
Een Lamborghini Urus was buiten budget.
De kans is aanwezig als je onder meer in de omgeving van Rotterdam woont of werkt dat je deze bijzondere Audi Q8 bent tegengekomen. De opvallende SUV is sinds enkele weken in gebruik en wordt ingezet door de medisch manager ambulancezorg (MMA) en leden van het Mobiel Medisch Team (MMT). @wouter maakte al eens een kiekje van de Q8 op zijn Instagram.
Het Nederlandse carrosseriebedrijf Ultiparts uit Geldermalsen heeft de Audi Q8 omgebouwd voor deze werkzaamheden. Audi bevalt blijkbaar prima onder de MMT-medewerkers, want in 2017 werd gekozen voor de Q7. De ambulance-tak van het UMCG heeft daarentegen weer dikke Tesla Model X onder de kont. De broeders en zusters hebben wat dat betreft wel een dure smaak, maar wat zou jij doen als dit soort auto’s binnen de aanbesteding gekozen konden worden.
Deze Audi Q8 betreft niet een lullige instapper, maar de 50 TDI Quattro Tiptronic. Met 286 pk uit een zescilinder dieselmotor is de Q8 snel van A naar B. Naast de ombouw, die achteraf is gedaan, is de Audi goed samengesteld. Dit specifieke exemplaar heeft namelijk een prijskaartje van 140.275 euro.
Fotocredit: Ultiparts via Facebook
prima, schaf maar veel meer van dit soort auto’s aan, ze redden wel onze levens ermee.
@Soulmaster: en dat lukt niet met een auto van pakweg €70.000?
@enjoypunani: overheid, dus waarschijnlijk niet. Daarnaast is €70k niks als het om zorgkosten gaat.
@flutterby: ambulancedienten zijn particuliere organisaties, en als je ziet hoeveel die in rekening brengen voor een ritje 700+ euro snap ik dat er een q8 vanaf kan.
Aan de andere kant een q8 is een stuk goedkoper dan een lifeliner!
Maar voor de levens die zij redden mogen ze van mij in een Cullinan rijden of lekker in de tweety blijven vliegen.
@mat1980: dat zijn vrijwel allemaal personeelskosten.
@mat1980: Ritjes mogen alleen declareerd worden wanneer er ook vervoer van de patients plaats vind. Zoniet dan kunnen ze ook geen 700,- (tegenwoordig 860,- dacht ik?) schrijven bij de zorgverzekeraar.
@enjoypunani: Kan jou die prijs nou schelen. Wat mij betreft zetten ze een Bugatti Chiron in om maar zo SNEL mogelijk bij een patiënt (hartaanval) te kunnen zijn!
@venividivici: amen.
@venividivici: De prijs kan mij ook geen bal schelen. Als mensen die levens redden een auto van 140.000 euro nodig hebben om hun beroep uit te kunnen voeren vind ik dat een prijs die we als samenleving zonder mokken moeten betalen. Dat gezegd hebbende vind ik de Q8 een vreemde keuze. Waren auto’s als de A6 en Q7 geen betere keuze geweest? De een biedt vergelijkbare prestaties voor minder geld, de ander is een stuk praktischer.
@edge: kofferbak zit vol met allerhande spullen voor spoedeisende hulp. Achterbank moet ook goed te gebruiken zijn. Dus opzich snap ik de grootte van de auto wel. In het groene hart rijden ze met Volvo’s, die heb ik wel eens gezien van binnen. Het is echt niet alleen een soort veredelde taxi voor artsen maar daadwerkelijk met materieel aan boord
@edge: “De prijs kan mij ook geen bal schelen.” “Waren auto’s als de A6 en Q7 geen betere keuze geweest? De een biedt vergelijkbare prestaties voor minder geld, de ander is een stuk praktischer.”
@autogeak: Ja, klopt, dat klinkt tegenstrijdig. Wellicht had ik het anders moeten zeggen: De prijs maakt mij geen bal uit, zolang deze maar te verantwoorden is. Als ze een auto van 140.000 nodig hebben om hun beroep uit te oefenen vind ik dat een prijs die we als samenleving best mogen betalen. Het gaat hier immers om een beroep wat mensenlevens kan redden.
