Terwijl het met de autoverkoop in Nederland treurig gesteld is, gaat ’t elders in de wereld gelukkig stukken beter.
De Premium merken
Laten we dan maar meteen beginnen met de premium wars, oftewel het ‘gevecht’ tussen Audi, BMW en Mercedes. De laatste jaren was het eigenlijk zonder uitzondering BMW dat aan het langste eind trok, gevolgd door Audi en Mercedes (in die volgorde). Das Haus is echter bezig aan een opmars en in Q1 2016 wist het merk 483.487 auto’s aan de man te brengen, tegen 478.743 stuks voor BMW. Audi volgt met 455.750 op P3.
Ondertussen pocht BMW met het feit dat het concern (dus niet het merk!) z’n beste maand ooit heeft gedraaid. Sterker nog: in de maand maart van dit jaar wist de BMW-groep meer dan 200.000 auto’s aan de man te brengen. En wij maar grapjes maken over de 2-serie Activia Stoelgang.
Porsche draaide ondertussen z’n beste kwartaal ooit. Het merk wist 55.974 auto’s aan de man te brengen met als grote succesnummer de Macan (rijtest). Bovendien hielp de aantrekkende Chinese markt (+ 23,5%) een handje. In elk geval interessant discussievoer voor de purist die terugverlangt naar luchtgekoelde boxers en die wars is van SUV’s met Porsche-logo.
Nissan
Niet dat Nissan niet premium is, de Japanners gaven ons per slot van rekening de Micra, maar het is nu eenmaal een iets andere league. Al is het alleen maar wat de prijzen betreft. Goed. Het merk pakte in het fiscale jaar 2015 (geëindigd op 31 maart) een recordaantal verkopen in West-Europa. Over heel Europa bezien liep de verkoop ietsje terug ten opzichte van het jaar ervoor, maar met name in Spanje (+ 19,3%) en Duitsland (+ 13,2%) werd lekker geplust.
Subaru
Dan nog een eervolle vermelding voor Subaru, toch wel een publiekslieveling hier op AB. Geen merk ter wereld (goed, afgezien van exoten als Morgan en Donkervoort) lijkt zo vast te houden aan merkwaarden en dat is niet altijd goed voor de verkopen. Desalniettemin pakte het merk in Q1 2016 een groei van maar liefst 45,9%, niet in de laatste plaats dankzij de Outback en de Forester.
*of maand of jaar.
Foto: @patrickcoerver, via Autojunk.
martinus zegt
Maakt Opel al winst eigenlijk?
Of zijn ze het net als in 2001,2002 2003 ,2004, 2005, 2006, 2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014 en 2015 slechts ‘van plan’ winst te maken ,,,
Dutchdriftking zegt
@martinus: vast niet. Ze hadden wel 1999 als topjaar he, niet vergeten?
lekbak zegt
@martinus: als je gaat kijken hoeveel R&D opel doet voor de rest van GM is het een uiterst waardevol bedrijf. Dan is winst of verlies slechts een formaliteit.
bartteeuwen zegt
@martinus: Ik verwacht dat opel dit jaar minder verlies maakt dan volkswagen. En GM meer winst dan VAG.
340isedan zegt
@bartteeuwen: jij kan wel waarzegger worden!
bartteeuwen zegt
@340isedan: Ik snap je reactie. Maar die plusjesjager hierboven krijgt het elke keer voor elkaar om een artikel waarin opel niet genoemd wordt om te toveren in een negatief verhaal over hetzelfde merk. Andere artikels gaan over de giftige NOx uitstoot van de Opel Zafira. Uitstoot waar zijn geliefde merk de laatste tijd groot(?) mee is geworden.
gwnbmw zegt
@bartteeuwen: opel groot? 5 jaar geleden zaten er hier in de buurt 2 dealers. vorig jaar ging er eentje weg, en de andere is geen opeldealer meer, maar handelt enkel nog in tweedehandsjes en de nieuwe opels die nog in de showroom stonden.
bartteeuwen zegt
@gwnbmw: Ik zei dat zijn (martinus’) merk “groot” is geworden met NOx-uitstoot.
desjonnies zegt
@martinus:
GM kan er voor zorgen dat Opel bewust geen winst maakt in Europa, omdat dit fiscaal niet aantrekkelijk voor GM kan zijn, maar GM Europe oftewel Opel wel de ontwikkelingsafdeling is voor het hele GM concern.
Deze wijsheid cq veronderstelling heb ik overigens van een andere AutoBlogger, maar het klinkt niet onlogisch.
super zegt
@desjonnies:
ik heb jaren voor een bedrijf gewerkt dat op papier nog nooit winst heeft gemaakt.
