Een trieste vertoning, maar de realiteit van een overname.
Dit is de Portello-fabriek van Alfa Romeo, sinds 1908 de eerste van het merk. Ooit was het gebouw met een oppervlakte van 8.000 vierkante meter de geboorteplaats van prachtige auto’s. Alles van de 24 HP tot de 1962 Giulia zagen hier het levenslicht. Het waren goede, maar na de oorlog ook moeilijke tijden. Zo werden er maar kleine aantallen auto’s gebouwd, waaronder zelfs een Renault Dauphine met Alfa Romeo badges.
Toen er weer werk voor handen kwam, bleek Portello te klein. Het voormalige Arese kantoorcomplex werd begin jaren ’60 omgebouwd tot een moderne fabriek, en de productie van de Giulia verhuisde hier naartoe in 1965. De oude fabriek werd alleen nog gebruikt voor kleinschalige projecten.
Toen Fiat de boel in 1986 overnam, werd Portello definitief gesloten. Het gebouw werd eigendom van Milaan en Fiat wist niet hoe snel ze alles moesten achterlaten. De onderdelen die er lagen waren immers niets meer waard voor ze.
In 2004 werd de bulldozer erbij gehaald om plaats te maken voor woningen en winkels, maar voordat de sloop begon hebben een aantal autoliefhebbers de nog bruikbare apparatuur en half afgemaakte prototypes nog even snel op de gevoelige plaat vastgelegd. Kijk mee naar de vergane glorie van Alfa Romeo. (Via Jalopnik en Motorbox)
bigcar zegt
Wat ik uit de tekst opmaak is dat de auto’s van 1986 tot 2004 weg zaten te rotten
fedmas zegt
Stonden weg te rotten*
mercs zegt
Die Alf’a’s ruimen zichzelf wel op
Robert zegt
@mercs: ,i.”… roesten al in de folder.” Helaas.
rufctr01 zegt
@RRRobert: dat was in de jaren 70, daarna niet meer. Ik zie ook genoeg Duitse auto’s rijden die nog geen 10 jaar oud zijn waar de gaten in vallen.
bofkont zegt
@RRRobert: De mercedes C/E/CLK vito’s rotten anders ook gigantisch, 1998-2005 waren de grootste problemen.
bisazza zegt
@mercs: de Sprinter’s en Vito’s van tegenwoordig gelukkig ook
linuxxx zegt
@Bisazza: Ik rijd met een Sprinter van 2011. En ik kan dit spijtig genoeg beamen.
bigcar zegt
Wat ik uit de tekst opmaak is dat de auto’s van 1986 tot 2004 weg zaten te rotten en er nu dus niet meer zijn. De titel spreekt dit echter tegen..
potver7 zegt
@bigcar: Neemt niet weg dat het eigenlijk vreemd is dat je prototypes achterlaat in zo’n fabriek. Ze hadden ze zelf kunnen vernietigen, of anders verkopen – hoewel… vandaag de dag zou je wel een koper kunnen vinden voor een 164 prototype, maar in 2004?
wouteraerox zegt
Erg triest om die foto’s te zien
Ik had hier graag zelf een keer rondgelopen om de sfeer op te snuiven
Vergane glorie ten top..
mout zegt
Tsja.
En straks wordt AR overgenomen door de grote eenheidsbraadworst. Staat de rest vd fabrieken er net zo bij. Plus de ontwerpafdeling.
awesome zegt
@mout: Of geen overname. Staat de rest van de fabrieken er net zo bij, plus de ontwerpafdeling.
heidekonijn zegt
@mout: Dat van die eenheidsworst kan gerust, maar Luca di Meo -ex Alfa en nu Audi- was er als de kippen bij om de oude Arese terreinen te recupereren. Maw de Duitsers zijn er zich maar wat van bewust dat deel van de charme ligt in het verleden. Iets wat ze bij FGA totaal verloren zijn.
Melvivio zegt
@mout: Het hele idee dat het ‘waardeloos’ voor Fiat is, is al te gek voor worden. Zelfs van afval kan je rijk worden. Die hele weg-werp mentaliteit heeft gewoon niet goed gezeten bij Fiat destijds (nu misschien ook nog wel). Slim ondernemen en nieuwe bestemmingen voor oude producten/panden vinden om zo omzet te blijven draaien hebben ze blijkbaar niet helemaal door.
