Het is er echter niet zomaar een RS6.
Deze Audi RS6 (rijtest) staat geregistreerd als “lichte vracht”. Lichte vracht is een Belgische uitvinding, vergelijkbaar met het grijze kenteken in Nederland. Om te beginnen is het natuurlijk al erg speciaal dat deze Audi RS6 in principe als bestelbusje geregistreerd staat. Het is nogal een ‘grijs’ gebied, maar het is de eigenaar gelukt. Hij heeft op deze manier duizenden euro’s bespaard. En met deze RS6 (zonder achterbank) betaal je in België slechts 130 euro wegenbelasting. Per jaar.
Dan nog even het volgende. Het is nog een Audi RS6 MTM uitvoering ook, met 712 pk. Bomvol opties en met slechts 98.000 kilometer op de teller. Als er mee gereden is als een bestelbusje hoeft dit niet per se een goed teken te zijn, maar veel is het niet.
Als Nederlander geïnteresseerd? Dat kan, als je hem in Nederland op grijs kenteken wil zetten doe je er goed aan even deze tips te lezen. Het zal lastig worden, maar het is deze ML63 AMG-rijder ook gelukt. Dan moet de RDW toch niet moeilijk gaan doen bij een Audi RS6?
bmwm3gtr zegt
Haha vast van een snelle stukadoor geweest
kennone zegt
Ik zie een nette (in hoever je dat mag noemen) bank overvallers auto aankomen. Snel. Niet gejat en gewoon op grijs kenteken!! Echter ben ik wel bang dat ook deze in vlammen op zal gaan
boxergt zegt
@kennone: Genoeg plek in de laadbak om het geld (of kluis) kwijt te kunnen . Ik zie alleen wel een klein probleem, dat ze vaak meer dan 2 zitplaatsen nodig hebben…
kennone zegt
@boxergt: aanhangertje met een goede wegligging?
mout zegt
Als je een grijs kenteken wilt, en in een grijs gebied wilt opereren – dan kan dat natuurlijk niet beter dan met een Audi in matgrijs!
rdamnn zegt
@mout: Sterk!
Dimglor zegt
Zie je bij ons in België geregeld…
Mercedes C63 in lichte vracht, ook de nieuwe Rs6 al gezien,…
De Renault garage in de stad nabij levert zelf Megane Rs’en af in lichte vracht. :-p
RaceTrackAddict zegt
@dimglor: De megane rs
sinds kort niet meer. Heeft iets met de afmetingen van de kofferruimte te maken.
hanse1one zegt
Kan in België perfect. Voorwaarden zijn. Achterste zetels verwijderen natuurlijk maar ook de ankerpunten van de gordels. En de laadruimte van achterklep tot voorzetels moet minimaal de helft zijn van de wielbasis.
Dutchdriftking zegt
Tja, als je dan drugsrunner word, dan wel met een bestelbusje!
mikkeloentje zegt
Denk dat de RWD wel moeilijk is bij deze RS6 hoor.
DerOllie zegt
Check wel even foto 5: er zit geen achterbank in deze RS6.(!)
Dus heb je een gezin of meer dan 2 personen, die extra personen hebben geen stoel, niet echt makkelijk…
stekel01 zegt
@olliej: Thank you, captain obvious
DerOllie zegt
@stekel01: ghehe, artikel nog eens goed doorgelezen, en nu wel gezien dat er “zonder achterbank” staat. ? Whoops…
rolov zegt
@olliej: grijs kenteken betekent ook dat er geen achterbank in zit.
boxergt zegt
@rolov: Oh ja, hoe werkt dat dan met dubbelcabines?
mustang84664 zegt
@rolov: in welk land bedoel je? Er rijden genoeg bedrijfsauto’s met grijskenteken legaal als 5/6 zitter in NL. Crafters, Transporters, dubbele cabine USA pick-up etc.