Dat betekent echter niet dat het geld zomaar klakkeloos over de balk gesmeten hoeft te worden. Ik snap dat dit soort artsen een auto moeten hebben waarmee ze snel ter plaatsen kunnen zijn en ook genoeg materiaal mee moeten kunnen nemen. Ik zie niet in hoe een 140.000 kostende Audi SUV met onpraktisch aflopende daklijn dan de beste keuze is. Binnen Audi zijn er zowel goedkopere alternatieven als alternatieven die praktischer zijn. Ga je bij andere merken kijken, dan kun je een vergelijkbare auto zelfs voor de helft van het geld oppikken. Daarom vind ik deze Q8 een hele vreemde keuze.
@edge: Helemaal met je eens. Dat deze dienst goed materieel moet hebben staat buiten kijf. Maar iedere Euro die er teveel aan uitgegeven wordt had ook elders in de zorg besteed kunnen worden.
Stel dat er een alternatief voor deze Audi is die € 30.000 goedkoper is. Van dat verschil kan je bijna een jaar het een salaris van een verzorgende betalen om maar een voorbeeld te noemen.
@edge: misschien dat de nieuwe 50 TDI motor de doorslag gaf. Lekker dikke dieselbrommer met bijna 300 pk voorin. In combinatie met de iets gestroomlijndere vorm van de Q8 tov de Q7 en de extra ruimte tov de A6 (want de nieuwe krijgt ook gewoon die 50 TDI) is het best een compromisloze auto.
@venividivici: En toch vinden meeste mensen het vervelend als hun zorgpremie een paar 10tjes omgaat.
@vingers: Ik snap het, want dan komt aan het eind van ’t jaar de aanschaf van een vuurwerkpakket ter waarde van 749,95 euro in gevaar bij die mensen…
@enjoypunani: Of de auto nu 10 000 of 300000 euro kost. Het belangrijkste is dat de auto aansluit bij de werkzaamheden die het MMT doen. Als dat deze auto is betaling daar graag aan mee door middel van mij belasting centen. Ze moeten snel ter plaatsen zijn veel spullen mee kunnen nemem. Dus is zie geen bezwaar in deze auto.
@raym: voor de goed orde; deze auto is voor de manager, niet voor de verpleegkundigen die het werk doen.
@JanJansen: lees het artikel nog eens. Voor zowel de MMA (medische manager ambulancezorg) als voor het MMT ( mobile medisch traumateam).
@raym: ah wat liev. Hier een plusje.
@enjoypunani: volgens mij scheelt het niet veel. Als je de bpm en btw eraf haalt, dat is toch koekje van eigen deeg.
@enjoypunani: voor de overheid kost dit ding ook maar 70k..
@kareljansen: ja, en die andere auto maar 35k. Wat is je punt?
@soulmaster: neem aan dat dit voertuig in aanmerking komt voor BPM terug gave? Daarbij, als deze dikkert eenmaal in zijn gehele levensduur 1 persoon redt door een paar seconden eerder on site te zijn en daarbij iemand te redden of ernstige schade te voorkomen is hij iedere cent waard.
Prima toch, liever dit dan dat ze te laat komen omdat ze tegenwind in een Suzuki alto hadden
het medisch urgentie team bij het lokale zieken huis hier rijden rsq5’s ook aardig, al zouden te de dokters misschien nog beter ter plaatse sturen op een tweewieler ?
@bpc: de fiets is niet snel genoeg en dokters laten verongelukken op motorfietsen lijkt me niet zo’n ook geen goed idee.
@mashell: op een ambulance rijden geen doktoren, alleen verpleegkundigen
@janjansen: In België is de standaard bezetting een bestuurder en een geneeskundige, bij dringende hulp raast er een station achterna (of hebben ze afgesproken ergens, bvb knooppunt (speciaal voor mijn Nederlandse vrienden)) gevuld met levensreddend materiaal.
@JanJansen:
Ik zou ze er in zetten, lijkt me praktischer.
@bpc: hebben ze hier in Nederland ook waaronder Yamaha FJR en BMW RT ambulance.
@bpc: RSQ5, gaaf rijden ze ook nog met de oudere RS8?
