Ooit had deze RS4 B5 380 pk en 440 Nm koppel. Vandaag de dag is dat iets meer.
Toen de Audi RS4 type B5 op de markt kwam was dat de eerste RS4. Hij had een 2.7 liter grote V6 biturbo met 380 pk en 440 Nm koppel en hiermee zat hij fors boven de S4. Deze had dan wel dezelfde motor, maar de RS4 was meer dan 100 pk sterker. Het was ook opvallend dat de RS4 alleen als avant geproduceerd werd, iets waar Audi vandaag de dag bekend om staat.
Deze RS4 is echter een sedan. Hoe dat kan? U had wellicht al zo’n vermoeden, maar de RS4 in kwestie is alles behalve origineel. Hij is omgebouwd zodat hij er in ieder geval uitziet alsof Audi ook RS4 sedans bouwde, en vervolgens zijn z’n makers helemaal losgegaan. Het resultaat is een prachtig uitziende RS4 met een gestoord aantal pk’s. Hij heeft namelijk 1100 pk en 1400 Nm koppel. Inderdaad, ongeveer drie keer zo sterk als het origineel. Hiermee gaat ie in 2,7 seconden naar de 100 en de pret stopt bij 359 km/u. De 250 km/u bereik je overigens al na 10,5 seconden volgas.
Dit zijn moderne supercar waardes en dat bereik je natuurlijk niet zomaar. De motor is grondig aangepakt en is nu 3 liter groot. Tevens zijn de turbo’s vervangen voor een monsterlijk exemplaar van TTE. Het is met zulke snelheden ook niet onbelangrijk om bij het remmen op tijd stil te staan. Hier zorgen keramische remmen van een Audi R8 GT voor, niet de minste dus. Moet leuke beelden opleveren, als deze RS4 naast een nietsvermoedende Ferrari bij het stoplicht komt te staan. (foto’s via: aba.org)
ej20g zegt
Ik vind ‘m gaaf, maar de velgen zijn mij echt een inch of twee te groot.
Edge zegt
@ej20g: Klopt, dat vind ik ook. Maar heb je die remschijven gezien? Dat gaat nooit werken! Misschien moeten ze maar velgen nemen met een dikke zwarte rand, zodat het lijkt alsof er meer band en minder velg zit ;’)
ej20g zegt
@Edge: @bierbuik: ik zag het. Maar dan zou ik liever gaan voor wat minder vermogen in combinatie met wat kleinere remschijven en dus wat kleinere velgen. Hoewel ik het wel begrijp, zou ik best wat vermogen opofferen om een mooier formaat velgen te kunnen monteren. Ik denk dat je met 800 pk net zoveel lol hebt als met 1100 pk. Genoeg remmensets te krijgen die achter 18 inch velgen passen en die voldoende krachtig zijn voor een auto met 800 pk.
xxxheidi zegt
@ej20g: Broer +1. You and i think alike (great minds think alike).
ej20g zegt
@xxxheidi: om eerlijk te zijn zit ik nu een beetje in dezelfde situatie. Mijn auto draait (nu nog) op standaard vermogen, maar de standaard remmen aan de voorkant (280mm) zijn naar mijn idee nu al onderbemeten. Daarom zit ik te kijken naar een grotere remmenset. Daarbij wéét ik dat ik maximaal naar 320mm kan gaan omdat ik anders naar 18 inch velgen moet terwijl ik mijn originele velgen wil houden. Met 320mm zal ik het dus moeten doen, het is niet het beste (sterkste) wat er te koop is maar het is sowieso een flinke upgrade.
Zo, en nu weer on-topic.;)
blo3to3t zegt
@ej20g: dit is een gevalletje “omdat het kan”… Meer als 1000 pk is toch een bepaalde grens overgaan. 800 pk is nog steeds veel maar niet onderscheidend veel.
ej20g zegt
@blo3to3t: daar heb je natuurlijk gelijk in. Maar waarom moet het (altijd) onderscheidend zijn dan? Want om heel eerlijk te zijn, cijfers als 1100 pk en 1400 Nm zijn tegenwoordig ook al niet zo speciaal meer. Je kunt beter uniek zijn op andere manieren, denk ik. Met een verschrikkelijk goed onderstel, een onderscheidend uiterlijk of een uniek interieur. Of een combinatie van die drie bijvoorbeeld.
roppp zegt
@ej20g: je hebt gelijk. De A4 van mijn buurman rechts heeft 1100pk, die van de achterbuurman ook, die van mijn neef heeft 1125pk en die van mijn moeder 1139pk. Het is inderdaad wat gewoontjes aan het worden.
ej20g zegt
@roppp: waar zie je mij zeggen dat het gewoontjes is? Ik zeg alleen dat 1100 pk en 1400 Nm tegenwoordig ook niet extreem zeldzaam meer is. Het internet staat vol met Audi’s die meer dan 1000 pk hebben. Ga je zoeken naar BMW’s, Toyota’s en Nissan’s dan vind je nog véél meer auto’s met zo’n bak vermogen. Kortom, niet zo speciaal meer als ’t ooit was.