E550 zegt
@mustang84664: ik weet niet hoe groot een nieuwe Suburban is, maar die zou je misschien zo kunnen laten en meteen op grijs kenteken zetten?
Jochempie zegt
@rolov: In de praktijk voor deze auto wel. Het is heel simpel, er moet een fiscaal blok in de laadruimte passen. Als daar nog een achterbank vóór past, best.
zonneschijn zegt
Deze RS6 heeft maar twee zitplaatsen en is daarbij eerder een bestelbus dan een personenwagen. Achterbank is er uit en heeft gewoon een hele grote koffer nu..
dnadave zegt
Maar hoezo is er bpm bespaard? Dat ding staat toch in Belgie ?!?
mustang84664 zegt
@dnadave: voor die voertuigen hoef je geen bpm af te tikken als je ze dan ook op grijs kenteken in Nederland rijdt.
Jochempie zegt
@mustang84664: wordt niet goedgekeurd op grijs in Nederland.
dagdromer zegt
Ben benieuwd hoe een RS6 eruit ziet met een omgekeerde badkuip op het dak. En geblindeerde ramen. Voor grijskenteken toelating in NL is er toch een bepaalde minimale afmeting van de laadbak. Dwz er dient een fictief blok in de laadruimte te passen, en die laadruimte dient bovendien gescheiden te zijn van de bestuurder middels een volledig dichte scheidingswand. Dat lichte vracht zoals in BE zie je ook wel in Frankrijk overigens.
draadloos zegt
@dagdromer: die wand hoeft niet meer, die badkuip wel
RickS zegt
@dagdromer: Exact, een ML 63 AMG of SQ5 hebben van zichzelf al de juiste afmeting. Deze RS6 zal hoogte tekort komen voor de nederlandse regelgeving en dus moeten worden voorzien van een verhoogd dak. Dat zal hem er vast niet mooier op maken…
cpp1 zegt
RWD?
giogiorgio zegt
Hoezo grijs gebied? Noem het eerder een achterpoortje in de wet, al kent iedereen in België deze regel dus noem het maar al een voordeur in de wet. Tegenwoordig is een CNG installatie laten plaatsen het achterpoortje in de wet. Je plaatste een installatie van 3 a 4 Euro en je betaald geen inschrijvingstaks (Wat normaal al tot 10k kan zijn) en de komende 4 jaar sowieso geen rijtaks. Het voordeel hiervan, je hoeft er niet op te rijden want vermogensverlies en je verliest je achterband niet.
giogiorgio zegt
@giogiorgio: Achterband moet achterbank zijn :)
Esprit_de_Flandre zegt
@giogiorgio: Je bedoelt vast ook 3 à 4k?
boomhauwer zegt
Ken ook iemand met een E55 amg Estate en nog iemand met een touareg V10 tdi. Ingeschreven als lichte vracht. Geen inschrijving en slechts 148€ belasting per jaar…. ;-)
mauking zegt
Je ziet het wel vaker bij die ML’s, ook een keer een G 63 AMG gezien op grijs kenteken, maar dat is natuurlijk gewoon een perfecte auto ervoor.
ad1995 zegt
Deze X5 M50d is anders ook een leuke optie, en staat al op nederlands kenteken!
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=284599950
b00st zegt
Geen VAA, hmmmm
crusader zegt
Is niets speciaals in België, heb zelf ook een Renault Megane RS lichte vracht, achterbank en achtergordels eruit en een tussenschot achter de voorste zetels en je betaald zakelijk amper inschrijvingstaks, 84 euro jaarlijkse wegenbelasting en btw en brandstof is 100% aftrekbaar als kost… Er zijn zelfs firma die gespecialiseerd zijn in het ombouwen van break / hatchbacks naar lichte vracht….
Jochempie zegt
De regels in NL en BE zijn anders.. In NL moet je een fiscaal blok van 125cm lang, 98 cm hoog en 20 cm breed kunnen passen. Daarnaast moet de auto een volledige scheidingswand hebben, óf een verhoogd dak bij zo’n lage scheidingswand als in deze auto.
