Uit een onderzoek blijkt wat de goedkoopste en de duurste automerken zijn om te onderhouden. Spoiler alert: de Duitse premiums doen het niet best.
Als petrolhead ben je er meestal niet echt mee bezig; onderhoudskosten. De auto is immers je vriend en niet je vijand. Design, power, luxe, sturen, dat zijn de belangrijke zaken. Onderhoud moet je op de kin opvangen. Hoe pijnlijk het ook kan zijn.
Voor de gemiddelde autokoper, lees een leasemaatschappij, is het echter een ander verhaal. Zij gaan vooraf natuurlijk inschatten wat het allemaal kost om de vloot rijdend te houden. Daarbij spelen juist de saaie zaken een hoofdrol; onderhoud en afschrijving. Het is de reden dat de extreem goede Alfa Romeo Giulia niet van de grond komt. Hoe onterecht ook, durven de conservatieve leasemijen ‘m niet aan voor lage prijzen. Ironisch, want de Giulia blijkt gemiddeld genomen erg betrouwbaar. En behoudt, mede daardoor, in atypische Alfa-wijze juist heel goed zijn waarde. Veel mensen willen er een ‘met de kop eraf’, maar nieuw zijn (en worden) er weinig verkocht.
In ‘Murica zijn maatstaven en verkoopargumenten gek genoeg een beetje anders dan in Europa. Weinig mensen geven om uitermate zachte plastics. Veel mensen geven om een auto die je niet laat staan in de Death Valley of op een bevroren weg in Montana. Omdat je dan namelijk, best wel eens dood kan gaan. En dan niet op een Porsche 911 widowmakeresque spannende manier. Zodoende zijn onderzoekjes over betrouwbaarheid en onderhoudskosten er extreem populair. Net als de Toyota Camry.
Consumer Reports heeft zo weer een lijstje gemaakt. Ze zochten uit wat een auto kost aan onderhoud in de eerste vijf jaar, in jaar zes tot tien en tenslotte (logischerwijs) in de eerste 10 jaar. Er zijn zoals altijd een paar caveats. Tesla komt namelijk als beste uit de bus, maar men gaat er vanuit dat de accu niet vervangen hoeft te worden. Nu hoeft dat doorgaans de eerste 10 jaar ook niet. Maar misschien wel in jaar 10-15. En dan is het meteen een enorme kostenpost die de auto praktisch total loss maakt. Dus…Lees het hoe je wilt. De toppers over 10 jaar luiden als volgt:
- Tesla, 4.035 Dollar
- Buick, 4.900 Dollar
- Toyota, 4.900 Dollar
- @lincoln, 5.040 Dollar
- Ford, 5.400 Dollar
De floppers zijn louter afkomstig uit UUUUUUUUUIIIIROOOOOOOOOPA. De Duitse premiums mogen Land Rover bedanken dat het bestaat. Anders hadden ze het volledige podium ingenomen. Van meest flop naar iets minder flop:
- Land Rover, 19.250 Dollar
- Porsche, 14.090 Dollar
- Mercedes, 10.525 Dollar
- Audi, 9.890 Dollar
- BMW, 9.500 Dollar
Onderhoud is dus nu wel wat anders dan betrouwbaarheid, want eerder concludeerde Consumer Reports nog dat BMW het betrouwbaarste merk is. Dit is dus waarom die Amerikanen altijd zeggen dat je nooit een tweedehands Duits premium product zonder garantie moet kopen op fora. Wat altijd wel grappig leest, daar in Europa juist iedereen een dikke tweedehands BMW uit Duitsland wil importeren. Waarvan akte.
