Bij deze auto heeft het zin om een dieet te volgen.
De prestaties van een auto worden door meerdere factoren bepaald. Twee hele belangrijke zijn gewicht en vermogen. Hoe meer vermogen, hoe beter. Althans, als je @wouter heet en een auto wil testen. Tegenwoordig hebben we aan vermogen meer dan voldoende. Een andere benadering is het gewicht drastisch verlagen. Zoals Lotus oprichter Colin Chapman ooit zei: “Simplify, then add lightness.”.
Dat recept levert veel explosieve resultaten op. Denk aan diverse Caterhams, Ariel Atoms en Donkervoorts. Een relatief onbekende nieuwkomer is Vuhl. Ondanks de vrij Duits aandoende naam is het een Mexicaans automerk dat zich concentreert op lichtgewicht circuitspeeltjes. Hun laatste project is de straatlegale Vuhl 05RR. Deze auto werd al twee jaar geleden onthuld en game-fanaten zijn de auto tegengekomen op de Xbox, maar van een officiële onthulling kwam het nog niet. Tot nu, want de Vuhl 05RR is inmiddels officieel. Champagne!
Ten opzichte van de normale Vuhl 05, is de RR maar liefst 65 kilogram lichter. Op zo’n lichtgewicht auto is dat erg knap. Er is niet een achterbank die je eruit kan halen, of iets dergelijks. De motor is enorm aangepakt. De 2.3 EcoBoost viercilinder van Ford origine is nu goed voor 390 pk en 500 Nm koppel. Dat zijn uitstekende waarden, helemaal als je meerekent dat het leeggewicht 660 kilogram bedraagt. Daarmee is de pk-gewichtsverhouding net iets beter dan van een Bugatti Veyron. Een standaard-Veyron weliswaar, maar toch. De prestaties zijn dan ook dik in orde: 0-100 km/u duurt slechts 2.7 seconden. De topsnelheid is minder indrukwekkend, bij 255 km/u is de koek op. Onze inschatting is dat de Vuhl 05RR gewoon de ‘bak uitloopt’.
Verder is het uiterlijk aanzienlijk heftiger dan dat van de gewone Vuhl 05. Het onderstel is helemaal naar wens af te stellen, iets wat we vaker zien in dit marktsegment. De Vuhl 05RR is nu leverbaar in Europa. Wat de auto gaat kosten, is nog niet bekend.
gertjan2012 zegt
Bij mijn auto met 65pk heeft het ook zin om op dieet te gaan…
creaminator zegt
@gertjan2012: PK/kg verhouding zegt inderdaad niet alles als je de bestuurder niet mee rekent. Indien je meer dan 125.1 kg weegt kun je je maar beter een Veyron aanschaffen.
kniesoor zegt
Champagne ??? Tequila !
mats106rallye zegt
Beter verhouding dan een Veyron? Nou als ik dit zie doe mij dan toch maar een Veyron.. jezus wat lelijk
barkingiron zegt
@mats106rallye: ik vind dit niet lelijker dan een Veyron.
mats106rallye zegt
@barkingiron: ik wel
pomoek zegt
Gaaf, hopelijk kost ie niet zo vuhl…
Sorry…
autodidact zegt
@pomoek: ik vind hem tamelijk vuhlgair
pomoek zegt
@autodidact: ?
piquet1986 zegt
Doe mij de Aston Martin Valkyrie maar met zijn 1100 pk op 1100 kilogram:-)
mats106rallye zegt
@piquet1986: jaaaaa en dat geluid is fenomenaal!
rutger97 zegt
Zonder voorruit zou ik geen 150 willen rijden denk ik, laat staan harder
dutchc4rs zegt
@rutger97: helm op zetten, wat wel onhandig is als je naar je werk moet
stephane8200 zegt
@rutger97: daar vuhl je niks van.
woudloper zegt
@rutger97: heb met de Ariel al eens 260 gedaan en dan davert je hoofd echt. Bizar
Dutchdriftking zegt
Op zich retegaaf natuurlijk, maar in dit segment speeltjes toch het liefst een Donkervoort. Het oog en oor wil ook wat tenslotte! Jammer dat die krengen niet te betalen zijn.
supercarboy zegt
Wat lelijk zeg. Niet om aan te zien.
gregorius zegt
Ze waren bij die Race of Champions toch aan het spelen met deze dingen? Waar Schumacher Jr. zn heat won van Vettel (die even op de rem trapt voor de streep).
ikschrijfookoverautos zegt
@gregorius: Absoluut!
ghost zegt
Leuk bakkie om te hokken, maar toch liever een KTM X-box dan.
gebakkenei zegt
@ghost: PlayStationwagon ?
ghost zegt
@gebakkenei: ja sowieso ?
jeppie zegt
Lijkt op zo een lotus