowel een Ferrari F40 als zijn gedoodverfde concurrent, de Porsche 959, onder de hamer. De F40 werd niet verkocht, de 959 wel. Het is een van de 337 exemplaren die Porsche bouwde.
Cadillac V-16 Sport Phaeton: €701.605

We begeven ons weer even in vooroorlogse sferen met deze Cadillac. Dit exemplaar dateert uit 1930. Zoals de naam al doet vermoeden bevindt zich onder de motorkap een gigantische 7,4 liter grote V16.
Bugatti Type 57C Stelvio: €696.706

Sommige modellen zijn nu eenmaal erg gewild. Dat blijkt uit het feit dat we een tweede keer een Bugatti Type 57 tegenkomen. Deze keer gaat het om een Stelvio uit 1939.
Porsche Carrera GT: €686.810
Last but not least: het is een afgezaagde uitdrukking, maar zeker van toepassing op deze auto. De Carrera GT is een van de meest iconische en begeerlijke auto’s van het vorige decennium. Opvallend genoeg is de auto een factor drie goedkoper dan de eerder genoemde Enzo.

Er zijn dus een aantal gelukkigen die dit weekend op Amelia Island-veiling een erg fraaie aanwinst hebben gedaan. De meesten van ons zullen zich helaas nooit in die positie bevinden, maar dromen is ook leuk. Dus: welk van de tien wordt het?
Foto’s: RM Sotheby’s
De Duesenberg Model J Convertible Coupe wat ontzettend gave wagen! En in vergelijking met de rest lijkt het wel een koopje.
@wimppy: Inderdaad, was ook het beste van het beste wat je destijds kon kopen. Als ik met een goed gevulde portemonnee op deze veiling was had ik het wel geweten.
@carfreakjim: Zekers, DOHC ,4 kleppen per cilinder, 265 pk (NA), een topsnelheid van 151 kilometer per uur in de tweede versnelling (!), en in derde versnelling komt daar nog eens 40 kilometer per uur bij. Met de supercharger erbij wordt het nog beter. Prestaties waar in de huidige tijd niks mis mee is, laat staan in de jaren 30 waar de gemiddelde auto al moeite had met 80 kilometer per uur. Niks kon je bijhouden op de openbare weg.
En dan hebben we het nog niet eens gehad over de styling……
Bij Hyman LTD staat in mijn ogen een zeer goed gelukt replica, op twee digitale meters na. Voor $350.000 zou ik het wel weten.
https://hymanltd.com/vehicles/6546-2007-duesenberg-model-j-murphy-roadster/
Ik doe even niet mee met 1 van de 10 maar 1 van de 11. Mocht ik de financiële middelen hebben had ik de F40 meegenomen. De kinderdroom van mij.
Een Enzo duurder dan een Ferrari 250? Dan is de wereld inderdaad kapot.
@mashell: Als ik mij niet vergis is een enzo sinds dat hij uitkwam al duurder als deze specifieke ferrari 250 modellen. Al zou ik het ook wel weten, liever die lusso dan de enzo, zeker in die kleuren combinatie.
Gaaf die Porsche…. maar wat een geld!
Ferrari 250 Lusso, misschien wel de mooiste auto ooit imho.
Niet mooier dan die bugatti 57SC toch.
Zo jammer dat er niet mee gereden is. Heb je een Enzo…
@bitd: belegger, kijkt alleen naar de opbrengsten.
@lekkerlinksrijden: jammer genoeg
Die Ferrari 250 GT/L Berlinetta Lusso!!! Wat ongelofelijk mooi! Top 5 auto voor mij. Echt prachtig.
Idd, heerlijke auto om naar te kijken. Altijd weer feest als je er 1 tegen komt op de techno classica.
Die Cadillac Sport Pheaton. Wat moet dat toen een indrukwekkende en poepsjieke wagen geweest zijn. En met een geweldige dikke V16, goed voor maar liefst 165 luie Amerikaanse paardenkrachten.
De Enzo, blijft een mooie wagen. In mijn ogen de mooiste van ‘ de drie’ van die periode!
@michelschouten: erg mooi geworden door de jaren heen. Zeker in het zwart vind ik hem geweldig mooi.
@emping: zeker! Maar ook in Rosso Corsa erg mooi!
Jij snap het. Een zwarte Enzo, bruter gaat het niet worden.
Van die CGT mag je blijven dromen ten opzichte van andere hypercars, terwijl ik denk dat ie dynamisch en qua geluid de kroon spant. Harry’s Garage had er laatst een fantastische video over.
De Porsche Carrera GT graag.
Van de hier ten tonele gevoerde automobielen vind ik de 250 GT/L Berlinetta Lusso verreweg de mooiste. Verreweg !
Ferrari 250 GT/L Berlinetta Lusso, wat een prachtauto is dat. Ik vind hem zelfs mooier dan de 250 California, welke lange tijd voor mij naast de GTO de favoriete Ferrari was.
De Porsche 959 was voor mij destijds de absolute droom-Porsche ( nog steeds is het merk an sich een droom qua budget, maar dat terzijde) maar na de Carrera GT een aantal jaren terug in het echt van dichtbij te hebben gezien is die daarvoor in plaats gekomen.
Doe maar die F40, als ze hem toch niet aan de straatstenen kwijt geraken…
Mooi lijstje hoor. De ‘goedkoopste’ heb ik overigens liever dan de Enzo, maar dat zal mijn gebrek zijn. Wat is die 250GT Coupé overigens mooi zeg! droomwagen.
Jullie zijn weer eens een Renault vergeten. Verkocht voor 3 miljoen bij Bonhams!