Dit of een A6 avant? Net zoveel ruimte, net zo snel, scheelt 40k belastinggeld, het zal wel aan mij liggen…
@dutchdriftking: misschien is de hogere zit nuttig voor overzicht terwijl ze door het verkeer navigeren.
@jipino:
Maar waarom dan niet de Q7 pakken?
@jack_abarth: of een Q5? Maar inderdaad een Q7 of X5 lijkt mij ook prima en 30/40k goedkoper.
@mr27: De 2017 Q7 MMT wagens doen 110k met maar 16k bpm.
De Q8 en nieuwe Q7 doen al 29k bpm. Die vergelijking gaat m niet worden.
@jack_abarth: dit was ook mijn vraag. Die is toch ruimer en even snel voor minder geld?
@jack_abarth: helemaal mee eens, maar het ging om de vergelijking a6 – q8, niet om de keuze voor de q8 an sich. Die vraag kun je beter aan degenen stellen die de keuze hebben gemaakt.
@jipino: Dan nemen ze een Nissan Navara, past er nog meer bagage in ook…..
@dutchdriftking: die is niet vooruit te branden en, belangrijker nog, niet premium ..
Voor slachtoffers die blind zijn?
@SimonMc: ik hoop ’t wel, dit ding is niet om aan te gluren.
@enjoypunani: ik vind een Urus nog lelijker, maar what gives? Gaat hier om inzetbaarheid en snelheid. Plus deze kan ook nog enigszins wegkomen in onverhard terrein.
Ik vind oprecht dat wij in NL niet altijd maar op elke euro moeten kijken. Stel je bent het zelf, je vader, je moeder of wie dan ook, dan hoop je toch ook dat hulpdiensten snel bij je zijn?
Van mij hadden ze een Urus mogen laten ombouwen hoor. Besteed ik liever mijn belastingcentjes aan dan van die onzin die Jesse Klaver er doorheen probeert te drukken.
@ghost: Klaver zit in de oppositie, heeft dus totaal geen macht. Voor de onzin die er doorheen gedrukt wordt moet je bij Rutte, Buma, Jetten en Segers zijn.
@mashell: Ho ho laat mijn vriend Rutte er even buiten. Die heeft goede ideeën/plannen, maar wordt alleen maar dwars gezeten door de rest van de coalitie!
@venividivici: het wordt tijd dat hij díe lui eens allemaal in elkaar slaat
@ghost: als het om snelheid ging dan stond er wel een Tesla, altijd opgeladen aangezien deze auto’s geen honderden kilometers hoeven te overbruggen.
Bespaart nog een giga aan preventief onderhoud ook.
@flutterby: Klopt, maar helaas zijn Tesla’s te onbetrouwbaar door té veel en onverklaarbare plotselinge electrische storingen.
@venividivici: waarschijnlijk ben je met twee omgebouwde 75D’s nog steeds goedkoper uit dan een Q8. Één is geen.
@ghost: We hoeven inderdaad niet op een euro meer of minder te kijken als het om dit soort dingen gaat, maar er hoeft ook geen geld onnodig over de balk gesmeten te worden. Ik ben oprecht benieuwd naar de motievatie om voor een Q8 te kiezen. Een Q7 kost een vergelijkbare bom duiten en is praktischer, terwijl de A6 ongeveer even praktisch is en significant minder kost.
@edge: hoef je idd niet naar te kijken en toch doe je het wanneer je over een Q7 begint ??
@ghost: Zoals gezegd, er hoeft geen geld onnodig over de balk gesmeten te worden. Mits te verantwoorden, vind ik niet dat we niet mogen klagen over een dure aankoop die het werk van hulpverleners mogelijk maakt. Maar hoe verantwoord je in hemelsnaam de keuze voor een Audi Q8 als datzelfde Audi voor ruim 11.000 euro minder de ruimere, meer praktische Q7 met een identieke aandrijflijn in de prijslijsten heeft staan? Een wagen als deze moet vooral functioneel zijn, dus dat extra geld voor die hippe, schuin aflopende daklijn is gewoon weggegooid geld.