Die 98 cm hoogte gaat nu toch niet passen, dus de enige oplossing om dit in Nederland te registreren is een dakverhoging te installeren.
stephane8200 zegt
@Jochempie: je zou zeggen dat je het met 20cm diep op zijn zij zou leggen, maar door die fiscale blokkenmagie mag-ie dat-nie.
jochempie zegt
@stephane8200: mooi he
thomasthomas zegt
Als die denkbeeldige kubus er in past dan wordt ie hier ook gewoon goed gekeurd. Maat van me heeft een Touareg V10 op grijs kenteken zonder verhoogd dak. Geen probleem.
Jochempie zegt
@thomasthomas: Ja, maar de ervaring leert dat dit in een SUV past maar in een station niet.
Hupke zegt
Er rijd in België zelfs een conti gt rond als lichte vracht maar die heeft achterpoortjes moeten gebruiken, verdeler wilde niet meewerken.
healey zegt
En dan over een paar jaar janken dat dit belasting voordeel wordt opgeheven omdat er misbruik van wordt gemaakt.
mercedesclsfan zegt
Als je een RS6 configureert op de belgische audi site kan je ombouw tot lichte vracht zelfs aanvinken als optie.
whooter zegt
@mercedesclsfan: excuses voor mijn comment hieronder. Had je reactie te laat gezien. Je hebt inderdaad helemaal gelijk.
whooter zegt
Mijn C63 is ook een LV. Logisch. Inschrijvingstaks 10K. Jaarlijks 4K. Men belast bezit en niet gebruik, wat totaal idioot is.
LV: 106,26 EUR jaarlijks. Geen inschrijvingstaks. Ombouw: +-1,5K (excl. BTW)
En voor zelfstandigen wordt het nog beter. 100% afschrijfbaar !
Vergis jullie niet: in BE courante praktijk en zeker in VL waar inschrijvingstaksen voor dergelijke wagens al langer de pan uitswingen en vanaf 1 januari 2016 zijn ook verkeersbelastingen fors omhoog gegaan (met 1K bijvoorbeeld voor een c63). In Brussel en Wallonië is het iets beter wegens lagere inschrijvingstaks en dus nu ook lagere verkeersbelasting.
Regeling is reeds aangeklaagd medio jaren 2000. Destijds diende slechts 30% van de wielbasis laadoppervlak te zijn, en nu is dat dus 50% (geen mama’s meer die de kindjes afzetten aan de schoolpoort met LV op de zaak). Verder is regeling zeer duidelijk en niet dubieus, zoals het artikel laat uitschijnen.
whooter zegt
PS: audi biedt deze optie zelf aan vanuit de fabriek in BE! Uitvoering “VAN”. Moet maar eens op de Audi configurator kijken bij bv. RS6 of Q7
;-)
a3sb zegt
Het kenteken van die ML staat als ongeldig geregistreerd
autodrop zegt
Mooiste generatie vind ik dit!!? Absoluut een dikke powerstation, maar alsnog elegant en niet “veeltestoerinyourface” zoals de nieuwere generaties.
cadrez zegt
Dit is echt wel een veelvoorkomend fenomeen. Bij ons op het werk verkopen we bijvoorbeeld ook veel V klasses omgebouwd naar lichte vracht aan zelfstandigen. Is een uurtje werk. Tussenschot plaatsen achter de 2e zetelrij. Lampjes van de parkeersensoren verhangen en de overgebleven rails (van de 3e zetelrij) in de bagageruimte verwijderen. Klaar. Zo rij je in een luxe V klasse voor 150 euro verkeersbelasting per jaar. ;)
pomoek zegt
Sorry hoor, maar wat ben je dan een poseur. Een ” dure” auto rijden en de dikke monsieur uithangen terwijl je eigenlijk nog een golfje kan betalen. Bah bah.
