Concurrenten komen en gaan, maar alleen MINI blijft bestaan.
Als er anno 2021 een model geschrapt wordt is dat ironisch genoeg vaak een compacte A-segmentauto. Deze zijn vele malen milieuvriendelijker dan grote, zware cross-overs, maar dat zijn de laatste auto’s die merken gaan schrappen. Dat kan toch nooit de bedoeling zijn?
Ter discussie
Er gaat nu weer een compacte auto van het toneel verdwijnen, ditmaal een Audi. Zij hebben geen A-segmenter, dus die kunnen ze ook niet schrappen. Ze hebben echter wel een B-segmenter, in de vorm van de A1. Het voortbestaan van dit model was al hoogst onzeker. Eerder dit jaar gaf topman Markus Duesmann tegenover Wirtschaftswoche namelijk aan dat de kleinste Audi ter discussie stond.
Geen opvolger
De Audi A1 stond dus al op de nominatie om geschrapt te worden, maar het lot van dit model lijkt nu definitief bezegeld. In een interview met Automotive News Europa zegt Duesmann namelijk expliciet dat de compacte Audi géén opvolger krijgt.
MINI
Goed nieuws dus voor MINI, die straks het rijk alleen heeft in de bovenste regionen van het B-segment. De andere MINI-rivalen – de Alfa Romeo MiTo en de DS 3 – zijn namelijk ook al van het toneel verdwenen.
Goede zaken
In tussentijd doet MINI nog onverminderd goede zaken. Sterker nog: de MINI One/Cooper verkocht vorig jaar beter dan ooit in Nederland, met 4.580 stuks. Dat terwijl Audi maar 1.624 A1’s aan de man of vrouw wist te brengen.
Euro 7
Met de strenge Euro 7-norm in het vooruitzicht wordt het erg duur om een verbrandingsmotor te ontwikkelen die aan de eisen voldoet. Audi verwacht daarom dat het niet meer rendabel is om zo’n motor in een lager segment aan te bieden. En een elektrische opvolger van de A1 als concurrent van de Cooper SE hebben ze blijkbaar ook niet in de pijplijn zitten.
Twee generaties
Daarom gaat de Audi A1 na de twee generaties dus geschrapt worden. Het goede nieuws is dat de huidige A1 nog wel even mee kan. Die is er namelijk nog maar sinds 2018.
HZW zegt
Er gaat wel een gerucht dat er weer een A2 als MEB e-tron gaat komen.
Verder is de huidige A1 totaal niet interessant, en ook niet bepaald mooi te noemen, alleen de S1 versie van de vorige generatie A1 was een leuk bakkie.
sonnybonds zegt
Vind het anders een zeer interesante auto. En zoals gezegd weinig concurenten. Een luxe kleine auto lijkt me ideaal. Zeker in de stad.
dawwg zegt
Behalve dat het helemaal niet luxe was; maar gewoon een Polo met luxer uitziend interieur … en dat je duidelijk merkt dat je in een instap-auto rijdt met starre achteras, slechte geluidsisolatie en achterhaalde techniek.
W115 zegt
Interessant. Dus de polo drieling gaat er ook mee kappen?
pindakoning zegt
@w115: help mij eens: een Polo, A1 en wie is de derde? Een Fabia?
alloallo zegt
Seat Ibiza ?
hotze zegt
Polo, Ibiza en Fabia.
Weet de verkochte aantallen hiervan niet, maar de verkopen van de A1 blijven zeer waarschijnlijk achter bij de verwachtingen. Te kleine marge, weg ermee.
donvinnie zegt
One en Cooper zijn benamingen voor de motorsterkte, niet het model. Je kan namelijk een MINI One Countryman krijgen. De MINI 3- en 5-deurs zitten er in dit segment.
lekkerlinksrijden zegt
Blijft gewoon bestaan, noemen ze een Polo
golf1985 zegt
De eerste generatie a1 vond ik een leuk bakkie om te zien. Mijn vriendin zelfs geprobeerd aan te praten maar niet gelukt. Vond hem te vrouwelijk. Denk dat ze met de nieuwe wat meer geprobeerd manneljjker te maken maar ik vind stiekem de eerste generatie toch het leukste om te zien
hotze zegt
De eerste generatie was een gekrompen Q5, niet om aan te gluren wmb.
marcomanta zegt
Vond het toch al “geen Audi”.