@Edge: misschien zijn beide modellen wel getest. Misschien dat de Q8 er stukken beter uitkwam? Je weet het niet, ik vind het in ieder geval prima bestaat, niet alles hoeft alsmaar onder een vergrootglas te worden gelegd. Begon jaren geleden al met het koningshuis, ineens mocht het volk erin meebepalen. Nu heb je discussies waarbij het volk zich mag uitspreken over jarenlange tradities, en wederom vind ik dat het er allemaal niet beter op wordt. Conclusie, in sommige gevallen (zoals deze) vind ik dat de overheidsinstantie prima haar werk doet, en dat niet hoeft te verantwoorden. In andere gevallen, vind ik juist dat zij wel zich moet verantwoorden. Waar trek ik de streep? Bij maatschappelijk belang en redelijkheid.
Als je gaat bezuinigen op veiligheidsdiensten, wordt het een zooitje. “We nemen dit jaar het goedkopere model Trauma heli, uit China”..pleurt dat ding de lucht uit, staat iedereen weer vooraan om kritiek te leveren. Welkom in het kapotte Nederland, waar iedereen altijd ongevraagd zijn mening moet geven.
@ghost: begin niet over kwaliteit, want daar staat in dit voorbeeld (Audi) niet echt bovenaan. Welkom in Nederland, waar iedereen zijn mening MAG geven.
@enjoypunani: laat de hulpdiensten voortaan in Mercedes S600 Pullmann’s rondrijden. Kwaliteit op en top, kost een duit, heb je ook.
Praat niet zo raar, een Q8 is prima, die grappen en grollen over kettingen, olieverbruik, kunnen echt niet meer…
@ghost: kijk gewoon naar de consumerreports.
@enjoypunani: niet zo huilie huilie.
@ghost:
Respectvol hoor!
@hallokroket: ja thanks!
@ghost: oh ik ben het met je eens, maar waarom een Q8 als je in een Q7 meer kwijt kunt en meer overzicht hebt?
In Gelderland rijden ze met XC60ers van +-70k, heb je er twee voor met dat budget van de Audi. Met 250pk ook niet te min lijkt mij…,
@volvaudi: ik vermoed dat de autokosten bijna verwaarloosbaar zijn op de bedrijfskosten die dit soort diensten hebben. Artsen, verplegers en chauffeurs die 24/7 diensten draaien, alleen al de personeelskosten zullen hoog zijn.
Waarvoor worden dit soort wagens eigenlijk ingezet? Ik bedoel een echte ambulance die een patiënt kan vervoeren is het niet echt.
@mashell: deze zijn voor het mobiel medisch team. Wanneer de trauma helikopter bezet is dan wordt deze ingezet. Daarnaast doen ze ook spoed transport van transplantatie teams en spoed organen transport.
@deora: de trauma heli kan niet overal landen en de auto is soms simpelweg sneller.
@flutterby: maar is het hoofddoel van de trauma heli niet juist het snel vervoeren naar een ziekenhuis? Ik bedoel als deze Q8 komt voorrijden is een echte ambulance of traumaheli maar al te vaak nog steeds nodig.
@mashell: in een ambulance zitten. verplegers, in de trauma heli een trauma arts. (Bij ernstig letsel). Meestal wordt de patiënt alsnog over de weg vervoerd, ook geregeld in het bijzijn van diezelfde trauma arts.
@mashell: het primaire doel van de traumaheli os om zo snel mogelijk een gespecialiseerde arts en verpleegkundige ter plaatsten te krijgen. Heli wordt zelden gebruikt voor vervoer van een patiënt. Alleen als hier substantiële tijdwinst mee verlegen kan worden (lees: de afstand naar het ziekenhuis is ver).
@mashell: you’ll get my point.
@mashell: Is een Rapid Responder. De vervoers ambulance komt daarna ter plaatsen.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@toyotafortuner: mannen die daar wonen heten Geldermansen!
Het staat zo verkeerd. Nergens voor nodig om zo’n dure auto voor dit doel te gebruiken. Qua beeldvorming is het zeer onverstandig.
Toffe wrap
Nu nog een setje velgen
Ben benieuwd wat deze auto ze meer biedt dan een Skoda kodiaq
@sjonniedeluxe: bijna 100pk en 200Nm op een netto verschil van €30k
@sjonniedeluxe: Zo wie zo, die dokter is privé al gewoon om erin te rijden.
