Britse stijl combineren met Japanse motorperfectie. Waarom gebeurt dit eigenlijk niet veel vaker?
Een glorieuze V8 of V12 uit een Aston Martin omwisselen voor het blok uit een Toyota Supra. Wie zoiets flikt hoort eigenlijk zijn petrolheadlicentie door de versnipperaar te halen. Want kom op. Maar geldt zoiets ook voor de Aston Martin DB7 van de eerste lichting? U weet wel, het meest verkochte model van het Britse merk, geleverd met een 3.2-liter zes-in-lijn van Ford onder de kap.
Een motor waarmee de Aston prima kon meekomen en hem bovendien relatief betaalbaar maakte, maar echt spectaculair wordt het nooit. Dan snappen we de keuze van deze Canadese DB7-eigenaar eigenlijk wel. Hij liet bij Force-Fed Performance Turbos & Tuning zijn zespitter omwisselen voor de briljante 2JZ-GTE uit de Toyota Supra. Aangevuld met een Borg Warner turbo (72 mm) en een Microtech EFI die de aansturing van het blok regelt. Het vermogen, dat op ongeveer 650 pk uitkomt, gaat via een zesbak van Getrag naar de achterwielen.
Helaas, een video ontbreekt vooralsnog, maar we hebben wel een reeks foto’s van ná de harttransplantatie. All in favor?
Rob zegt
Persoonlijk zal het me mijn reet roesten wat iemand met zijn eigen wagen doet, maar bij dit projectje had ik toch een “Qué?!” momentje….
En op de begin vraag terug te komen: Britse auto’s horen nu eenmaal op en top Brits te zijn, met alle ongemakken die daar bij horen ;-)
motiondrive zegt
@Rob: Ik sluit me hier meer dan volledig bij aan… Bij dit soort auto’s gaat het niet om snel, sneller snelst. Hier hoort gewoon een fijne soepele motor in te liggen, geen opgepompte Japanse rekenmachine. Dan heb je de auto gewoon niet begrepen.
hillegaar zegt
vreemd project
tupperware zegt
Lotus bewijst al jaren dat het een goede combi is, dus waarom niet..
De originele 6 cilinder is trouwens geen Ford blok maar een goede oude Jaguar 6 cilinder uit de tijd dat zij nog niet tot Ford behoorde..
E34M5Touring zegt
Als je dan toch gaat swappen, waarom geen AMG motor? Dan loop je gelijk in de pas met toekomstige modellen. iWel cool dat het allemaal past. Kan gelijk die ECU onder de bestuurdersstoel vandaan. Kunnen lange mensen er ook gelijk redelijk in zitten!
potjak zegt
Lotus?
davelepeef zegt
Als een fraai Zwitsers horloge fitten met een Japans uurwerk… Wordt er -misschien- beter van maar helemaal juist is het niet… Afgaande op Noble kan dat Fordblokje best wat… En zulk vermogen uit zo’n blok zal vast niet erg subtiel gaan (niet gehinderd door enige kennis wat Japans spul betreft…)
carmasterr zegt
@davelepeef:
Noble gebruikt een V6 uit de Ford Mondeo.
Die heeft dan ook helemaal niets te maken met de antieke origineel Aston Martin zesinlijn uit de DB7.
stancedjetta zegt
@carmasterr: Noble gebruikt toch de V8 uit de xc90 en s80 van yamaha?
ej20g zegt
@stancedjetta: klopt, deels. De V8 in de M600 is een aangepaste variant van de V8 (motorcode B8444S) uit de Volvo XC90 en S80. De motoren die door Noble gebruikt worden hebben echter niks te maken met Volvo, deze worden via een externe partij bij Yamaha afgenomen. Wel is het zo dat het blok wat door Volvo gebruikt wordt op geringe drukvulling al net zoveel vermogen levert als het blok in de Noble doet.
bohica zegt
@stancedjetta: dat is in het latere model
carmasterr zegt
@stancedjetta:
@davelepeef had het over Ford blokken.
De enige Ford blokken die Noble gebruikt heeft waren de 3.0 V6’en uit de Mondeo.
E34M5Touring zegt
@carmasterr: Eerste series maakten zelfs nog gebruik van de 2,5 V6. Wel met turbo.
davelepeef zegt
@carmasterr: word! Dat had ik niet opgemerkt maar inderdaad… Waar komt dát blok vandaan dan…? En gaat inderdaad op voor de oude types…
carmasterr zegt
@davelepeef:
Waar komt welk blok vandaan?
rammillius zegt
Vreemde wissel maar als de eigenaar dat wilt, dan houd ik hem niet tegen. Ieder mag doen met zijn of haar auto wat die wilt.
arii zegt
Alhoewel ik helemaal Supra-gek ben, heb ik liever dat zo’n blok in een Supra blijft maargoed. Ik weet niet dat bij zo’n Aston past maar het geluid van een 2jz klinkt echt heerlijk.
dawwg zegt
Vindt een 2.0L met mega-turbo erop nou niet echt passen bij een GT qua karakter eerlijk gezegd. Ten eerste een turbogat, lag en ook het geluid past er niet bij. Zal uiteraard wel gaan als de brandweer, maar waarom niet gewoon een (mechanische) compressor op date 3.2L blok schroeven; win je ook een pk-tje of 100 mee en past veel meer bij het karakter van een zware auto …
laulau zegt
@dawwg: euhh volgens mij is een 2jz-GTE een 3 liter zes in lijn…
ej20g zegt
@dawwg: 3.0-liter. Maar de turbo is wel onnodig groot, ik heb 2JZ’s ruim 650 pk “zien” doen met een kleiner exemplaar. Maar indien goed afgesteld zal het turbogat wel meevallen. Daarnaast kan het geluid van de standaard 6-cilinder of V12 niet tippen aan het geluid van de 2JZ. Maar dat is natuurlijk persoonlijk.
dennisvvti zegt
@ej20g: me 2!!! Love That engine !!
paddoswam zegt
@dawwg: 2JZ blokken zijn van huis uit drie liters dus mist het nu slechts 200cc volgens het boekje.