Prototypes afbouwen met uiteindelijke onderdelen & veilen. Te kleine hallen gebruiken voor opslag, of schade of recycle centrum.
Ook nu heel dat gedoe met het museum van Alfa in Arese. Is gewoon dicht gegooid. Zet er 1 marketing gast op die dat wereldwijd gaat promoten via facebook & vraag 10tje entree prijs. Zat Alfisten die maar al te graag te collectie willen bekijken. Soms denk ik dat Fiat het graag verknalt.
lincoln zegt
@Melvivio:
slim van je ..
heb je alleen al 50 bezoekers per dag nodig om die “face-book marketing-gast” te kunnen betalen ..
ja ja .. dat gaat wel goed komen ..
Melvivio zegt
@lincoln: Die zijn er! Maar door te doemdenken komen ze al helemaal niet. Mensen moeten positiever over AR worden. De heletijd door blijven gaan over slechte omstandigheden is ook niet goed voor het imago. Maarja, is slechts mijn mening.
Melvivio zegt
@Melvivio: Er moet dan wel iets goeds zijn om positiever over te worden…
toyotafortuner zegt
Dit is net zo erg om te zien als die Dodge die je upte. Man man man, het is toch hartstikke pijnlijk om te zien hoe sommige mensen met auto’s omgaan.
lemans96 zegt
Bizar zeg! De model mock ups die er liggen rondgeslingerd, de motoren nog in de testbanken…
Very eerie place.
bart123456 zegt
@lemans96: Ja, inderdaad. Ideale setting voor een horrorfilm, wat jij?
chipmunk zegt
@bart123456: kruising tussen Tsjernobyl diaries en Christine.
derkvankappel zegt
Een geweldig stukje automobielhistorie, hier zijn mooie auto’s uit de fabriek gekomen!
karaya zegt
volgens sommige vag-klanten roesten zelfs houten mock-ups in de folder.
de 164 stond overigens niet bekend om z’n roestgevoeligheid en ik kan het weten want ik heb er zelf één gehad. zelfs blootliggend plaatstaal van een onbehandelde schade wilde na jaren nog niet roesten. schijnt verzinkt te zijn. maar ja, dat verhaaltje over die roest in de folder doet het goed aan de borreltafel, vooral in gezelschap van uitgebluste lease-pappa’s en hun zwakzinnige zoontjes.
en van die laatste twee barst het op audiblog.
Hubert zegt
@karaya:
Hahahaha…
Wij hebben thuis vanaf midden jaren 70 tot ong. 2000 vele Alfa’s gereden. En de meesten waren na 3 jaar gewoon op. En dan niet alleen roest, maar ook technische problemen.
En wat er gezegd wordt van de Alfasud : Het klopt allemaal!!!
Slechtste auto ooit gemaakt. Maar wat was die 1.5ti een scheurijzer.
desjonnies zegt
@Hubert:
Klopt van de Sud.
Maar het reeej wel.
Tig keer beter dan zo’n Strontkever, barrel Kadett of waggel Corolla.
En zoals wijlen mijn vader zei, beter goed rijden en goed roesten dan rottig rijden en niet roesten.
De ene koopt een wagen om te rijden, de ander ” voor het statiegeld “
Freewarefreak zegt
@Hubert: Klopt. Een vriend van mij had in die jaren een beige Alfasud. De allersnelste. Ik weet niet meer wat dat was. Een 1.5 TI Quadrovoglio Verde of zoiets. Dat was in die tijd echt een kanon. Wat reed dat ding hard en gaaf. Daar hebben we wat mee gescheurd zeg. En dan echt racen, met spinnende banden wegtrekken, etc. Dat ding was bloedsnel.
bofkont zegt
@Hubert: de 145/146/155/156 in de jaren 90 begin 2000 zijn anders zeer betrouwbare wagens, heb er jaren en jaren probleemloos mee rond gereden. weet niet hoe jullie thuis omgaan met auto’s maar zo te horen krijgen jullie elk merk auto wel stuk.