Ze verdienen het, van mij mogen ze ook een G65 AMG rijden. Ze zien soms verschrikkelijke dingen. Een beetje plezier mag dan ook wel.
@maroksahbe: das een keuze.
Geld weggooien. Echt. Wat een totale onzin. Die directeur moet zich kapot schamen. Een Tiguan Allspace 2.0 TSi 4Motion was meer dan genoeg geweest. Verspilling van overheidsgeld. Bem benieuwd naar de aanbestedingstekst. Net hetzelfde als de Q7 van orgaandonatie. Dat kan ook prima met dezelfde Allspace. Wel toevallig allemaal VAG en PON. Corrupte bende. Ultiparts zal via via ook wel van PON zijn. 06 nummertje.
@drommedaris: Oh ja, opgepast, het avondlijke uur is bij uitstek het moment met zo een interventiewagen.
Maandagmorgen is helemaal de max.
@drommedaris: man, dit is een lachertje. Als je de overheden al 10% efficienter op IT gebied zou laten werken dan ze nu doen zou je vele tientallen miljoenen besparen.
Zo dramatisch doen over nog geen 200k zogenaamd verspilde euros verdeeld over vier autos voelt een beetje overdreven.
Pure geldverspilling! Schande dat hier overheidsgeld aan besteed wordt!
Waarschijnlijk heeft pon hier een forse korting opgegeven, mooie marketing voor het merk natuurlijk.
@divided: Ik vindt het nogal wat dat PON nog geen 2 jaar na het omkoopschandaal alweer mee mag doen aan dit soort aanbestedingen, politie ook weer in de audi A6. Dit soort aanbestedingen kan je gewoon niet meer serieus nemen.
Daar gaat ons belastingsgeld
Kan iemand mij misschien uitleggen waarom hiervoor niet bijvoorbeeld een skoda kodiaq kan worden gebruikt?
Dit is de persoonlijke auto van de directeur van een of ander ambulance zorg bedrijf, hij is zelf ook gewoon chauffeur en doet iets van een ton per jaar aan kmmetjes; voornamelijk spoedritten “organen vervoer”.
@sudbina: owja, die A5 ambulance die op autojunk ergens rondzweeft; dat was zn vorige leasebak.
In ieder geval beter dan zo’n model x…
Op de foto’s net een basic A1 in een kek wratje met die kleine wielties! Zie je normaal nooit, een dikke Audi zónder patservelgen
Als je ziet hoe duur het is om zo’ auto helemaal te laten customizen, dan is die basisprijs van de auto relatief niet zo belangrijk meer
De traumateam van het UMCG rijdt een Q7. Dit is geen normale ambulance, maar bedoeld voor plekken waar of momenten wanneer de heli niet kan vliegen. Ten opzichte van een heli(vlucht) een stuk goedkoper..!
@bluster: is de Q7 vervangen door de Tesla?
@bluster: De Tesla is nooit ingezet want die schijnt niet door bepaalde keuringen heen te komen.
Zag eens een (R)S6 van het orgaantransport over de snelweg vliegen. Dikke prima, doe je best jongens (M/V)! Mag van mij ook een M5 zijn of een E63 desnoods, als het maar snel en praktisch is. Bezuinigen doen we wel op dingen die geen levens redden.
Die Lambo Urus (lillikkebak) gelukkig buiten budjet. Maar goed ook, en onbegrijpelijk dat Italianen weer iets lelijks maken. Multipla, Stelvio.
Of zijn Italiaanse topontwerpers binnengehaald bij Audi? Want welke Audi is nou lelijk? Misschien een Q2, maar ook die auto stroort geen enkele zintuig.
Jemig, wie legt dit even uit? Artikel en comments doorgelezen en snap ’t nog steeds niet. Waarom heeft de Ambulance juist voor de Q8 gekozen? Was dit een openbare aanbesteding of niet? Zo ja, hoe en waar vinden we de eisen? Dan kunnen we op z’n minst de @willeme in ons los laten en een leuk alternatief voor stellen ;-)
Of wil @RubenPriest even de journalist uithangen en een interviewtje doen met de inkoper van de betreffende ambulance dienst?