De consument en gaat er niets van merken.
Lynk & Co, het Chinese automerk dat onder Volvo-baas Geely valt, gaat nog niet de stap maken naar een Europese autoproductie. Aanvankelijk was het de bedoeling dat het automerk eind 2019 in de Volvo-fabriek in Gent auto’s ging produceren. Die plannen zijn vanuit Volvo Cars uitgesteld, schrijft Reuters.
Onder meer het handelsconflict tussen de Verenigde Staten en China hebben roet in het eten gegooid. Het merk spreekt over macro-economische onzekerheid. De wereldwijde productieplannen van Geely en de bijbehorende merken zijn gewijzigd, met vertragingen tot gevolg. De Europese introductie van Lynk & Co gaat nog steeds volgens planning door. De auto’s zullen geïmporteerd worden vanuit China en niet afkomstig zijn uit België. Wanneer Lynk & Co wel in Gent gaat produceren is op dit moment niet bekend. Volvo laat weten dat de maatregelen geen invloed zullen hebben voor de werknemers in de Belgische fabriek.
Het nieuws heeft niet alleen effect op Lynk & Co. Ook bij Volvo worden de plannen gewijzigd. De nieuwe S60 zou oorspronkelijk in de Verenigde Staten geproduceerd gaan worden voor de Amerikaanse markt. Het Volvo-model rolt straks niet in de VS, maar in de Chengdu-fabriek in China van de band. Vervolgens zal de S60 geëxporteerd worden naar het land van The Donald.
piedlourd zegt
Ow nou… Als die S60 dan met sambal bij komt dan wordt het toch nog interessant
tortuga zegt
Strategische zet voor de Trump tax te gebruiken? Of Amerikanen blij dat Chinese auto’s niet direct de baan op komen?
jbeer zegt
Weet iemand welk model er wel gebouwd gaat worden in Volvo’s Amerikaanse fabriek? Ik had vernomen dat er juist in de VS een nieuwe fabriek was neergezet voor de productie van de S60..
HzR zegt
Dus door de extra importheffingen van Trump gaan ze nu juist in China produceren? Klinkt erg onlogisch. Misschien hebben ze ontdekt dat produktie in China gewoon veel voordeliger is?
whitemore zegt
@hzr: Het volgende voorbeeld zou het kunnen verklaren:
Onderdelen worden in China geproduceerd => final assembly in VS. Dan valt het qua importheffingen voor de Amerikaanse markt inderdaad wel mee. Als de auto echter in Europa of China wordt verkocht is het minder logisch. Dan gaan de onderdelen van China => VS = Final assembly => China, en zit er een dubbele importheffing op.
jochempie zegt
Is er heden ten dagen al een Chinese auto te krijgen in Nederland? De Landwinds en grijs geïmporteerde Brilliance daargelaten..