Kijk goed naar deze aërodynamische studie op basis van de 308 GTB en je ziet de 288 GTO.
In 1975 komt Ferrari met haar eerste model met V8. Ja, de 308 GT4 was eerder, maar die heette op het moment van introductie nog gewoon Dino en zou pas vanaf 1976 als Ferrari door het leven gaan. Niet alleen die V8 was opzienbarend, ook de carrosserie van glasvezel was een primeur voor Ferrari. Dat leidde tot veel commentaar van klanten en dus switchte Ferrari in de zomer van 1977 naar plaatwerk van staal. Daarmee werd de 308 GTB in eens 150 kilo zwaarder, een stuk roestgevoeliger en ook een stuk minder waardevol op de huidige tweedehandsmarkt dan de originele Vetroresina’s.
Nog voor de introductie van roestende 308 GTB’s, toont Ferrari begin 1977 op de Geneefse Autosalon deze 308 GTB ‘Milleciodi’. Dat is niet de originele naam, maar Italiaans voor duizend nagels, doelend op de vele popnagels waarmee de aërodynamische verbeteringen vastgeklonken zitten op de 308.
Niet alleen het exterieur was aangepast, ook het interieur ging op de schop. Het dash is namelijk afkomstig uit de Ferrari 512BB
Hoewel je vanwege de kleur zou denken dat het om aluminium delen gaat, zijn ook deze in werkelijkheid van glasvezel. Ze zijn bedoeld om de 308 GTB een betere aërodynamica te geven, meer downforce te geven als ook bredere wielen te kunnen huisvesten. Hoewel het publiek niet erg enthousiast reageerde op het concept, zouden de voorbumper en spoiler boven de achterruit hun weg vinden naar de 308 Quattrovalvole uit 1982. De spatbordverbreders als ook de achterspoiler werden in aangepaste vorm overgenomen op de 288 GTO. Sterker nog, het zou zomaar kunnen dat deze conceptcar de reden is geweest waarom werd besloten de 308 als basis te gebruiken voor de ontwikkeling van de 288 GTO.
Vanwege bovenstaande foto werd lang aangenomen dat de Milleciodi -chassisnummer 23611- door Ferrari werd afgedankt en is gesloopt. Gelukkig blijkt dat niet waar, de auto verkeert in uitstekende staat en maakt onderdeel uit van de collectie van de Italiaanse verzamelaar Massimo Sordi. Andere van zijn pronkstukken zijn de 250 GT California, F333 SP, 250 GT Boano en een 400 Superamerica…
henk123456 zegt
En toen lag er al een iPhone naast de versnellingspook!
jeaup zegt
@henk123456: is dat niet gewoon een asbak met zilver randje?
kars zegt
@jeaup: Dat zegt ‘ie toch ook?
't Peugje zegt
@kars: Opmerking van de dag wat mij betreft. :D
jorden zegt
@straatzakelijk: in de categorie domste dan.
isn1981 zegt
@henk123456: volgens mij is het een asbak.
mistermention zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
bozothenutter zegt
is er ook iets met de ophanging gedaan?…ten opzichte van de laatste foto is de offset anders, of was dat alleen om bredere velgen te kunnen monteren?
Dutchdriftking zegt
Altijd mooi dit soort verhalen.
moveyourmind zegt
Gaaf dat dit bijzondere prototype de schredder nooit van binnen heeft gezien en nog bestaat.
Dit is ook veel bijzonderder om in je collectie te hebben dan die Ferrari Aperta van laatst, wat eigenlijk niet veel meer is dan een speeltje voor speculanten.
pinut187 zegt
Erg slechte two tone..
Breinstein zegt
Dit hele artikel ademt Dizonno, wat een heerlijke stukken over de pareltjes uit de autogeschiedenis produceert hij. Hulde!
dunhozzie zegt
@breinstein: ome Willem kan er ook wat van, maar idd erg leuk weer @dizono
sracert zegt
Heerlijk artikel om te lezen, Top!
flik2punt0 zegt
Heerlijk artikel met leuke platen er bij en tussen de tekst! Helemaal top!