A. Steiger
B. Eiffeltoren-replica
C. Ariel Atom
D. Mazda MX-5
Nee, C is incorrect. Wat we hier zien is een buizenframe op het onderstel van antwoord D. Incluis LS3 crate engine. Ja, dat behoeft enige uitleg.
Enige tijd geleden begon het Amerikaanse bedrijf Exomotive met het aanbieden van de Exocet. Feitelijk is het een automotive liposuctie voor je MX5. Exomotive haalt namelijk de complete carrosserie van je roadster en vervangt deze door een buizenstelsel, met aan de voor- en achterkant wat plaatwerk, spatborden, afdekplaten en de benodigde verlichting. In een handomdraai – nou ja, gemiddeld gaat er 100 uur arbeid inzitten – maak je een Ariel Atom-tegenhanger van je Japanner, met een kit die bij 6.500 dollar begint.
Te verkrijgen in drie varianten:
Omdat yanks gonna yank, heeft het niet lang geduurd voordat Mazda’s bescheiden viercilinder werd ingewisseld voor een V8. Een 6.2-liter LS3 V8 (bekend van de Corvette C6) gekoppeld aan een T56 zesbak en een limited-slip diff uit de Cadillac CTS-V. Deze Exocet XP5 (Experimental Prototype #5) pompt daarmee 525 pk richting de achterwielen, die slechts 790 kg in beweging hoeven te krijgen.
We verwachten geen directe concurrent voor de Ariel Atom V8, die een soortgelijk aantal pk’s op 550 kg loslaat. Maar deze nose heavy creatie kost dan ook geen 182.750 euro… Wat hij wel gaat kosten en wanneer ze de V8-kit te koop aanbieden is nog niet bekend.
Hoe dit klinkt hoor je op Autojunk.
nvhuijkelom zegt
Ik durf toch te wedden dat het goede antwoord A is..
Dizono zegt
E. Gaaf!
roller79 zegt
E: None of the above
zetje zegt
Staat t puntje verkeerd in het bedrag, of staat er een nul teveel? Ik hoop t tweede :)
opabrutus zegt
Uitstekend concept, echter zou ik meer iets zien in een kleiner turbo blok, of een zuid-duitse 6 in lijn. Anyway: kom maar door!
xiran zegt
@opabrutus: ik ga voor een 1.8 20v turbo van vag. Niet echt betrouwbaar maar wel heel veel vermogen.
MDA zegt
@xiran: 1.75 liter alfa romeo motor van de 4C?
xiran zegt
@MDA: ook niet verkeerd, het vag blok is alleen veel beter verkrijgbaar.
biohazardracer zegt
Motorkap staat vast op de optielijst
a3aan zegt
Ha! In 1 keer goed geraden! If in doubt choose mx5 :-)
jaguarjunk zegt
E: low-budget filmwagen voor de nieuwe Batman films.
rotarypowah zegt
Ding is al een tijdje te koop voor zover ik weet. Ergens tussen de 8 en 11k dollar meen ik dat ’t kost.
Hier een plaatje voor de leuk:
rotarypowah zegt
@rotarypowah: verdorie, verkeerde plaatje onder de ctrl-v. Nog een keer dan.
mrB zegt
@rotarypowah: ik heb zelf nog nooit in een mx5 gezeten helaas, maar als die daadwerkelijk het frame vraag ik me af hoe gaan de deuren open gaan.
Gaaf ding verder, maar ik mag hopen dat 65000 dollar een typfout is
notsobig zegt
@mrB: Met de deurhandel en dan draait hij naar buiten open, zoals elke auto ;)
Alleen na deze conversie zul je dan wel over een frame moeten klimmen… Mja dat heb je met raceauto’s met een complete rolkooi wel vaker…
rotarypowah zegt
Het is eigenlijk een MEV (Mills Extreme Vehicles) Exocet, voor het eerst verschenen in 2010.
Exomotive is de distributeur van MEV in de USA.
ricardo zegt
@rotarypowah: Dat de Exocet al een tijd op de markt is staat ook in de tekst. Het gaat hier om de nieuwe V8-versie.
rotarypowah zegt
@ricardo: je hebt gelijk. Ik had beter naar bed kunnen gaan, tekst niet helemaal goed gelezen. scusi.
berlinetta zegt
Hebben ze nou een RS3’tje gedaan en bredere voorbanden dan achterbanden gemonteerd in een poging het onderstuur op te vangen?
SimonMc zegt
@berlinetta: Zo op het zicht, lijkt het van wel ( kan optisch bedrog zijn ), maar houdt geen steek. Bij die RS3 wel, omdat ondanks dat het 4-wielaandrijving is, het quattro systeem vertrekt van voorwielaandrijving, en de achterwielen meer vermogen geeft waar nodig.
M.a.w., er komt heel wat vermogen op die voorwielen terecht, en meer rubber = betere vermogensafgifte naar het wegdek toe.
Maar in bovenstaand geval houdt het geen steek, omdat het achterwielaandrijving betreft, en zou in het slechtste geval, de voorwielen even breed zijn als de achterwielen.
Mensen die op wielen waar geen vermogen op zit bredere banden gaan steken zijn paupers. Bredere banden is niet gelijk aan meer grip in bochten…
Corrado16v zegt
Jammer dat de motor niet achter de stoelen geplaatst wordt, denk ik nog toffer zijn. Maar dat zou wel met de grootte van het blok te maken hebben.
harrie zegt
Een dikke V8 bovenop de vooras bij een waggie van maar 750kg… lijkt mij een ideaal recept voor een partij onderstuur waar zelfs Audi bang van wordt.
dodge-hemi zegt
@harrie: of als je het gas los laat en dan gas geeft een partijtjes spin waar iedere achterwiel aangedreven auto bang van word
tombe zegt
Kan iemand me uitleggen hoe een moter, buizenframe en 4 wielen 790kg kunnen wegen! Das een twingo of Peugeot 205!
SimonMc zegt
@tombe: *Motor, en een twingo of 205 heeft geen 6.2 liter V8 met bijhorende versnellingsbak.
mrrallycross zegt
Hoeveel kost zo een basis? 6.500 neem ik aan?
ds3thp zegt
Leuk concept, maar persoonlijk zou ik dan toch een hoogtoerige viercilinder verkiezen boven die Obese V8
Scheelt in gewicht plus het feit dat je je vermogen veel beter kunt spreiden!
Enige wat “mist” is dan wat koppel, maar dat heb je niet zozeer nodig bij een laag gewicht
mazdarx zegt
Als ik een stuiver had gekregen voor iedere keer dat een Amerikaan een V8 in een MX-5 chassis meent te pleuren dan kon ik nu voor minstens 10.000 euro wedden dat dit ding onbestuurbaar is. Amerikanen lijken het gewoon echt niet te snappen, ook met de Toyota GT-86 / Subaru BRZ klagen de Yanks steen en been dat ze power missen. Het is maar goed dat Mazda en Toyota nog niet naar deze idioten luisteren en gewoon leuke sport auto’s blijven maken ipv muscle cars.
oldekamp zegt
Nose-heavy? De LS3 is een aluminium blok, het originele MX-5 blokje is van gietijzer. Het gewichtsverschil tussen die 2 is dus miniem. ;)
larsboelman zegt
De Palatov D2 heeft de motor tenminste op de juiste plek liggen in het buizenframe.