Wat een mens wel niet kan doen onder werktijd.
Het is toch een beetje het bedrag van de dag: 150.000. Om preciezer te zijn, ongeveer 150.000 euro. Om te beginnen is er de nieuwe Polestar One, die zo’n 155.000 euro gaat kosten. Voor belastingen weliswaar, maar toch. Dan de uitspraak van de rechter van vandaag in de zaak Jumbo vs Picnic. Daarin is Jumbo in het gelijk gesteld en moet de bezorgdienst 150.000 euro schadevergoeding betalen. Alsof de duvel er mee speelt komt het bedrag nóg een keer voorbij. Daarvoor moet je wel even je best doen, maar het is absoluut mogelijk.
Wat je moet doen: slinger de configurator van de gloednieuwe Audi A6 even aan. Maar wacht even, de prijzen van de Audi A6 zijn al bekend gemaakt toch? Je betaalt toch een kleine 80 mille voor zo’n dikke A6 met V6-motor en vierwielaandrijving? Dat klopt helemaal, maar dat zijn de vanaf-prijzen. Zoals met zoveel (met name Duitse leasetoppers) auto’s het geval is, begint het daar pas. Aan de ene kant natuurlijk betekent dat je je auto helemaal naar wens kunt aankleden, aan de andere kant betekent dat je auto schreeuwend duur wordt. Als je begint ziet de A6 er zo uit:
Dan moet je vervolgens je best doen. In de tijd van de baas (sorry, @autoblogger) ben ik aan de slag gegaan. Oh wacht, dit is ons werk! Als geld geen rol speelt (ik ga de auto niet afrekenen) is het configureren eigenlijk heel erg makkelijk. Je vinkt van alles gewoon het duurste aan. Dus 21″ velgen, Exclusive lak, S-Line, sportzetels, voorverwarming, B&O installatie, Heads Up Display, luchtvering, glazen dak: als je werkelijk ALLES aanvinkt ziet je Audi A6 er zo uit:
Het bijbehorende prijskaartje mag er zeker wezen:
Het samenstellen van de duurste A6 is overigens zo makkelijk nog niet. Want met bepaalde keuzes sluit je andere mogelijkheden uit. Dat is meteen de reden waarom de uitspraak ‘Full Options’ een holle frase is. Zo ben ik gegaan voor een benzine-variant met S-Line pakket. Dankzij dat pakket en diens sportstoelen kun je niet kiezen voor stoelventilatie en massagefunctie, bijvoorbeeld. Ook zijn er nog wat accessoires mogelijk. Daarom leggen we de handschoen nu bij jou neer. Cancel die afspraak met Van Veen van de afdeling Finance en kijk hoe duur jij een Audi A6 kunt maken. De winnaar krijgt cursus bochten aannemen van onze remmenfluisteraar @Jaapiyo.
nord zegt
Grappige, de gemiddelde Zwitser koopt hem full option, hier zie je nooit maar dan ook nooit een schraalhans nl-versie met 16 inch wieltjes op de weg..
bisazza zegt
@nord: ok. Dank voor je toelichting
leovreenen zegt
@nord: hahahhahahahahah niet echt grappig ofzo…
kenner zegt
@nord: en ook geen instapper. Liever de S6 of RS6, en dan zonder badges. Gewoon omdat de buurman niet hoeft te weten wat je rijdt. Heerlijk land, van de zomer maar weer eens die kant op. Beetje zwemmen in de Zurich See of Aarau
nord zegt
@kenner: en dan wel weer op veel te kleine maat winterbanden rijden omdat anders de ketting niet past.
rufctr01 zegt
@kenner: nooit van kentekencheck gehoord? ?
kenner zegt
@rufctr01: sommige mensen niet he. Sommige mensen zien alleen een Dikke bmw, verder niks. Ik denk dat veel mensen ook geen verschil zien tussen een M5 en een 520d.
fritzel zegt
@nord: wil je nu een sticker?
erwh zegt
@nord: inderdaad en dan meestal ook nog het (één na) meest potente model. Ben benieuwd naar de statistieken van de verhouding bijvoorbeeld de (R)S modellen vs de rest van het gamma in Zwitserland tegenover de rest van Europa.
nord zegt
@erwh: salaris ligt hier 50 tot 100 % hoger, auto’s (tweedehands markt is zeker interessant voor nl) zijn schat ik 25 % tot 50 % goedkoper.
Lage btw, geen bpm uiteraard. Alleen een jaarlijkse belasting op de auto die te overzien is.