roppp zegt
@ej20g: het is inderdaad wat gewoontjes aan het worden dus…..
ghost zegt
@ej20g: neem ook meteen een auto met een lager gewicht, dat compenseert ook.
bierbuik zegt
@ej20g: als je kijkt naar de remschijven die erachter schuilen, gaan kleinere velgen denk ik niet passen
griffendahl zegt
@ej20g: Ik vind het juist wel gaaf, zeker icm die rijhoogte en die enorme schijven. Geeft wel een lekkere jaren ’90 STW/BTCC feel…
ej20g zegt
@griffendahl: ik ben te jong om dat bewust meegemaakt te hebben. Al ken ik de filmpjes natuurlijk wel, daarom snap ik wel waarom je dat gevoel erbij krijgt. Voor mij lijkt de auto daardoor te veel op een Hot Wheels speeltje dan een echte auto.
hplh zegt
Leuk gedaan.
En tenminste een keer geen sjonniebak van gemaakt.
fmgarcia zegt
@hplh: Daar moet je ook een 106 Rallye of A112autobianchi voor hebben.
Edge zegt
Dit soort creaties vind ik leuk, maar ik vraag me af, kan het ook nog een beetje leuk de bocht om? Dat het heel hard gaat en ook goed remt geloof ik wel, maar is het onderstel ook aangepast?
ej20g zegt
@Edge: als je kijkt hoe de auto op zijn staat, dan zit er sowieso een schroefset onder. Als je de auto op zo’n hoog niveau afwerkt, dan denk ik dat een hoogwaardige schroefset (KW, Öhlins etc) er ook wel vanaf kan.
rufctr01 zegt
Ik zou niet graag 350km/u in zo’n auto rijden. Ik denk dat met deze snelheden aerodynamica toch echt om de hoek komt kijken.
Wel gaaf dat er mensen zijn die zo gek zijn om dit te doen. Gewoon omddat het kan…
kjeld zegt
@rufctr01: Ik maak mij ook zorgen over de velgen. Bij het hart van de ster breken of iets dergelijks.
mrB zegt
@rufctr01: yup, door die aerodynamica gaat die niet meer harder.
rufctr01 zegt
@mrb: of hij gaat vliegen….
fconderkantlat zegt
zou ie ook meer olieverbruik en co2 uitstoot hebben? (sorry ik kon het niet laten)
thomasthomas zegt
@arashrsf: hij staat niet voor niets bij 3 olietanks op de foto.
flip2305 zegt
Dik apparaat, velgen net iets te groot , wel nog een zo normaal mogelijk interieur. Quattro?
baap zegt
@flip2305: Alleen het rechter voorwiel is aangedreven vernam ik uit betrouwbare bron.
davelepeef zegt
Als je genoeg geld bijeen harkt voor dit soort fratsen lijkt me dat niet echt een punt om je zorgen over te maken…
davelepeef zegt
@davelepeef: @Edge
nord zegt
Bugatti front erop en hij is af.
henkhupelschoten zegt
Het was nog gaver als ze hem gewoon normaal hadden gelaten… Zal de eigenaar ook zo’n kekke valentijnsfoto hebben gemaakt met z’n mokkel die anders bleek te zijn dat ze er uit zag?
henkhupelschoten zegt
Dan dat ze eruit zag*
isn1981 zegt
WAUW!! Geen Audi fan maar wauw wat is dit geweldig exterieur minimaal interieur minimaal maar motorisch MAXIMAAL! Geweldige creatie en “petje” af voor de bedenkers dat ze hem zo “normaal” hebben gehouden.
norge zegt
Lijkt me een aardige vlucht auto…Wil niet iemand op een idee brengen ofzo…
xxxheidi zegt
@norge: Te laat
mobieler zegt
Kunnen aandrijfassen, transmissie enzo dit eigenlijk wel aan? Of is de pret na een paar maanden voorbij?
blo3to3t zegt
@mobieler: die zullen toch wel aangepast zijn.
bofkont zegt
Een omgebouwde A4 is geen RS4, al had het ding 2000pk.
toyotafortuner zegt
Ben absoluut geen fan van Audi RS’en. Maar zelfs ik moet toegeven dat dit best wel bruut is.
Dutchdriftking zegt
Geniaal! Het gebeurt vaker dat de s4 sedan naar RS4 word omgebouwd. Maar meestal stoppen ze dan bij een pk of 500….
theyoungsaablover zegt
Een van de weinige audi’s die ik wel gaaf vind!
Donstil zegt
Maar als Audi van dit type RS4 geen sedans gemaakt heeft dan is dit toch ook helemaal geen RS4 maar eerder een S4 met aanpassingen?
jbkleyn zegt
De origine Avant is geweldig, vindt dit een Sjonniebak.
pinut187 zegt
Mooi gedaan, goed in elkaar geschroefd en wat een vermogen, vind de station toch mooier.
reistje zegt
Het is pas echt verrassend dat het voor een keertje niet de 2.2l 5 cilinder is.
bmwtouring zegt
@reistje: Die is nooit in dit type geleverd.
blo3to3t zegt
En nu maar hopen dat ie niet affikt in een garage
wimbraber zegt
Wat een gruwelijke velgen, van welk merk zijn die?