HB zegt
De A1 inclusies model year update blijft wsl wel bestaan tot 2026 en wie weet komt er dan een Q2 etron die het gat aan de onderkant in gaat vullen.
Johanneke zegt
Zou het komen omdat ze iedere a1 tegenwoordig niet meer af maken? Zitten 3 gaten tussen motorkap en carroserie, heel vreemd.
pindakoning zegt
Toch slim hoe BMW dat gedaan heeft in het B-segment, zonder hun 1-serie (klasse hoger) niet te bijten. Heb een beetje het idee dat een A1 met opties te dicht op een A3 zit, en die zitten dan in hetzelfde vijvertje te vissen.
harrie zegt
Je moet ook wel echt een priemiejum fetisjist zijn om voor dat vag gebakje zo’n smak geld neer te leggen.
azuli zegt
Gelukkig! De A4, A6 en de A8 hebben toch ook geen bestaansrecht. Stop daar dan ook meteen mee.
tortuga zegt
@azuli: vergeet de A5 niet
audirs3 zegt
Jammer, zeker aangezien de A1 al helemaal niet meer zo klein is, scheelt amper met de 1e generatie A3. De Q2 blijft overigens wel, die heeft veel klandizie van de A1 weggesnoept
mout zegt
Motor ontwikkelen?
Het is niet alsof Audi tot op heden de gewoonte had veel motoren voor de A1 te ontwikkelen…
Tenzij de Fabia, Polo en Ibiza ook geen opvolger krijgen (en dat zou me verbazen) is er dus een ander argument, dat niet genoemd wordt.
Hmmmm. Misschien iets als dit: Als je de A1 ‘personaliseert’ tot hetzelfde uitrustingsniveau als een pakketje op een van die anderen ben je de prijs van een extra auto kwijt. En als je hem niet zover ‘personaliseert’ is het geen luxe B-segmenter maar een schrale.
En dat hebben de meeste klanten inmiddels in de gaten.
Gulli zegt
Jammer, ik heb tussen 2012 en 2016 in een A1 met (probleemloze) 1.4 TFSI gereden. Het was een klein scheurijzertje die qua interieur zijn gelijke niet kende in het segment. Nee, de wegligging was niet zo goed als de Mini van mijn vriendin maar goed genoeg, en we hebben er met veel plezier 150.000 kilometer op gezet. Als je er met zijn tweetjes in rijdt heb je geen moment het gevoel dat je eigenlijk een A3 had moeten kiezen, en met de banken neergeklapt pasten onze snowboards (met een beetje smokkelen) gewoon achterin. Voorin was het goed toeven in elk geval, achterin moest je niet zitten.
Zolang je niet helemaal los gaat op S-line pakketten en elektrisch verstelbare wielbouten is het een prima betaalbare auto. Ik was toen 24k kwijt (lease) en dan had ik een auto met genoeg toeters en bellen om me 4 jaar zoet te houden.
En dat is meteen het probleem als deze auto wegvalt, want voor een kale Mini One met basismotorisering ben je nu hetzelfde kwijt, en dan moet je dus nog beginnen. Die gaat vast niet goedkoper worden als zijn laatste concurrent het toneel verlaat. De Mini van mijn vriendin was net geen 20k toen ze hem kocht en voor een Cooper zou ze 23k kwijt geweest zijn, je bent nu dus al meer kwijt voor een kale langzame.
karhengst zegt
De DS3 is nog gewoon op de markt. Helaas niet in de vorm zoals we hem graag zouden willen zien maar wel in de vorm hoe ze een A1 nog zouden kunnen verkopen.
sonnybonds zegt
De huidige ds3 is een stuk groter.
dree16v zegt
Zag gisteren nog een hele mooie blauwe rijden. Mooie auto maar gezien zijn prijs niet gek dat je hem niet veel ziet.