Een andere tik van de Zwitsers is om jaarlijks een nieuwe auto te bestellen. De 2ehands markt is dan ook enorm overspoeld met 1-3 jaar oude modellen. 2e hands autohandels zie je overal langs de wegen, vol met bijna nieuwe auto’s.
SummerSky zegt
@nord: In NL over auto’s praten is gewoon huilen. Janken. Kapotbelast.
Jochen zegt
@SummerSky: in China doen ze geen huilie huilie. Gewoon betalen die belasting en trots zijn op een een EU product
E34M5Touring zegt
Dus voor de prijs van je ‘flink in de options’ A6 koop je ook 2 kale A6en… 70k aan opties. Bizar. Overigens laatst ook even gekeken. Zelfs bij deze prijs betaal je nog ruim 500,- voor bijv. Stoelverwarming voor…. Ook al selecteer je lederen bekleding. Belachelijk. Bij welk merk dan ook.
torsen zegt
@e34m5touring: Zijn het niet gewoon ruk configurators dat je aanwezige opties alsnog lijkt te kunnen aanvinken?
Lederen bekleding zonder stoelverwarming is wel echt ruk in de winter.
E34M5Touring zegt
@torsen: Nope, je kan dan zelfs nog kiezen tussen voor en achter verwarmd voor 700+ ,- en ook nog gekoeld voor en gekoeld voor en achter voor een paar ruggen…
Standaard zit het er niet op. Daarom vind ik het ook zo slecht. Als je niet oplet zit je dus met een wagen van 150k zonder stoelverwarming. Gaat door de hele lijn hoor. Mijn vorige A3 was 48k nieuw volgens die internet dingen. Wel leer etc. geen stoelverwarming…
torsen zegt
@e34m5touring: Kan door de bomen het bos niet meer zien bij die gekke duitsers.
E34M5Touring zegt
@torsen: Ja het begint wel echt een beetje sneu te worden. Bij BMW en Merc net zo overigens. Sigaartje roken in je S65 AMG coupe van 330k? 85,- voor een asbak en aansteker… Voor een fuckin plastic asbakje…
kniesoor zegt
Auto kan die 21 inch jetsers prima hebben zonder ordinair te worden.
jorden zegt
Van de buitenkant wordt tie er niet heel veel beter van eigenlijk
gorre zegt
pure diefstal is dit , 70 k aan opties waarvan het meeste op dit type wagen gewoon standaard moet zijn !
sanderp zegt
@gorre: Dan moet je een S90 nemen in dit segment.
michaelb zegt
@sanderp: ja maar dan rij je een S90
Esprit_de_Flandre zegt
@michaelb: Zou ik meteen doen. Knappere looks…
mashell zegt
@gorre: maar als het standaard is dan is het niet premium.
joostgrn zegt
Ik kom op maximaal 160.379,60 euro en dan heb ik nog niet eens de accessoires aangevinkt…..
tge1 zegt
€70000,- extra voor een paar loze opties die het rijgedrag van de auto niet verbeteren. Wat een lachertje, dat zie je alleen bij overgeprijsde auto’s in Duitsland…
mashell zegt
@tge1: eigenlijk wel prettig dat het rijgedrag van de standaard versie al gewoon goed is. Als je nog opties moet aanvinken om een goed rijgedrag te krijgen, dat zou echt absurd zijn.
slickrick zegt
@tge1: ja die Duitsers die snappen het tenminste , heel de wereld neemt die auto’s af als zoete broodjes
antoonniels zegt
Ik kom zonder accessoires voor een sport 50 tdi op:
Fiscale waarde: 153.724
Consumentenadviesprijs: 155.009
alcantara zegt
Zie ik nu een Audi met een BMW kont?
berlinetta zegt
Afgezien van de koplampen en de velgen zie ik aan de buitenkant weinig verschil. Rij je dan met je 70k aan opties. Nu begrijp ik ook wel dat het merendeel van de opties in het interieur zit of het rijgedrag verbetert, maar toch. Voor 150k rij je een auto die eruit ziet als de gemiddelde leasebak.
eaudi zegt
Ik wacht op de avant. Scheelt al weer 3k.
josdevos zegt
Heeft er iemand trouwens al kunnen ontdekken welke bumpers er op de persfoto’s staan? Die zijn in de configurator namelijk niet terug te vinden..
rufctr01 zegt
Dat is wel heel veel geld voor een Audi!
87sandyd zegt
@rufctr01: voor elke e-segmenter is dit veel geld…