pinut187 zegt
@pomoek: jij betaalt liever gewoon belasting? Mooi zo.
pomoek zegt
@pinut187: Wel zo eerlijk toch? Ach weet je, ik vind het gewoon sneu als iemand zo zijn best doet om géén belasting te betalen. Je kan van alles vinden van het land waar je in woont, maar het kost gewoon geld om dat in stand te houden. Daar moeten we allemaal een steentje aan bij dragen. Zo werkt het gewoon.
cossiekiller zegt
In België moet de laadruimte minstens 50% van de wielbasis bedragen om je wagen als lichte vracht in te schrijven. Dan betaal je geen inschrijvingstaks (is zoals bpm in Nl) en betaal je 85€ wegenbelasting per jaar onder de 2 ton mtm. Boven de 2 ton betaal je ongeveer 125€… Enz.
Dus een clio rs, focus rs, oude megane rs en bijna alle breaks vallen hieronder. Een vierdeurs kan niet omdat je een vlakke laadvloer moet hebben. Een Mercedes Viano kan bv lichte vracht zijn met 5 zitplaatsen.
Een pick up valt altijd onder de voorwaarden voor lichte vracht omdat de laadruimte volledig gescheiden is van de cabine. Dus ook 125€ voor een 3L met 5 plaatsen.
Mijn Gmc Syclone viel hier ook onder. Anders werd die 4.3L motor ook onbetaalbaar…
Ik hoop dat jullie hier voldoende mee geïnformeerd zijn ;-)
crusader zegt
@cossiekiller: megane rs niet meer sinds kort omdat er 60cm doorgang moet zijn van onder naar boven en vroeger werd dat schuin gemeten maar moet echt loodrecht gemeten worden aan de kofferbak en dat haalt ie niet meer. Voor diegene die reeds LV , zoals de mijne haha, zijn geen probleem maar ze zullen zeldzaam worden daar er geen meer bijkomen. Het nieuwe model megane mss weer wel omdat het geen coupe vorm gaat zijn. Trouwens een 4 deurs kan wel, zo wordt de nieuwe Ford Focus RS wat een vierdeurs is al aangeboden als lichte vracht in BE.
cossiekiller zegt
@crusader: Dat kan van de Megane, is idd een kleine kofferopening. Maar eens lichte vracht gekeurd ben jij wel veilig nu!
Maar de Focus RS is een vijfdeurs, daarmee dat dat ook lukt. Alsook bij de WRX STI hatchback ;-)
crusader zegt
@cossiekiller: ja idd 5 deurs, ik bedoelde dus 4 deurs hatchback :-) en mijn RS is idd veilig…
mrmiyagi1982 zegt
Dr is iig 1 belg zo dom nog niet. Coole actie LOL
pinut187 zegt
Dat is nu eens slim en een mooi beleid in België. Hoe meer van zulke auto’s hoe beter. Nu hopen dat deze niet ergens in de sloot beeindigd.
flik2punt0 zegt
Altijd goed nu nog een trekhaak en je hebt de ideale verhuis wagen pf hoveniers auto of Bedenk maar war
geertvanoosterwyck zegt
Ach, ik heb zo met een Cadillac CTS-V sportwagon rondgereden ,lekker hoor,volledig aftrekbaar van de belastingen, 564 PK, 6200 CC,dikke Corvette ZR1 motor er in,top van over de 300 km / Hr heel dikwijls over de 300 gereden hoor!!! Wel eerst de weg gaan verkennen om te kijken of er geen flitscameras stonden. De wagen was omgebouwd EN gehomologeerd op kosten van Cadillac. Heb eeuwige spijt dat ik mijn speeltje niet meer heb,de heerlijkste auto ooit in mijn leven. Maar,ik relativeer hoor, in mijn peugeot 206 SW
zit ik nu ook droog als het regent he? En,ik moet niet te voet gaan.