Mini Joe zegt
Een 2e hands bmw uit Duitsland importeren is een vorm van tot de kudde willen behoren, echter niet het geld hebben om een onderscheidende auto te kunnen aanschaffen……
noudjuh zegt
Precies dit, een mooie bmw is niet te versmaden. Maar geïmporteerd met enkel boekjes, die enorm eenvoudig na te maken zijn, als “bewijs” voor het feit dat deze prachtige bmw van 3 jaar oud pas 20k km’s gereden heeft, nogal een kortzichtige keuze en domme investering van je zuurverdiende centen.
bmwe46m3balling zegt
Dan ben je gewoon dom. Je hebt ogen en je verdiept je in een beplaalde auto. Dan moet je ook goed onderzoek doen en alles proberen uit te sluiten.
bmwe46m3balling zegt
Praat voor jezelf, nogal kortzichtig om zulke uitspraken te doen. Mensen verschillen, smaken verschillen.
Bastiaan zegt
“echter niet het geld hebben om een onderscheidende auto te kunnen aanschaffen……”
Dus een (BMW?) MINI noem je een onderscheidende auto en niet tot de kudde willen beheren? 👍😂🤣🤐
Geen geld hebben voor een onderscheidende auto is een probleem waar we allemaal last van hebben. Daarbij is onderscheidend niet per definitie een premium merk.
Daarbij komt ook nog eens dat nagenoeg alle auto’s in Nederland geïmporteerd zijn. Een geïmporteerde auto in Nederland 2e hand kopen is beter dan een 2e hand auto kopen een importeren?
Respect🍀👍
Johanneke zegt
Dure auto’s zijn gemaakt van dure onderdelen. Dat dat wat kost om te rijden is niet zo gek. Het gaat pas echt mis als een goedkope auto heel veel gaat kosten, zoals bij de 1.4 tsi en 1.6 thp van rond 2010.
Otua zegt
Onderdelen van dure auto’s zijn vaak onderdelen van andere merken die verkocht worden met een bizarre premium. Bij lamborghini zijn “OEM” onderdelen 10-50x zo duur als de identieke onderdelen van het merk waar ze het van geleend hebben
Flutterbear zegt
Premium auto’s wordt meer van gevraagd dan budget auto’s. Onderhoud is altijd nog sterk afhankelijk van gebruik boven kwaliteit. Zie het als de M3 die met een lager brandstofverbruik een Prius over het circuit volgt.
Flybywire zegt
Ik krijg wel zin in zo’n enorme Lincoln 😆
techniekmeneer zegt
En dan nu een testje met merken die in Europa veel rondrijden..
Ik gok op een top met Toyota, Suzuki en Mazda..
jaapiyo zegt
Het staat ook gelinkt in het artikel, maar hier is het hele lijstje. Inderdaad staan de usual suspects vrij hoog https://www.consumerreports.org/cars/car-maintenance/the-cost-of-car-ownership-a1854979198/.
schuimbekje3 zegt
mijn suzuki was altijd 700-900 euro met een beurt en dan was er eigenlijk niets mis. mijn toyo en laro waren in onderhoud meestal de helft.
haroldv zegt
Ik rij echt al 20 jaar oude en nieuwe bmw’s. Voor beide (oud is 2004 en nieuw 2018, wordt over 4 weken vervangen) heb ik nauwelijks onderhoudskosten. Beide 6 cilinders. 1 zwaluw maakt geen zomer, waar hebben we het over?
Jurgen zegt
Nou, dan laat je de grote beurt niet bij BMW doen denk ik, mijne is net terug en mocht toch echt €1.248,00 afrekenen, was niets kapot, alleen groot onderhoud
haroldv zegt
Die van 2018 is volledig dealer onderhouden.
dutchneon zegt
Voelt dat lekker zo genaaid worden? Ik heb namelijk zo’n bovengenoemde Landrover, en die het onderhoud zelf, voor die prijs heb ik laatst zelf een grote beurt gedaan incl. Bak spoelen, alle filters kvs, en remblokken rondom. 4 uurtjes werk.
rogerzz zegt
In de categorie open deuren. Ik ben voor 4 banden, Continental of Michelin 245/45/18 zo richting de 800 euro kwijt met montage, balanceren etcetera. Daarvoor werd ik uitgelachen door een Twingo-bezitster (collega) die voor 55 euro Linglong bandjes monteerde per stuk, inclusief montage en uitbalanceren.
