Extra hints: bouwjaar 1996, 211 pk en vierwielaandrijving.
Nee, we hebben hier niet te maken met een studiemodel, maar met een auto die in serie is gebouwd: de OPAC Contender XG. Een serie van vijf exemplaren wel te verstaan. Gelukkig hoefde fabrikant Status & Class (echt waar) het wiel niet helemaal opnieuw uit te vinden want chassis en techniek komen uit een Mercedes G-Klasse. Daarop werd een ‘sportieve’ tweedeurs carrosserie geplaatst met wulpse jaren ’90 lijnen. Alhoewel, jaren ’90.Dat kontje heeft wel wat weg van de AMG GT…
Ook alle rechte lijnen uit het G-Klasse-interieur werden verbannen, slechts het typische Mercedes-stuur geeft nog een hint naar zijn afkomst. Het moet gezegd worden, voor een dergelijk kleinschalig geproduceerd product, ziet de mate van afwerking er op de foto’s nog heel behoorlijk uit.
Er mag dan ook nog steeds behoorlijk diep in de buidel worden getast voor deze Contender X, liefst 150.000 euro moet deze bijna twintig jaar oude bolide opbrengen. Met 11.000 kilometer op de teller is hij in ieder geval amper ingereden, dus je kunt er nog wel even mee vooruit. Voor dat zelfde geld koop je overigens ook een hele mooie en veel recentere G55 AMG of G63 AMG, die een stuk sneller zijn en plaats bieden aan meer personen. Wel een stuk minder uniek natuurlijk, exclusiviteit heeft zijn prijs.
Smokey zegt
Omg….
Verschrikkelijk zeg…
Wie…
?
dell zegt
Ik vraag me altijd af:
Wat rijden mensen die zulke dingen verzinnen.
clarkson zegt
@dell: fiets. Want van auto’s hebben ze geen verstand.
kaasisslecht zegt
ssangyong
ko3n zegt
Bedankt ik was aan het eten
thomcarspotter zegt
Gatverredamme zeg!
agera zegt
Doet me denken aan een bmw concept, de Z10 dacht ik.
Dat was een cabrio met vierwielaandrijving die ook hoog op zijn poten staat.
Iemand meer info?
4244cc zegt
@agera: is altijd bij een concept gebleven, kan me niet herinneren dat het vierwiel aandrijving had. Laatstaan hoog op zijn poten
Dutchdriftking zegt
Je valt in ieder geval lekker op…
prop zegt
Deed me ook aan een bmw denken
ohoogeveen zegt
Ja precies. Met ladderchassis dus rechtdoor in elke bocht
sulobb zegt
Hier moet je rijk én dom voor zijn om het te kopen!!!!
scottishcarspotter2000 zegt
Gta V, iemand?
Rob zegt
Dit ding was zijn tijd ver vooruit!
Een coupe SUV….. Mercedes en BMW moeten dit haast wel als inspiratie gehad hebben voor hun GLE en X6…..
norge zegt
Vind het een koopje voor 15000 euro…
kobus1967 zegt
Volgens mij moeten er nog schroeven aan de achterkant en dan het ijsselmeer in.
suzikubelona zegt
Ik moest meteen aan de Aixam Mega Track denken, al vind ik die wel gaaf, deze iets minder.
http://www.autoblog.nl/nieuws/dit-is-een-aixam-v12-met-400-pk-video-63542
mout zegt
Mega Track – die zat ik te zoeken ja.
Maar… Eigenlijk vind ik beide veel fraaier dan wat nu gebouwd wordt.
gtwillem zegt
Dus eigenlijk een Suzuki X-90 op steroïden. Erg origineel maar ik word er niet warm of koud van.
baasbas zegt
Dacht aan een brainfart van Sbarro
p0wn3d zegt
Dan maar iets minder exclusief..
Edge zegt
Mijn eerste gedachte was dat dit een creatie van Fornasari is. Ik had deze reactie overigens een paar uur eerder kunnen typen, maar het duurde even voordat ik op de naam Fornasari kwam. Voor de geïnteresseerden, deze dus: http://www.autoblog.nl/archive/2011/07/01/fornasari-rr600-kopen-het-kan
snorrie zegt
Op het gebied van de opac-contender-xg is dit wel het mooiste exemplaar wat ik ooit gezien heb.
trambel zegt
Off topic.
