Deze Alfa Romeo SZ ziet er misschien niet uniek uit, maar dat is ‘ie wel.
De Alfa Romeo SZ is een van de meest fascinerende ontwerpen van de vorige eeuw. Het design klopt eigenlijk voor geen meter, maar het is wel bijzonder origineel. Normaal komen dergelijke uitspattingen niet verder dan de beursvloer, maar Alfa nam dit ding doodleuk in productie als image booster.
Een image booster moet tot de verbeelding spreken en dat is zeker gelukt. Anno 2022 zijn we de SZ nog steeds niet vergeten. Alfa houdt intussen ook zelf de herinnering levendig. De koplampen van de kersverse Tonale zijn bijvoorbeeld een knipoog naar die van de SZ.
Het exemplaar dat je hier op de foto’s ziet heeft bijzondere aandacht gekregen. Deze SZ is namelijk onderhanden genomen door FCA Heritage. Dit is de tak van FCA Stellantis die zich over de Italiaanse klassiekers ontfermt. Zij hebben de auto weer helemaal ‘nuovo fabbrica’ gemaakt, zowel van binnen als van buiten.
Het interieur en de motorruimte zien er trouwens niet helemaal fabrieksnieuw uit, dus het is even de vraag of de foto’s vóór of ná de restauratie zijn gemaakt. Alle carrosseriedelen zijn er in ieder geval af gehaald. Mocht je denken dat de boel niet goed terug in elkaar gezet is: de panel gaps horen erbij.
De echte Alfa-kenners in ons midden zullen zien dat sommige details op deze SZ anders dan anders zijn. Het meest opvallende verschil met een reguliere SZ is het houten stuur. Ook zijn de wijzerplaten van het instrumentarium normaalgesproken niet wit.
De reden dat deze Alfa SZ er net even anders uitziet: het gaat hier om een testauto. Deze SZ heeft destijds rondgereden op Alfa’s testcircuit Balocco en was ook gebruikt voor fotoshoots. Dit is dus een van de allereerste SZ’s. Van de productiemodellen zijn er uiteindelijk 1.036 gebouwd.
Een originele Alfa Romeo SZ met afwijkende details is overigens uniek, want alle productiemodellen zijn exact hetzelfde uitgevoerd. Er viel namelijk niks te kiezen bij het bestellen van een SZ.
VeniVidiVici zegt
Zeg Autoblog… wat hebben jullie toch met die verwijzingen naar die poetsende narcistische crashkid? 🤔
maferick74 zegt
@venividivici: sluikreclame
Pascal zegt
Ik had tot eergisteren nog nooit van die bilridder gehoord, beviel prima eigenlijk!
kniesoor zegt
Is van Stippent een filiaal begonnen in de regio Milaan ?
vaakbenjetebang zegt
Ze zijn exact hetzelfde uitgevoerd, en toch is er geen enkele hetzelfde. Màn, wat zijn die dingen slordig in elkaar gegooid. Maakt niet uit, het is een supergave auto, eentje die ik had mòeten kopen toen dat nog voor een beetje redelijk geld mogelijk was. Oh well, 75-rijden is ook geen straf.
cossiekiller zegt
Il. mostro.
(ooo--V--ooo) zegt
Had exact dit heerlijke Nardi stuurtje in m’n 155 en later in de 145. Hangt nu in de garage.
osmo zegt
Dat ‘fabrieksnieuw’ was al oud na 27 keer gebruikt te zijn in het eerste van de 43 artikelen over die gecrashte lambo… Zet jullie er aub overheen.
mark383 zegt
Wat is het toch een afzichtelijk ding… Maar wel eentje die blijft intrigeren… Ik wil ‘m! :)
PS: Rikkert is hier een soort running joke geworden. Ondertussen heeft ie wel mooi de auto van @Wouter gepoetst. Wellicht zijn de andere auteurs jaloers dat zij niet zulke goede vriendjes zijn met Rik?
Dieseltor zegt
Zo een opmerking maakte ik gisteren ook. @willeme heeft dat ontkracht.
willeme zegt
@mark383:
Oh, zeker! Wat ze bij Stipt doen is wel heel erg gaaf hoor! En zeker bij wouters Porsche was het resultaat erg gaaf! Sterker nog, is. Want de auto ziet er alsnog erg goed uit als je m in het echt ziet. Ook van binnen. Het maakt de auto een stuk ‘verser’ en minder afgeleefd. Dus in dat opzicht ben ik zeker jaloers, alhoewel ik met mijn glascoating op de 3 Serie niet te klagen heb. Denk dat de behandeling van Stipt voor mijn oude diesel iets overkill is (voor dat geld heb je ook een grote turbo plus een sper). Fabrieksnieuw is overigens al veel langer een running joke dan afgelopen week. Ze hebben bij Stipt hun marketing voor elkaar ;-)
kaeser zegt
In mijn geheugen onlosmakelijk verbonden met presentator Wouter Weetikveel in de jaren ‘90. Blijft een bijzondere auto.
(ooo--V--ooo) zegt
Rolf Wouters
veloce zegt
@kaeser: rolf wouters had een gele RZ
jjcp zegt
Een fabrieksnieuwe SZ? Heb liever een “zo hadden we het eigenlijk moeten doen” SZ.
Want was deze auto onderontwikkeld en een bij elkaar geraapte zooi van oude onderdelen met zgn. revolutionaire plastic body dat zo dik is dat het zwaarder is dan als ze de body van staal gemaakt hadden. Dan roest die niet denk je dan…..jawel, want dat frame/binnenwerk waar dat bodywork op zit roest net zo hard, alleen zie je het niet totdat het echt te laat is.
cossieworthie zegt
Ik heb jaren geleden het genoegen gehad om er een classic rally met te mogen rijden. Toen ik hoorde waarmee ik mocht rijden had ik iets van bweikes is er niets anders maar na nog geen 5min achter het stuur was het van ik wil er zo eentje zo graag!!
Zalige auto om met te rijden