Maar als mijn auto qua nieuwprijs 4x zo duur is dan een Twingo dan zal het onderhoud ook 4x zo duur zijn. En als je dan niet voor budget-meuk gaat, ruitenwissers van Bosch in plaats van de Action, dan zijn de keuzes die je maakt ook nog eens een hevig component in het kostenplaatje. Je ziet ook bij de Shell andere auto’s staan dan bij de Tangoo onbemande tankstations.
bmwe46m3balling zegt
Wat die Twingo-bezitser niet weet is dat die linglong banden minder grip hebben en sneller slijten maar max 20k meegaan. Terwijl de michelin banden 80k mee kunnen gaan voor ze vervangen moeten worden.
Daarbij komt kijken dat ookal is het 4x zo diur aanschaf de prijsverschillen wel meevallen met onderhoud. Je bent al een paar honderd euro kwijt voor elke onderhoudsbeurt met elke auto. Als je dan nog eens handig bent en een paar dingen zelf kan doen aan je BMW ben je zelfs of even goedkoop uit of iets duurder. Onderdelen die duurder zijn gaan meestal ook wat langer mee (relatief gezien dan ligt ook aan de soort auto en onderhoudhistorie).
Tot zekere hoogte zijn de verschillen niet zo groot. Alleen bij S klasses of 7 series (hoge caliber auto’s zal het wel wat meer zijn).
seatleon zegt
De sneer naar Tesla vind ik niet terecht. De accu’s van Tesla blijken een zeer goede (lees: lange) levensduur. Bovendien geldt hetzelfde voor een ICE met enigszins exotische motor. Als die na 10 jaar in de soep draait is de auto ook technisch total loss, sterker nog dit zal al veel eerder het geval zijn als je leest dat een nieuwe motor van BMW of Audi ook al snel €10k doet excl. montage. Oftewel, alle auto’s zijn duur en als een essentieel onderdeel faalt kost het heel veel geld. Dit geldt voor ICE en BEV.
jaapiyo zegt
We gaan het zien hè. Hier en daar zie je al berichten van falende accu’s. Maar de eerste Model S-en zijn nu ruim 10 jaar oud, dus de komende jaren gaan we zien hoe erg het is dan wel hoe zeer het meevalt.
Flutterbear zegt
Die 10 jaar oude S’en hebben allemaal een vervangende batterij, kosteloos, maar wel vervangen.
grrrrrene zegt
Allemaal? Serieus? Ik moet altijd wel lachen om die angst voor falende accu’s. Het is alsof je bij een ICE bang bent dat je de hele motor moet vervangen als de distributieriem (of -ketting) kapot gaat. Wat vrijwel altijd gebeurt is dat er enkele cellen slecht zijn. Noem het productiefouten. Als je die vervangt, heb je weer een prima accupakket. De ketting is immers zo sterk als de zwakste schakel. Enkele slechte cellen hebben een flinke impact op de capaciteit van de hele accu.
mashell zegt
Wat mijn Model S rijdende buurman vertelde is dat die eerste Model S zo gruwelijk slecht waren dat Tesla de accu’s zonder gedoe vervangt.
dutchneon zegt
Onzin, ik heb er 2 gehad en beide originele accu, een p85+ van 2013 die ik naar de 340k km heb gereden zonder noemenswaardig onderhoud.
Prive zonder lease of andere voordelen…. Mijn goedkoopste auto ooit by far!
joki zegt
Klopt wel, maar er zijn veel ice’s die geen motorproblemen hebben waar gelijk welk elektrisch toestel op accu nooit 10 jaar haalt op dezelfde batterij, denk aan scheerapparaat, kruimeldief, accuboorgereedschap, zelfs mijn grasmaaier op accu gaf er na drie jaar de brui aan, mijn benzinemaaier was 20j oud zonder ooit een probleem maar ik heb deze weggedaan omdat het chassis helemaal verroest was…
Dus als je zo’n voorbeelden hebt vraag ik me echt af waarom een wagen op accu zo veel beter zou zijn dan deze toestellen…
Ik ben absoluut niet tegen elektrisch vervoer en je hoeft geen genie te zijn om te weten dat elektromotoren betrouwbaarder zijn, veel kracht hebben, vrij eenvoudig aan te sturen zijn en minder onderhoud nodig hebben, denk aan treinen (ook TGV), tram,… het probleem ligt bij de accu’s, van capaciteit, over laden tot levensduur…en de waarde van deze bepalen nu één maal de waarde van het toestel eromheen.