Dutchdriftking zegt
Tja, ik vind het vooral heel gaaf voor Subaru+
marc94 zegt
@dutchdriftking: in de VS doen ze al erg veel en denk dat dat blijft groeien. De klanttevredenheid en betrouwbaarheid ratings zijn daar ronduit fantastisch. Hier zitten we met bpm over Co2
berlinetta zegt
Dat de Duitsers meer en meer verkopen, is ondertussen al geen nieuws meer. Maar lekker voor Subaru. Merken die lekker koppig aan hun merkwaarden vasthouden, heb ik toch een zwak voor.
norge zegt
En het echte premium?
desjonnies zegt
@norge:
Peugeot Citroén, Renault, Fiat, Toyota Mitsubishi, Suzuki (en voor jouw ) Kia en Hyundai schijnen het ook goed te doen !
Dutchdriftking zegt
@norge: dat is Subaru toch stiekem? Standaard 4wd en een boxer turbo, vind ik behoorlijk premium.
E34M5Touring zegt
Tja de Legacy is nu al 3j op rij de meest waardevaste mid size auto in de States. Met Kelley Blue Book awards om het kracht bij te zetten. Komt bij dat de modellen daar gewoon goed pakken en qua betrouwbaarheid etc allang goed bekend staan. De Forester was best SUV in 2014 en ze hebben onlangs de Best Mainstream Brand award gewonnen. Die timmeren flink aan de weg daar. En zonder 8,5 – 11k trade in premiums zoals sommige Japanse merken…
super zegt
@E34M5Touring:
ik heb wel eens naar een legacy gekeken, maar die dingen zuipen als de pest, de prestaties zijn ook niet eens heel bijzonder en het interieur is ook nogal ouderwets, blijft er over dat er een mooi 4wd systeem op zit (waar audie het 35 jaar geleden van afgekeken heeft) en dat je ws lage onderhoudskosten hebt. Per saldo niet echt genoeg om voor zo’n ding te kiezen.
E34M5Touring zegt
@super: Ja goed, veel van de door jouw genoemde punten zijn in de US minder relevant. Dat geeft ook niet want wij kijken anders naar een auto dan zij. Daarom speelt Suba hier gewoon een rol in de marge. Maar daar doen ze het best goed. Hier is zo’n Legacy inderdaad onzuinig. Maar daar is de concurrentie gewoon onzuiniger. En dan valt zo’n Suba positief op. Interieur een beetje hetzelfde laken een pak.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Kleine merken als Subaru doen het altijd goed in dit soort lijstjes. 15 in plaats van 12 auto’s is procentueel geweldig natuurlijk. Had Saab ook vaak
E34M5Touring zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Subaru is enorm gegroeid. Hebben de laatste 7j in de US enkel dik geplust qua verkoop aantallen. Over de hele range auto’s. Vind ik best knap gezien de enorme concurrentie daar. Snap je punt wel maar daarmee doe je ze toch iets kort vind ik.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@E34M5Touring: Oh, ik zie nu dat het inderdaad wereldwijd is… Oeps! Dan heb je volkomen gelijk natuurlijk
E34M5Touring zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Haha, no worries!!
reistje zegt
Blijkbaar is het het toch waard om 5000 verschillende modellen te verkopen zoals Mercedes doet….
2jzpower zegt
@reistje: wat haat ik die nieuwe “SUV’s” van Mercedes…
henkhupelschoten zegt
Kijk, dit nieuws vrolijkt me op!
jasperhallo zegt
Hoe kan het dat Kia van 2 naar 16 is gezakt?
AMGS zegt
Das best oder nichts.
rufctr01 zegt
Verbazingwekkend dat VAG het goed blijft doen! Ik heb respect voor een marketingmachine. Laten we eerlijk zijn dieselgate, extreem hoog olieverbruik, distributiekettingen, versnellingsbakken en zo kan ik nog wel even doorgaan over de problemen die er met de auto’s kunnen zijn. Als een Frans of Italiaans merk dit had zou verkopen dan werd er geen auto meer verkocht. We lullen bij de Franse merken nog wel over roest, elektronica en andere kwaaltjes van 10-30 jaar geleden.
Maar ja, VAG is Duits en dan is het altijd goed en het beste, hoeveel olie ze ook verbruiken en hoe hard ze ook roesten.
mgmgb zegt
Ik dacht dat JLR ook dik in de plus zat, of nekt de problemen met productcapaciteit ze inmiddels echt in hun groeiplannen? En zat Volvo niet ook flink in de positieve cijfers?
pinut187 zegt
Imposante groeicijfers van Subaru!