Er is vorige week heel wat bijzonder spul onder de virtuele hamer gegaan op de online veiling van RM Sotheby’s. Dit waren de uitblinkers.
In deze tijden zijn de veilingen afgelast, maar RM Sotheby’s gaat vrolijk door met het veilen van de pareltjes uit autoland. Dat kan namelijk ook gewoon online. Vorige week hielden ze een uitgebreide online veiling, die meer dan €7,3 miljoen opbracht. Dat is de hoogste opbrengst van een online veiling van RM Sotheby’s tot op heden.
Zoals gewoonlijk heeft het gerenommeerde veilinghuis weer een verzameling van het beste dat de autowereld te bieden heeft bij elkaar gebracht. Ze hadden het op dat punt relatief makkelijk: er ging namelijk een complete collectie van een verzamelaar onder de hamer. Het betrof de Petitjean-collectie, die we al eerder bespraken. Zelf had het veilinghuis daar nog het nodige aan toegevoegd. We zetten de tien auto’s die het meest opbrachten voor je op een rijtje.
10. Porsche 356 Speedster: €357.500
Het zou leuk geweest zijn als de auto voor €356.000 werd verkocht, maar de prijs viel nog net iets hoger uit. Voor dit bedrag heeft de eigenaar een van de meest iconische modellen van Porsche op de kop weten te tikken. Dit exemplaar stamt uit 1955 en werd destijds geleverd aan een Amerikaanse soldaat die in Duitsland gestationeerd was.
9. Lancia 037 Stradale: €451.000
Group B-rallyauto’s doen het doorgaans goed op veilingen. Dat bewijst deze Lancia 037 Stradale uit 1981 maar weer eens. Dit rode exemplaar, dat op het moment van de verkoop in België stond, is nummer 14 van de 207.
8. Lamborghini Countach LP400 S: €451.000
Eigenlijk moeten we spreken van een gedeelde achtste plaats. Deze Countach uit 1979 bracht namelijk precies evenveel op als de Lancia. We hebben te maken met een van de 50 exemplaren die er van de LP400 S gebouwd zijn. De auto maakte onderdeel uit van de Petitjean-collectie, waarin Lamborghini’s een prominente plaats innamen.
7. Aston Martin DB6 Volante: €627.000
De eerste en tevens laatste Britse auto uit deze top 10: een bijzonder stijvolle DB6 Volante uit 1967. De auto werd in 2007 gerestaureerd door Aston Martin Works en heeft sindsdien maar 800 km gereden. De vorige eigenaar heeft er dus vooral naar gekeken, in het gunstigste geval.
6. RUF CTR2 Sport: €682.000
Als je dacht dat de huidige GT2 RS een grote spoiler had, dan heb je deze RUF nog nooit gezien. Ondanks de komische proporties van de spoiler bracht de CTR2 meer dan genoeg op. De auto heeft deelgenomen aan diverse races, waaronder de Pikes Peak Hill Climb, maar is gewoon straatlegaal.
5. Porsche 904 GTS: €693.000
Porsche is goed vertegenwoordigd in deze top 10. De Porsche 904 GTS, die ongeveer gelijktijdig met de 911 het levenslicht zag, weeg slechts 655 kg. De auto is echter zijn gewicht in goud waard, zo blijkt uit de prijs.
4. Lamborghini Miura P400: €715.000
Op plaats vijf treffen we opnieuw een gele auto aan, maar deze is een stuk eleganter. Het gaat wederom om een Lamborghini aan uit de Petitjean-collectie. Het ontwerp van Gandini ziet er nog minstens zo fraai uit als in 1968, het jaar waarin deze auto de fabriek uit rolde.
3. Mercedes 300 SL Roadster: €759.000
Het zal voor niemand een verrassing zijn om een 300 SL terug te zien in een lijstje als dit. Het gaat deze keer om een Roadster uit 1958. Het is een van de weinige exemplaren die af fabriek is geleverd met Rudge-velgen.
2. Bugatti Type 57 Cabriolet: €770.000
Net als 300 SL’s staan ook Bugatti’s garant voor een hoge opbrengst. Dit exemplaar uit 1939 is de enige vooroorloogse auto in dit overzicht. Dit specifiek exemplaar werd destijds op de Autosalon van Genève tentoongesteld.
1. Porsche 935: €1.320.000
In tegenstelling tot de nummer twee en drie is de nummer één wel een verrassing. Dit is namelijk geen iconische klassieker, maar een zeer recente auto. De Porsche 935 heeft 700 pk, werd gebouwd in een oplage van 77 stuks en koste nieuw ruim zeven ton. Mensen die naast het net grepen zijn echter bereid het dubbele te betalen, zo blijkt.
Foto’s: RM Sotheby’s
Autoblog Supercar Week 2020 is mede mogelijk gemaakt door Louwman Exclusive. Louwman Exclusive vertegenwoordigt McLaren, Morgan, Lamborghini, Automobili Pininfarina, De Tomaso, e.v.a.
