Nee, het is geen Chinese auto.
De EuroNCAP is weer druk bezig geweest met auto’s te pletter rijden in een nieuwe ronde crashtests. De persberichten van fabrikanten die trots melden dat hun auto vijf sterren heeft gehaald stromen binnen. Dat is allemaal hartstikke mooi natuurlijk, maar vijf sterren is tegenwoordig normaal.
Van de zestien nieuwe auto’s die getest zijn door de EuroNCAP haalden er namelijk vijftien de maximale score. Daaronder waren de laatste versie van de Tesla Model S, de Smart #1, de Hyundai Ioniq 6 en de nieuwe Range Rover (Sport). Die zijn allemaal zo veilig als het maar kan.
Chinese nieuwkomers scoorden ook – wederom – goed. Zowel de NIO ET7 als de Wey Coffee 02 harkten gewoon vijf sterren binnen. Bij de NIO mag dat ook wel, want dit is een auto die in de prijsklasse van de Mercedes EQS zit.
Er was maar één auto die er niet in slaagde vijf sterren te scoren en dat was de DS 9. Dat was onder andere te wijten aan het feit dat de DS een “agressieve impact” heeft bij een frontale aanrijding met een andere auto.
Als een auto volgens de huidige maatstaven vier sterren haalt is het alsnog een zeer veilige auto, laat dat even duidelijk zijn. Toch laten de Fransen ergens wat steken vallen, als alle andere auto’s wel vijf sterren halen.
Stellantis lijkt sowieso ietsje achter te lopen als het om veiligheid gaat. De Citroën C5 X en de drieling Astra/308/DS 4 haalden namelijk ook vier sterren in plaats van de gebruikelijke vijf sterren.
Foto’s: EuroNCAP
moveyourmind zegt
Stiekem toch een Chinese auto die DS9.
Tenminste, daar wordt hij gebouwd.
Maar wel een hele mooie Chinese auto.
vetnek zegt
Hahaha, precies dit!
awesome zegt
Ik heb echt een allergie voor de DS modellen. Het is net Swarovski, met al die driehoekjes en glinsteringen
Svenska II zegt
Europese meuk …
geelbarrel zegt
Alleen al de airbag waarschuwing op de zonneklep in een aantal talen printen leverde ooit al n ster op…. #korrelzout
HelldogBE zegt
Ok, maar doe mij toch maar die extra ster bij een frontale impact. Dit keer gaat het duidelijk niet over geneuzel in de marge.
wimof zegt
Wat ik mij afvraag, wat is de bevoorrading voor Chinese modellen, zijn er invoerders die mega magazijnen bezitten en een dealernet maximaal 30 km uit elkaar?
AudiRS zegt
Wat wordt bedoelt met “agressieve impact”?
Elke aanrijding is toch een best wel harde onvriendelijke knal?
sportabgasanlage zegt
Remassistent is verplicht tegenwoordig. Blijkbaar werkt die in de ds9 minder goed.
Gulli zegt
Na de update van de DS9 zegt hij ‘pardon’ nadat hij je heeft aangereden.
e36thuglife zegt
Ja dus hij heb agressive impact bij frontale crash dat betekent toch dat hij de andere waggi naar ze malle moer crasht?? Dus als je in de DS zit dan win je de crash van die andere waggi dat is toch juist goed dan zou hij 6 sterren moeten hebben en eentje extra voor elke KO die hij crasht.
nofxke zegt
Is uit heel de lijst ook het enige niet nieuwe model. Model is gehomologeerd in 2019 of 2020 dacht ik en heeft in tussentijd nog geen update gehad. Alle andere modellen zijn recenter of recenter geüpdatet
Stellantis rules the sky zegt
Dan zal de nieuwe Volvo EX90 wel niet verder gaan komen dan 2 sterren…..
tortuga zegt
Overlaatst was er een frontaal ongeval kort bij mijn woonplaats. Een Mercedes CLA en een Nissan Micra. Van de 4 inzittende was er 1 in levensgevaar en 3 zwaar gewond. Als dat de maatstaven zijn om 5 sterren te krijgen in zo´n toestand. Wil ik echt niet in zo´n DS9 dit voorheen.
Robert zegt
@tortuga: F = ½mv², oftewel: snelheid is hier allesbepalend voor de impact van een aanrijding.
Die EuroNCAP testen worden met 64 km/u [40 mph] uitgevoerd, maar als beide voertuigen met 50 km/u frontaal tegen elkaar aanreden (dus per saldo een impactsnelheid van 100 km/h krijgen te verduren), dan is de snelheid dus al ruim de helft hoger (+36 km/h = +56%), en daarmee wordt de totale impactenergie (1 + 0,56 = 1,56; 1,56² = 2,43) zelfs bijna tweeënhalf keer zo hoog als de ‘grenswaarde’. Ergo: daarmee bezwijken ook de meeste kooiconstructies, falen de kreukelzones en schieten de secundaire veiligheidsvoorzieningen ook te kort.
mashell zegt
Daarom dus als er wat mis gaat of bijna mis gaat, altijd remmen. Eerst remmen dan pas uitwijken. Voor veel mensen tegen natuurlijk want die willen door, door, door maar zelfs in de bebouwde kom kan 1 seconde remmen voor jezelf al het verschil maken tussen leven en dood.
robicide zegt
“als beide voertuigen met 50 km/u frontaal tegen elkaar aanreden (dus per saldo een impactsnelheid van 100 km/h krijgen te verduren)”
Dat is onzin, het maakt niet uit of je met 50 km/u tegen een tegenligger met dezelfde snelheid rijdt of tegen een muur die niets meegeeft (zoals ze bij de NCAP tests gebruiken). Krachten in tegengestelde richting heffen elkaar op.
Mythbusters heeft dit uitgebreid getest met sensoren die de deceleratie meten, zowel tegen een muur als een tegenligger, en het verschil is verwaarloosbaar.
Tenzij er een groot verschil is in massa natuurlijk. Als jij met 50 km/u in je 108 frontaal op een vrachtwagen klapt die ook 50 rijdt krijg je inderdaad een netto klap van tegen de 100 km/u.
sidewalkjoe zegt
De relevante factor bij die Mythbuster test is waarschijnlijk het absorberend vermogen van een chassis van een auto. Relatieve snelheid is wel degelijk relevant en krachten in tegengestelde richting heffen elkaar alleen op in specifieke gevallen zoals in een statische situatie. Dit verhaal maakt natuurkundig dus geen sense
kniesoor zegt
D(at i)S niet zo mooi !
Habanero zegt
Heel vreemd dat een merk dat zich binnen de Stellantis groep als premium’ profileert en zeker niet goedkoop is, zo’n resultaat aflevert. Ik ben ooit naar de DS7 gaan kijken omdat die in de lease-bedrijfsportfolio zat. Reed niet slecht hoor, maar ondanks de stevige prijs very cheap plastic all over, ook langs de buitenzijde. Het was zeker geen Volvo, BMW, Audi of Mercedes.
Tony zegt
De EuroNCaP is naar een examen gaan waar men op voorhand de vragen van kent. Botsingen in het verkeer zijn dikwijls anders. Volvo koopt accidenten op om de zwakke plekken te zoeken.
ozzytrk zegt
Franse rommel. Alleen fashion en glamour bah net wijven auto. Leuk voor de vrouwen