Je zou het niet direct zeggen, maar hier staat een heuse Veyron-killer.
Een Lamborghini die omschreven wordt als wolf in schaapskleren, dat horen we niet vaak. Toch is dat precies hoe deze zwarte Gallardo in de advertentie wordt beschreven. En wat denk je? Het klopt nog ook. Deze Lambo is écht een wolf in schaapskleren.
Natuurlijk, iedereen kan zien dat dit geen trage auto is. Als je een beetje verstand hebt van auto’s kun je zelfs zien dat deze ergens tussen de 500 en 570 pk zou moeten hebben. Toch zal iedereen zich gruwelijk vergissen in de daadwerkelijke snelheid van deze auto.
Deze Gallardo is namelijk verre van origineel. Sterker nog: de 5,0 liter V10 die er origineel in lag is helemaal verdwenen. In plaats daarvan ligt er nu de 5,2 liter V10 uit de Huracán in, inclusief de 7-traps automaat met dubbele koppeling.
Ook de V10 uit de Huracán is niet standaard gelaten. Hier zijn twee dikke Garrett-turbo’s opgeschroefd, zoals in de VS wel vaker gedaan wordt. Daarmee kun je het zo gek maken als je wil. Dat blijkt maar weer: deze twin-turbo Gallardo heeft nu 1.750 pk. Zeventienhonderdvijftig!
Als je een kentekencheck doet zie je nog 500 pk staan, maar deze auto heeft dus doodleuk drie keer zo veel vermogen. Zelfs als je het vermogen aan de wielen meet, want dan kom je alsnog uit op 1.515 pk.
Met een dergelijke stijging van het vermogen moet je natuurlijk meer vervangen dan alleen het motorblok zelf. Deze twin-turbo Gallardo is voorzien van een enorme waslijst aan nieuwe onderdelen. Een deel daarvan is afkomstig van de Huracán en modernere Gallardo’s. Uiteraard zijn er ook talloze aftermarket onderdelen gebruikt en diverse onderdelen die custom gemaakt zijn.
Tot de upgrades horen onder meer een Dodson-koppeling, een custom intercooler met 22 liter tank, een custom uitlaatsysteem en LP560-remmen. Voor de hele lijst aan upgrades verwijzen we graag naar de Marktplaats-advertentie.
Het is in ieder geval duidelijk dat er veel bloed, zweet en tranen in dit project gestoken is. Volgens de verkoper heeft de hele ombouw zeven jaar geduurd en is het project pas deze maand afgerond.
Vanwege de weersomstandigheden is er nog geen Dragy-meting gedaan, dus het resultaat van alle inspanningen is nog niet bekend. Er zit wel alvast racerubber onder, in de vorm van Toyo R888R-banden. Volgens de verkoper is de verwachting dat deze twin-turbo Gallardo een volle seconde sneller is dan een Veyron van 100 tot 200 km/u.
Het betreft overigens een origineel Nederlandse Gallardo, met zo’n 60.000 km op de klok. Al is dat allemaal van ondergeschikt belang bij een auto als dit. Wel leuk om te vermelden: deze auto komt uit januari 2004 en is daarmee de oudste Gallardo op Nederlands kenteken. Het moet destijds een van de eerste exemplaren in Nederland zijn geweest (zo niet dé eerste).
Het mag dan de oudste Gallardo van Nederland zijn, het is wel de duurste. De verkoper vraagt er op Marktplaats €249.950 voor. Dat is heel veel geld voor een Gallardo uit 2004. Maar goed, een Veyron-killer mag wat kosten.
stgp zegt
Heel veel succes met de verkoop…
awesome zegt
Ik ben benieuwd welke scoop-boer deze als eerste ophaalt.
AbdelJabbar zegt
En young timer! Koop dan!1!!
kaeser zegt
De conversie met de Huracan motor en dito koppeling is wel interessant, dat laatste was geen sterk punt van de Gallardo.
simonferrari zegt
Waarom je dit zou doen is mij echt een raadsel. Volgens mij is het een stuk voordeliger om wat upgrades toe te voegen aan het reguliere motorblok.
Daarnaast, dat interieur heeft zijn beste tijd wel gehad. Wat een bende. Nee, ik pas.
madmarky zegt
Gaaf ding, maarre… €250K voor iemand z’n ongeteste hobbyproject?
Towel986 zegt
1750pk! Dat moet toch rijden alsof je een straaljager aan de grond probeert te houden
Mooie voor AutoTopNL
AudiRS zegt
Is hier nog normaal mee te rijden??
rikus zegt
Op Instagram heeft de eigenaar wat filmpjes gepost en ze hebben dat ding gewoon naar huis gereden ipv op een trailer. Letterlijk en figuurlijk vlammen op de snelweg.
flyerbunch zegt
Het mag dan een wolf in schaapskleren zijn.. als je dat zelf allemaal hebt gemaakt kun je het aan jezelf nog wel verantwoorden, maar 250k aan een nieuwe eigenaar vragen voor al dat werk lijkt me wat overdreven. Zeker als je dat enkel voor een motor upgrade betaald. Volgende Gallardo met 1400pk ging in 2018 voor 159k USD van de hand dus.. https://www.topspeed.com/cars/car-news/car-for-sale-1-400hp-tuned-out-2006-lamborghini-gallardo/
rikv99 zegt
Een Gallardo met een Huracan motor en bak swap is geeneens een slecht idee. Heb je de mooie looks van een Gallardo met de plussen van een Huracan. Vraag me af of een Aventador motor zou passen in een Gallardo?
shicomm zegt
Als ie puntgaaf was geweest had er nog een kansje ingezeten maar de staat van de portieren is werkelijk om te huilen…
Tuurlijk hebben het blok , de turbo setup en de aandrijflijn een hoop gekost maar een kwart miljoen vragen voor een lambo met een brak interieur is niet heel erg handig…
petroldrinker zegt
Gaaf ding, wil zoiets graag hebben, en al had ik 31 dec de oudjaarstrekking gewonnen, zou ik hem laten staan, 250k en als je dan de staat van het interieur ziet etc… tis dan haast goedkoper een gallardo in EU stock te kopen, en naae underground racing te sturen voor dezelfde bouw, ben je wss nog goedkoper uit ook denk ik
bietje zegt
Iedereen heeft het over het interieur, maar sowieso een kwart miljoen neerleggen voor een opgefokte auto van bijna 20 jaar oud ? Het is geen zeldzame klassieker ofzo.
Het ziet er profi uit, maar ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat dit hobby-projecten zijn waarbij de durability van de auto op iets langere termijn flink achteruit zal gaan. Mits ermee gereden wordt natuurlijk.
PS: leuk, die 4 ringen aan de onderzijde van het blok.
joki zegt
Als je weet hoe de ingenieurs bij de Veyron bloed zweet en tranen zweetten om het blok deftig gekoeld te houden vraag ik me af hoe ze dit doen bij deze…