svenbmw zegt
Daar heeft een alfa het jaartal 1986 niet voor nodig ,
Doen ze toch wel :)
heidekonijn zegt
Heb niet de tijd om ernaar te googlen, maar de tekst geeft de indruk dat de faciliteit in 1986 dicht ging, terwijl er modellen van een 155 liggen. Klopt dit, lijkt me vreemd?
ederooij zegt
Zonde om te zien dit. Maar gelukkig is de geschiedenis van Alfa zo rijk dat we deze fabriek niet zullen missen.
opabrutus zegt
Prachtig om dit stukje vergane glorie zo te kunnen aanschouwen. Meer van dit soort materiaal zou ik (en velen met mij denk ik) zeer kunnen appreciëren!
Citrofiel zegt
Dit toont dus hoe Fiat omspringt met de heritage (to be) van zijn merken. Wat dat betreft zal Alfa niet veel slechter af zijn bij VAG…
timkuijl zegt
Staat nog wel een bruikbare motor tussen denk ik en misschien nog wel een testbank.
schellekens006 zegt
Sneu… Maar ja kunt die rommel zo ook niet achterlaten. Voorbij is voorbij.
w0ut zegt
Doet me een beetje denken aan de Saab garage hier in de straat. Daar staat sinds de sluiting van Saab een 5 tal nieuwe wagens stof te verzamelen in de etalage.
joejojo2012 zegt
Zie ik nu op 1 van de foto’s een prototype van een Renault Laguna staan? Die met die grote rode achterlichten over de gehele breedte van de wagen? Laguna made in Italy?
Gave foto’s!
desjonnies zegt
Er is een duidelijke link te leggen naar de ondergang van deBritse auto industrie in de tachtiger jaren en de stand van de huidige Italiaanse.
Alfa mensen haten FIAT lui en Lancia boys moetenn ix van de eerdere twee hebben.
Zo ging het ook bij British Leyland : mensenin de Longbridge fabrieken beschouwden zich als Austin en mensen in Cowley als Morris. En dat nadat de twee 25 jaar ! daarvoor gefuseerd waren tot BMC.
Verder moesten er van de staat in gebieden met een hoge werkloosheid fabrieken worden gebouwd om zo werkgelegenheid te creëren.
Zie Alfa Sud in Napel en Triumph in Speke.
Fabrieken waar de arbeiders helemaal nix hadden met het werken in een fabriek.
En waren alle Britse merken op de thuismarkt zware concurrenten van elkaar.
Een recept voor een industriële catastrofe in 7 afleveringen……….
hdla zegt
@desjonnies: Denk dat je gelijk hebt. Alfa was natuurlijk een staatsbedrijf en kon zo ook oneigenlijk concurreren met FIat. FIat heeft Alfa alleen maar overgenomen om andere merken geen kans te geven. Nu beseffen ze dat het merk Alfa als brand goud waard is. Ik vertrouw de Italianen alleen niet om het ook goed te positioneren. Eerst hadden ze alleen Lancia dat werkte redelijk goed. Maar toen ze Alfa overnamen werd Lancia bewust moeilijk gepositioneerd. Ik ben nu bang dat Alfa in de schaduw moet blijven van Maserati, en dat het dezelfde kant op gaat met Alfa als ze met Lancia hebben gedaan. Het enige wat Fiat van VAG kan leren is hun goede marketing, pas als ze dat door hebben zie ik een goede toekomst voor ze.
14rvx2 zegt
Volgens mij staat er nog een mooi v6 blok op de testbank……..
Carreza zegt
@14rvx2: stond*
carmasterr zegt
@14rvx2:
Nee, dat is een boxer blok.
bisazza zegt
@carmasterr: verderop ook een 6-cylinder blok. Met 6 carburateurs.. De Busso
bozewolf zegt
Grote lege fabriekshallen…altijd spannend! Menig Milanees jongetje zal daar wel spannende avonturen hebben beleefd.
ttr6 zegt
Wat triest. Dit doet voor een Alfa liefhebber echt zeer. Het meest pijnlijk? Dat plaatje van een V6 blok op een bok (test bok??)