Deze S6 heeft geen engine swap ondergaan, maar toch ligt er een V10 onder de kap. Rara, hoe kan dat?
Inmiddels weten we niet beter of autofabrikanten zijn druk bezig met downsizing en elektrificatie. Daarom is het haast ondenkbaar dat autofabrikanten zo’n vijftien jaar geleden nog aan ‘upsizing’ deden. Zowel de M5 als de RS6 kregen een dikke V10. En Audi bewaarde die niet alleen voor de topversie: de S6 kreeg óók een V10.
Dit was maar van korte duur, want de S6 en RS6 van de C7-generatie hadden gewoon weer een V8. Maar wat schetst onze verbazing? Op Marktplaats vonden we een S6 C7 met een 5,2 liter V10. Hoe kan dat?
Je zou zeggen dat deze S6 een engine swap heeft ondergaan, maar hier is iets anders aan de hand. Deze auto heeft geen engine swap gehad, maar een nose swap. Als je bedrogen was door de eerste foto, kom je er bij de andere foto’s al vrij snel achter dat het om een S6 C6 gaat.
Zoals de verkoper zelf ook aangeeft in de advertentie is de originele neus vervangen door die van een S6 uit 2018. Daar kun je natuurlijk van alles van vinden, maar het lijkt best aardig gedaan te zijn.
Onder de motorkap is niks veranderd, dus dat betekent dat hier een machtige 5,2 liter V10 te vinden is. Dit blok is groter dan alles wat ooit in de RS6 heeft gelegen, want die had de geblazen 5,0 liter V10. Die was natuurlijk krachtiger, maar 435 pk en 540 Nm is ook niet verkeerd. Zeker niet voor een auto die 17 jaar oud is.
Dat maakt het ook meteen een youngtimer. Dit is dus een unieke kans om een youngtimer te rijden die er niet uitziet als een youngtimer. Niet van de voorkant in ieder geval. Er staat 190.000 km op de teller en hij kan voor €9.900 van jou zijn. Of je kunt een bod uitbrengen op Marktplaats, dat mag ook.
Met dank aan Riduan voor de tip!
polo14 zegt
– Edit: dank u, is inmiddels gefixt –
bietje zegt
Groot, nose-heavy en log… maar met een V10 blijf je hoe dan ook een baas
Robert zegt
Best netjes gedaan, inderdaad. Valt me nog mee dat er klaarblijkelijk nog serieus op geboden wordt ook, want deze auto’s kunnen je behalve een hoop lol ook een serieuze money pit bieden.
Richmond zegt
De achterlichten zijn volgens mij niet origineel.
omarrs6 zegt
klopt. de originele zien er anders uit
AudiRS zegt
@machieldd. Ff goed kijken.
Dit zijn wel degelijk de Facelift koplampen van 2015-2018. De xenonversie.
Vergelijk ze maar eens met die van een 2012.
omarrs6 zegt
correct. de koplampen zijn van een facelift
machielvdd zegt
Excuus, I stand corrected
Jukos zegt
Zeker niet. Dit zijn gewoon aftermarket achterlichten. Dit zijn orginele (xenonversie) achterlichten van de facelift.
https://vandertang.nl/car/34218816/
AudiRS zegt
Achterlichten? We hebben het over koplampen. ;-)
Jukos zegt
Excuus, ik zag in het begin achterlichten en ik dacht dat de posts daar verder over gingen. Tussendoor wijzigde het naar koplampen. My bad!
Aon zegt
Of hij nou een of 2 cilinders heeft hij is igg niet lelijk.
Gulli zegt
N/A V10, klinkt als een toerenmonster, en dat in combinatie met die prachtige tweetonige huil van dat blok moet wel een hoop plezier opleveren. Er wonen een aantal Huracans en een R8 V10 bij mij in de buurt en die hoor je regelmatig ehm, met niet heel legale snelheden de dijk over rijden. Waar ik nog wel eens klaag over poepjes en scheetjes, of nektasjes met akrapovic scooters, is een V10 toch van een ander kaliber.
driver79 zegt
Voor de lange termijn waarde is dit niet heel slim. Wellicht heeft hij al in de prak gelegen waardoor een nieuwe generatie neus op dat moment aantrekkelijk leek. Wel netjes gedaan natuurlijk maar ik vind het zonde.
b00st zegt
Lange termijn waarde? Hij kost nog geen 10k voor een S6 met V10.
thearchitect zegt
Dat was ook mijn eerste gedachte.
Zo’n ‘nose-swap’ doe je niet op een zaterdagmiddag.
Schade lijkt me een aannemelijke reden, al hoeft het niet persé natuurlijk.
Het feit dat de voorbanden stoeprand schade hebben vind ik ook wel een indicator dat er wellicht niet zachtzinnig mee is omgegaan.
Dutchdriftking zegt
De S6 V10 heeft bij mij altijd een speciaal plekje. Nog altijd de auto waarmee ik het hardst heb gereden, en dat geluid…. Maar deze sla ik even over.
ggj1987 zegt
Met normale achterlichten prima te pruimen
realhustler zegt
Leuk zo’n neus swap. Mijn tante had een vrij nieuwe Daewoo, gekocht vlak voordat het Chevrolet werd, neefje had kopstaart botsing ermee. De garage vroeg, mag het een Chevy worden, want die onderdelen zijn sneller leverbaar. Plots leek het een Chevy, voor en achter.
En hier 2 straten verder staat een Focus wagon met een MK3B neus en MK3A achterlichten. Geen idee of de neus gewisseld is (veel werk) of de achterlampen (10 minuten)