Zeg autofanaten.
ik zie hier vaak het gezegde voorbij dat het wiel niet opnieuw uitgevonden is door..
Nou ik loop al een paar jaar met een idee, en denk dat ik dat wiel opnieuw heb uitgevonden.
Het gaat me alleen een beetje boven de pet op eletronica gebied en het is nog ingewikkeld qua bouwwijze, dus met een paar duizend euro maak ik geen schaal model.
Kan ik oktrooi of patent voor een (uitgetekende) theorethische uitvinding aanvragen?
is iemand geinteresseerd, en mifsschien wel een degelijke universitaire opleiding genoten in electro/mechanische/wertuigbouwkunde?
ik ben ook maar een simpel klootgietertje..
Tips of assistentie is welkom bvd Joey
\
Edge zegt
@trambel: Als ik jou was zou ik even op de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland kijken, die hebben een hele sectie over octrooien: http://www.rvo.nl/onderwerpen/innovatief-ondernemen/octrooien-ofwel-patenten
trambel zegt
@Edge:
Dank u, ga me er in verdiepen.
thisguy zegt
@trambel: Heb slechts HBO WTB afgerond maar mn start gemaakt op de universiteit en een paar colleges over octrooien gevolgd. Stap 1 is inderdaad inlezen over wat een octrooi is, wat je ermee kan, wat je er aan ehbt en wat je er vooral ook NIET aan hebt.
Stap twee is een patent database opzoeken (http://worldwide.espacenet.com/) en uitgebreid gaan zoeken naar patenten die lijken op die van jou. Zitten er behoorlijk wat bij die erg op jouw idee lijken? Vergeet het aanvragen van een patent/octrooi dan maar omdat het niet nuttig is. Lijkt het wel een origineel idee maar kan iemand claimen dat het een afgeleide is van één van zijn octrooien of maakt een element er van onderdeel uit van een octrooi van een ander kan het zijn dat je een vergoed verplicht bent aan de houder ervan. Houd ook in gedachte dat het idee nog niet gepubliceerd mag zijn (in welke vorm dan ook en door wie dan ook) voor de aanvraag van het octrooi.
Vervolgens moet je HEEL goed na gaan denken over wat je gaat doen zodra je het octrooi hebt. Een octrooi is alleen een bescherming om jouw de kans te geven jouw product in de markt te zetten. Met een beetje marketing kun je het misschien verkopen aan een fabrikant maar dit is zacht gezegd lastig zonder bewezen product om de effectiviteit aan te tonen (prototypes zul je op zn minst moeten maken). Een octrooi aanvragen is daarnaast best een dure aangelegenheid (kom ik zo nog op terug). En zodra je het eenmaal hebt dien je ook nog eens zelf te zorgen voor verdediging van het octrooi tegen ELKE inbreuk. Je kunt namelijk niet de ene inbreuk wel en de andere niet aanvechten. Dat is als particulier haast niet op te brengen.
Voor het aanvragen van een octrooi/patent (zeker als “beginner”) zou ik altijd een patentbureau in de arm nemen die goed onderzoek kunnen doen of het inderdaad een origineel patenteerbaar idee is en kan adviseren of het verstandig is om een octrooi te nemen. Dit kost (veel) geld maar kan je in de lange termijn heel veel besparen.
Dit alles is niet bedoeld om je te ontmoedigen, maar weet waar je aan begint als je er iets mee wilt doen.
Ik gebruik in dit stuk octrooi en patent door elkaar. Hoewel ze erg op elkaar lijken zit er geloof ik juridisch wel een verschil tussen de 2, maar mijn geheugen is op dit gebied een beetje wazig. Al dit advies is van een leek, ik ben niet verantwoordelijk voor wat je ermee doet en IANAL, etc.
pomoek zegt
Doet me denken aan de rally fighter, en die is dan ook nog mooier en goedkoper! http://localmotors.com/rallyfighter/
biohazardracer zegt
@pomoek: forza horizon 2??
Jochen zegt
Ik denk direct aan Fornasari
lacker zegt
Dit is toch gewoon een creatie van al eerder gezien is? Mercedes SLK 4×4 met een ander logo erop
https://www.flickr.com/photos/mr38/3668042735/in/pool-rare-cars/
lacker zegt
en nog een foto van deze rakker:
http://www.superstreetonline.com/features/epcp-0308-slk-roadster-hybrid/
philipf zegt
Wat een lelijk ding!