SpeedGeneration zegt
Al een aantal keer in actie gezien bij SCC500 events, erg gaaf apparaat is het!
elias zegt
Deze heeft meer pk dan een veyron maar kan toch niet boven de 360 raken. Kan iemand uitleg geven?
meatpuppet zegt
@elias: aerodynamica
SimonMc zegt
@meatpuppet: lol, die Veyron heeft de aerodynamica van een baksteen.
lekbak zegt
@SimonMc: aangezien jij dat dus ongetwijfeld weet, wat is dan eigenlijk de cw-waarde van een Veyron?
Die van een baksteen is ongeveer 0,54 (Mercedes G-klasse).
SimonMc zegt
@lekbak: Ok, aerodynamica is maar één van de factoren.
Absoluut geen kenner, maar heb wel eens gelezen dat het frontaal oppervlak ook veel invloed heeft, en die is bij een Veyron een heel deel groter dan bij een McLaren F1 bv.
Een McLaren F1 haalt 386 km/h met “slechts” 627 pk, om je maar een idee te geven. Cw waarde van 0,32 en de Veyron 0,36.
Ook heeft de Veyron best wel een groot aantal openingen, om die 10 radiators te kunnen koelen. Niet al te best voor de luchtweerstand.
Dus aerodynamica van een baksteen is met een korrel zout te nemen, maar zijn voornamelijk de koelopeningen en dus het grote(re) frontaal oppervlak die roet in het eten gooien.
lekbak zegt
@SimonMc: ik heb twee zwagers die lucht en ruimtevaart studeren in Delft. Ik heb eens een plaatje gezien in een boek over de luchtweerstand van een balletje en een geoptimaliseerde vorm. Het frontaal oppervlakte van de geoptimaliseerde vorm was zo’n 3 keer die van het balletje. En dat was slechts een doorsnede, als je dat dus driedimensionaal doet is dat nog veel meer.
Wat ik bedoel te zeggen is dat frontaal oppervlakte wel belangrijk is, maar dat je echt beide nodig hebt om een lage luchtweerstand te krijgen.
Die 0.36 zou overigens inderdaad wel eens hoger kunnen zijn dan die van een standaard Audi A4. Hoe het met dit aangepakt exemplaar zit, geen idee. Blijft toch giswerk…
gtwillem zegt
@elias: Overbrengingsverhoudingen. Hij loopt in de toerenbegrenzer in de zesde versnelling rond die snelheid. Een Veyron heeft evenveel vermogen, maar de Ricardo transmissie heeft langere overbrengingen (plus een extra overbrenging). Je zou een andere bak in deze S4 kunnen zetten, of de eindredcutie aanpassen, maar dat gaat dan ten koste van de acceleratie.
Tweede reden: aerodynamica. Boven de 200 neemt de luchtweerstand enorm toe, boven de 300 al helemaal.
Derde reden: koeling en toleranties van alle onderdelen. Dat zal wel goed zitten gezien de aanpassingen, maar de temperaturen kunnen van de diffs en andere draaiende onderdelen kunnen enorm oplopen. Maar waarschijnlijk is deze 361 alleen vanwege de bak.
SimonMc zegt
@elias: Misschien maar voor het beste. Banden vinden voor zo’n snelheden lijkt me geen sinecure. Laat staan dat die wagen ineens 400 zou rijden.
alcantara zegt
Ik dacht dat deze generatie RS4 alleen als station (Avant) bestond.
Weer iets geleerd.
bmwtouring zegt
@alcantara: Dat is ook zo! Lees het artikel eens…
PeugeotGTI zegt
Prachtig die open velgen met die enorme remmen erachter. 1100 pk? Meer dan genoeg..
martijndh zegt
Gaaf! Maar doe mij toch zo’n oer RS4 avant in het blauw en dan lichtjes gekieteld.
bmwtouring zegt
@martijndh: Dan heb je het niet over een RS4 maar een RS2…
reistje zegt
@bmwtouring: Dat weet ik maar dat is normaal de keuze bij dit soort vermogens.
lowrider zegt
Purrfect for Jason Statham in The Transporter serie
trolle zegt
Ziet er nog eens beter uit dan de veyron ook
Tonnie zegt
Heel fraai, maar zoals wel vaker zijn de wielen echt een maatje of een paar te groot! Gewoon 17″ eronder en klaar.
allesmetturbo zegt
Baas!
deboes zegt
Uiteindelijk is het nog steeds een golf
silenro zegt
Mooi dat deze Nederlandse auto zo omgebouwd is :) Eerste eigenaar heeft ook naar z’n best gedaan om er wat knaps van te maken :)
big92 zegt
En na 20.000km is het hele blok kort… geef me dan maar die Ferrari, die geven tenminste 7 jaar garantie op de aandrijflijn.