Hupke zegt
@dawwg:
Op die aston 3.2 staat fabriek af al een supercharger tenzij ik me zwaar vergis.
De DB7 van een kennis heeft alleszinds een compressor.
janmetdelangeachternaam zegt
man man man man….
Junior540 zegt
Wel een goed idee, zo’n Supra blok is natuurlijk erg betrouwbaar en goed op te voeren, had ook een Skyline GT-R blok kunnen pakken…
Thomasio zegt
Mooie carbon kleppendeksel op een gietijzeren blok :P
paddoswam zegt
@Thomasio: om te voorkomen dat hij top zwaar word. Op zich best logisch: gietijzeren blok, aluminium kop en carbon top.
burninrubber zegt
Eigenlijk heel slim, want zo een Aston Martin motor zal wel niet veel soeps zijn.
rolov zegt
Fucking vet
bofkont zegt
Schande,schande !!
spykerboy zegt
Best simpel, in zo een auto hoort niet zo een blok, ik rij zelf een toyota supra, maar toen mn m3 blok stuk ging kon ik ook een supra blok erin doen maar hoort gewoon niet,
Idem als ik een aston rijd zou ik er geen jappen blok inwillen, daar hoort gewoon een AM blok in, niks anders, idem als je een ferrari hebt hoort daar een ferrari blok in etc etc
rolov zegt
@spykerboy: onzin. Het Is een leuk project. Ik.kwam op de ring een keer een 3 coupe tegen van een stel Engelsen. We hoorde al dat er iets niet klopte maar toen ging de kap open. Lag er een Cosworth blok in. Erg leuk.
spykerboy zegt
@rolov: tja ieder zn mening, ik ben achhteraf blij dat ik jn mn m3 toen geen supra blok gelepeld heb, maar verkocht zo houd ik alleen de goede herinneringen eraan over ✌️
rolov zegt
@spykerboy: jij verkocht hem. Engelsen zijn echt autogek zij racen ermee. Dus die doen zulke dingen. Ik heb respect voor zulke creativiteit. dus ook die aston. Het Was geen speciale editie maar gewoon een standaard v6 db7. Kan er alleen maar om grijnzen als ik dat soort berichten tegenkom. ;)
flashevan zegt
@rolov: zes in lijn, geen V6
rolov zegt
@flashevan: ja idd 6 in lijn. Solly.
scottishcarspotter2000 zegt
Maker opsluiten en de auto terug laten bouwen naar origineel, en wel direct!
3246cm252kw zegt
Ben erg benieuwd naar een videofragment! :-)
pudi zegt
@3246cm252kw: ik ook een 2JZ klinkt gegarandeerd lekker
3246cm252kw zegt
@pudi: ik ben ook zeker gek van die Japanse turbo monsters! :-D
vali1992nl zegt
Goeie zaak! 2jz maakt elke auto beter. De beste man heeft groot gelijk.
pudi zegt
Heerlijk! Een 2JZ! :) en die Aston Martin is ook niet mid vooral niet met dit blok!
Hupke zegt
Voor een sportwagen kan ik het begrijpen, maar voor een luxe gt?
Een 6 cylinder inruilen voor een V6? Niet logisch.
pudi zegt
@Hupke: wel logisch ten eerste een 6cillinder kan ook een v6 Zinn
Ten tweede hij is veel sneller
Ten derde hij klinkt lekkerder met zo’n turbo geluid
Ten vierde je rijd gewoon met stijl als je zo’n 2JZ hebt in een Aston
Hupke zegt
@pudi:
Wel voor de duidelijkheid een soepele, smooth 6 in lijn ruilen voor een trillende V6.
In een GT is het net de bedoeling dat je binnenin niet te veel van de motor hoort dus word dat turbo geluid nogal vervelend.
Ik zie niet in wat de link is tussen race-spulletjes en stijl.
carmasterr zegt
@Hupke:
De 2jz-gte is een zes in lijn.
Dus wat is dan het probleem?
Hupke zegt
@carmasterr:
Het probleem is dan dat ik foutief dacht dat het een V6 was.
carmasterr zegt
@Hupke:
Precies, en dat is best apart te noemen.
Op de foto’s bij het artikel is het toch duidelijk geen V6.
3246cm252kw zegt
@Hupke: naja als je gek bent van de DB7 en van de motor en het geluid van een supra heb je zo wel een ultra snellen DB7 :-)
titustiel zegt
in NL rijden trouwens een stuk of 120 DB7 ,niet verkeerd
crackdavid zegt
Een 2JZ is een 6 in lijn…
rob5nismo zegt
Ik vind het wel relaxt
Een keer uit de bekende doos denken