tenaci zegt
Leeft @lincoln nog?
mashell zegt
Het lijkt er op dat zijn behandeld psychiater in de kliniek hem al een tijdje geen internet tijd meer geeft..
degrotemuis zegt
Nog geen 1000 euro per jaar voor een BMW en 1500 voor een Porsche vanaf nieuw valt me eigenlijk best mee. Een setje fatsoenlijke banden kost al snel meer dan dat. Dan nog inspectie beurten, vloeistoffen, ruitenwissers en zo en nog af en toe een reparatie, dan kom je daar gemakkelijk aan, zeker omdat de meeste mensen de eerste jaren naar de dealer gaan ipv een specialist.
Hoe je maar 4000 met een Tesla uit kan geven in 10 jaar, echt geen idee. Natuurlijk kan je lekker op zijn Tesla’s al het onderhoud minimaal houden, maar in 10 jaar zijn de banden alleen al snel 4k. En je ontkomt toch echt niet aan nieuwe interieurfilters, remolie, ruitenwissers en meer van dat kleine grut, zelfs als de Tesla 100% storingsvrij is 10 jaar lang. Maar misschien rijden Tesla rijders daar gemiddeld niet zoveel?
p993 zegt
Ik vermoed dat banden niet worden meegerekend
sabrerator zegt
Als ik naar mijn ouwe Jaguar kijk en dit maar even voor het gemak met die Land Rover gelijkschakel, dan denk ik uit eigen ervaring dat het zomaar kan kloppen. Ik heb hem nu ruim 5 jaar, en van 12,5 naar 18 jaar gereden en van 96.000km naar 307.000km.
Ik denk dat er qua onderhoud, reparatie en banden wel meer als €20.000 in is gaan zitten. De behoefte om alle facturen eens fijn te gaan optellen is vreemd genoeg geheel afwezig, iets met struisvogels of zo. Maar tegen de €30.000 zou me ook niet verbazen.
Beurten zijn duur, onderdelen zijn duur (setje achterremschijven en blokken €550, montage zelf gedaan) en ook gaat er wel eens iets stuk. En dan kan het aantal uur in de werkplaats flink oplopen.
Daarbij komt ie alleen bij dealer of merkspecialist en krijgt ie OEM onderdelen.
En dat kost geld. Maar voor mij is het het waard.
Maar aan een Priusrijder niet uit te leggen.
crashingduke zegt
Herkenbaar.
joki zegt
Ik moet toch zeggen dat ik de prijzen van BMW onderdelen nog wel meevallen, zowel online gekochte als bij de dealer. Ik monteer wel veel zelf dus de kosten van de uren heb ik niet… Maar de prijzen van onderdelen van mijn Hyundai zijn echt niet lager, bvb bougie ongeveer 50€/stuk ( dat lees je goed!), plastic onderpaneel voorbumper dat de onderkant beschermt maar niet eens tot aan de motor komt: meer dan 200€. Dat was toch wel net even anders bij bij BMW…
Shaw zegt
Buick en Lincoln staan in de top 5 goedkoopst onderhoudbare merken. Yeah, sure. Wij uit Murica bevelen aan Muricaanse merken.
Maar okay, premiumwagens zijn idd duurder dan utility trucks, geloof ik zeker. Mijn E39 heb ik nogsteeds maar mag met pensioen, ben AL het onderhoud altijd steeds maar weer om hem goed te houden wel zat. Aan de andere kant lijkt Mercedes duur in onderhoud maar is dat door de bouwkwaliteit helemaal niet zo.