Kijk voor het gehele aanbod (nieuw en pre-driven) op
martinus.tussengas zegt
Misschien heel raar, echt heel raar maar deze auto’s doen me net niks zeker niet voor het geld wat ze opbrachten:)
Robert zegt
Héél even, voor een kort moment slechts, dacht ik toch echt dat die RUF CTR2 bovenaan het artikel was voorzien van een trekhaak.
?
hotze zegt
? zo op ’t eerste gezicht inderdaad.
Dit brute apparaat is me wat over de top.
Liever de meer ingetogen turboR, eveneens gebaseerd op de 993 en voorzien van een fijne 490 pk.
moveyourmind zegt
Weggegooid geld die 935…
Er is veel mooier spul van Porsche te koop, neem alleen al die 356 Speedster en de 904 GTS. Dat heeft toch veel meer karakter.
laptom zegt
@moveyourmind: die 904 is echt een geniale auto. Staat bovenaan in mijn lijstje, maar helaas haal ik dat niet met mijn bonus…
reactief zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Geen van de auto’s zou ik gekocht hebben. Ook niet voor een fractie van de betaalde prijzen.
onlyporscheman zegt
@reactief: voor hun is het een fractie van het geld, en investeringsobject
reactief zegt
Jij weet wie deze auto’s gekocht heeft en met welke reden?
Dan nog, ik zou nooit een auto als investering kopen. En ik als ik tig keer rijker zou zijn, zou ik nog steeds niet zoveel neerleggen voor deze auto’s…
karaya zegt
@reactief
De vraag die ons allemaal op de lippen brandt: welke auto’s zou je wel kopen en tegen welke prijs? Waar zou jij je geld in investeren?
Verlicht ons.
davelepeef zegt
@karaya: like
reactief zegt
Lekker denigrerend sarcastische vragen stellen. Omdat je vindt dat mijn reactie niets toevoegd? Wat voegt jou reactie dan precies toe behalve dat je je waarschijnlijk weer even goed voelde?
karaya zegt
Je vond je eigen reactie positief en constructief?
reactief zegt
Ik geef mijn mening over de auto’s in dit artikel.. En antwoord op vervolgens op iemand ook gerelateerd aan dit artikel.
Jij reageert puur en alleen om te scoren door je denigrerend uit te laten richting mij. Dat doe je wederom met deze reactie, want een antwoord op mijn eerdere vraag heb je natuurlijk niet.
Dus reflecterend vind ik mijn bijdrage in ieder geval constructiever dan die van jou. Maar dit is niet echt de plek voor dit soort zaken, dus laten we het in het vervolg gewoon over de artikelen zelf hebben.
unknown32 zegt
@reactief: Hij is wellicht gewoon nieuwsgierig. Ik eigenlijk ook! Ik heb x-tig droomautos, maar wat ze soms kosten… Of ik het er ooit voor zou geven, ik weet het niet. Wellicht wel als ik de euromillions win, want gemakkelijk geld geef je gemakkelijker uit dan zuur verdiend geld; maar dan nog:-D
lvdo zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
rollingstoned zegt
Lancia 037 Stradale ?
vaakbenjetebang zegt
Is Xzibit bij Ruf geweest destijds? ‘Yo dawg, we heard you like rear wings….”
Justawheelchairguy zegt
Miura, 904 en die 037, pareltjes! Kan aan mij liggen, maar ik dacht dat Miura’s voor al veel meer gingen?
baserati zegt
@kp92: ik dacht mij te herinneren dat de Miura al rond de 1 millio lag.
Die 037… man man man … zo mooi
Richmond zegt
@baserati: dat zat ik ook te denken en de countach had ik ook hoger verwacht.
viezefreddyw zegt
Mijn absolute droom, de Miura. Maar dan wel de SV. Wat een fraaie machine is dat zeg.
sjaakbonestaak zegt
De Lancia 037 graag! Wat een machine
mikje90 zegt
@sjaakbonestaak: Helemaal met je eens, hoewel ik ook een zwak heb voor de Porsche 904.
davelepeef zegt
@sjaakbonestaak: ik denk er ooit een gezien te hebben, in Maranello. Draaide uit ’n straat, zag alleen z’n kont. Nooit opheldering gekregen :'(
993carrera4s zegt
Zet Porsche die verkoper of 1e eigenaar nu gelijk op de zwarte lijst? Dit kan toch niet de bedoeling zijn van limited editions?
vaakbenjetebang zegt
Doe mij die Countach maar. Fantastische kleur en uitvoering zo!
jorden zegt
Ik vind die 904 koopje! Als je nagaat dat er ook al tonnen betaald worden voor een wanstaltig opgevoerde 993.
davelepeef zegt
@jorden: een 904 is in de basis een 4 cilinder als ik mij niet vergis. Enkele zijn gebouwd of uitgerust met 6 pitters. Bij ’n vierpitter Porsche telt de 2/3 ratio: zo had ’n zescilinder 1,04 miljoen gekost.
tge2 zegt
En ik maar denken dat het crisis is. :-)
baserati zegt
Wat is die 037 toch een pareltje …
JamesBond007 zegt
Waarom heeft die Bugatti zo’n aparte camber?
mashell zegt
Rare foto van de 356 zo op die mooie locatie midden op de weg met dat zeiltje er op.